handdator

Visa fullständig version : TP-Link Router portforward problem



wizz
2013-09-09, 08:05
Hej alla..
Har ett problem med min nya TP-link router! Denna är det http://www.jula.se/tradlos-router-150-mbps-802-11b-g-n-924729
Har försökt att öppna portar men får inte till det säkert jag själv som är problemet men behöver en som kan guida mig med hur jag skall göra för att sätta upp den rätt.

Kunde naturligt vis kollat inställningar i min gamla router men då den totalt havererat och inte går att komma in i så har jag bara koll på vilka portar som skall öppnas.
Men som sagt det är lite skillnad på en TP-link och en Netgear då det gäller inställningar.
Så om någon kör via TP-link till sin Dreambox och skulle kunna ge mig en kort beskrivning hur och var i routern jag skall ställa in portforward så är jag tacksam..

rodak
2013-09-09, 10:10
Under "Forwarding" i menyn på vänster sida.

1762

ZZTop
2013-09-09, 10:14
du vill öppna portar i din Router men du vet inte vilken port ska öppnas? det är inte lätt att hjälpa dig om du inte själv vet det , är det för att komma åt din Router eller en dator utifrån eller är det nåt annat?

wizz
2013-09-09, 11:22
Jo jag vet vilka portar som skall öppnas..
Men hur jag gör detta i routern under DHCP där finns virual server och som rodak visar ovan via forwarding men vilket är det rätta för att jag skall komma åt boxen från extern dator? vill kunna komma åt den via ftp och för att streama från min DB

rodak
2013-09-09, 15:23
DHCP tilldelar bara ip adress, du kan reservera en ipadress (Adress reservation) där så att din box alltid får samma IP.
Sedan forwardar du under "Forwarding" som jag skrev tidigare.
Vilka portar har du ju koll på, så bara testa och köra.
Glöm ej att sätta lösenord på boxen, annars står den helt öppen och alla kan ansluta.
Inte för att lösenord är säkert men bättre än inget.

wizz
2013-09-10, 07:24
Tack jag testar och återkommer om det inte skulle lösa sig.

jajko
2013-09-15, 14:33
om du inte får till det, gör som jag...dunka in ny mjukvara i form av dd-wrt, så får du en ännu bättre router med många trevliga funktioner! :)
jula säljer ut TL-WR740N för 199:- just nu (ifall nån annan är sugen)