handdator

Visa fullständig version : Tips på switch med wlan repeater



CharlieX77
2013-09-16, 11:26
Hej

Är ute efter att utöka mitt nätverk där hemma, den enkla vägen är ju en switch med några uttag men har tanken att jag gärna skulle vilja få bättre räckvidd på mitt trådlösa samtidigt som jag utökar möjligheten till trådanslutningar

är det en router i accespoint läge som är bästa och mest prisvärda alternativet, fungerar det med både tråd och trådlös utökning/förstärkning då eller kan någon ge bra tips på någon produkt som är prisvärd som löser både och så att säga

hoppas jag är tydlig nog :=)

rodak
2013-09-16, 11:32
Ska du koppla med sladd till befintlig anslutning eller vill du ansluta trådlöst till den och sedan skicka vidare signalen?
Vad har du idag? Trådlöst router eller bara ett jack i väggen?

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4

CharlieX77
2013-09-16, 14:58
jag har idag en Linksys WRT 54GL, skulle kunna ansluta till den trådlöst också såklart, men det spelar ingen roll då tråd redan är draget till platsen jag tänkt ansluta nya utrustningen till.

Där är kravet att kunna ansluta minst 3 enheter via trådbundet och gärna öka min räckvidd på trådlösa ifrån linksys routern i källaren som fin bonus om det finns prisvärda alternativ

atomized
2013-09-16, 15:09
Du ska ha klart för dig att den bästa lösningen är att förbinda båda routrarna med kabel sig emellan.
Det går att konfigurera upp "slavroutern" så att den både tar emot och sänder vidare trådlöst, men du ska ha klart för dig att kapaciteten halveras då eftersom den måste ta emot halva tiden och sända vidare halva tiden.

Den bästa lösningen både tekniskt och ekonomiskt men som kräver en del pill är att köpa någon prisvärd TP-link router som är kompatibel med OpenWRT eller DD-wrt och installera den mjukvaran på routern. Du har sedan alla inställningsmöjligheter att göra precis det du vill.

Fördelen är också att du får fyra-fem lokala ethernet-anslutningar som du ville ha. De flesta färdiga accesspunkter som säljs har bara en.

atomized
2013-09-16, 15:10
Sorry,
Läste inte ditt sista inlägg tillräckligt noga.

Du kan också göra exakt det jag beskrev ovan med din WRT54GL.

rodak
2013-09-16, 15:18
Enklaste och billigaste alternativet:
Koppla från din linksys till WAN porten på en sådan:
http://www.net2world.se/tp-link-tr%C3%A5dl%C3%B6s-router-n150/35/80318
Ställ in den som en egen trådlös router men stäng av DHCP, då sköter din linksys allt med ipadresser och brandvägg m.m.
Glöm inte att ändra ip-adress på den nya routern så den inte är samma som din linksys.

Kanske inte bästa routern, men ska du ha den som extra router i källaren så duger den utmärkt :)

Edit: Detta går att åstadkomma med vilken router som helst, men jag har utökat mitt nätverk med en sådan och är nöjd.

Calzone
2013-09-16, 15:55
Jag hade tidigare två Linksys med dd-wrt och körde WDS mellan routrarna, funkade helt perfekt!
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WDS_Linked_router_network

DennisOlof
2013-09-16, 19:38
Det säkraste alternativen är AP, eller Trådlös klient. Att köra annat med trådlösa produkter är INTE att rekommendera, funkar inte bra. Tänker då speciellt på repeater osv. Utan kan TS välja kabellösning och köra med två stycken APs för att få bättre täckning är det att föredra.

CharlieX77
2013-09-17, 16:35
tack för era tips, TP linken är ju verkligen privärd, kan bli sådan

DennisOlof
2013-09-17, 17:40
charlieX77, de flesta produkter funkar bra eller OK, så länge man kör dom som ren AP eller använder som "wireless client", det är lägena som fungerar bäst. Jag har provat olika produkter för just köra repeater och andra funktioner, det funkar inte bra. Inte ens med ubiquiti eller dyrare produkter. Antagligen för att de funktioner som fanns från början och man använda var just AP och "wireless client".

Så kan man undvika udda lösningar eller specialgrejer, gör det, brukar fungera bättre. Plus går prylar sönder eller man behöver byta så kan man bara skaffa en annan då det inte krävs något speciellt.

Lycka till.

CharlieX77
2014-04-25, 14:25
Hmm det tog tid innan jag slog till verket med detta problem men har nu inhandlat ett stycke TP-LINK TL-WR841N

Har lite problem att få det att lira som jag vill, kör efter instruktioner hur jag skall installera den men når inte riktigt i mål, svårt att förklara bättre just nu, skall jobba mera men ville märka tråden som olåst igen för att ta del av er expertis :=)

Min installation:
Linksys WRT54GL med DDWRT tråd till TP-Linken därifrån tråd till DB, Apple TV, med flera, provade med laptop i den änden och det gick fint men får ingen IP Adress i dreamboxen, provade en massa olika nätverksinställningar i den utan framgång, vill ju att hela uppställningen skall plocka IP ifrån Linksys rutern och att TP skall fungera som acces för förbättrad wlan räckvidd samt som switch till trådbunda enheter samtididgt, verkar inte vara så det är tänkt i instruktionerna utan mer att TPn skall vara ansluten trådlöst bara?

Nåja surrigt nu, kommer mera men tar gärna tipps om nån fattar mitt newbie surrande.........

atomized
2014-04-25, 17:30
Stäng av DHCP-server samt UPNP i TP-linken. Ge den en IP-adress som inte kolliderar med något annat på nätet. Sedan ansluter du en kabel från WRT54GL till en LAN-port (OBS! LAN-port) på TP-Linken. WAN-porten på TP-Linken ska du alltså inte använda till något.

CharlieX77
2014-04-25, 19:35
aha även UPNP alltså, det har jag missat, fick tips om att stänga av NAS också? stämmer det?

LAN istället för WAN uppfattat, blir till att ställa nån fin Ale på kylning inför nattens arbete tänker jag tack så länge

CharlieX77
2014-04-26, 09:59
Tusen tack atomized det gjorde tricket! fick det att lira nu och nästan enligt planen, enda lite konstiga är att wi-fi från min linksys inte riktigt verade lira utan denna tp-link, alltså när jag gjorde fel och kopplade ut TPn var jag utan wi-fi när jag nu fått TPn att fungera kan jag endast få wi-fi via den och inte min linksys i källarn? lite konstigt men förmodligen klarar jag mig som det är, även fast jag gärna ser att allt fungerar såklart...

DennisOlof
2014-04-26, 10:03
Nej, du ska ha två WIFI nät igång, då är det något som inte stämmer. I övrigt är det rätt, att allt ska skötas av Linksys prylen, som DHCP, DNS osv. Det enda TP-linken gör är att agera som en AP, som sköter det trådlösa och sedan bara förmedlar trafiken till linksys produkten.

Är du verkligen säker på att du inte ser nätet, det brukar man göra, sedan kanske man inte kan ansluta till den om signalen är för svag.

atomized
2014-04-26, 10:35
Du kan ha wlan igång på båda burkarna. Antingen kan du välja att ha olika SSID på dem och då får du byta över manuellt från det ena till det andra.
Eller också har du samma SSID och lösenord på båda och då borde dina datorer automatiskt väja den router som ger starkast signal. Notera dock att alla får sin IP-adress från Linksys-burken så det kan vara lite svårt att avgöra vilken router man är uppkopplad mot.

nyburgare
2014-04-26, 11:46
Så kör jag :)
Men många rekommenderar att man inta ska göra så på sådana här SOHO "burkar".
Oavsett om det gäller olika "burkar" eller samma "burk" och olika band.
-"received packet on eth1 with own address as source address"
så det kan slöa upp en hel del......



..................Eller också har du samma SSID och lösenord på båda .......

CharlieX77
2014-04-26, 12:56
Hm måste ha hoppat ur något i min linksys, har inte ändrat något i den men slår jag av TPn finns inget wi-fi!

Eller så vart nå annat galet i TPn för SSID satte jag samma och även lösen, men sen var det original lösen enligt routern trots detta, men SSID är samma...

Nåja det fungerar men skall pillas mera för att få det optimalt, tusen tack för utbildningen :)

atomized
2014-04-26, 15:00
Det kan vara idé att ställa in kanalerna manuellt. T.ex. kanal 1 på den ena och kanal 6 på den andra. Annars finns viss risk att de stör varandra eller byter frekvens om de står i auto-läge.
Det finns egentligen bara tre "riktiga" kanaler om vi pratar 2.4 GHz wifi. Kanalerna 1, 6 och 11. Så du bör välja två av dessa och ställa in den ena på ena routerns wifi och den andra på den andra routerns wifi.

Alla andra "kanaler" är bara overlap på de tre "riktiga kanalerna".

nyburgare
2014-04-26, 17:01
himla bra och pedagogisk bild, den stjäl jag, tack.