handdator

Visa fullständig version : DVB-C kort? köps vart?



BultiZ
2013-07-30, 23:52
Hejsan igen alla :)

Nu har man flyttat och behöver få tag på ett DVB-C kort, har hamnat i ett hus med telia fiber och vad jag antar är DVB-C, då jag inte hittar en enda kanal när jag kopplar antennen till min tvheadend server men får upp alla kanaler när antennen sitter direkt i tvn ..


så vart köper man bra dvb-c kort som funkar under linux? hittar knappt några dvb-c kort i dagens läge ens via google..?

pci / usb är att föredra, pci-ex i sista hand, då jag bara har pci-ex port på moderkortet till grafik? och det vettefan om det går att stoppa i ett litet pci-ex kort i en full stor slot? x16?


ge mig tips gubbar :D

BultiZ
2013-07-31, 02:38
Hejsan igen alla :)

Nu har man flyttat och behöver få tag på ett DVB-C kort, har hamnat i ett hus med telia fiber och vad jag antar är DVB-C, då jag inte hittar en enda kanal när jag kopplar antennen till min tvheadend server men får upp alla kanaler när antennen sitter direkt i tvn ..


så vart köper man bra dvb-c kort som funkar under linux? hittar knappt några dvb-c kort i dagens läge ens via google..?

pci / usb är att föredra, pci-ex i sista hand, då jag bara har pci-ex port på moderkortet till grafik? och det vettefan om det går att stoppa i ett litet pci-ex kort i en full stor slot? x16?


ge mig tips gubbar :D

Skulle exempelvis http://www.dagspris.se/PartDetail.aspx?q=p:2236984 fungera? det är i princip det ända jag hittat via google som verkar vara ens något att ha? kommer endast köra dvb-c på en klient föresten :)

LumberJack
2013-07-31, 07:51
Telia fiber?? Då måste du ha en IP-TV box. Telia kör endast IP-TV som tv-lösning. Om du har bild i tv-jacket i lägenheten är det någon annan leverantör. Kolla med din fastighetsägare.

efditac
2013-07-31, 08:06
Telia levererar även ett analogt utbud som komplement om fastighetsägaren valt ett sådant avtal.

LumberJack
2013-07-31, 09:19
Telia levererar även ett analogt utbud som komplement om fastighetsägaren valt ett sådant avtal.

Där lärde man sig något nytt. Däremot lär det inte hjälpa med ett DVB-C kort då deras digitala lösning kräver deras egen box.

BultiZ
2013-07-31, 14:57
Vad ska man ha för tv kort för att det ska funka då? Dvb-c är det ända jag kan komma på dem borde köra?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

LumberJack
2013-07-31, 15:31
Som jag nämnde tidigare så måste du ha Telias IP-TV box för digital-TV.

Den analoga signalen borde kunna tas emot av ett DVB-C kort.

MrPotatoHead
2013-07-31, 16:10
Vad ska man ha för tv kort för att det ska funka då? Dvb-c är det ända jag kan komma på dem borde köra?

Vad har du TV:n inställd på när du får kanaler, analogt eller digitalt? Antagligen analogt som efditac sa. Då behöver du ett analogt TV-kort.


Den analoga signalen borde kunna tas emot av ett DVB-C kort.
Bara om det är ett hybridkort med extra analog tuner.

BultiZ
2013-07-31, 17:09
Som jag nämnde tidigare så måste du ha Telias IP-TV box för digital-TV.

Den analoga signalen borde kunna tas emot av ett DVB-C kort.

Men det är inte IP-TV.. det går ju via antennkabel.

och en vanlig analog signal borde väl alla tv kort kunna ta emot? eller vad är det för skillnad på analogt och dvb-c?


För att tydliggöra, för att få bild i tvn så drar jag bara antennkabeln från väggen direkt in i tvn, inga boxar eller något sådant :)

LumberJack
2013-07-31, 17:15
DVB står för Digital Video Broadcast, och C för att det handlar om kabel-tv. Jag vet inte om ett sånt kort klarar av en analog signal, har svårt att tro det.

Du får googla efter ett analogt tv-kort så borde det funka!

BultiZ
2013-07-31, 17:24
DVB står för Digital Video Broadcast, och C för att det handlar om kabel-tv. Jag vet inte om ett sånt kort klarar av en analog signal, har svårt att tro det.

Du får googla efter ett analogt tv-kort så borde det funka!

okok får kolla på det då :)

Och det finns ingen som helst chans att det är dvb-c ? eller ska man ringa och kolla ?

LumberJack
2013-07-31, 19:12
Tror inte det, men ring och kolla så vet du!

MrPotatoHead
2013-07-31, 22:28
Och det finns ingen som helst chans att det är dvb-c ?

Som sagt, vad har du för digital mottagare i TV:n (DVB-C/T)? Och vad är den inställd på när du får in kanaler? Kan du inte få programinfo är det antagligen analogt.

Både Elgato och Hauppauge har hybrid-stickor som ska fungera i linux. Vet dock inte exakt vilka modeller. Här är ett prisexempel:

http://www.amazon.co.uk/Elgato-EyeTV-Hybrid-analogue-silver/dp/B001LRP2JK

BultiZ
2013-08-01, 05:42
Nej någon programinfo får jag inte, men ska ringa och prata med Telia idag :-)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2