handdator

Visa fullständig version : Installera Debian 7 (Wheezy) på Seagate Dockstar



atomized
2013-09-27, 17:02
Här är en liten uppdatering jag gjort på mina Seagate Dockstar. Den kan kanske vara intressant för de som följt tråden:
http://www.comhit.net/showthread.php/29284-Arbetstr%C3%A5d-Seagate-Dockstar
och sitter med en Dockstar installerad på det viset.

Jag började fundera på att uppdatera Dockan till Debian 7 men tyvärr visade det sig att Jeff Doozan:s script som vi använde för den förra installationen inte fungerade bra och inte var uppdaterade för Debian 7. Han har gjort script för Debian 7 (Wheezy) men när jag försökte köra dem fick jag flera olika problem som hade varit krångliga att lösa. Jag läste också i hans forum att många hade problem med Debian 7 installationen.

Jag hittade då ett inlägg av en annan kille som gör uppdaterade rootfilsystem till bl.a. Dockstar. Den vägen visade sig vara mycket lättare att gå och resultatet blev riktigt bra.

Principen är att man tankar ner en packad fil med hela rootfilsystemet på och sedan packar upp den på den drive (USB-sticka eller hårddisk) man vill ha installationen på. Man behöver ett tillfälligt ställe att lägga filen på, den är c:a 300MB så den ryms inte i RAM. Enklast är nog att förbereda sin USB-sticka eller hårddisk på en Linux-dator eller på Dockan medan den kör det gamla systemet.

Jag har anpassat installationen till att fungera med den existerande firmwaren i Dockan (eller rescue-systemet om man kör det). Så inget ska behöva ändras i själva Dockan utan man kan bara ta ut den gamla USB-driven och ersätta med den nya när den är färdigpreparerad.


Installera Debian 7 (Wheezy) på Seagate Dockstar
uppdaterad 2013-09-22

Förutsättningar:
En redan installerad Dockstar med Debian 6 (Squeeze) enligt tidigare lathund.

Gör detta på Dockan (eller en annan Linux-maskin) när den kör det gamla systemet.

Anslut en USB-disk eller USB-sticka.
Skapa två partitioner 1. root 2. swap. Gör 1. aktiv.
Formattera 1. med e2fs, formattera swap med mkswap.
Sätt e2label "rootfs" på 1.

Ladda ner senaste rootfilsystem, kolla i tråden http://forum.doozan.com/read.php?2,12096

Packa upp filen i roten på blivande rotfilsystemet, använd 'tar xjf' för att packa upp filen.
Montera det upppackade filsystemet på t.ex. /mnt.
Gå ner i filsystemet och editera etc/fstab och ändra rootfs till ext2.
Avmontera det nya filsystemet och stäng ner Dockan.

Ta ur den gamla USB-driven ur Dockan och sätt i den nya. Starta upp Dockan.
Gör följande på Dockan när den kör på det nya systemet:

Efter uppstart logga in och byt password för root:
# passwd

Ändra "us" till "se" i /etc/apt/sources.list.

Uppdatera Debian:
# apt-get update
# apt-get upgrade

Ställ in rätt timezone:
# dpkg-reconfigure tzdata

Sätt ett eget hostnamn i filen /etc/hostname och /etc/hosts
# vi /etc/hostname
# vi /etc/hosts
(lägg till ditt hostname på första raden mellan 127.0.0.1 och localhost)

Konfigurera ntp-server:
# vi /etc/ntp.conf

Skapa en användare:
# adduser --gecos Pelle pelle

Installera div. paket:
# apt-get install usbutils sudo apt-utils rsyslog zip unzip ftp

För att få sudo att funka:
# usermod -G sudo pelle

Workaround för att ntpd skall starta vid boot (kolliderar med ntpdate):
Skapa ett script i /usr/local/bin
# cd /usr/local/bin
# vi start_ntp.sh
Scriptet ska se ut så här:
#!/bin/sh
sleep 10
/etc/init.d/ntp start
Sätt x-flaggan på scriptet:
# chmod +x start_ntp.sh
Lägg till raden:
/usr/local/bin/start_ntp.sh
i /etc/rc.local:
# cd /etc
# vi rc.local

Installera ftp-server:
# apt-get install vsftpd
Editera bort kommentarstecknen framför följande rader:
local_enable=YES
write_enable=YES
# vi /etc/vsftpd.conf
Starta om vsftpd:
/etc/init.d/vsftpd restart



Efter detta går det fint att gå vidare och installera t.ex. oscam enligt den tidigare lathunden:
http://www.comhit.net/showthread.php/29284-Arbetstr%C3%A5d-Seagate-Dockstar?p=180202&viewfull=1#post180202

Lycka till om nu någon fortfarande kör Dockstar! :)

Jag gör det. Jag har sammanlagt tre Dockstar som står och snurrar här hemma. Utmärkta små maskiner som duger till mycket trots begränsat RAM-minne. :)
Jag kör en som cs-server, en som file-server med sammanlagt 4TB disk och en som jag har som "experiment-server" där jag kan testa olika saker. ;)