handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Samsung 9500 klarar via***s uppgradering



apan2
2003-08-16, 10:47
Hallo!
Ja funderar ju nu på att köpa en Samsung DSR 9500 AY för ca 2500kr .. Men ja känner att om via*** byter system tll hösten så är det onödigt att lägga ut så mycket pengar på en box om den sedan inte går att använda.. Eller går boxen att uppgradera, i så fall hur?

Mecman
2003-08-16, 12:54
Boxen är ju programmerbar med mjukvara för conax och viaccess, och om via*** kodar om sitt system finns ju 2 vägar: Ingen knäcker koden för det nya systemet, alla piratkort blir värdelösa liksom alla mottagare utom Via*** egna boxar som de specialbyggt. Alt 2 är att kluriga pirater knäcker koden, och då kommer väl snabbt mjukvara till Samsungs boxar liksom andra. Vad tror du nu är mest troligt?

Via*** kommer att förlora batalande kunder om det krävs egna boxar uteslutande, gissar jag. De bytte ut boxar i princip gratis för en tid sedan, men ingen operatör har i längden råd att skänka bort boxar i sin iver att ta död på piratkortsmarknaden. Månadskostnaden skulle stiga i höjden ännu mer och många skulle nog hoppa av. Min egen högst personliga tanke....
Rätta mig om jag har fel som någon här brukar säga!

Mecman

apan2
2003-08-17, 10:30
Ja, tänkte också det.. Men om snart en ny mjukvara kommer till samsung var hittar ja då den? Och måste ja koppla boxen till datorn för att få in mjukvaran på boxen, hur gör ja d i så fall??

Michelangelo
2003-08-17, 13:30
Satsar du på paraboll så e det nästan bättre att lägga ner lite mer pengar o köpa sig en Dreambox.. då slipper du all problem med system bytte o vilka kort man ska använda....

:)

apan2
2003-08-17, 16:31
Nej, ja känner inte riktigt för att lägga ner så mycket pengar för att få se på bra tv... Tycker nästan att 2500kr också är för mycket... Mina frågor kvarstår från mitt förra inlägg...

/tack på förhand

Mecman
2003-08-17, 19:41
Michelangelo!

Kan du utveckla det där lite ytterligare. Vad menar du med att man inte behöver bry sig om systembyte. Skulle en Dreambox mottagare klara ett nytt system från Via*** utan vidare???? Du måste väl ha en CA-modul eller dess software oavsett mottagare? Kan du förklara för en lekman vad denna fantastiska Dreambox kan. Att den är programmerbar har jag förstått......

Mecman :? :?

Michelangelo
2003-08-18, 06:11
Dream boxen körs nästan uteslutande på sin operativ system som är Linux.. med den kan du välja fritt bland olika system och avkodningsprogramer.. skulle de ändra system så e det bara att ladda ner nya program o lägga in dem i boxen..

Du behöver med andra ord varken kort eller Cam moduler alls..
Eftersom det är boxens egna procesor som bearbetar koderna behöver du inte heller oroa dig för att det kommer att vara för sakta..

Leta lite på nätet om Dreamboxar o läs lite så kommer du nog att bli intresserad... ;)

sammy
2003-08-18, 07:04
Undrar var Dreamboxarna finns billigast? Ja har hittat de på www.neptunsat.com för 4400 som billigast. Ngt annat ställe?

Mecman
2003-08-18, 07:20
Låter intressant med Dreambox, men jag undrar vidare:

-Måste man behärska Linux för att programmera den?
-Nuvarande och kommande programfiler till Dreambox, gör man dem själv, eller finns det siter på nätet som har den, obs! Frågar ej var här.....
-Vad ingår när man köper en Dreambox, är den förprogrammerad med Conax å Viaccess till exempel. Jag har sökt den här infon själv, men jag tycker inte svaren är lätta att hitta....

Mecman :roll:

Mecman
2003-08-18, 07:24
Här hittade jag lite info:

http://www.scandvision.net/produkter/mottagare/satellit/dream/DM7000S.htm

Michelangelo
2003-08-18, 20:21
Kolla på www.vdg.nu de har Dreambox för 3895,- danska kronor.

Michelangelo
2003-08-19, 06:24
jag sa att ni skulle bli intresserade... ;)

Medans man är på gång kan man oxå köpa en hårddisk till boxen så att man kan spela in filmer från tv-n och lägga in sina mp3 låtar så att dem spelas på tv-n.. ;)

pressvempa
2003-08-19, 06:43
Det är inte utan att man är sugen på en DB :D

apan2
2003-08-19, 08:12
Ja men orka punga ut så mycket pengar för att se på bra tv... Inge fle synpunkter på om samsung 9500 klarar den nya uppgraderingen eller kan man lika gärna köpa en billigare som också klarar uppgraderingen?

Johan
2003-08-19, 09:19
Det finns ingen garanti att Samsung och Dreambox kommer klara NDS så att köpa nån av dom i tron att det blir så är rätt korkat. Fast det är ju inte omöjligt att det blir så heller.