handdator

Visa fullständig version : viasats frikanaler på vu+



Qbert
2013-06-28, 10:55
Hej

Jag har nyss köpt en ny digitalbox, vu+ solo2 och skulle vilja se viasats frikanalspaket (SVTs kanaler) vilket fungerade fint på min gamla nokia-box.

Nu påstår dock viasat att de inte stödjer vu+ och vägrar låsa upp frikanalspaketet! Så nu sitter jag här med en ny fin digitalbox som jag inte ens kan se SVT på. Finns det inget sätt att se dessa kanaler på vu+? De skall ju vara gratis...

Tacksam för svar

matkoh
2013-06-28, 11:48
Hmmm.

De är inte "fria" pga sändningrätter över landsgränserna. Du måste göra som alla andra & teckna ett abbonemang. Det finns ett speceillt kort som har de "fria" kanalerna & kostar en symbolisks summa + kortavgift.

cyborgpunte
2013-06-28, 12:12
sök på scam här på forumet.
Ska du se att du får in någon SVTkanal, om du är lite hänt.
Sedan finns det säkert någon tråd som beskriver hur du installerar den.
Men blir det inte en dyr apparat för endast de kanalerna.

DennisOlof
2013-06-28, 17:07
matkoh, precis. Man kan fortfarande (tror jag) skaffa ett frikanals kort eller vad det heter. Då får man i stort sett samma kanaler som idag sänds okrypterade i marknätet. Fast man plockar ner dem från viasat istället (via parabol). Sist jag fick information om det så tror jag dom snackade om att det kostade 350-450kr / halvår eller något sådant. Det är alltså kortavgiften plus krypteringsavgiften man betalar för. CD har samma sak, men man får inte TV6 för den finns inte på satelliten. Det är lite andra priser men i stort sett samma tänk så att säga.

Det är inte dyrt egentligen, och mycket bra för dem som har urusel täckning via marknätet men där man trots allt vill titta på "gratiskanalerna" via marknätet från satellit. Man behöver dock en standardbox, speciellt viasat då det inte finns några CA-moduler. Med CD kan du använda annan box om du vill.

jo1
2013-06-28, 17:42
finns inget på deras hemsida om fria kanaler eller viasat small
som man hade förut att man kunde se 1 2 4 6 24 barnkanalen osv
verkara vara borta nu

atomized
2013-06-28, 17:53
Jag hade Viasats frikanalspaket för några år sedan men de försämrade det så att det bara innehåller SVT:s kanaler numera. De andra får man betala extra för. Nedanstående text går att hitta om man söker på "frikanalspaketet" på Viasat:s hemsida:

"Vad ingår i SVT-paketet?
Du kan få tillgång till SVT-kanalerna om du har en parabolantenn och en digitalbox, godkänd av Viasat. SVT-Paketet innehåller kanalerna SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Extra och Barnkanalen. Frikanalspaketet är kostnadsfritt och du behöver inget programkort (med undantag av våra HD- och inspelningsbara boxar som kräver ett programkort).
För att få tillgång till ex TV4, TV6 och TV7 krävs ett programkort som beställs via kundsupport på 0771-52 20 00."

Det verkar vara mycket bättre att försöka få igång scam (som jag dock inte provat själv).

cyborgpunte
2013-06-28, 18:16
Just så ja, dessutom typ 3 norska + 2 danska.


........
Det verkar vara mycket bättre att försöka få igång scam (som jag dock inte provat själv).

joakim95
2013-06-28, 19:16
Dom norska kanalerna NRK 1,NRK 2 och NRK Super/NRK 3 är just nu FTA.

Schwede30
2013-06-28, 19:44
Att kunna se dem med VU+ är bara att glömma då boxen måste vara en Viasatbox. (Alltså vara såld av VIASAT). De frågar efter numret på boxen och aktiverar boxen. Det är alltså INGET kort.

cyborgpunte
2013-06-28, 20:37
Då måste nog jag lämna in boxen på reparation, för hemma på min gata fungerar scam på VU+.
Vilket den inte gör på viasatboxarna trodde jag i min enfald.


Att kunna se dem med VU+ är bara att glömma då boxen måste vara en Viasatbox. (Alltså vara såld av VIASAT). De frågar efter numret på boxen och aktiverar boxen. Det är alltså INGET kort.

wildone
2013-06-28, 20:52
Nu skrev Schwede30 om hur viafnatt aktiverar boxen för frikanalerna och inte angående scam, vilket jag tycker det rätt tydligt framgick.

Schwede30
2013-06-28, 20:52
Jo, men då är det inte VIASAT som har frislåppt kanalerna för boxen.

ab12cd34
2013-06-29, 17:59
Då måste nog jag lämna in boxen på reparation, för hemma på min gata fungerar scam på VU+.
Vilket den inte gör på viasatboxarna trodde jag i min enfald.
Vet du vaad, hemma på våran gata i staan, där kan vi se på viasat ;)

DennisOlof
2013-06-29, 21:56
atomized, just det, för att få alla kanaler, behövs ett kort plus att man betalar lite som jag skrev, typ 400kr per kvartal. Kräver då viasat box, och så får man ett kort. Har själv provat och det funkar betydligt bättre än att köra utan kort. Det provade jag också, funkade inte alls bra och blev problem. Så det bästa är att ha kort om man bara ska titta på dessa kanaler, fungerar problemfritt.

Men kan man montera upp prylar själv, då är det bättre fixa det marksända, även om det kostar med utrustningen, i längden sparar man in pengar på det jämfört med betala för abonnemang osv.