handdator

Visa fullständig version : dreambox 800hdse parabol



Castro
2013-07-25, 22:08
Tjena nu är de såhär på dom vanliga kanalerna fyra guld fyran trean femman osv, så har jag vanlig text i mitten med svart "bord" fast på cmore o viasat så är de i vänstra kanten och bara vitt utan "bord" kan man ändra formatet på texten på något sätt ? kör med Gemini experimental just vikken e ja osäker på

Castro
2013-07-25, 22:26
http://31.media.tumblr.com/1b1b126b0f469ab709aa5c8f02d6e118/tumblr_mq2ccmBMiU1rnkktyo1_500.gif nu är de så typ fast mer åt vänster

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/Undertexter_exempel1.svg/480px-Undertexter_exempel1.svg.png och så vill jag ha

atomized
2013-07-25, 22:29
Det finns tre olika slags textning. Så textningen fungerar inte likadant på alla kanaler.

På de "vanliga" kanalerna (SVT, TV3, TV4 m.fl.) så är det "inbränd" textning. D.v.s. texten sänds som en del av bilden och kan inte förändras.

På filmkanalerna som inte är HD är det teletext. Då sänds texten i en egen datakanal och den kan stängas av, ofta finns text på flera olika språk att välja på. Sådan text kan mottagaren visa som den vill med valfri font m.m.

På HD-kanalerna används DVB-text. Den sänds också i en egen kanal och kan stängas av och finns ofta på flera språk. Men texten sänds i ett annat format och det finns bara begränsade möjligheter att påverka utseendet. Storleken och placeringen av texten brukar dock gå att ändra.

Det anses väl ofta att OpenPLI images har den bästa lösningen av textningen så om du är pigg på att byta från Gemini till OpenPLI så tycker du nog att textningen blir bättre.

Castro
2013-07-25, 22:42
nja har inte den möjligheten tyvärr. tänkte om man bara kan ändra textningen lite fort genom något A/v inställning eller liknande typ, för nu kan de bli att texten hoppar eller att samma text kommer 2 gånger under någon sekund typ den försvinner sen kommer den snabbt tillbaka

atomized
2013-07-25, 22:52
Jag kan inte Gemini tyvärr så jag vet inte vilka inställningsmöjligheter det finns där...

Castro
2013-07-25, 23:00
ok thanx anyway

crille44
2013-07-26, 00:19
placering, storlek, färg m.m ändras I skinnet, testa annat skin om du inte kan editera själv
Helt svart bakom texten går däremot inte att få till

Castro
2013-07-26, 11:19
okok då äre väll placeringen man kan ha nytta av där då thanx