handdator

Visa fullständig version : köpa dm-8000?



jippe
2013-08-30, 08:21
Hej jag ska köpa ny dreambox då jag flyttat till hus. Har idag en MB8hd (singeltuner) samt 3st humax 5400 inkopplade. Har dessutom en dm500c liggande sen åren i lgh. Vill ha en box med dubbla eller trippla s2 tuners och gärna 1 t2 tuner med. Är det dm-8000 man ska titta på då eller det finns billigare "värsting" alternativ? Kan man förresten streama live från en dreambox till en annan utan att det påverkar användningen av boxen som skickar strömmen?(tänkte använda dm500c i ett annat rum och bara dra Ethernet dit). Vet någon något sätt att sätta en 3g/4g dongel direkt i en dreambox för att slippa ha en winmaskin stående igång hela tiden för att dela ut internet till hela huset? (måste idag ha 2 datorer på hela tiden, Linux med oscam och windows för donglen vilket drar ström...

matkoh
2013-08-30, 08:47
Hmmm.

Alla dar i veckan en VU+ Solo 2 eller duo 2

cyborgpunte
2013-08-30, 09:03
OK då, håller med matkoh :)

P&P DVB-T2 (duo2) finns ej (ännu).

Men denna fungerar återigen felfritt. Från och till tidigare från och till fått starta om E2 efter reboot/powercycle.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/digitalboxar/for-datorn/pctv-nanostick-p92298

Så då kan du få i uppgift att försöka få till softcam till kjelle-grejen :-)
Så att det fungerar samtidigt som på de andra tuners.
Vilket jag inte fått till, så det kortet i TV:n :-(

Förövrigt det har varit lite + och - i trådar...
kom på en sak till på det temat, det verker inte gå att titta på tuner2 med annan cam än tuner1. eller viceversa.
typ streama / transcoda / spela in.

MMS fungerar ej i VU+

jippe
2013-08-30, 12:53
Hmm okej så ni rekomenderar VU+ istället för DM då hmm. Men det där med dvb t2 sticken från kjell förstår jag inte alls.. menar ni att man skulle kunna sätta en sån i VU+ boxen och på så sätt få fler tuners????

matkoh
2013-08-30, 13:00
Hmmmm.

Det finns ytterst få T2-tuners & ingen plug_n_play till varken DM eller VU+. Men du har säkert en sådan inbyggd i din TV, använd den.

cyborgpunte
2013-08-30, 13:44
Jo, USBpinnen fungerar, så ta med en externt strömförsöjd USBhub i budgeten "musthave".
https://ca.rstenpresser.de/index.php/karate-main.html och sedan kanske du vill webcam mm. också.
Minns jag rätt stödjer båda maskinerna FEM tuners med senaste drivers.

jippe
2013-08-30, 20:04
Hmmmm.

Det finns ytterst få T2-tuners & ingen plug_n_play till varken DM eller VU+. Men du har säkert en sådan inbyggd i din TV, använd den.

Hmm jag var ganska säker på att man i dm-8000 kunde sätta i dvb-t2 tuners? Där är väl plats till 4 tuners och man kan välja mellan dvb-s/s2, dvb-t/t2 dvb-c eller en kombinerad dvb-t2/c. Är detta alltså felaktigt?
Tvns tuner går inte att spela in via, eller streama från.

atomized
2013-08-30, 21:04
Hmm jag var ganska säker på att man i dm-8000 kunde sätta i dvb-t2 tuners? Där är väl plats till 4 tuners och man kan välja mellan dvb-s/s2, dvb-t/t2 dvb-c eller en kombinerad dvb-t2/c. Är detta alltså felaktigt?
Tvns tuner går inte att spela in via, eller streama från.
Tror inte att det finns några DVB-T2 tuners till Dreambox.
Enligt deras websida stöds bara DVB-T:

"Main features are a 400 MHz processor the dreambox DM 8000 supports the Linux TV API


MPEG-2 / H.264 decoding
10/100MBit compatible Ethernet Interface
DVD support
Twin-DVB-S2 tuner
optional DVB-C or DVB-T
mixable, plug & play
big size OLED display "


http://www.dream-multimedia-tv.de/en/dm-8000-hd-pvr#td

lus
2013-08-31, 00:08
Det är tyvärr så att det inte finns t2 tuners till dreambox! Har själv en 8000 med en enkel t tuner extra. Dock finns det gott om hd på tex 19,2 och 28,2 jag kör med åtta huvuden på bägge s2 tuners.

jippe
2013-08-31, 10:24
hmm aha jag hade missat att det inte fanns t2 tuners till DMs boxar, då får man ha en T istället då och skita i hd där. Går svts och tv4s okodade hd sändningar i marknätet via T2 ? Ni anser fortfarande att VU+ är ett bättre köp än en (begagnad) dm-8000 ?

cyborgpunte
2013-08-31, 10:39
Så vitt jag vet går inte tv4s hd sändningar i marknätet okodat.
För TV4HD fungerar ej på min Kjell-sticka i VU+, och det gör den inte i min DVB-T2 TV heller utan kort.

Ska du bara ha de fria kanalerna måste väl stickan vara bättre ?? om man jämför nypris, T2 och flyttbarhet.

jippe
2013-08-31, 20:28
Går svt hd okodat i marknätet och är det i dvb-t2 eller dvb-t?

lus
2013-08-31, 21:28
Har du möjlighet att köpa en beg 8000, till ett hyfsat pris så gör det!! det är en mycket bra box, med dubbla s2 tuners. Och du kan sätta i en t-tuner om du vill!! Även c-tuner och ytterligare en s2 tuner, om det skulle finnas behov.

nyburgare
2013-08-31, 21:42
Ja, med allra allra största sannolikhet, varför frågor du ??
Kolla själv !! jag vet inte var du bor !!
http://www.teracom.se/sandarinformation/hitta_ratt_tv_mast/



Går svt hd okodat i marknätet och är det i dvb-t2 eller dvb-t?

lus
2013-08-31, 22:04
oj då, klart att svt, tv4 går på en vanlig antenn!!