handdator

Visa fullständig version : HTPC för live tv



pette_mm
2013-09-20, 06:55
Ska bygga en HTPC som jag ska se live tv via samt spela upp filmer. Men jag är ny inom området.

Jag funderar på en Intel Core i3 4340, med MSI Z87I, 8 gb ram, en ssd disk detta drivs med ett strecon FC8 150 w nätagg. Är det ett för klent system för att se live tv och 1080p filmer?

För att se live tv behöver jag tvkort, vilket kort rekomenrerad. Behöver man ha dubbla ingångar för att få in båda sateliterna?

Och som jag läst runt så verkar det vara XBMC med acamd som gäller?

tacksam för svar

juppe
2013-09-20, 14:42
Du behöver inte ha dubbla ingångar för att få in båda sateliterna, räcker med en switch för att kunna byta mellan sateliterna.
En anledning till att ha dubbla ingångar är om du vill kunna spela in en kanal samtidigt som du tittar på en annan eller om du vill kunna titta på två kanaler samtidigt.

Förutom XBMC, så finns Mediaportal, som jag tycker funkar kanonbra. Mediaportal finns dock endast till windows vilket jag inte ser som någon nackdel, men det är ju olika vilket OS man gillar.
Vad det gäller din hårdvara så tror jag nog att det ska räcka, jag har kört på sämre hårdvara och det har funkat.

Plow
2013-09-20, 18:39
Mythtv eller openelec...

pette_mm
2013-09-23, 06:22
OK tack för svar, får väl prova mig fram vilket program jag gillar. Men när det gäller tv kort, vad rekomenderas funkar usb sticka bra eller är ett vanligt kort snabbare?

joxen
2013-09-23, 09:44
Det är ungefär samma kvalitet på alla kort det som är viktigt är drivrutiner som funkar bra under det os du väljer och om du tänker köra openelec skulle jag kolla deras lista över fungerande kort iaf om du inte är kung på linux. Blir lite lättare i win bara det finns bda drivers så funkar det men då alla tillverkare av tv kort inte följer standarden till 100% så kolla på mediportals sida vilka kort som funkar bra i win.

openelec : http://wiki.openelec.tv/index.php?title=Supported_Hardware

mediportal : http://wiki.team-mediaportal.com/1_MEDIAPORTAL_1/11_Preparing_Your_System/01_Supported_TV_Cards

om du inte har koll på softcam/cardserver/acamd/linux så skulle jag nog välja ett kort som har ci och köra mediaportal.Om du vill lära dig och har ett par veckor över köp något kort som funkar i openelec testa om du får i gång det om det inte funkar kan du alltid köra mediaportal ...

Erik-NA
2013-09-25, 14:01
Om det är MythTV som gäller rekommenderas ett Nvidia grafikkort och använda VDPAU-avkodning i frontend.

Plow
2013-09-25, 15:51
Om Openelec/xbmc används som frontend så fungerar amd/intel med

Jönke
2013-09-29, 09:09
Openelec med tvheadend som backend på min server som har har 2 st Sundtek dvb-s2 pinnar. Kör 2 htpc och 2 Raspberry som klienter funkar jättebra med Openelec 3.2.0

pette_mm
2013-09-30, 20:33
Ok va smidigt, vad kör du för kort till raspberryn? Samt hur funkar raspberryn med HD kanaler? Har du någon guide på hur man får igång det på rasberry?

Jönke
2013-10-01, 06:10
Tv korten är Sundtek dvb-s2 , har 2st och dessa sitter i min HP N40l server som kör openelec som os och Tvheadend som backend. HP N40l används till torrent, fil , ftp och pvr endast. Film och tv kollar jag alltså på mina klienter: 2st htpc och 2st rpi. Alla med openelec.
Live hdtv på rpi funkar men kan pixla sig på 1080 kanalerna ibland. Svt 720p funkar felfritt. Openelec har alla ovan nämnda funktioner som addon som man installerar via xbmc gui och konfar upp med webbläsare.

kaptenmorgan
2013-10-13, 07:22
Kör mediaportal i vardagsrummet. Fördelen med windows är ju att saker och ting oftast fungerar "out of the box" så att säga. Dock krävs det mer av hårdvaran i datorn. Då det slukar mer resurser.

I sovrummet kör jag en äldre burk, där windows och mediaportal var slött som fasen. Så där bytte jag till openelec, som flyter på kanonfint. Dock så är det en del trassel, speciellt med det trådlösa nätverket. Annars fungerade tv-kort, fjärrkontroll och allt sånt, direkt med openelec.

Jag kör med ett Terratec och ett Hauppauge tv kort, och av dom två så har terratec kortet fungerat bäst.
Satsa på passivkylning i den mån det går, och behöver du fläktar så välj dom med omsorg. Så att du får en tyst maskin.

pette_mm
2014-02-11, 07:15
Hej!
Nu har jag skaffat mig prylar till en HTPC, har instalerat openelec. Är total nybörjare när det gäller linux och HTPC. Nu funderar jag på om det finns någon guide till hur man får igång tvheadend? Har försökt söka men hittar inget vettigt. Har instalerat det via addons i XBMC egna interface. Vad gör jag sen då för at koppla upp till servern?

Jönke
2014-02-11, 08:08
Gå till ipadress:9981 och konfa upp Tvheadend med webbläsaren på valfri dator

joxen
2014-02-11, 09:19
vad köpte du för tv kort ? har du satt upp oscam ? har du köpt en kortläsare ?

pette_mm
2014-03-02, 08:41
Har fortfarande inte fått ordning på allt än, håller just nu på att bök med Mediaportal och Hauppauge 5500. Får inte att diseqc att fungera med mitt system. Har provat både 1.0 och 2.0. Jag kan göra kanalsökning och hittar kanaler på båda. Men när jag ska titta på kanaler får jag bara No signal detected. Har provat Sipmel a/b Level 1AA/AB osv får inget att fungera bra. Med Diesqc 2.0 kan jag se på thor, men får inte till astra. Någon som vet vad det kan beropå?

stanikz
2014-04-04, 01:13
Man kan väl inte gå in på ipadressen:9981 efter man installerat TVheadend som addon klient på XBMC? Måste han inte lägga upp TVHeadend på servern/HTPCn?

Plow
2014-04-04, 09:33
openelec har TVheadend som addon, bara att aktivera och confa

stanikz
2014-04-04, 19:30
openelec har TVheadend som addon, bara att aktivera och confa

Menar du i XBMC programet som den bootar till, där i Addons > Disabled add-on > PVR Clients > TVheadend HTSP Client? om man aktiverar den så måste man konfigurera den mot en server. Samt den servern är inte i Openelec? eller i XBMC? eller man kanske kan aktivera den genom någonslags command på SSH?

Jönke
2014-04-04, 22:27
Antingen kör du tvheadend som backend på valfri linux maskin eller kör bara openelec på htpc och installerar tvheadend som backend. Finns under service addons. Sen får du aktivera tvheadend pvr klient under avaktiverade pvr klienter i xbmc. Givetvis måste backend konfas upp först.