handdator

Visa fullständig version : Samsung 9500 problem med LNB



ronnan
2002-12-16, 00:21
Jag har en Norden-parabol med dubbal universla-LNB.
Då jag skulle kanalsöka så märkte jag att jag inte fick in kanaler från Thor över 11376 MHz. TV4 sänder bla på 12476 MHz har jag sett. I Samsungen försökte jag istället manuellt söka kanaler genom att tala om att LNB ska gå från 975 till 12750 MHz men då säger den att jag är utanför frekvensområdet (gäller även om jag säger 12500)
Är det någon som haft liknande problem eller har en aning om vad man ska göra?
Unviersal LNB ska ju klara upp till 12750! :?

Jabbata
2002-12-16, 00:50
Har du tala om för mottagaren att du har universala -LNBér

Kör du över disec switch prova att skifta ingångarna.

ronnan
2002-12-16, 07:43
OK! ska prova ikväll. Ska försöka få tag i leverantören och fråga också. Lägger ut det jag får reda på. Kan tilläggas att på min förra box så funkade det alldeles utmärkt (att få in kanaler i höga frekvenser från Thor) bl.a. TV4 och Eurospsort med Canal-ab. Jag kör fortfarande med Canal-ab. kortet men nu i Samsungen så det verkar ju vara boxen som inte är inställd riktigt, but anyway ska prova med det du sa...

Återkommer! :)

ronnan
2002-12-17, 07:10
Lovade återkomma. Jag fick till det till slut. Det var frekvensinställningen på LNB via gränssnittet som var buggigt. Gick inte att ställa in från 10.7 till 12.75 MHZ utan man fick istället ställa in 5.750 och 10.600 MHz !? så sökte den igenom hela bandet. Märkligt men nu funkar det för jag hittade alla kanaler över 12.000 som jag saknade förut då den klippte vid 11.500. Tror att prblemet i själva verket var att den inte sparade inställningen fullt ut

I övrigt en grymt bra set top, snyggt gränssnitt och snabb som tusan.
Rekommenderas! (patchad såklart) :D

kalle2345
2003-02-13, 23:49
Har liknande problem, saknar kanaler som jag fick in på min gamla Nokia 9802s. Man kan inte ställa in den på Universal LNB, man måste skriva i frekvenserna manuellt. Exakt hur skall man konfigurera den för att den skall söka av allt automatiskt?

kalle2345
2003-02-14, 23:55
Satt med en frekvenstabell över Astra och Hotbird idag och försökte uppdatera min Samsung DSR-9500 VIACI (v.118)manuellt.
Jag upptäckte då att det fattades ca 10 st. transponders i fabriksinställningen. Vilket innebär en hel del trevliga kanaler.
Jag fick lägga in dem manuellt som nya transponders.
Hotbird hade inte detta fel, men däremot saknades det några transponders på Thor/Sirius. Jag får också ofta hängningar när jag laddar
hem kanalerna från Astra.
Någon med samma erfarenheter?