handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Tappat kanaler 800 SE



anjo
2013-08-14, 20:15
Har en motorstyrd 1.10m Triaxparabol
Tappat alla kanaler på Hotbird som ligger någonstans över 11760.
När jag kollar på signalmätaren i boxen så far den upp o ned på dessa transpondrar
Om jag kopplar in min gamla 7020 så visar den full signal
Har bytt image till orginal, ingen skillnad
Provat med annan PU, ingen skillnad
Kvar att prova, koppla förbi motorn o gå direkt på lnb.
Någon som haft liknande problem, förslag mottages tacksamt

anjo

anjo
2013-08-17, 08:41
Kopplat förbi motor o gått direkt på lnb, ingen skillnad
Även konstaterat att högre frekvenser saknas på flera satelliter
Är nog trasig tuner, skall prova byta.
Någon som jämfört känsligheten mellan original o " alternativ " tuner till 800SE

anjo

Ibrahim
2013-08-17, 09:14
Vilka kanaler finns på 11760 ?kanske du menar 11766

Rai HD
Rai 3 Friuli
Rai Med
Rai Scuola
Senato TV
Rai 5
Rai Yoyo

anjo
2013-08-17, 09:53
Vilka kanaler finns på 11760 ?kanske du menar 11766

Rai HD
Rai 3 Friuli
Rai Med
Rai Scuola
Senato TV
Rai 5
Rai Yoyo

Var inte en exakt frekvensangivelse 11760.
Saknar i princip allt över 11662
Har ju upptäckt att det är likadant på fler satelliter ( bla 0,8 )
Skall prova byta tuner. Har fungerat tidigare så mina inställningar borde vara rätt.
Felet kom när boxen var ca 8 månader men jag tog för givet att det var parabolen som vridit sig lite
o eftersom jag inte tittar så mycket utan att grejen är att leka o få in så mycket som möjligt har jag ej
haft tid att kolla förrän nu 4 månader senare. Kanske synd om det nu är tunern (garanti).
Om det nu är tunern så är jag tveksam till original som går sönder efter 8 månader, därav frågan
om jämförelse till alternativfabrikat på tuner.

anjo

atomized
2013-08-17, 10:08
Låter som om att det skulle kunna vara problem att LNB inte slår om till högband. I lågbands-läge går LNB max till c:a 9750 + 2150 MHz d.v.s. c:a 11800 MHz vilket stämmer med den gränsen du upplever.

Det är 22 kHz signalen upp till LNB som skall sköta växlingen mellan högband och lågband. Tänkbara fel kan vara fel på LNB eller fel på tuner. Har du provat att byta LNB så återstår väl bara att prova att byta tuner. Enklast vore väl att tillfälligt låna en annan mottagare för att reda ut om det är fel på LNB eller mottagare.

anjo
2013-08-17, 10:57
Låter som om att det skulle kunna vara problem att LNB inte slår om till högband. I lågbands-läge går LNB max till c:a 9750 + 2150 MHz d.v.s. c:a 11800 MHz vilket stämmer med den gränsen du upplever.

Det är 22 kHz signalen upp till LNB som skall sköta växlingen mellan högband och lågband. Tänkbara fel kan vara fel på LNB eller fel på tuner. Har du provat att byta LNB så återstår väl bara att prova att byta tuner. Enklast vore väl att tillfälligt låna en annan mottagare för att reda ut om det är fel på LNB eller mottagare.

LNB bytt o med min gamla 7020 fungerar allt perfekt
Mest troligt tuner

anjo

atomized
2013-08-17, 11:12
Om jag förstod saken rätt så hade du väl även provat med en annan strömförsörjning till din DM800?
Det har hänt att en dålig strömförsörjning alstrat så mycket övertoner att det stört 22kHz signaleringen. Men har du provat med annan strömförsörjning så är det nog bara tunern som återstår.
Jag är inte expert på Dreambox och dess kloner men det finns säkert andra som kan råda dig om vilken tuner som är bra att köpa.

anjo
2013-08-17, 11:50
Låter som om att det skulle kunna vara problem att LNB inte slår om till högband. I lågbands-läge går LNB max till c:a 9750 + 2150 MHz d.v.s. c:a 11800 MHz vilket stämmer med den gränsen du upplever.

Det är 22 kHz signalen upp till LNB som skall sköta växlingen mellan högband och lågband. Tänkbara fel kan vara fel på LNB eller fel på tuner. Har du provat att byta LNB så återstår väl bara att prova att byta tuner. Enklast vore väl att tillfälligt låna en annan mottagare för att reda ut om det är fel på LNB eller mottagare.

Du slog huvudet på spiken, problemet löst.
Måste från början varit problem med min image. Allt hade ju fungerat tidigare men bara slutat
utan anledning. Är aldrig in i inställningarna när allt rullar på.
Det första jag gjorde efter att kollat parabolen var att byta till original image.
Då konfigurerade jag tunern fel. Tonläge av istället för band. Klumpigt av mig
Nu fungerar allt perfekt

Tack till alla som funderat till.

Anjo

atomized
2013-08-17, 12:03
Du slog huvudet på spiken, problemet löst.
Måste från början varit problem med min image. Allt hade ju fungerat tidigare men bara slutat
utan anledning. Är aldrig in i inställningarna när allt rullar på.
Det första jag gjorde efter att kollat parabolen var att byta till original image.
Då konfigurerade jag tunern fel. Tonläge av istället för band. Klumpigt av mig
Nu fungerar allt perfekt

Tack till alla som funderat till.

Anjo

Kul när det är så enkelt fixat! :) :)