handdator

Visa fullständig version : Hur skapar jag den mest stabila MythTv?



Erik-NA
2013-07-02, 06:13
Har kört MythTv ett tag nu och börjar får lite koll på det. Kör med MythTv 0.26 med Mythbuntu updates och XMLTV updates aktiverat.
Det kommer nya uppdateringar i princip varje dag, i alla fall för MythTV.

Har blandande erfarenheter gällande stabiliteten på dessa uppdateringar. Ibland blir den bättre och ibland blir den sämre. Påfallande ofta (för ofta) får jag låsningar i frontend som jag löser genom att stänga ned frontend och därefter starta om både mythtv-backend och sasc-ng. Detta är grymt irriterande och sänker hela upplevelsen, speciellt då vi är en familj.

Hur har ni gjort för att få ett så stabilt MythTv som möjligt? Kör ni utan Mythbuntu updates och XMLTV updates aktiverat? Dvs stock 0.26?

Erik-NA
2013-08-09, 15:26
Svarar mig själv. Efter att ha ominstallerat sasc-ng med make-file-patchen i kombination med att ha bytt parabolen till en med 80 cm diameter (= högre insignal och högre snr) måste jag säga att stabiliteten verkar har ökat. Känns riktigt bra :)

Efter en vecka eller så har jag mer på fötterna. Detta verkar dock vara mycket positivt.

Erik-NA
2013-08-24, 17:38
Efter sasc-ng blivit patchad så är jag riktigt nöjd med MythTv och CanalDigital. Funkar riktigt bra jämfört med hur det funkade från början. Som det funkar nu, så kan man förvänta sig att det minst skall fungera.

Om man kan leva med att kanalbyten tar lite tid (flera sekunder) så är MythTv och Canal Digital med stöd för HD-kanaler ett alternativ - helt klart. Linuxkunskaper är också att föredra.

Fixade dessutom problemet med att stänga ned när man tittar på kanaler som inte sänder på dagtid, exempelvis Comedy Central. Så här gjorde jag: http://www.comhit.net/showwiki.php?title=Mythbuntu+och+CD+-+foerhindra+att+frondend+startar+pa+kanaler+som+in te+saender

Jönke
2013-08-24, 18:31
Varför inte köra Tvheadend som både är lätt att få igång och dessutom har riktigt snabba kanalbyten ?

Erik-NA
2013-08-24, 19:05
Fick aldrig Tvheadend att fungera med HD-kanaler. Fastnade för MythTv och har för närvarande inga planer att lämna eftersom det nu fungerar riktigt bra.