handdator

Visa fullständig version : Alex2, CI+ CA-modul & USB Common interface för tvheadend & HD kanaler?



ghaster
2013-10-08, 21:48
Med risk för att bli idiotförklarad så undrar jag över om att det går att få till en lösning för tvheadend som inkluderar boxers HD kanaler?

Jag har försökt plöjt igenom forumet men inte lyckats få ngn rätsida på det hela, men om jag missat nån självklar tråd så hänvisa mig gärna till den.

Vad jag är ute efter är i princip att få in alla mina boxer kanaler och få till en lösning för att se på tv på vår ipad, ell xbmc.

Min tanke var om det går att köra en tvheadend på nån liten enhet som ex Raspberry PI med usb.
Skaffa en mottagare med DVB-T2 stöd och en CI läsare, köpa en CI+ CA-modul från boxer och plugga in en alex2 i den, som ansluter till oscam.

Finns det någon uppenbar brist i det hela? Jag är lite osäker på hur det funkar med CI läsare & CI+ standarden.
Funkar t.ex. en CI+ CA-modul i en CI läsare och kan den då koda av T2 sändningarna?


Tacksam för all er input.


- Ghast

DennisOlof
2013-10-08, 22:38
Jag kanske också är ute och cyklar lite nu. Men jag har för mig att CI+ inte aktiverats eller används ännu och då ska ju kortdelning fungera, däremot är det ju redan problem att kortdela med HDTV kanaler. Fast jag tror inte det gäller CD samt Boxer, visst går det fortfarande att kortdela alla kanaler via dessa leverantörer.

När CI+ börjar användas då funkar inte kortdelning eftersom det är ett system som ger leverantören ännu mer makt, plus kommunikationen mellan kortet och boxen är krypterade (vilket den inte är idag) och det är just detta man utnyttjar vid kortdelning.

Strax efter inlägget tittade jag lite på TBS, ett tag sedan jag kollade om något var på gång där, OJ, såg denna, blev lite sugen på att få igång mitt TBS kort nu som i stort sett fixar samma sak som boxen i länken. Men får se om man hinner med.

http://www.tbsdtv.com/launch/moi-tv-streaming-box-tech-specifications.html

Om den klarade marksänt hade den varit perfekt för TS antar jag.

dst6se
2013-10-08, 23:21
Med risk för att bli idiotförklarad så undrar jag över om att det går att få till en lösning för tvheadend som inkluderar boxers HD kanaler?

Jag har försökt plöjt igenom forumet men inte lyckats få ngn rätsida på det hela, men om jag missat nån självklar tråd så hänvisa mig gärna till den.

Vad jag är ute efter är i princip att få in alla mina boxer kanaler och få till en lösning för att se på tv på vår ipad, ell xbmc.

Min tanke var om det går att köra en tvheadend på nån liten enhet som ex Raspberry PI med usb.
Skaffa en mottagare med DVB-T2 stöd och en CI läsare, köpa en CI+ CA-modul från boxer och plugga in en alex2 i den, som ansluter till oscam.

Finns det någon uppenbar brist i det hela? Jag är lite osäker på hur det funkar med CI läsare & CI+ standarden.
Funkar t.ex. en CI+ CA-modul i en CI läsare och kan den då koda av T2 sändningarna?


Tacksam för all er input.


- Ghast


Tvheadend har inte stöd för ci läsare , du får köra mythtv eller vdr. Tbs 5880 funkar perfekt i linux .
Annars funkar din setup.


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

bema
2013-10-18, 17:43
Min tanke var om det går att köra en tvheadend på nån liten enhet som ex Raspberry PI med usb.


Jag har testat tvheadend på raspberry. Normalt kan jag streama ca 2-3 SD kanaler eller 1 HD kanal utan drops. Detta med USB sticka för DVB-T/T2. Överklockar man så blir det 3-5 SD kanaler eller 2-3 HD kanaler. Har inte gjort någon långtidstest så man får testa själv. Begränsningen i Raspberry tror jag ligger i hur den skyfflar data mellan USB<->ethernet...

Ang Boxer CI+ så verkar det funka med standard CI och CI+ modul för att se HD/h264 kanaler. Dock tror jag inte tvheadend fixar tv-kort med CI interface rakt av. Det behös mjukvara som "styr" CI interfacet, tex DVBlast som i sin tur kan stream till tvheadend. Hur man får till det vet jag inte ...