handdator

Visa fullständig version : Slut på CD's HD-kanaler?



Sidor : [1] 2

cyrre
2013-10-14, 08:40
Mottaget idag:
För att höja säkerheten så använder vi en teknik som kallas Pairing. Det innebär att vi knyter dina specifika HD-boxar till dina specifika parabolkort för att du som kund ska känna en trygghet i att det bara är du som betalande kund som kan ta del av våra tjänster.

Arbetet med att få ut Pairing-tekniken kommer att ske i två steg.
Steg 1 sker den 14 oktober. Idag skickar vi ut signaler till din box för att förbereda den på att kunna ta emot kanaler som vi skyddar.
Steg 2 sker den 16 oktober. Nu blir den första av våra kanaler skyddad, C More Fotboll HD. Standardkanalen C More Fotboll berörs inte av det här

joakim95
2013-10-14, 09:20
Mottaget idag:
För att höja säkerheten så använder vi en teknik som kallas Pairing. Det innebär att vi knyter dina specifika HD-boxar till dina specifika parabolkort för att du som kund ska känna en trygghet i att det bara är du som betalande kund som kan ta del av våra tjänster.

Arbetet med att få ut Pairing-tekniken kommer att ske i två steg.
Steg 1 sker den 14 oktober. Idag skickar vi ut signaler till din box för att förbereda den på att kunna ta emot kanaler som vi skyddar.
Steg 2 sker den 16 oktober. Nu blir den första av våra kanaler skyddad, C More Fotboll HD. Standardkanalen C More Fotboll berörs inte av det härVart hittade du denna text någonstans jag hittade inte detta meddelande på canal digitals hemsida ?

DennisOlof
2013-10-14, 09:20
Hmm.

Tekniska förändringar för C More Fotboll HD

Publicerad: den 9 oktober 2013


Den 16 oktober blir kanalen C More Fotboll HD en pairad kanal. Nu blir C More Fotboll HD som ingår i C More Sport och C More Max paketen en pairad kanal. Det innebär att vi parar ihop innehållet i ditt abonnemang med din specifika HD-box och tillhörande kort. Syftet med detta är att endast du som betalar för abonnemanget skall kunna se kanalen. Genom tekniken pairing hindra vi dem som tittar med så kallade piratkort. Alla våra nyare HD-boxar klarar av den nya tekniken med ”pairing”. Om du har en äldre HD-box eller en standardbox kommer du att kunna fortsätta att se samma innehåll i standardformat på kanalen C More Fotboll.




Antar kortdelning då inte fungerar, precis som med Viasats HD kanaler, eller ?

Sedan, varför anger dom inte exakt VILKA boxar som fungerar så man vet redan nu om man måste byta box på sikt då fler och fler kanaler antagligen drabbas av detta, alltså HD kanalerna.

joakim95
2013-10-14, 09:24
Hmm.

Tekniska förändringar för C More Fotboll HD

Publicerad: den 9 oktober 2013


Den 16 oktober blir kanalen C More Fotboll HD en pairad kanal. Nu blir C More Fotboll HD som ingår i C More Sport och C More Max paketen en pairad kanal. Det innebär att vi parar ihop innehållet i ditt abonnemang med din specifika HD-box och tillhörande kort. Syftet med detta är att endast du som betalar för abonnemanget skall kunna se kanalen. Genom tekniken pairing hindra vi dem som tittar med så kallade piratkort. Alla våra nyare HD-boxar klarar av den nya tekniken med ”pairing”. Om du har en äldre HD-box eller en standardbox kommer du att kunna fortsätta att se samma innehåll i standardformat på kanalen C More Fotboll.




Antar kortdelning då inte fungerar, precis som med Viasats HD kanaler, eller ?

Sedan, varför anger dom inte exakt VILKA boxar som fungerar så man vet redan nu om man måste byta box på sikt då fler och fler kanaler antagligen drabbas av detta, alltså HD kanalerna.Detta har jag läst tidigare med jag hittar inte det som cyrre skrev

cyrre
2013-10-14, 10:38
Fick det i ett nyhetsbrev av Canal digital imorse

juppe
2013-10-14, 10:46
Som DennisOlof skrev "Antar kortdelning då inte fungerar", är det någon som egentligen vet vad detta innebär?
För det skulle ju kunna vara så att dom pairar på samma sätt som Viasat gör med sina SD-kanaler eller så kan dom ju göra på samma sätt som Viasat gör med sina HD-kanaler.
Är det någon som är insatt i Conax och vet vad för typ av pairing som finns?
Kommer det att krävas CI+ modul för att få det att funka på en tv utan box eller räcker det med en vanlig CI-modul?
Finns många frågor om detta, vi kanske måste vänta tills efter den 16 för att få veta mer.

Tänkte om det var någon som varit i kontakt med CD angående detta med CI-moduler?

DennisOlof
2013-10-14, 12:30
juppe, jag vet inte om conax har stöd för paring.

http://www.conax.com/products-solutions/integrated-ci-module/

Det finns CA-moduler för just CI+ osv. Problemet är att även TVn eller din STB måste ha stöd för CI+ också för att hela CI+ konceptet ska fungera. Och vad jag vet är den stora skillnaden med CI+ att även kommunikationen mellan kortet och boxen är krypterad, och därav kommer inte kortdelning fungera, jag tror inte det i alla fall, men vet såklart inte med säkerhet.

http://www.conax.com/wp-content/uploads/2013/01/Conax_Product_Sheet_CI_Plus_Module_2012_09_25.pdf

Fanns ytterligare information förut om conax på hemsidan men numera står det inte så mycket. Däremot lär vi nog snart få se "chipset pairing" för att fönhindra att man kortdelar (vilket inte är så farligt) men dom vill förhindra att folk håller på med piratkort osv. Typ dom där som säljer på nätet, där man kan ansluta sig mot betalning för att kunna titta på betalkanaler osv. Det är dom mupparna dom vill åt mest.

calleboy
2013-10-14, 14:52
http://www.canaldigital.se/kundservice/kundservice-informerar/2013/Tekniska-forandringar-for-C-More-Fotboll-HD/

Volvo3
2013-10-14, 18:19
Det blir garanterat chipset pairing (3DES) med nycklarna inne i cpu:n = extremt svårt att komma runt.
Det finns info på nätet om hur det är möjligt på vissa cpu:er men om det finns boxar med sådan CPU för CD vet jag ej. Och även om det finns är det inte många som skulle lyckas då det är extremt svårt.

nicolito
2013-10-14, 19:01
Jag läste detta på hemsidan så tydligen är väl alla kanaler redan parade eller(ironi)


Koppling mellan programkort och box? (http://www.canaldigital.se/Templates/Pages/#Koppling%20mellan%20programkort%20och%20box) Senast ändrad: 2012-04-04
Kopplingen mellan programkort sk pairing och box finns för att skydda kanalbolagens sändningsrättigheter samtidigt som den skyddar dig som kund från att råka ut för olovlig hantering av abonnemanget, så kallad piratverksamhet.
Detta innebär också att du som har Tvillingabonnemang inte kan byta kort mellan boxar av olika märken. Du kan dock flytta korten fritt mellan dina kopplade Canal Digital boxar.

http://www.canaldigital.se/kundservice/faq/?categoryId=287

jippe
2013-10-14, 20:26
Blir troligen som med viasat, SD kanaler kommer fungera men HD kanaler kommer att kräva pairing. Problemet canaldigital har eller har haft var att dom var tidiga med HD och har många HD boxar ute som inte klarar chip pairing och därför har dom inte kunnat slå på det. Nu är antagligen tillräckligt många av dessa boxarna utbytta så då kan dom succesivt börja dra igång pairing på kanal efter kanal i lagom takt så att folk hinner byta om man har för gammal box.
Rent tekniskt finns det nog inget hinder att kräva pairing på SD kanaler med, men med tanke på hur många SD boxar och moduler som finns ute så lär det nog dröjja ett tag.
Den stora frågan tycker jag snarare är om kortdelare som tex smartwii kommer att fungera, det gör det ju tex på comhem, där går det bra att para kortet med en hd-box och sen titta på hd kanaler via smartwii på denna samtidigt som man har en eller flera smartwii klienter i sd boxar (som då inte behöver vara parade) det tycker jag är ett helt ok alternativ för man behöver faktiskt inte hd på tvn i sovrummet tex. En annan fråga är ju om man kan para ett kort med flera mottagare och därmed lätt flytta kortet mellan dessa.

mickeez
2013-10-14, 20:58
Hmm, vad jag förstått så klarar alla CDs HD boxar chip pairing men rätta mig gärna om jag har fel....



Blir troligen som med viasat, SD kanaler kommer fungera men HD kanaler kommer att kräva pairing. Problemet canaldigital har eller har haft var att dom var tidiga med HD och har många HD boxar ute som inte klarar chip pairing och därför har dom inte kunnat slå på det.

SpliNT
2013-10-14, 21:11
Hmm, säkert att den gamla Sagemboxen HD ITSD81 gör det?

1807

jippe
2013-10-14, 21:21
Hmm.

Alla våra nyare HD-boxar klarar av den nya tekniken med ”pairing”. Om du har en äldre HD-box eller en standardbox kommer du att kunna fortsätta att se samma innehåll i standardformat på kanalen C More Fotboll.

.
Tvivlar på att HD ITSD81 klarar det (men jag vet faktiskt inte, kanske har kommit uppdateringar på den), det måste ha varit 6-7 år sen den släpptes. Kommer ihåg att mina föräldrar fick välja mellan att betala till lite för att få denna eller bara förlänga sitt abo så fick de CDC 7000 ST (första boxen som klarade både dvb-t och dvb-s, tv3 gick okodat i marknätet på den tiden) "standardbox mediahighway" som vi hade innan hade gått sönder.
http://www.canaldigital.se/boxar/aldre-boxar/

Rolsten
2013-10-14, 22:15
Kan man inte använda den utrustning man vill och har köpt för dyra pengar....säg upp skiten.
Att många på allvar verkar finna sig i att bli påtvingade låsta operatörsboxar och gå tillbaka till CI-moduler + Alex och f-n vet vilka lösningar...
Varför? För familjefridens skull? Förutom rena film- och sportkanaler så betalar man för att få titta på reklam.

Det hela är enkel matematik. Om antalet betalande kunder blir för lågt så överlever inte företaget.
Vill man nu tvinga folk att vara låsta till deras utrustning så är det minsta man kan göra som privatperson att påtala vad man tycker och visa vem som betalar.

Personligen hoppas jag att CD grovt har underskattat hur många som använder alternativa boxar och att man får ett massivt kundbortfall.
Vad tror ni händer då? Jo, man måste ändra på något annars går man under.

Att fortsätta vara kund och sponsra pairing och andra typer av inlåsningar gör att man betalar för att få det dyrare, sämre villkor, osv.
Lite som att betala till maffia eller utpressare.
Det fungerar sällan och om det gör det så sänder det signaler till likasinnade som inte direkt är önskvärda.

mickeez
2013-10-15, 07:30
Jo den ska klara pairing också, enligt nån spec jag läste nånstans...


Hmm, säkert att den gamla Sagemboxen HD ITSD81 gör det?

rolrn
2013-10-15, 07:48
En annan fråga är ju om man kan para ett kort med flera mottagare och därmed lätt flytta kortet mellan dessa.
Ja, det skall fungera.

joakim95
2013-10-15, 08:39
Vet om detta endast gäller Canal digital i sverige eller kommer canal digital i norge,danmark och finland att beröras ?

DennisOlof
2013-10-15, 08:39
Det lustiga i sammanhanget är att HD ITSD81 (sunkiga boxen) är bättre än den nya vita boxen. I alla fall jämfört med hur snabba den är, lätt att kanalsöka osv. Den vita boxen är riktigt sketen, även om det är något bättre bild. Plus att den har buggar, t.ex. går det inte att hitta SVT muxen i marknätet från nacka masten, anmälde detta men inget har hänt. Visst kanalerna finns via satellit om man vill titta på dem men ändå sjukt att det inte fungerar via marknätet.

Klarar verkligen HD ITSD81 chip pairing, eller är det annan form av pairing ?

retep_s
2013-10-15, 10:36
juppe, jag vet inte om conax har stöd för paring.

http://www.conax.com/products-solutions/integrated-ci-module/

Det finns CA-moduler för just CI+ osv. Problemet är att även TVn eller din STB måste ha stöd för CI+ också för att hela CI+ konceptet ska fungera. Och vad jag vet är den stora skillnaden med CI+ att även kommunikationen mellan kortet och boxen är krypterad, och därav kommer inte kortdelning fungera, jag tror inte det i alla fall, men vet såklart inte med säkerhet.

http://www.conax.com/wp-content/uploads/2013/01/Conax_Product_Sheet_CI_Plus_Module_2012_09_25.pdf

Fanns ytterligare information förut om conax på hemsidan men numera står det inte så mycket. Däremot lär vi nog snart få se "chipset pairing" för att fönhindra att man kortdelar (vilket inte är så farligt) men dom vill förhindra att folk håller på med piratkort osv. Typ dom där som säljer på nätet, där man kan ansluta sig mot betalning för att kunna titta på betalkanaler osv. Det är dom mupparna dom vill åt mest.

Conax har stöd för pairing. T ex så kör Digitalb pairing och de använder Conax.
Men jag vet att några har knäckt det och Viasat, så varför skulle de inte kunna knäcka CD pairing!
Hoppas att jag inte bryter några regler nu, det gäller att hålla sig "inomhus" här :)

Mango
2013-10-15, 10:40
ComHem har kört Conax pairing sedan de startade med sina HD-kanaler 2006 och det är mig veterligen inte "knäckt".

esteen
2013-10-15, 12:15
Skulle det fungera med den här på något sätt?
http://www.canaldigital.se/boxar/boxen/?productid=118

Finns det någon DM som man kan sätta en modul CI+ modul i?

esteen
2013-10-15, 12:16
Skulle det fungera med den här på något sätt?
http://www.canaldigital.se/boxar/boxen/?productid=118

Finns det någon DM som man kan sätta en modul CI+ modul i?

atomized
2013-10-15, 12:21
Skulle det fungera med den här på något sätt?
http://www.canaldigital.se/boxar/boxen/?productid=118

Finns det någon DM som man kan sätta en modul CI+ modul i?
CI+ finns inte på någon Dreambox eller annan Linux-box.

esteen
2013-10-15, 12:35
ok, synd.
Ser ut att vara början på slutet för HD kanalerna då...

Minime
2013-10-15, 12:40
Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att det finns någon av de nyare miracleboxarna som har stöd för CI+ modul...
Förutsatt att man använder rätt image...men kan ha fel

Såg en notice om det på:
http://www.miraclebox.se/main/faq_popup/id/12


Miraclebox 6 plus S HD (http://www.miraclebox.se/product/97/miraclebox-6-plus-s-hd.html)
Miraclebox 9 HD S-Twin (http://www.miraclebox.se/product/36/miraclebox-9-hd-s-twin.html)

atomized
2013-10-15, 13:09
Du kanske har rätt Minime (http://www.comhit.net/member.php/19022-Minime) det var inget jag kände till. Jag har aldrig varit intresserad av Miraclebox. ;)

Men antagligen är det så att laddar du på de firmwares som stöder CI+ så kan du inte aktivera cardsharing. Och alla inspelningar lagras krypterat kan man läsa i texten... Så i praktiken blir boxen ganska ointressant med CI+ firmware tror jag.

Minime
2013-10-15, 13:48
Inspelning går, men man blir väl tvungen att ha två CI+ moduler med två kort om man vill kunna titta och spela in samtidigt...
Men man ska kunna köra Softcam vid sidan av...men då kan man enbart se SD kanalerna via softcam...
Men jo CS är ju bara att glömma på HD kanalerna i vilket fall...

rolrn
2013-10-15, 14:05
OScam har stöd för parad Conax i de senare versionerna.
..sen skall det avlusas och förstås matas med en nyckel..

esteen
2013-10-15, 14:51
Det kanske kan finnas lite hopp ändå.
Det påstås ju trotts allt att det är knäckt och nu när även CD går mot paring så kanske lösningen kommer ut också...

juppe
2013-10-15, 19:02
Jag ringde och snackade med Canal digital idag och fick uppfattningen att det inte handlar om att dom kommer att använda CI+ utan det skulle funka med en vanlig CI modul, men vet inte om jag fattade fel eller om killen på supporten inte hängde med på vad jag menade. Så jag hoppas på det bästa att det är CI som gäller även i framtiden. För dom använder väl inte CI+ idag utan den som säljs på deras hemsida är väl en CI eller är det en CI+?

esteen
2013-10-16, 06:40
Det står att det är en CI+ på deras sida...

rolrn
2013-10-16, 06:56
Fungerar fortfarande Cmore Fotboll HD nu när vi har kommit till 16 oktober?

esteen
2013-10-16, 07:22
Fungerar fortfarande Cmore Fotboll HD nu när vi har kommit till 16 oktober?


Än så länge fungerar det i alla fall....

juppe
2013-10-16, 07:24
Skulle vara bra om du kan länka till där det står att det är en CI+ på deras sida.

Hittade det.
http://www.canaldigital.se/boxar/boxen/?productid=118
välj sedan teknisk information.

SpliNT
2013-10-16, 09:06
Cmore Fotboll HD går inte på min dm800se längre iaf.

esteen
2013-10-16, 09:13
Cmore Fotboll HD går inte på min dm800se längre iaf.

Nej, nu fungerar det inte längre.
Det fungerade tills jag provade att byta till en annan kanal en kort stund.

jippe
2013-10-16, 09:32
okej antar att det är slut nu då.
Är här någon som har en orginalbox och kan se Cmore Fotboll HD? och i så fall vilken orginalbox modell?

rolrn
2013-10-16, 09:41
Dags att uppdatera OSCam då..

esteen
2013-10-16, 09:49
Dags att uppdatera OSCam då..

Varför skulle det hjälpa?

SIPA
2013-10-16, 09:51
Än så länge fungerar det i alla fall hos mig

juppe
2013-10-16, 09:55
Dags att uppdatera OSCam då..

rolrn, du får gärna utveckla det där och förklara hur det hjälper och vad man måste göra för att det ska funka om man uppdaterar OSCam?

esteen
2013-10-16, 10:00
Än så länge fungerar det i alla fall hos mig


Har du provat att byta kanal och sedan tillbaka?
Det gjorde jag och då slutade det att fungera.

esteen
2013-10-16, 10:05
Något konstigt är att C More Fotboll (SD) inte heller fungerar...
Fler med samma problem?

Glöm detta, det var skit bakom spakarna.
Det var inte den Svenska kanalen jag valt...

Prelatur
2013-10-16, 13:53
Inspelning går, men man blir väl tvungen att ha två CI+ moduler med två kort om man vill kunna titta och spela in samtidigt...
Men man ska kunna köra Softcam vid sidan av...men då kan man enbart se SD kanalerna via softcam...
Men jo CS är ju bara att glömma på HD kanalerna i vilket fall...
Det är de gamla MiracleBoxarna som har en CI+ variant.
De nya (Premium) som kör Enigma som standard finns inte i någon CI+ variant.

När man kör CI+ varianten så blir boxen ganska låst och inte så mycket bättre än en leverantörs box.
De har aldrig lyckats få till att köra två CI moduler samtidigt, så dubbla tuners mot t.ex. Boxer har aldrig fungerat speciellt bra.

När nu Canal Digital också går över till en lösning som gör att man inte kan använda sin egen box blir det helt ointressant med satellit eller marksänt för min del.

atomized
2013-10-16, 13:57
Vi ska väl inte svartmåla allt ännu.
Vi vet ju inte i vilken takt CD kommer att införa detta över alla HD-kanaler. Förhoppningsvis tar det lååång tid. :)
Men man kan ju aldrig veta... :(

trannelnossnaj
2013-10-16, 14:08
Dem vill nog se responsen först, hur många köper ny box.
1810

jippe
2013-10-16, 14:33
Tvivlar på att HD ITSD81 klarar det (men jag vet faktiskt inte, kanske har kommit uppdateringar på den)

http://www.canaldigital.se/boxar/aldre-boxar/

Precis vad jag misstänkte.. det är sagemboxen som inte klarade pairing, så då är det till stor del tack vare denna som vi kunnat njuta av canaldigital hd på egna boxar så pass länge som vi har kunnat.

nicolito
2013-10-16, 15:13
Personligen så känns det lite småaktigt att behöva para kanaler till sina boxar då man endast har 42 hd-kanaler fördelat på 4 länder. Sky uk har 72 hd-kanaler och kör utan pairing. Tyska Sky 67 kanaler men ingen pairing. Italienska Sky har 62 kanaler inte heller dem parar sina kort, men i dagsläget de som har korten parade till deras skräpboxar vad jag vet är Canal + Spanien, Zon Cabo, Viasat, Nova har parat hela kortet liksom Total Tv, Digitalb som sänder i Conax har även dem parat sia hd kanaler.

Jag tror dock att dem stora Sky företagen har större problem med CS än vad Canal digital har och tyvärr tror jag inte folk kommer att opponera sig mot pairingen då majoriteten säkerligen använder orginalboxarna. Surt sa räven

bbra2000
2013-10-16, 15:19
Vi ska väl inte svartmåla allt ännu.
Vi vet ju inte i vilken takt CD kommer att införa detta över alla HD-kanaler. Förhoppningsvis tar det lååång tid. :)
Men man kan ju aldrig veta... :(

Kan nog gå ganska fort när dom ser att det funkra. Efter som man inte betalar något extra för hd så är det ju ingen "rättighet" att man ska kunna se på hd.
Skilland om via hade gjort något likanade där man betalar 129:- extra om man vill ha hd kanaler och boxen man har inte funkar längre.

den som lever får se. :)

Muggesand
2013-10-16, 15:36
Kan nog gå ganska fort när dom ser att det funkra. Efter som man inte betalar något extra för hd så är det ju ingen "rättighet" att man ska kunna se på hd.
Skilland om via hade gjort något likanade där man betalar 129:- extra om man vill ha hd kanaler och boxen man har inte funkar längre.

den som lever får se. :)

Fast man fick ju betala extra för att få HD-boxen! O nu ska dom tvinga en att byta box och betala igen?

nicolito
2013-10-16, 15:52
En sak som man skulle kunna göra som dåvarande Digital plus gjorde är att man gör så att kortnummret syns titt som tätt. Då kan man se vilka som är anslutna till payservers och vilka som streamar till p2p sidor. Men dem verkar ha gjort sitt val

rolrn
2013-10-16, 15:53
rolrn, du får gärna utveckla det där och förklara hur det hjälper och vad man måste göra för att det ska funka om man uppdaterar OSCam?

I senare versioner av OSCam finns det stöd för parad conax.

Flaxx
2013-10-16, 17:07
Det hjälper inte mycket om man inte får ur boxkey frånbox.
så vidare att oscam emullera fram en key:)

Flaxx
2013-10-16, 17:07
Dubbel post...

juppe
2013-10-16, 18:10
I senare versioner av OSCam finns det stöd för parad conax.

OK, men hur gör man för att få det att funka med canal digital?
Måste man få tag i en nyckel och hur får man tag i den i så fall?

torve
2013-10-16, 20:57
Jag snackade med en källa på teknisk support på cd idag och ifrågasatte varför jag skulle behöva köpa nya boxar då det är cd som vill säkra att inte piratkort går att använda för sina hd-boxar och då höll han med mig att det är förjävligt att vi kunder blir drabbade. Men det är bara en box som inte klarar den nya programvaran och det är den Sagemboxen HD ITSD81, men uppdaterar man ej boxen så fungerar det mest troligt ändå sa killen till mig. Det dom ska göra är att knyta kortet till boxens serie nummer så som viasat gjort för sina vanliga kanaler och inte som deras hd-kanaler och detta är för att det säljs många Sagemboxen HD ITSD81 på blocket och dessa kan du tydligen se cds hd-kanaler på med ett piratkort så som killen förklara för mig. Så om jag förstått killen på cd rätt så skulle det gå att göra samma i oscam med boxid som man gör för viasat, sedan är jag inte säker på om det är samma boxkey calculator som behövs...

esteen
2013-10-16, 21:10
Jag snackade med en källa på teknisk support på cd idag och ifrågasatte varför jag skulle behöva köpa nya boxar då det är cd som vill säkra att inte piratkort går att använda för sina hd-boxar och då höll han med mig att det är förjävligt att vi kunder blir drabbade. Men det är bara en box som inte klarar den nya programvaran och det är den Sagemboxen HD ITSD81, men uppdaterar man ej boxen så fungerar det mest troligt ändå sa killen till mig. Det dom ska göra är att knyta kortet till boxens serie nummer så som viasat gjort för sina vanliga kanaler och inte som deras hd-kanaler och detta är för att det säljs många Sagemboxen HD ITSD81 på blocket och dessa kan du tydligen se cds hd-kanaler på med ett piratkort så som killen förklara för mig. Så om jag förstått killen på cd rätt så skulle det gå att göra samma i oscam med boxid som man gör för viasat, sedan är jag inte säker på om det är samma boxkey calculator som behövs...

Är det så så är det ju kanon!

Någon som har möjlighet att testa om samma keygen som används till via fungerar?

torve
2013-10-16, 21:23
Ja jag måste köpa en box så jag får serie numret för att testa. Det är svart i rutan för mig nu på c-more fotboll hd idag. Hur är det för er andra?
Är det så så är det ju kanon!

Någon som har möjlighet att testa om samma keygen som används till via fungerar?

torve
2013-10-16, 21:23
Ja jag måste köpa en box så jag får serie numret för att testa. Det är svart i rutan för mig nu på c-more fotboll hd idag. Hur är det för er andra?
Är det så så är det ju kanon!

Någon som har möjlighet att testa om samma keygen som används till via fungerar?

esteen
2013-10-16, 21:29
Ja jag måste köpa en box så jag får serie numret för att testa. Det är svart i rutan för mig nu på c-more fotboll hd idag. Hur är det för er andra?

Aha, man behöver en ny box även om man har en ITSD81?
Men om du har beställt så avvaktar jag och ser hur det går...

OA
2013-10-16, 21:36
Jag snackade med en källa på teknisk support på cd idag och ifrågasatte varför jag skulle behöva köpa nya boxar då det är cd som vill säkra att inte piratkort går att använda för sina hd-boxar och då höll han med mig att det är förjävligt att vi kunder blir drabbade. Men det är bara en box som inte klarar den nya programvaran och det är den Sagemboxen HD ITSD81, men uppdaterar man ej boxen så fungerar det mest troligt ändå sa killen till mig. Det dom ska göra är att knyta kortet till boxens serie nummer så som viasat gjort för sina vanliga kanaler och inte som deras hd-kanaler och detta är för att det säljs många Sagemboxen HD ITSD81 på blocket och dessa kan du tydligen se cds hd-kanaler på med ett piratkort så som killen förklara för mig. Så om jag förstått killen på cd rätt så skulle det gå att göra samma i oscam med boxid som man gör för viasat, sedan är jag inte säker på om det är samma boxkey calculator som behövs...

Låter inte som han har helt koll på läget

juppe
2013-10-17, 07:52
Låter inte som han har helt koll på läget

Vad är det som motsäger att det är samma pairing som Viasat har på sina SD-kanaler?

joakim95
2013-10-17, 14:01
Jag har läst på canal digitals facebook sida att det är många som är arga på canal digital om att dom har börjat med pairing och att dom vill säga upp sitt abonnemang.
Är det några fler här på forumet som har planer på säga upp sitt abonnemang?

Mango
2013-10-17, 14:52
Vad är det som motsäger att det är samma pairing som Viasat har på sina SD-kanaler?

Låter väl troligare att det är samma pairing som ComHem har på sina HD-kanaler ?

(Alltså "omöjligt" att komma runt)

OA
2013-10-17, 15:42
Vad är det som motsäger att det är samma pairing som Viasat har på sina SD-kanaler?

CAS7 innehåller en krypterings nyckel också, så varförplockar de bort den?
HD kanalerna i Norge som gått över till pairing har detta skydd

Kammaflaje
2013-10-17, 16:37
Jo jag är en av dem som postat på fb och sagt upp. Skaffar viaplay box istället så man har något tvutbud än så länge är det viasatfilm och viasatsport sen 1,2,3,4,6,8 och10 sen är det 4 porrkannaler också lol tottalt 29 st

jajko
2013-10-17, 16:42
Är det några fler här på forumet som har planer på säga upp sitt abonnemang?

det håller jag som högst osannolikt....
när svenne banan blir riktigt arg knyter han näven i fickan och mumlar "jag är jättearg!"...sen händer väl inte så mycket mer...tyvärr... :(
sydeuropéer hade tippat några lass grisskit utanför canaldigital's entré och eldat fakturorna på bål! ;)

Volvo3
2013-10-17, 17:06
I senare versioner av OSCam finns det stöd för parad conax.
Ja men inte chip pairing. Det är visserligen inga problem att implementera, men vad hjälper det utan nycklar?


Vad är det som motsäger att det är samma pairing som Viasat har på sina SD-kanaler?
Det faktum att det inte är samma system Conax != Videoguard.

ruva
2013-10-17, 17:06
Jag har läst på canal digitals facebook sida att det är många som är arga på canal digital om att dom har börjat med pairing och att dom vill säga upp sitt abonnemang.
Är det några fler här på forumet som har planer på säga upp sitt abonnemang?

Jag sade upp mitt igår så fort kundtjänst öppnade. Fick tonvist med erbjudande men men sa no, no, no. Nöjer mig med De 16 gratiskanalerna vi får me IPTV och ska börja ladda ner filmer istället.

mickeez
2013-10-17, 19:54
Varför tror du inte det är några problem att implementera chip pairing i OSCam? Jag vet att det är efterfrågat för VIA för de som har HW keys men ingen verkar vilja kännas vid det eller ta tag i det heller för den delen...


Ja men inte chip pairing. Det är visserligen inga problem att implementera

DennisOlof
2013-10-17, 20:38
torve, aha då förstår jag. Ja fy faaaan säger jag, det är alltid dessa "tattare" till pirater som ska förstöra för oss vanliga. Jag tror inte CD och andra bolag bryr sig så mycket om man kortdelar i hemmet som förekommit ganska mycket. Men dom vill åt dessa typer som säljer via internet, så man kan köpa sig access osv. Vem har inte läst om piraterna i italien som hade tusentals kunder, eller den där "svennen" här hemma som också hade massa kunder.

Jag har inget emot paring, ungefär som viasat fungerar idag, kortdelning fungerar ju där förutom på HDTV kanalerna. Så då får vi hoppas att det blir samma lösning men att man kan köra kortdelning på HDTV kanalerna.

Synd att just HD ITSD81 ogillas, jag tycker den är bra, bättre än den där nya vita skit-saken. Den har fina ikoner och allt men kanallistorna och allt annat suger verkligen, plus den är grymt seg och mjukvaran som CD lagt in stödjer inte unicable, fast det står på baksidan att boxen klarar det. Men då måste man ju programvaran kunna aktivera detta.

2look4me
2013-10-17, 21:03
Fungerar Cmore fotboll HD i dm8000 boxarna som tidigare har haft en godkänd cas7 läsare som bla fungerar i Norge?

TomTitt
2013-10-18, 09:56
En liten fundering!
Om man nu kortdelar,varför inte boxdela? Clona eller emulera sin orginalbox! Men sen är frågan är det möjligt?

kenta2
2013-10-18, 12:03
En liten fundering!
Om man nu kortdelar,varför inte boxdela? Clona eller emulera sin orginalbox! Men sen är frågan är det möjligt?

Om den pairing som CD nu gjort följer liknande logik så som Viasat pairar sina SD-kanaler, så är det åtminstone teoretiskt möjligt att emulera det. För Viasats SD kanaler har ju originalboxemulering använts länge.
Jag har dock inte kunskap om vad för typ av pairing CD har aktiverat samt inte heller om det är av en typ som går att emulera i sw eller om det i så fall finns hantering för det i tex Oscam.

Volvo3
2013-10-18, 12:08
En liten fundering!
Om man nu kortdelar,varför inte boxdela? Clona eller emulera sin orginalbox! Men sen är frågan är det möjligt?

Tänk lite själv.
Om det hade gått så hade du lika gärna kunnat använda informationen du behöver för att istället kortdela.

Snillen spekulerar.

kenta2
2013-10-18, 13:48
Om det gör oss klokare eller inte vet jag ej men följande funkar:

Jag har pairat mitt CD abonnentkort med min hos CD registrerade Sagem PVR 250 gb HDD. Jag fick åter bild i boxen. Så långt är det ingen särskilt.

Jag kör dock Smart-wi och delar kortet på fyra boxar, två Sagem PVR 25O gb HDD, en gammal Combobox samt en ET9000HD.

Tillbaka i Smart-wi så fortsätter C More Fotboll HD att funka ihop med min CD pairade Sagem även efter omstart av box med Smart-Wi klient istället för kortet. Den andra oreggade Sagem och ET9000HD ger dock svart bild. I och med det lär det ju dock inte vara någon jätteavancerad tvåvägskommunikation mellan kort och box.

jippe
2013-10-18, 14:21
Jättebra... då är det samma som hos comhem. Dvs smartwii funkar.
Då går det alltså bra att ha en original hd box vid stora tvn, samt en dreambox (utan hd) som delar vidare oparade hd kanaler och sd kanaler till resten av boxarna i huset. Helt ok för mig, vill man se hd så får man göra det på orginalboxen, men alla kanaler funkar i sd i resten av huset.

rolrn
2013-10-18, 15:18
Men Smart-Wi relay:ar ju bara trafiken till och från kortet, till skinnad från en softcam som faktiskt även emulerar en CA-modul.

Det är i CA-modulen (eller inbyggd CONAX) som det händer saker..
Precis som med AES-krypteringen på Boxers HD-kanaler.

DennisOlof
2013-10-18, 17:31
Den informationen tackar vi alla för. Det är ju toppen om smartwi fungerar, med CD och Comhem. Visserligen innebär det ju då orginalboxar osv, men åtminstone är det ju en lösning som duger om inget annat fungerar för de flesta. Sedan är ju frågan om dreambox fungerar. Men det borde det göra.

Som sagts tidigare i en annan tråd här så går det att kortdela Viasat även HD kanalerna, men det som krävdes var någon äldre typ av orginalbox från viasat där det finns buggar eller luckor i programvaran så man kunde läsa ut någon nyckel som man behövde till sitt kort. På de viset gick det. Så rent tekniskt ska det alltså fungera, men man måste komma åt den informationen man behöver. Det blir MYCKET värre om man verkligen börjar med CI+ för där är kommunikationen mellan boxen och kortet (antagligen med eller utan CA-modul) krypterad, då kan man inte längre kortdela, om ingen lyckas hitta något sätt att komma runt detta också.

Sedan skulle ju faktiskt dreambox för länge sedan kunnat introducera CI-slot på sina boxar, varför man inte gjort det är konstigt, anser jag när man ändå betalar så pass mycket pengar för en sådan box. Då hade man i alla fall sluppit problemen med icke 100% fungerande softcams, alternativt att man på något vis hade kunnat få CI+ att fungera ändå.

Antagligen är marknaden för piratkort, eller kortdelning så stor i typ kina och andra asiatiska länder att någon kommer fixa så man kan komma runt CI+ eller på något vis kunna använda systemet och ändå kortdela, även om det innebär smartwi, eller liknande typ av lösningar.

peppes
2013-10-18, 22:54
Man skall inte se väggen, Man skall se dörrarna:)

Axon
2013-10-19, 09:36
Tror det är enklare att slå ner väggen än dyrka upp de låsta dörrarna.

Prelatur
2013-10-19, 11:21
När det CI+ så är det kommunikationen mellan CA Modulen och boxen som är krypterad.
CI+ påverkar inte möjlighet att använda smartwi m.fl.

Operatörernas egna boxar behöver inte bry sig om CI+ eftersom de har egna softcams.

Det stora kruxet med CI+ är att apparaten måste genomgå en certifiering innan leverantören får tillgång till nycklar för att kunna dekryptera signalströmmen från CA Modulen. I certifiering kollas det att inte går att komma åt nycklar eller signal data på något sätt.
Detta medför givetvis att alla formar av öppna boxar inte kommer att klara certifieringen.
Det finns också möjlighet att spärra nyckel serier i CA Modulen om någon leverantör skulle få för sig att börja sälja en öppen box med CI+ stöd.

DennisOlof
2013-10-19, 16:28
Jaha så CI+ är ett system endast för CA-moduler för att förhindra något ? Så kortdelning fungerar trots att kort kopplas mot boxar (som det görs idag). Innebär det att SmartWI och comhem fungerar, även på HDTV kanalerna. Men att det är just dreambox och HDTV kanaler som inte fungerar hos alla leverantörer, som t.ex. Viasat

Nu vet jag det fanns ett sätt att komma runt det men någon hackad orginalbox eller hur det var, minns inte, någon nyckel man kunde få ut som man behövde till sitt kort för att det skulle fortsätta fungera efter en timmes användning i en dreambox.

Sedan är frågan om det finns något mer permanent sätt att komma runt detta, borde göra det eftersom det finns dessa "elaka" tjänster som säljer "lines" på internet för att man ska kunna titta på viasats HDTV kanaler. Dom anger att det går i alla fall, sedan vet ju inte jag om dom ljuger. Och ja, jag vet vi inte ska diskutera kortdelning på internet men det gör jag inte och efterfrågar det inte.

Utan det är snarare om det finns spritt, hur man gör tekniskt för att komma runt detta.

Det borde ju uppstå en marknad snart, där man kan skicka in sitt kort för att få nycklar tillbaka plus sitt kort för att kunna köra kortdelning osv. Snikna operatörer som vill hindra oss som vill köra med andra boxar. Jag förstår det finns folk som bara vill tjäna pengar och sälja möjligheter att titta på TV-kanaler (piratkort och annat skit) dom förstör ju för alla andra.

armageddon66
2013-10-19, 17:44
Har testat dessa "lines" på via***HD, fryser som fan titt som tätt. Gjorde detta i nyfikenhetssyfte.

piphalu
2013-10-20, 13:14
DennisOlof

Min dm8000 har - 4 st DVB Common Interface-fack 2 fram och 2 bak, på en dm7020hd har du 2 st ci slot. Men jag gissar att de flesta har nog bara dm800 boxar pga av det höga priset på de fetare dreamboxarna. Det är gött med en multituner box när man kollar på tex F1 med PiP och sedan kan streama till sin bärbara på soffbordet så har man koll på pitlane, placering på banan och timing etc. PS jag tar in hdsändning via Das erste HD eller ORF1 HD på 19,2E och ljudet via min andra box DM800se. Nördigt ??? ;) absolut.

DennisOlof
2013-10-20, 15:27
Piphalu, visst är det så, vill minnas att en del dreamboxar har ju CI-slots, men flertalet inte. I alla fall inte de billigare varianterna (kanske) osäker. Men i alla fall, jag anser att det är lite ynkligt att dyrare boxar inte har just en CI-slot, så mycket kan det ju inte kosta att ha med. Men sak samma, jag har ju ingen dreambox.

armageddon66, mmm, jag har också haft det som intresse att testa, men inte blivit något med detta ännu. Mitt egentliga syfte är att även kunna titta på andra bolags paket via satellite, frankrike, italien osv. Bara för att jämföra och se lite vad dom tittar på för TV osv. Men i övrigt har jag inget intresse egentligen, tittar inte på sport, film osv. Jag betalar redan för de kanaler jag tittar på och som är ganska bra.

Men det mest intressanta är hur dom lyckats lösa det där att komma runt problemet som t.ex. Viasat HD osv. Hur gör dessa, det måste ju uppenbarligen finnas något knep för att komma runt detta men frågan är hur. Jag har inte hittat någon information på nätet men läst om att det tydligen ska gå, men är hemligt eller svårt att få tag i informationen.

Leatherface
2013-10-20, 15:59
Sedan skulle ju faktiskt dreambox för länge sedan kunnat introducera CI-slot på sina boxar, varför man inte gjort det är konstigt, anser jag när man ändå betalar så pass mycket pengar för en sådan box. Då hade man i alla fall sluppit problemen med icke 100% fungerande softcams, alternativt att man på något vis hade kunnat få CI+ att fungera ändå.

DM70xx modellerna och DM8000 har CI slots men det hjälper inte ens om du stoppar in en riktig CI+ CA modul i en sån.
Den är iofs bakåtkompatibel och du kan se SD kanaler med den men det kommer ändå vara svart på HD kanalerna pga inget CI+ stlöd.
Och som tidigare sagts för at ha stöd för CI+ så krävs det att mjukvaran i boxarna stryps ordentligt och då är det ingen Dreambox längre.
Det går däremot att kortdela på godkända boxar genom att paira kortet till flera boxar däremot med hjälp av kortdelare.
I det fallet stöder då boxen/modulen chippariingen och avkodar kanalerna medans själva kortet klonas och därför fungerar det.

DennisOlof
2013-10-20, 16:44
Leatherface, jo det vet jag, CI+ funkar ju inte, men vanlig CA-modul hade ju fungerat. Iofs är det lite sent att komma med CI-slot nu på dreambox. Och redan runt 2003 fanns det Viasat NDS CA-moduler, men inte för privat bruk.

Förklara igen förstår inte riktigt, hur menade du med kortdelning med t.ex. SmartWI, är intresserad. För den funkar ju på CD och Comhem (har jag för mig). Begrep inte riktigt, utförligt förklarat så jag fattar.

Tack för informationen.

Leatherface
2013-10-20, 16:51
Som sagt CI slot har funnits längre på Dreambox men inte på dom minsta modellerna precis som det finns små marksända boxar och liknande som också saknar CI. Redan DM5620/7000 som släpptes för 10 år sen hade CI slot.
Det fungerar med CI+ CA moduler i Dreambox då dom är bakåtkompatibla med men den kan inte kommunicera över CI+ bara dvs enbart SD kanaler kommer fungera iaf då. Alla godkända Conax CA moduler för CD som sålts senaste åren stöder CI+.

Ja SmartWii och liknande funkar med CD/Comhem och eftersom du kan paira kortet till flera boxar så kan du flytta runt kortet mellan flera pairade boxar.
Med andra ord du kan dela kortet med SmartWii t.ex och se på HD kanalerna på alla pairade boxar men det kommer vara svart på alla icke godkända boxar och icke pairade boxar.

Annars finns den nya varianten dom kommit med som vi kunnat göra i 100 år nu på Dreambox och liknande boxar.
http://www.canaldigital.se/utbud/tjanster/follow-me/
Kör själv med liknande variant där DM8000 står för själva mottagnigen sen streamar jag till datorer, surfplattor osv var jag än befinner mig fast mycket bättre än Follow Me då såklart då jag endast behöver 1 box då och fungerar överallt där jag har tillräckligt med bandbredd.

SSIV
2013-10-21, 00:47
Hej
Jag har två frågor till de berörda.

1. Undrar om någon som kör oscam får nedanstående meddelande i loggen när man skiftar till C More Fotboll HD:


[conax] conax decode ECM problem - RSA key is probably faulty

2. Om Caid är detsamma som innan pairingen , dvs 0B00 och ev. om det har ändrats nånting mer i entitlements (chid, provider,id,classes)

Till sist råd som förmodligen hjälper inte mycket men ändå är värd att göra ifall det skulle komma någon lösning på problemet i framtiden. I readers skall det vara:


blockemm-unknown = 1
blockemm-u = 1
blockemm-g = 1


Bara
blockemm-s = 0 !!!

På det viset kortet blir updaterat som vanligt men får inte RSA key. Gäller fårstås bara de som är inte berörda än.
(fast på pairade kanaler blir svart ändå men man vet aldrig om det kommer någon lösning som kringår pairingen)

SSIV
2013-10-21, 00:49
Ursäkta för dubbelt inlägg :p

rolrn
2013-10-21, 11:36
The CPU is an STi7111 (http://www.st.com/web/catalog/mmc/FM131/SC999/SS1629/PF204735) from STMicroelectronics, which according to the specs on their website actually supports VC-1 in addition to the codecs already mentioned. Not that anyone has ever broadcast in VC-1, but still – if the box can get properly hacked, it does open it up to more accelerated video formats, so “yay”. It should also support WM9 audio, which probably got left out of the spec sheets for much the same reasons as VC-1. The PDF also removes any doubt as to the operating system: This box runs Linux, which is definitely good news as far as hackability is concerned.
http://glennlunder.wordpress.com/2013/03/15/set-top-box-adventures/

http://dtvnews.hu/sites/default/files/data_sheet_2850st.pdf (http://glennlunder.wordpress.com/2013/03/15/set-top-box-adventures/)

sm0kie
2013-10-21, 15:10
Ang. inlägget från SSIV:

Det där är väl skitsnack. Pairing har inget med EMM att göra. Dom låter kanalen fråga efter RSA-key oavsett vad och när du har uppdaterat kortet - det är två olika saker.

Volvo3
2013-10-21, 15:42
Ang. inlägget från SSIV:

Det där är väl skitsnack. Pairing har inget med EMM att göra. Dom låter kanalen fråga efter RSA-key oavsett vad och när du har uppdaterat kortet - det är två olika saker.

Korrekt, EMM eller inte lär inte spela någon roll.
Men det hade ju varit intressant med en debug log ifrån oscam, detta då "RSA key is probably faulty" inte är vad jag förväntar mig om det är riktig chip-pairing.

Ni som har HD-boxar, krävdes det någon typ av uppdatering av mjukvaran för att det skulle fungera?

esteen
2013-10-21, 15:47
Korrekt, EMM eller inte lär inte spela någon roll.
Men det hade ju varit intressant med en debug log ifrån oscam, detta då "RSA key is probably faulty" inte är vad jag förväntar mig om det är riktig chip-pairing.

Ni som har HD-boxar, krävdes det någon typ av uppdatering av mjukvaran för att det skulle fungera?

Jag har inte testat min originalbox men jag vet att CD skrev i ett mail att de skickade ut en uppdatering för att aktivera pairing några dagar innan de körde igång det.

rolrn
2013-10-21, 16:06
..och jag har en box som inte har denna uppdatering (stått utan ström i månader).
Om man bara hade möjlighet att ta minnes dump före och efter..

..fast det är ju hela firmwaren som uppdaterats förmodligen..

DennisOlof
2013-10-21, 18:06
rolrn, japp, hela firmware uppdateras när dom gör ändringar i boxen. Man kan oftast inte skicka ut små förändringar utan oftast gör man ändringarna, och sedan skickas en helt ny firmware ut.

rolrn
2013-10-21, 18:53
Jo, men boxen går att uppdatera med ny firmware genom att placera det på en USB-sticka som sitter i under kall boot.
Rimligen borde det alltså att skapa en loader på USB-stickan som exekveras på mottagaren för att dumpa sig själv till stickan.

http://www.i-can.tv/en/product-support-2850st/284-how-can-i-upgrade-my-i-can-1850s-or-i-can-2850st-receiver

D.v.s. om man nu inte kommer in i lådan på annat sätt.

arsenal
2013-10-21, 20:47
Hmm gäller inte pairingen alla? känner nämligen en kille som fortfarande har bild på sina dreamboxar (C more fotboll HD) :/

tobbe54
2013-10-21, 21:06
Ja jag måste köpa en box så jag får serie numret för att testa. Det är svart i rutan för mig nu på c-more fotboll hd idag. Hur är det för er andra?
Nån som nappat på erbjudandet att köpa ny box för 499:- ?
En fundering, får man nytt kort åxå, eller pairar man det man har redan?

arsenal
2013-10-21, 21:14
Nån som nappat på erbjudandet att köpa ny box för 499:- ?
En fundering, får man nytt kort åxå, eller pairar man det man har redan?

de kan jag bekräfta att han inte har, sen är de väl kortet man redan har som pairas med tanke på att majoriteten av oss här inne inte har bild i kanalen

mattheo
2013-10-21, 21:27
Hmm gäller inte pairingen alla? känner nämligen en kille som fortfarande har bild på sina dreamboxar (C more fotboll HD) :/

Vilken operatör har han?

kenta2
2013-10-21, 21:44
Noterade på minhembio.com att CD meddelade att även deras CI modul funkade med pairingen (samt även deras CI+ modul). Med den logiken i bagaget så lär det ju inte vara någon jätteavancerad kryptering om även den rent CI-kompatibla utan + är med i pairingkonceptet?

Minime
2013-10-21, 21:53
CMore Fotboll funkar inte här, men CMore Sports och CMore Sports HD fungerar utan några problem...

DennisOlof
2013-10-21, 22:28
Jag tror inte CD kör med chip-pairing utan det är nog snarlikt viasat. Jag vet ingen leverantör som kör med chip-pairing, för boxarna måste ju stödja det, samma sak med CI+ så det lär nog dröja innan något händer. Tänk på att bolagen noga överväger vilka kostnader som förknippas med att införa ny teknik osv och det är därför det tar så lång tid. Antagligen har det gått så pass lång tid nu att man fasat ut tillräckligt många äldre boxar för att det ska vara intressant börja öka säkerheten i systemen, för att förhindra piratkort (vilket dom påstår) eller vad det nu är för problem.

Anledningen till CI+ är nog helt enkelt att alla boxar inbyggda i TV-apparater endast har en CI+ slot för att kunna stödja så många olika standarder som möjligt. Men det gäller ju inte boxarna man får från bolagen utan där är det bara vanlig slot för kort och sedan sköts resten i mjukvaran förmodligen.

Vad gäller de nya boxarna. Inga nya kort behövs utan det man har kopplas till boxen. Jag köpte en sådan där vit box begagnat för att testa om den var bättre än den äldre HD boxen jag har för CD. De nya boxarna ger något renare och bättre bild. I övrigt är gränssnittet på boxen snyggare men ganska krångligt att använda jämfört med hur de äldre boxarna är, det är inte smidigt, och byta kanal går inte fortare osv, plus boxen tar bra lång tid att starta upp jämfört med de äldre boxarna.

Leatherface
2013-10-21, 22:30
Både Comhem och Viasat kör chippairing
CI+ är bakåtkompatibelt och du kan köra vanliga CI moduler med men då med svart bild på HD kanalerna såklart (åtminstone om man kör Comhem).
Skillnaden ligger i säkerheten för att hindra avlyssning av trafiken mellan TV/Box och modul men resten fungerar precis som CI standarden.
Comhem har precis som Telia även gått ett steg längre och helt skippat korten på nya Tivo boxarna och tror nog fler kommer följa efter.

rolrn
2013-10-22, 06:53
Jag har den nya HD-boxen.
För att jag skulle få bild var jag tvungen att para mitt programkort med den.
Kortet fungerar trots detta utmärkt att använda med OSCam.
Dock så fungerar det inte att köra med Alex i orginalboxen.
När Alex är ansluten ser det ut som en fungerande klient i OSCam loggen (svarar klienten utan fel osv).
Nu fungerar inte heller Cmore Fotboll HD via OSCam.

Parningen har alltså hittills inte påverkat möjligheten till kortdelning.

kenta2
2013-10-22, 08:10
Både Comhem och Viasat kör chippairing
CI+ är bakåtkompatibelt och du kan köra vanliga CI moduler med men då med svart bild på HD kanalerna såklart (åtminstone om man kör Comhem).
Skillnaden ligger i säkerheten för att hindra avlyssning av trafiken mellan TV/Box och modul men resten fungerar precis som CI standarden.
Comhem har precis som Telia även gått ett steg längre och helt skippat korten på nya Tivo boxarna och tror nog fler kommer följa efter.

Intressant med tanke på att CD redovisar att deras ordinarie CI-modul funkar med deras pairinglösning. I CDs lösning får man C More Fotboll HD med CI-modul utan att ha CI+ modul. Dvs CD torde då inte ha valt samma pairinglösning av Conax som Comhem, utan en annan lättare variant?

Viasat har väl egentligen två format av pairing, softvarupairing av SD-kanaler och chip/hårdvarupairing av HD-kanaler. Softvarupairingen kan man ju emulera i tex Oscam om man har en pairad originalbox och kort för Viasats SD kanaler.

CDs pairing avseende conditional interface moduler bygger inte på CI+ standarden i detta läge, då hade inte standard CI moduler varit med på listan från CD som är OK för deras pairing.

Beroende på om standard CI-moduler har eller inte har kapacitet för chip pairing så finns kanske ett svar i det. Om standard CI-modul kan chip pairas så kanske CDs lösning bygger på det. Om dessa inte kan chip pairas utan bara softvarupairas då kan det ju finnas lösningar för att emulera enligt ev. liknande logik som för Viasat SD-kanaler?

Leatherface
2013-10-22, 08:17
Det går köra chip pairing utan CI+ med. CI+ har bara med modulen att göra och inte själva pairingen. Om det är det som infört låter jag vara osagt.

Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta

esteen
2013-10-22, 08:33
Mycket spekulationer nu. Är det ingen som har en ny box och testat om det är samma pairing som vias SD kanaler?


Sent from my iPhone

shalle
2013-10-22, 09:31
fungerar för mig också Cmore fotboll HD norsk inte svensk

kenta2
2013-10-22, 09:34
Mycket spekulationer nu. Är det ingen som har en ny box och testat om det är samma pairing som vias SD kanaler?


Sent from my iPhone

Samma pairing lär det inte vara beroende på de olika systemplattformarna, mer hurvida det följer en liknande logik eller inte.

Man skulle kunna testa om softvaruemulering funkar (antar jag) om följande bitar finns med, men kan vara knepigt att veta var problemet ligger om man inte får bild.

* tex Oscam måste stödja softvaruemulering av box-id för Conax. Antingen finns det stöd för det redan i tex Oscam eller så får händig skapa en version som kan klara den logiken enligt Conax standard.
* Ev. tillvägagångssätt för att för att ta box-id och få fram ett underlag i tex Oscam som Conax kan tillgodogöra sig (att jämföra med tex logiken för Viasat som kör NDS, där man kör box-id i läsbart skick via en box calculator för att få fram rätt id som NDS kan ta till sig).

Någon nämnde tidigare i noden att det kan röra sig om softvarupairing och att senare versioner av Oscam har stöd för Conax softvarupairingsemulering. Om det är så har jag inte bilden av. Kan man dessutom få till box key logiken så kan man testa om man har box-id från originalbox och kort som är redan pairade. Om det då funkar enligt ovan förutsättningar så kanske det finns en lösningsväg om det är fråga om SW-pairing, vilket jag inte heller har bilden av.

Det finns ju kompetens här på forumet som säkerligen kan ge bilden av om tex Oscam klarar Conax SW-pairing, hur man uppdaterar styrfilen i så fall samt hur man kanske kan hantera box-id så det blir en nyckel i styrfilen.

DennisOlof
2013-10-22, 09:46
Leatherface, jasså så Viasat har redan chip pairing, men då går det ju att komma runt det problemet. Alltså det som skrivits i andra trådar. Om man hade rätt typ av box med programvara som hade brister i sig, minns inte vilken box det var. Så kunde man använda den boxen för att få fram en nyckel man behövde som gjorde att man kunde kortdela och titta på alla kanaler inklusive HD kanaler osv.

Det måste ju innebära att man rent teknisk kan komma runt chip pairing och allt det där för att kunna kortdela. Men att det däremot kan vara grymt svårt att göra det själv då det kanske kräver en helt del tekniska kunskaper, labb och annan utrustning för att klara av det ?

Eller har jag missförstått allt ?

Sedan undrar jag, om NDS systemet fungerat med smartWI, hade man kunnat kortdela med det trots alla saker som chip pairing osv. Nu funkar det ju bara på conax och en del andra. Men som teoretiskt exempel.

kenta2
2013-10-22, 09:57
Leatherface, jasså så Viasat har redan chip pairing, men då går det ju att komma runt det problemet. Alltså det som skrivits i andra trådar. Om man hade rätt typ av box med programvara som hade brister i sig, minns inte vilken box det var. Så kunde man använda den boxen för att få fram en nyckel man behövde som gjorde att man kunde kortdela och titta på alla kanaler inklusive HD kanaler osv.

Det måste ju innebära att man rent teknisk kan komma runt chip pairing och allt det där för att kunna kortdela. Men att det däremot kan vara grymt svårt att göra det själv då det kanske kräver en helt del tekniska kunskaper, labb och annan utrustning för att klara av det ?

Eller har jag missförstått allt ?

Sedan undrar jag, om NDS systemet fungerat med smartWI, hade man kunnat kortdela med det trots alla saker som chip pairing osv. Nu funkar det ju bara på conax och en del andra. Men som teoretiskt exempel.

Leatherface kan säkert detta långt bättre men som nämnt innan så har Viasat två tekniker inom ramen för NDS-systemet för pairing, softvarupairing samt chip-pairing. Viasat valde att softvarupaira vid övergång till NDS 2004 för att då kunna konvertera befintlig uppsättning boxar med pairad NDS. När man introducerade HD så valde Viasat att installera chip pairing för de HD-boxar de levererade, men det gäller endast HD-kanalerna. Emulering av SW pairingen för Viasats SD-kanaler är etablerat och funkar utan större problem. Chip pairing är en annan historia.

Bara för att Viasat har sitt upplägg inom ramen för NDS så betyder det inte rakt av att CDs Conax-logik är identisk.

Avseende Viasat i Smart Wi. Antar att själva Smart Wi måste anpassas till att läsa av NDS vilket jag inte sett att det finns sw för på samma vis som det finns för andra stödda krypteringssystem så där lär det falla. Skulle det finnas det så skulle kanske sw-emuleringen funka om alla inblandade boxar hade samma box-id, men det är bara spekulation. Frågan är väl off-topic dock i en tråd om CD.

Leatherface
2013-10-22, 11:01
Egentligen heter det inte NDS heller utan företaget bakom Videoguard som krypteringen heter heter så.
SD kanalerna kör med vanlig pairing till boxid och det är inget problem att emulera.
HD kanalerna är värre för då behöver du utöver boxid även hårdvarunyckel som är svårare att få fram.
Comhem har ju kölrt med chippairing på HD kanalerna i många år nu och ingen har lyckats komma runt det vad jag vet än idag som dom lyckats med hos Viasat.
Däremot fungerar det ju som sagt med en CI+ modul och kortdelare eftersom det inte är i själva kortet decrypteringen sker utan i själva CA modulen.
Men för att det ska fungera även för HD kanalerna måste man ringa in och få kortet pairat till flera godkända boxar/moduler.
Värre skulle det bli om dom bytte till nåt i stil med Cryptoguard som stoppar avkodning på flera boxar samtidigt eller åtminstone så finns möjligheten till det. Sen stöder CAS7 tekniken även att märka inspelningarna med så att man kan spåra var inspelningar kommer ifrån ifall man skulle sprida innehållet t.ex.

kenta2
2013-10-22, 11:52
På Streamboard finns en ticket upplagd för att utröna hur norska CDs TV2 Sport Premium är pairad (pairades 1/10) och om det eventuellt går att hitta/bygga en lösning inom Oscam framöver (om det nu är SW, vilket de tycks anta på logfiler, dock ej Conax RSA nämns det). Dock inget ännu. De har noterat att en C More Fotboll HD i Swe har pairats.

Gissningsvis rullar CD ut samma pairinglösning för alla marknader? Vore dyrt och komplicerat antar jag att lansera och underhålla olika lösningar. man kör ju samma hårdvara och firmware på burkarna.

Googla på oscam pairing canal digital conax så kommer det upp en del intressant info. Norrmännen ligger ju 2 veckor före i tänket pga tidigare pairing 1/10.

rolrn
2013-10-23, 09:03
Det går tydligen att läsa ut decrypterade CW från en orginalbox iaf..

http://www.security-explorations.com/materials/se-2011-01-st.pdf

Det betyder att man skulle kunna låta en orginalbox agera kortläsare för att komma runt problemet med parning (sw/hw).

http://osvdb.org/show/osvdb/90453

Så rootaccess till boxen tycks inte vara något problem, efter att ha aktiverat telnet-demonen :-)
Frågan är vad man skall göra när man väl läst ut nyckeln.
Stödjer OSCam detta?

deas
2013-10-23, 11:42
Någon som har koll om det är CAS7 som canal digital använder sig av eller vilken version?

Leatherface
2013-10-23, 11:46
Ja dom kör det sen flera år tillbaka

Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta

deas
2013-10-23, 11:59
Vet att det finns lösning för CAS7, dock inte säker på om dessa fungerar med Canal Digital's pairing. Men vet att folk jobbat hårt med detta i andra länder så är väl bara att vänta och se, snart dyker det nog upp folk som läser ut nycklar eller något ur boxar mot en större summa pengar. Sen är problemet med mjukvaran för korten. NewCS dog ju så fort som släppte stöd för EK/HW till Viasat HD. OScam har ju därför valt att inte göra detta, även om det finns icke officiella versioner av OScam som stödjer EK/HW.

rolrn
2013-10-23, 12:40
Menar du att newcs lades ner p.g.a. yttre påverkan för att den hanterade Viasat HD?
..och att OSCam skulle möta samma öde om det skulle bli för bra?

DennisOlof
2013-10-23, 13:20
Tusen tack Kenta2 och Letherface, nu förstår jag bättre, hur det mer exakt fungerar. Då antar jag att det CD håller på med eller dragit igång är just chip pairing av HD kanalerna, resten fungerar antagligen som normalt. Jag personligen bryr mig inte så mycket om kortdelning men det är bra hålla sig lite uppdaterad på hur saker fungerar, sedan skulle ju behovet av egna boxar inte vara lika stort, om leverantörens boxar var bättre (hårdvaran är oftast inte problem), utan det är mjukvaran. Precis som med Telias IPTV boxar.

Då kan man ju ställa sig frågan om det kommer finnas någon kortdelning för HDTV kanaler från CD (samt andra bolag) framöver, då tänker jag INTE på smartWI liknande system.

rolrn, tja, frågan är om det går, folk har ju lyckats tidigare med viasat, rätt orginalbox och fått ut nycklarna. Så antagligen kan det inte vara allt för svårt att kortdela HDTV kanaler, alltså att komma runt chip-pairing. Men frågan är hur chip-pairing fungerar och om det finns begränsningar eller så.

Deas, vad menas med "NewCS dog ju så fort som släppte stöd för EK/HW" och varför togs det bort ?

retep_s
2013-10-23, 15:34
Jag tror Digitalb som kör på Conax använder också CAS7. De kör pairing sen ett tag tillbaks på deras HD/Mpeg4 kanaler och jag vet att man har lyckats knäcka det. Har sett att det funkar, men jag vet inte hur man lyckats lösa det!

joakim95
2013-10-23, 15:41
Jag vet att T-home på amos 4w kör conax och pairing på alla kanalerna. Vet dock inte vilken sorts pairing dom kör med

DennisOlof
2013-10-23, 16:57
retep_s, intressant.

Antar det var dessa du syftade på, http://en.wikipedia.org/wiki/Digit-Alb

Förhoppningsvis är chip pairing systemet inte allt för komplicerat, så att det finns ett begränsat antal nycklar som används, eller att nycklar genereras utifrån givna algoritmer osv. Det borde gå att knäcka eller hitta vägar runt det då det antagligen är ett påhängs system, alltså något man skapat i efterhand för att motverka kortdelning (alltså med syfta att stoppa dem som säljer tjänsten via internet), och att man i sin tur är begränsad av andra faktorer som rör själva krypteringen av kanalerna från tidigare plattformar, tekniska system osv.

Eftersom det här kommer drabba i stort sett alla plattformar som kör satellitkanaler så är det nog bara en tidsfråga innan det knäcks, åtminstone till den grad att man själv kan komma runt problemet med sitt eget kort. Värre blir det kanske för kabel-TV, IPTV osv, om man via dessa kanaler övergår till ren IPTV utan kort och bara kör med mjukvarukryptering framöver.

En stor fördel är ju att conax är ett vanligt förekommande system, och om man knäckt det på annat håll så är sannolikheten för att det fungerar på andra plattformar stor, då det i grund och botten förmodligen är samma conax system som används.

retep_s
2013-10-23, 22:24
DennisOlof: Ja, precis...det är just den jag menar. Nu vet inte jag om CD kör samma sak, men om Digitalb är knäckt så borde man kunna knäcka CD också.

Volvo3
2013-10-24, 17:01
Jag tror Digitalb som kör på Conax använder också CAS7. De kör pairing sen ett tag tillbaks på deras HD/Mpeg4 kanaler och jag vet att man har lyckats knäcka det. Har sett att det funkar, men jag vet inte hur man lyckats lösa det!

Ja det är ingen nyhet att Digitalb finns på kommersiell share, men finns det verkligen ifrån mer än en server?
Jag tvivlar att det är utbrett.

För den delen så kör viasat inte riktig chip-pairing på 090F-korten, 093E ser möjligen mer misstänkt ut då chip-id krävs för att kortet ens ska ge kryptera control words (det kan man logga).

Så vem är först att ta en logg med season så vi kan sluta spekulera i vilken typ av pairing dom kör?

deas
2013-10-24, 20:18
Deas, vad menas med "NewCS dog ju så fort som släppte stöd för EK/HW" och varför togs det bort ?

Jag mena att så fort newcs släppte versionen med funktion att vända hw-key och ek-pair som möjliggör viasat hd så kom nds och stängde ner hella projektet. Därför newcs slutades utvecklas. Och även därför oscam inte officiellt kommer få stöd för viasat hd.

DennisOlof
2013-10-24, 20:55
Deas, jaha, då förstår jag, dom kanske hotade driva rättslig processer mot dem osv. Så vad kör folk med då ? Alltså vad gäller viasat HD, är det äldre versioner av just det som nämns där HW-key och EK-pair finns som gör att man kan köra med det.

Volvo3, ja det är ju detta man undrar över, det finns ju beskrivet på nätet hur man kan få ut nycklarna som behövs till respektive kort vad gäller NDS Videoguard, men frågan är ju om det är äkta chip-pairing eller någon annan typ av lösning, eller om det bara fungerar på vissa kort att plocka dump från minnet via något interface för att få tag i nycklarna.

Svårt utröna vad som gäller då det finns så mycket falsk information på nätet som inte stämmer har jag upptäckt.

rolrn
2013-10-25, 08:04
Problemet avhandlas i en supportticket hos OSCam...
http://www.streamboard.tv/oscam/ticket/3464

Biasse
2013-10-25, 11:28
Deas, jaha, då förstår jag, dom kanske hotade driva rättslig processer mot dem osv. Så vad kör folk med då ? Alltså vad gäller viasat HD, är det äldre versioner av just det som nämns där HW-key och EK-pair finns som gör att man kan köra med det.


GBOX klarar nya 093E kort och har stöd för hwkey och ekpair:

################################################## ##################
# [CAS] Videoguard Boxkey/Camkey
# UA - card unique address (4 byte)
# BX - boxkey (4 byte)
# CX - hwkey (16 byte)
# DX - ekpair (16 byte)
# EX - aeskey (16 byte)
#
# B: { UA UA UA UA { B0 B1 B2 B3 }}
# old format:
# N UAUAUAUA B0B1B2B3
#
# example Sky V13 -
# N 01234567 00000000
#
# set hwkey and ekpair for overcrypt step dcw = overcrypt(ccw,hwkey,ekpair)
# C: { UA UA UA UA { C0 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 CA CB CC CD CE CF { D0 D1 D2 D3 D4 D5 D6 D7 D8 D9 DA DB DC DD DE DF }}}
# set aeskey for overcrypt step dcw = overcrypt(ccw,aeskey)
# C: { UA UA UA UA { E0 E1 E2 E3 E4 E5 E6 E7 E8 E9 EA EB EC ED EE EF }}
#

CONAX har stöd för Boxkey:

################################################## ##################
# [CAS] Conax Boxkey/Camkey
# UA - card unique address (5 byte)
# BX - boxkey (4 byte)
#
# B: { UA UA UA UA UA 03 02 02 00 { B0 B1 B2 B3 }} |-- 64 byte rsa mod --|
#
# [CAS] Conax Pin
# UA - card unique address (5 byte)
# CX - pin (4 byte) ascii based (eg. 31 32 33 34 for pin 1234)
#
# P: { UA UA UA UA UA { C0 C1 C2 C3 }}
#

Volvo3
2013-10-25, 12:09
Att GBOX klarar 093E och ekpair spelar ingen roll, ekpair används inte av 093E. Det är ingen spekulation ifrån mig, jag råkade göra reset på eeprom (dvs ekpair försvann) i min box och 093E gav fortfarande bild.

gillette
2013-10-25, 18:31
Ekpair styrs dock av mjukvaran callisto.ko om jag inte minns fel.

DennisOlof
2013-10-25, 20:35
Hmm, tycks tvistas om det verkligen är chip pairing som används eller om det är någon annan lösning via mjukvara osv. I alla fall inte klart av allt som finns på nätet vad som gäller, däremot har folk problem och kan inte titta på vissa kanaler som drabbas av detta. Funkar i orginal box men inte annars tydligen.

Volvo3
2013-10-26, 07:41
Hmm, tycks tvistas om det verkligen är chip pairing som används eller om det är någon annan lösning via mjukvara osv. I alla fall inte klart av allt som finns på nätet vad som gäller, däremot har folk problem och kan inte titta på vissa kanaler som drabbas av detta. Funkar i orginal box men inte annars tydligen.

Ja klart att det tvistas(spekuleras) men någon logg lyckas man inte pressa fram, synd.

_com_bort_
2013-10-26, 21:05
Ja klart att det tvistas(spekuleras) men någon logg lyckas man inte pressa fram, synd.

Förr om åren använde många på forumen season interface med logger inbyggd.

Numera verkar väldigt många "enbart vilja se kanalerna"

Jag tycker ett stort nöje i detta är att experimentera och få sakerna att fungera bra, sedan kanske det inte blir så mycket tittande i slutändan....

En liten logg med season från ett originalkort i en originalbox....har alla snöat in totalt på dreambox och att allt "bara ska fungera"? :)

Jag har ett season med logger men ingen parabol........ :)

Volvo3 du har väl loggmöjligheter?

MVH

Fraggler
2013-10-26, 21:11
Hmm, tycks tvistas om det verkligen är chip pairing som används eller om det är någon annan lösning via mjukvara osv. I alla fall inte klart av allt som finns på nätet vad som gäller, däremot har folk problem och kan inte titta på vissa kanaler som drabbas av detta. Funkar i orginal box men inte annars tydligen.

Jag är en som har det problemet med mitt CD kort, Cmore Action fungerar inte alls, men fungerar i orginal mottagaren.

Lånade ett kort av min far och enda skillnaden som syntes var detta vid uppstart med oscam:

Gammalt kort:
2013/10/18 23:10:15 8486490 r CanalDigital [conax] Package: 15, id: 6080, classes: 01148100, date: 2012/05/01 - 2012/05/31, name: HD
2013/10/18 23:10:15 8486490 r CanalDigital [conax] Package: 16, id: 6080, classes: 01048000, date: 2012/04/01 - 2012/04/30, name: HD


Nytt kort:
2013/10/18 23:07:31 8486490 r CanalDigital [conax] Package: 15, id: 6080, classes: 01040000, date: 2013/07/30 - 2013/08/17, name: Family HD
2013/10/18 23:07:31 8486490 r CanalDigital [conax] Package: 16, id: 6080, classes: 01040000, date: 1990/01/01 - 1990/01/01, name: Family HD

Givetvis fungerar hans kort alldeles utmärkt med min setup för CS.

r1monstret
2013-10-27, 09:58
Cmore fotboll HD fungerar inte hos mig längre.

Kör en ET9000HD.

Servern säger:

ET9000 (0B00&000000/0000/1B94/7B:4B4A): not found (237 ms) by canal_digital

Allt annat fungerar som det ska.

Schwede30
2013-10-27, 16:48
Kan komma att bli många boxar till salu här snart...

Kammaflaje
2013-10-27, 19:24
Tvivlar på det. Kanske någon men andra vänder sej till den illigala biten för att få utbudet och betalar bara för familjepaketet skulle jag tro. Inte alla men vissa kommer nog göra det.

Det är nog det som är baksidan med pairing... omöjliggörs laglig väg att använda de bästa boxarna så vänder folk sej till den andra. Bara titta på mjöligheterna som har gjorts i film och musik. Idag har vi spotify och netflix mf till bra priser så folk kan tänka sej att gå den lagliga vägen. Finns faktiskt vissa lagliga billiga alternativ idag men behöver förbättras på betydligt. Tex viaplay boxen som get grundutbudet och viasat film och sport.

shalle
2013-10-27, 19:33
Men varför så viktigt med HD SD har bra bild dom med

Muggesand
2013-10-27, 19:41
Men varför så viktigt med HD SD har bra bild dom med

Jo.. Det är ju kanonbild med en dm500, kontra dm500hd ;)

smegma
2013-10-27, 20:01
Men varför så viktigt med HD SD har bra bild dom med

På en gammal tjocktv ja :)

Kammaflaje
2013-10-27, 20:42
Sd är något som borde ha plockats bort för länge sen... om det mot förmodan fortfarande finns någon med tjocktv kvar därute så kan de ändå ta emot en hd sändning då signalen blir nerkoverterad. Så med andra ord kan alla titta på en hd kanal. Sen tittar jag på tv via projektor på ca 100" så stor bild i sd blir jävligt dålig. Det märks ofta på tv över 60"

jippe
2013-10-29, 15:35
Kan bekräfta att C More fotboll HD fungerar med en http://www.canaldigital.se/boxar/boxen/?productid=156 box.
Det funkar även att använda smartwii i denna mottagaren, dock så är där märkbart mer trafik mot kortet än med en box utan pairing. (om man bara jämför blinket på smartwii) Har inte hunnit logga vad det är för trafik än. (testade om det funkade med smartwii hos en kompis bara)

AlexanderI
2013-11-01, 11:10
Nu verkar inte C More Sport HD fungera heller.

Kan någon konfirmera?


EDIT: Fungerar nu igen.

KaLnAk
2013-11-01, 13:06
Nu verkar inte C More Sport HD fungera heller.

Kan någon konfirmera?

Märkte också det nyss så det är nog antagligen så!


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2

joakim95
2013-11-01, 13:29
Märkte också det nyss så det är nog antagligen så!


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2Fungerar för mig I alla fall.

KaLnAk
2013-11-01, 13:36
Fungerar här med igen. Skumt !


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2

joakim95
2013-11-01, 15:15
Fick in en ny HD kanal Trace Urban HD och den verkar inte vara pairad :)

ZZTop
2013-11-01, 15:55
vilken frekvens?

bbra2000
2013-11-01, 16:09
vilken frekvens?

Samma som t.ex. Eurosport 2 HD.
11785 H 30000 3/4 8psk

ZZTop
2013-11-01, 16:12
tack bbra2000 ska testa det snarast

DennisOlof
2013-11-01, 16:24
jippe, NAJS, funkar den vita boxen med smartWI som du länkade till, det var ju fantastiskt, har funderat på att skaffa antingen smartwi eller clone+ då jag vill dela ut mitt tvillingkort för att kunna köra i den vita boxen och sedan till datorn.

Men hur är det med Canal Digitals CA modul som dom säljer, måste man ha CI+ för att det ska fungera, och hur gör folk som har TV med inbyggd box. Kommer dessa CA-moduler fortsätta fungera i fristående mottagare med HD kanalerna eller är det kört ?

Vilken smartWI var det, den äldre eller version 2 han hade. Bra att veta. Och alla kanalerna fungerade eller ?

jippe
2013-11-02, 01:06
Det är den äldsta smartwii versionen, och alla kanalerna funkade.
Frågan är om man kan para ett kort med flera hd boxar hos Canaldigital. Comhem accepterar ju det.

TheeDude
2013-11-04, 14:48
Någon som hört något mer om detta?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

sparken
2013-11-07, 11:35
sparken frågor Vilken smartwi mjukvaruverson använder du pararde du om kortet efteråt.Jag fick problem med vita hd boxen och 2 standardboxar.Gick bara att
köra standardboxarna då hd boxen svartnade eller tvärtom.Fick sätta tillbaka den gamla hdboxen sagem idt81 då fungerade det.hoppas på svar sparken.

sparken
2013-11-07, 11:37
sparken frågor Vilken smartwi mjukvaruverson använder du pararde du om kortet efteråt.Jag fick problem med vita hd boxen och 2 standardboxar.Gick bara att
köra standardboxarna då hd boxen svartnade eller tvärtom.Fick sätta tillbaka den gamla hdboxen sagem idt81 då fungerade det.hoppas på svar sparken.

DennisOlof
2013-11-07, 14:37
Jo, det vore bra att veta om den "vita" boxen fungerar med SmartWI och då även HDTV kanalerna. Fast det kanske kräver att man har ett kort som är kopplat till två boxar. Så har jag uppfattat det i alla fall. Men frågan är då om man kan para ihop ett kort med flera boxar. Rent teknisk går det nog men frågan är vad CD tycker om det.

Clone+ stöds ju av flertalet operatörer i östeuropa, just pga av att dom själva sagt, dom slipper administrera extra kort och det är enkelt är enkelt för kunderna.

rolrn
2013-11-07, 20:40
När jag frågade kundtjänst på CD, så gick det utmärkt att 'registrera' flera mottagare med mitt kort.
"Typ, flytta kortet till sovrums-TV:n som har CM-modul".

DennisOlof
2013-11-08, 13:48
rolrn, det var ju bra att veta. Då återstår det ju bara om någon vet eller kan testa ifall smartwi fungerar på de nya vita boxarna, och då även de HD kanaler som är knutna till boxen, eftersom någon annan redan testat med smartwi och säger att det fungerar med HDTV kanalerna.

Men det intressanta är ju dessa HD kanaler som är knutna till boxen, samt de nya vita boxarna.

Sedan verkar det ju som att Clone+ ska vara bättre än SmartWi men om så är fallet vet ju inte jag, eller om det ens fungerar med CD, Boxer och Comhem.

Undra hur många boxar man kan knyta sitt kort till.

Kammaflaje
2013-11-08, 13:56
Synd att jag sa upp mitt cd annas hade jag kunnat testa då jag har kvar mitt smartwi sen jag hade boxer för typ 5 - 6 år sen fast om någon bor i småland kan vi ju alltid testa

DennisOlof
2013-11-08, 15:42
Kammaflaje, jo det är ju lite det som är grejen. Vi vet ju här att kortdelning i dreambox för Viasat fungerar, men inte med HDTV kanalerna, (ja undantag finns) men inte någon permanent enkel fungerande lösning som alla kan använda sig av. För CD och Boxer fungerar fortfarande kortdelning vad jag vet, men kan bli svårt framöver.

Eftersom det tycks vara så att det INTE är frågan om chip-pairing, då borde smartwi och clone+ kunna fungera, så länge man kan knyta ett och samma kort till flera boxar. Alltså kortdelning där HD kanalerna fungerar. Vad gäller CI+ så ska det fungera där också, med smartwi och clone+ fungera, så länge som TVn man har, instickskortet i datorn, dreambox, alla har CI-slot som också klarar CI+ men om kortdelning som det fungerat tidigare med softcams osv, kommer fungera är ju svårt att säga.

Jag tror alla här i tråden och även på forumet förstår, att rent teknisk går det, eftersom det redan är bevisat att det funkar med Viasat, och då borde de andra systemen fungera på samma sätt. Då tänker jag inte på chip-pairing såklart. Sedan är frågan om det kommer system som löser detta eftersom många drabbas.

De flesta är ju legala här inne, men vill kunna nyttja annan utrustning för sitt TV-tittande, men självklart vill man ju t.ex. inte betala för 5st kort om det behövs, beroende på vilken TV-lösning man har.

Rags32
2014-01-17, 17:25
Jag är lite av en sengångare vad gäller upptäckten. Har läst igenom allt dock för att komma ikapp.

Om man har fått en modul med på köpet så får man med ett BOX ID och Pairing ID. Går det att mata in något av dessa nycklar eller båda i antingen NewCS eller OScam för att få igång kanalen? Jag har en Miraclebox 9 med CI+ stöd så jag kan få bild, men jag vill kunna spela in okrypterat. Allt man spelar in med modulen går bara att se sen på boxen (även utan modul i efterhand).

_com_bort_
2014-01-17, 22:43
Nej det går inte.


Jag är lite av en sengångare vad gäller upptäckten. Har läst igenom allt dock för att komma ikapp.

Om man har fått en modul med på köpet så får man med ett BOX ID och Pairing ID. Går det att mata in något av dessa nycklar eller båda i antingen NewCS eller OScam för att få igång kanalen? Jag har en Miraclebox 9 med CI+ stöd så jag kan få bild, men jag vill kunna spela in okrypterat. Allt man spelar in med modulen går bara att se sen på boxen (även utan modul i efterhand).

arrow
2014-04-22, 10:32
Har det kommit någon lösning på detta ännu ??

DennisOlof
2014-04-22, 12:18
arrow, inte vad jag hört eller läst om. Den enda lösningen som finns för tillfället, är på de sättet man löser kortdelning av Kanaler hos Viasat. Men om jag inte minns fel så kräver det finns utrustning och mjukvara i boxen, där man på något vis läser ut de unika nycklarna för just det kortet. Något åt det håller, alltså inget som men enkelt kan göra själv.

Samma sak gäller nog även de andra teknikerna som conax osv. Alltså inte exakt samma men systemen brukar vara snarlika eller ha något liknande tänk bakom dem för att motverka kortdelning. Tyvärr så lutar det mot att det i framtiden kanske inte är möjligt med kortdelning, men det vet jag inget om. Är inte insatt i tekniken osv, men operatörerna jobbar ju med att försvåra för oss.

Fast det är egentligen inte hemanvändarna de hatar, utan kriminella som säljer tjänster där man kan abonnera, alltså kortservrar på internet osv, det är dom som bolagen vill stoppa.

Rags32
2014-04-22, 19:53
arrow, inte vad jag hört eller läst om. Den enda lösningen som finns för tillfället, är på de sättet man löser kortdelning av Kanaler hos Viasat. Men om jag inte minns fel så kräver det finns utrustning och mjukvara i boxen, där man på något vis läser ut de unika nycklarna för just det kortet. Något åt det håller, alltså inget som men enkelt kan göra själv.

Samma sak gäller nog även de andra teknikerna som conax osv. Alltså inte exakt samma men systemen brukar vara snarlika eller ha något liknande tänk bakom dem för att motverka kortdelning. Tyvärr så lutar det mot att det i framtiden kanske inte är möjligt med kortdelning, men det vet jag inget om. Är inte insatt i tekniken osv, men operatörerna jobbar ju med att försvåra för oss.

Fast det är egentligen inte hemanvändarna de hatar, utan kriminella som säljer tjänster där man kan abonnera, alltså kortservrar på internet osv, det är dom som bolagen vill stoppa.

All pairing fungerar på samma sätt i princip. D.v.s. att en viss information ligger i kortet och resterande information finns i boxen. Det betyder dock inte att vad som fungerade för en operatör fungerar också för en annan operatör. Viasat tabbade sig bara vad gäller den publika lösningen. Finns säkert folk som kommit fram med fler lösningar. Särskilt med tanke på att NewCS-teamet lyckades snabbt lösa Viasats pairing redan samma år som den lanserades.

Vad gäller framtiden är man nog körd som hemanvändare om man nu inte engagerar sig för att få ut nycklar från boxar. Emulatorerna kommer alltid att existera då det inte finns några problem att programmera så att nya nycklar stöds. Då OSCam har öppen källkod (ofc) så kan man implementera stöd för nya nycklar i den konstant t.ex.

DennisOlof
2014-04-22, 23:08
Rags32, säger du de, intressant. Så då kanske den här nya typen av "pairing" går att komma förbi, oavsett vilka operatörer och kort det är, men det finns inga publika varianter ute i någon större utsträckning ännu, då inte så många leverantörer använder sig av det ännu. Jo, det är det som är problemet antar jag, man måste lägga ner mer jobb för att kunna få ut de nycklar som behövs för just ditt kort så att man kan köra kortdelning. Jag är faktiskt ganska säker på att blir det för svårt att göra det själv så skapar man bara en marknad där tjänsten kommer finnas tillgänglig att köpa. T.ex. man skickar in kortet till någon som tar betalt för jobbet och så får man tillbaka kortet och de nycklar man behöver. Samma sak som t.ex. upplåsning av telefoner osv, eller chip för att kunna hårdvarumässigt fixa till så man får en regionfri bluray spelare.

Trist, minst sagt, operatörerna skjuter sig själva i foten. För om man gjorde som i östeuropa, där är det flera leverantörer som har validerat och tycker det är ok att köra kortdelning med smartwi och andra typ av lösningar. För de flest är ju hederliga och är egentligen mest intresserade av "kortdelning i hemmet", i alla fall majoriteten av användarna.

Rags32
2014-04-22, 23:34
Rags32, säger du de, intressant. Så då kanske den här nya typen av "pairing" går att komma förbi, oavsett vilka operatörer och kort det är, men det finns inga publika varianter ute i någon större utsträckning ännu, då inte så många leverantörer använder sig av det ännu. Jo, det är det som är problemet antar jag, man måste lägga ner mer jobb för att kunna få ut de nycklar som behövs för just ditt kort så att man kan köra kortdelning. Jag är faktiskt ganska säker på att blir det för svårt att göra det själv så skapar man bara en marknad där tjänsten kommer finnas tillgänglig att köpa. T.ex. man skickar in kortet till någon som tar betalt för jobbet och så får man tillbaka kortet och de nycklar man behöver. Samma sak som t.ex. upplåsning av telefoner osv, eller chip för att kunna hårdvarumässigt fixa till så man får en regionfri bluray spelare.

Trist, minst sagt, operatörerna skjuter sig själva i foten. För om man gjorde som i östeuropa, där är det flera leverantörer som har validerat och tycker det är ok att köra kortdelning med smartwi och andra typ av lösningar. För de flest är ju hederliga och är egentligen mest intresserade av "kortdelning i hemmet", i alla fall majoriteten av användarna.

Egentligen är det ju inte en dum affärsidé haha. Problemet är dock avtalen som man skriver på om man får sina boxar direkt från Canal Digital eller Viasat. T.ex. för Viasat står det att de äger din box de första 4 åren vilket är anledningen till varför vissa påstår att lösa Viasat HD är olagligt. Så där faller den businessen på laglig väg. Det man får göra är att köpa begagnade boxar så inga problem ska uppstå. Men tvivlar på att folk gör sånt. I Polen finns ju redan de här tjänsterna för både Viasat och Canal Digital där de kan fixa fram nycklarna. Tror dock ingen emulator ingår på köpet så det hjälper inte jättemycket haha. :P

Sen kommer det aldrig mer komma ut några publika varianter längre på how-to-do. Där är hela leken slut. Lär behövas kunskap inom programmering och ingenjörsvetenskap för att kunna fortsätta ha allt på en Dreambox ELLER så känner man personer som redan kan sådant ^^

De som kommer kämpa vidare är servergrabbarna. De lyckades trots allt lösa Digitalb (samma skydd som Canal Digital, Com Hem) redan när Digitalb lanserade HD 2009. Det har gått 5 år sen dess. Inga guider har setts än.

DennisOlof
2014-04-23, 09:15
Rags32, jo. Det är ju tråkigt egentligen, för grundproblemet är ju dessa kriminella som vill tjäna pengar på att sälja tjänster med kortservrar på internet. Å andra sidan tycker man bolagen borde veta bättre, det är mycket svårt komma åt kriminella. Alltså allt från knark, vapen osv. Trots att det är ännu mer förbjudet än att pyssla med piratkopiering, lättare att bli åtalad för osv.

Därför tycker jag att kortdelning med smartwi är en bra kompromiss för leverantörerna, där kortdelning fungerar för dem som inte vill betala för extra kort och har typ 6st TV apparater eller något sådant. Visst innebär det att man inte får fördelarna som dreambox ger. Men dreambox och andra boxar där man kan köra med CA-modul skulle kunna fungera fint även med kortdelning med dessa hårdvarusystem. Eller med soft-cams som CD själva skulle kunna fixat fram. Fördelen hade ju varit att vi alla hade sluppit problem med att dom ska byta krypteringssystem och ändra en massa, bara för att försöka komma åt denna minoritet grovt kriminella, som ändå håller på och aldrig slutar. Man är nästan lika korkad som staten, "jagar mygg med kanoner", inte värt pengarna, har aldrig varit och kommer aldrig vara. Det är bättre att se till att problemet blir hanterbart.

Kan liknas med "captcha" problematiken på internet, som sedan blev "re-captcha". Bli en katt och råttalek.
http://en.wikipedia.org/wiki/CAPTCHA

-------------------------------------

Så det du säger är att just Conaxsystemet är egentligen redan fixat för kortdelning, det är bara de att någon publik lösning finns inte. Antar samma sak gäller för Viasat då. Det intressanta var att jag såg i en annan tråd att någon hade ringt till canal digital och frågat om man kunde koppla ett kort till flera boxar och det var inget problem enligt kundtjänst. Då borde ju möjligheten att använda clone+ eller smartwi för kortdelning och även få med sig HD kanalerna fungera, men jag vet faktiskt inte om det fungerar.

Funderar på att skaffa clone för att prova kortdelning, ska i alla fall vara ett bätter system än smartwi vad jag förstår, cardcaster vet jag inget om.

Rags32
2014-04-23, 09:59
Rags32, jo. Det är ju tråkigt egentligen, för grundproblemet är ju dessa kriminella som vill tjäna pengar på att sälja tjänster med kortservrar på internet. Å andra sidan tycker man bolagen borde veta bättre, det är mycket svårt komma åt kriminella. Alltså allt från knark, vapen osv. Trots att det är ännu mer förbjudet än att pyssla med piratkopiering, lättare att bli åtalad för osv.

Därför tycker jag att kortdelning med smartwi är en bra kompromiss för leverantörerna, där kortdelning fungerar för dem som inte vill betala för extra kort och har typ 6st TV apparater eller något sådant. Visst innebär det att man inte får fördelarna som dreambox ger. Men dreambox och andra boxar där man kan köra med CA-modul skulle kunna fungera fint även med kortdelning med dessa hårdvarusystem. Eller med soft-cams som CD själva skulle kunna fixat fram. Fördelen hade ju varit att vi alla hade sluppit problem med att dom ska byta krypteringssystem och ändra en massa, bara för att försöka komma åt denna minoritet grovt kriminella, som ändå håller på och aldrig slutar. Man är nästan lika korkad som staten, "jagar mygg med kanoner", inte värt pengarna, har aldrig varit och kommer aldrig vara. Det är bättre att se till att problemet blir hanterbart.

Kan liknas med "captcha" problematiken på internet, som sedan blev "re-captcha". Bli en katt och råttalek.
http://en.wikipedia.org/wiki/CAPTCHA

Personligen tror jag att bolagen även vill tjäna pengar på tvillingkorten. Den möjligheten kommer de inte släppa. Sedan kostar det ju inte mycket att implementera pairing. Den ingår redan i tekniken som de använder och varken Canal Digital eller Viasat själva behöver satsa ens några pengar på den då det är helt andra bolag som hanterar tekniken.

Det är ingen hemlighet sen att bolagen inte vill att någon ska kunna använda Dreambox. Den ger en massa problematik för de och är direkt lätt att utrusta för illegal verksamhet vad gäller piratkopiering, kortservrar etc. Samma gäller OSCam. Haha, anticascading säger allt. Därmed har jag full förståelse för deras agerande.


Så det du säger är att just Conaxsystemet är egentligen redan fixat för kortdelning, det är bara de att någon publik lösning finns inte. Antar samma sak gäller för Viasat då. Det intressanta var att jag såg i en annan tråd att någon hade ringt till canal digital och frågat om man kunde koppla ett kort till flera boxar och det var inget problem enligt kundtjänst. Då borde ju möjligheten att använda clone+ eller smartwi för kortdelning och även få med sig HD kanalerna fungera, men jag vet faktiskt inte om det fungerar.

Funderar på att skaffa clone för att prova kortdelning, ska i alla fall vara ett bättre system än smartwi vad jag förstår, cardcaster vet jag inget om.
En lösning för Viasat ligger ju redan ute publikt vilket jag skrev. Men om du syftar på en extremt tydlig how-to-do guide så nope det finns inte och kommer aldrig att finnas. Lösningen kostar dessutom en massa pengar. Annars rätt om Conax.

Är inte så värst intresserad av att hålla på att böka med Clone+ eller SmartWi. Särskilt när dessa blir olagliga 1 augusti. Ska man lösa det så ska man extrahera ut nycklarna och emulera dessa i sin Dreambox. Men visst om de apparaterna du nämner fungerar så är det jävligt mycket enklare än att extrahera nycklarna från boxarna. :P

DennisOlof
2014-04-23, 14:14
Aha, då förstår jag.

Egentligen har jag inget emot att man måste ha extra kort, men det känns onekligen som att priserna bara går upp och dom tar mer och mer betalt, allt eftersom tiden går. Tursamt att jag bara har två kort. Men iom att dom blir olagliga som du säger, så kanske det även kommer sprida sig till övriga EU och att dessa prylar till slut försvinner ?

Men det är klart, en tjänst där man kan få nycklarna till sitt kort så man kan köra med t.ex. dreambox osv, för kortdelning den vägen är ju helt OK. Och sedan använda sig av dreambox.

_com_bort_
2014-04-23, 15:07
Den "tjänsten" kommer aldrig att dyka upp.

Det handlar om väldigt komplicerade saker som vanliga användare inte har en chans att förstå/använda.
Att hitta bakdörrar i en processor för att komma åt nycklar är det inte många som klarar av.
Det finns ju ett hack till Viasat HD men det bygger på att ha en box med gammal mjukvara och en gammal version av programkortet, inte så enkelt att komma åt även om själva tillvägagångssättet är förklarat i stora drag.

MVH


Aha, då förstår jag.

Egentligen har jag inget emot att man måste ha extra kort, men det känns onekligen som att priserna bara går upp och dom tar mer och mer betalt, allt eftersom tiden går. Tursamt att jag bara har två kort. Men iom att dom blir olagliga som du säger, så kanske det även kommer sprida sig till övriga EU och att dessa prylar till slut försvinner ?

Men det är klart, en tjänst där man kan få nycklarna till sitt kort så man kan köra med t.ex. dreambox osv, för kortdelning den vägen är ju helt OK. Och sedan använda sig av dreambox.

arrow
2014-05-01, 23:14
arrow, inte vad jag hört eller läst om. Den enda lösningen som finns för tillfället, är på de sättet man löser kortdelning av Kanaler hos Viasat. Men om jag inte minns fel så kräver det finns utrustning och mjukvara i boxen, där man på något vis läser ut de unika nycklarna för just det kortet. Något åt det håller, alltså inget som men enkelt kan göra själv.

Samma sak gäller nog även de andra teknikerna som conax osv. Alltså inte exakt samma men systemen brukar vara snarlika eller ha något liknande tänk bakom dem för att motverka kortdelning. Tyvärr så lutar det mot att det i framtiden kanske inte är möjligt med kortdelning, men det vet jag inget om. Är inte insatt i tekniken osv, men operatörerna jobbar ju med att försvåra för oss.

Fast det är egentligen inte hemanvändarna de hatar, utan kriminella som säljer tjänster där man kan abonnera, alltså kortservrar på internet osv, det är dom som bolagen vill stoppa.

Förstår att dom vill försvåra emot dom den organiserade delen. Dock vet jag att det finns en lösning klar sedan flera år tillbaka som innebar att kortdelning skulle bli omöjlig hos en av operatörerna, dock gillades inte denna
lösning av ledningen, då det innebar att man inte längre behövde Kort..... d.v.s dom tappade kortavgiften.... om man bara antar att dom totalt har ca 10.000.000 kunder i europa som betalar ca 50kr/mån för sitt programkort, då blir
det ganska enkelt att förstå att det föreligger ett visst intresse att ha kvar korten......

Men det är ju bara köra på orginal boxen

kenta2
2014-05-02, 11:51
Nja, Telia kör ju utan kort men har kvar krypteringsavgift, så nog kan man trixa till det ändå.


Skickas från min iPad via Tapatalk

TheeDude
2014-05-02, 11:55
Nja, Telia kör ju utan kort men har kvar krypteringsavgift, så nog kan man trixa till det ändå.


Skickas från min iPad via Tapatalk


Jag tror att dilemmat då blir att kunderna blir tvingade till att ha internet, antar jag?
De flesta har väl internet idag, men kanske inte i sommarstugor och så vidare.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Rags32
2014-05-02, 14:12
Jag tror att dilemmat då blir att kunderna blir tvingade till att ha internet, antar jag?
De flesta har väl internet idag, men kanske inte i sommarstugor och så vidare.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Varför skulle kunder bli tvingade att ha internet? Bara att ha "kortet" i boxen. Dvs ha exakt samma info som i kortet fast i boxen. Det är det som Telia & Com Hem (TiVo) har gjort. Tricket då är bara att emulera det. Så finns tekniskt sett oändliga möjligheter vad gäller kortdelning.

kenta2
2014-05-15, 12:21
Så det du säger är att just Conaxsystemet är egentligen redan fixat för kortdelning, det är bara de att någon publik lösning finns inte. Antar samma sak gäller för Viasat då. Det intressanta var att jag såg i en annan tråd att någon hade ringt till canal digital och frågat om man kunde koppla ett kort till flera boxar och det var inget problem enligt kundtjänst. Då borde ju möjligheten att använda clone+ eller smartwi för kortdelning och även få med sig HD kanalerna fungera, men jag vet faktiskt inte om det fungerar.

Funderar på att skaffa clone för att prova kortdelning, ska i alla fall vara ett bätter system än smartwi vad jag förstår, cardcaster vet jag inget om.

Jag har CD med ett kort i Smart Wi och fyra boxar, varav två pairade med kortet. Jag får bara bild på den pairade kanalen C More Fotboll HD med en av boxarna när jag kör med Smart WI. Klientkortet man stoppar in i boxen är ju inte egentligen en kopia av kortet, utan en kommunikationsportal till kortet. Kortet kan bara paira sig med en box åt gången så den som är först blir pairad. I allafall så blir det så hos mig. Stoppar jag in kortet direkt i en pairad box får jag bild på pairad kanal.

Linus89
2014-05-19, 16:59
Vanliga C More Fotboll och C More Live kanalerna är väl inte pairade? För den ända som funkar för mig är C More Sport. Har någon nån idé på vad som kan vara fel?

Andvänder
Oscam server till cccam.

Tack i förhand

// Linus

wildone
2014-05-19, 18:35
C more Fotboll HD är pairad, inte SD kanalen, och så vitt jag vet ingen annan kanal heller.

Linus89
2014-05-19, 19:43
C more Fotboll HD är pairad, inte SD kanalen, och så vitt jag vet ingen annan kanal heller.

Ok tack för svar :)

DennisOlof
2014-05-19, 21:28
wildone, förmodligen en testkörning, alla HD kanaler blir nog pairade framöver ska du se. Men först vill dom nog testa hur det funkar osv.

joakim95
2014-05-20, 07:08
Enligt canal digital stjälva så sa dom till mig att C mores HD kanaler var viktigast att ha pairing på så vi får väl se hur det blir.

DennisOlof
2014-05-20, 18:05
joakim95, jasså säger du det. Då undrar man varför. Det kan ju vara så att CD inte vill köra med pairing egentligen men måste pga påtryckningar från annat håll. Man kan ju undra hur stort problemet med kortdelning egentligen är. Det kanske inte är så farligt som branschen utmålar det att vara. Däremot kan jag förstå dom gillar dem som säljer och tjänar pengar på kortdelning över internet, men det är ju redan olagligt sedan tidigare och folk har ju åkt fast för det.

danielpeck
2014-07-25, 14:19
CD har ringt till mig 2 gånger denna vecka och erbjudit mig ny HD-box för 450kr + ett nytt kort. Jag har haft CD i 10 år och kör sedan 8 år tillbaka med dreambox med mitt CD kort där alla SD och HD kanaler fungerar fint. Om dom skickar nya grejer kommer allt att fungera som vanligt med min dreambox då?

djust
2014-07-25, 15:10
Förra veckan och igår erbjuds först 699:- sedan 499:- för den vita boxen. Jag förklarade att jag kör med 2 mottagare och flyttar kortet emellan.
Frågade om kortet som jag har men det skulle inte bytas då han sa att sätt en splitter mellan VU+ och den vita boxen så kan du använda båda
och även den i andra rummet som förut. Vad ska man tro.

torve
2014-08-07, 09:25
Jag fick samma erbjudande när C-more fotboll HD kom men ville inte betala 499:- för boxen då jag har två cd boxar så jag krävde att prata med deras CHEF och förklara att jag varit kund sedan 1996 och alltid betalat vad jag ska och att jag har ett familjepaket med c-more max och där ingår bland annat just C-more fotboll HD enligt er nu,då är det ni som är skyldiga att se till att ge mig utrustning som klarar av att avkoda era kanaler mm då ni tar ut en krypteringsavgift på varje faktura som är till för just ert kodsystem. Då började han snacka om att jag fick ett kanon pris på boxen för att de kosta ca 2500:- i handeln mm men då svara jag att detta är CD:s inköpspris då ni köper in så stora mängder och att detta var ett sätt för CD att slippa kostnader på att byta boxar till kunderna då ni erbjuder boxarna till ett kanonpris till befintliga kunder. Sen när CD har fått det stora flertalet av sina kunder att byta/köpa de vita boxarna så kommer dom att ändra kodsystem för både C-more:s och deras egna Hd kanaler enligt CD själva. Jag sa att detta luktade lite kriminellt och att men borde nog gå vidare med detta samt att jag ville avsluta mitt tvilling abonnemang, då helt plötsligt så var det inga problem att få boxarna så jag fick 2 nya på posten en vecka senare samt fick fryst pris i ett år. Kan vara värt att tänka på när CD vill sälja på er ny utrustning.

DennisOlof
2014-08-08, 19:48
Jo det känns onekligen så att man på sikt kommer låsa alla HD kanalerna, så snart de flesta boxar har fasats ut (alltså de äldre boxarna).

Volvo3
2014-08-09, 10:33
Mycket spekulationer här rent allmänt.
Ingen som har lite mer konkret information om t.ex. vilka cpu:er som sitter i de godkända boxarna?
Både nya och gamla är av intresse.

Jag har inte CD själv och har inte lust och köpa på mig alla boxar som finns för att kontrollera :)

kylex
2014-08-09, 12:48
Den enda HD-Box från CD jag har är Sagem HD DST-78 (http://www.canaldigital.se/boxar/aldre-boxar/). Den kör med STi7111-CUC. Det ser ut som om de har etsat bort texten på RAM och flash :) Jag vet inte ens om pairingen är aktiverad på den boxen eftersom jag inte har fotbollskanalen som är pairad. Detta (http://www.security-explorations.com/materials/se-2011-01-st.pdf) kan eventuellt vara av intresse.

2152

Rags32
2014-08-09, 13:04
Den enda HD-Box från CD jag har är Sagem HD DST-78 (http://www.canaldigital.se/boxar/aldre-boxar/). Den kör med STi7111-CUC. Det ser ut som om de har etsat bort texten på RAM och flash :) Jag vet inte ens om pairingen är aktiverad på den boxen eftersom jag inte har fotbollskanalen som är pairad. Detta (http://www.security-explorations.com/materials/se-2011-01-st.pdf) kan eventuellt vara av intresse.

2152

Är väl endast dessa boxar som stödjer pairingen vad jag vet http://www.canaldigital.se/boxar/aktuella-boxar/

_com_bort_
2014-08-13, 18:56
Ja ni som har HD-boxar från CD, posta gärna en bild på CPU:n på kretskortet som kylex gjorde :)

MVH


Mycket spekulationer här rent allmänt.
Ingen som har lite mer konkret information om t.ex. vilka cpu:er som sitter i de godkända boxarna?
Både nya och gamla är av intresse.

Jag har inte CD själv och har inte lust och köpa på mig alla boxar som finns för att kontrollera :)

Jicarala
2014-11-01, 11:43
Frågar i den här tråden; visst är det bara:

C More Fotboll HD
C More Hockey HD

Som än så länge är pairade i hela Canal Digitals utbud?

DennisOlof
2014-11-02, 09:30
Jicarla, jag tror det. Har för mig CD uttrycker det som att "det krävs en modern HD box" för att ta del av ...... kanalerna. Typ deras språk för att säga att kanalerna är pairade och du måste ha en godkänd box för det. Och vad jag vet är det endast dom nya boxarna, den med 500Gb hårddisk, och den vita boxen som har detta stöd. De äldre svarta sagem boxarna tror jag inte har detta. Men det kan ju vara fel.

Har inte kanalerna (men boxarna) så jag kan tyvärr inte testa.

Jicarala
2014-11-02, 20:11
Jicarla, jag tror det. Har för mig CD uttrycker det som att "det krävs en modern HD box" för att ta del av ...... kanalerna. Typ deras språk för att säga att kanalerna är pairade och du måste ha en godkänd box för det. Och vad jag vet är det endast dom nya boxarna, den med 500Gb hårddisk, och den vita boxen som har detta stöd. De äldre svarta sagem boxarna tror jag inte har detta. Men det kan ju vara fel.

Har inte kanalerna (men boxarna) så jag kan tyvärr inte testa.

Kan bekräfta att det endast är dessa som är pairade just nu.
Alla andra kanaler verkar fungera med polarens nya CD-kort till hans 800SE.

DennisOlof
2014-11-03, 16:43
Jicarala, bra att veta. Tror inte heller att CD kommer vara snabba med att paira i framtiden. Det är nog frågan om att först få en majoritet (kanske 60-80%) av alla boxar utbytta till nya, därefter kanske det blir värre. Men inte säkert, egentligen är det ju inte leverantörerna som vill hålla på med att paira kanaler utan det är bolagen som är mest aktiva med att trycka på.

Sedan är det klart bolagen inte gillar kortdelning, men jag tror inte det är ett stort problem vad gäller i hemmet, värst är ju kortdelning där man köper från andra över Internet.

nicolito
2014-11-07, 11:46
Det verkar som H2 Hd även den kanalen är parad. Kan någon bekräfta eller säga något annat?

Såg sen efter lite googling att premiären sker den 12:e november

seagen
2015-07-09, 12:50
CI+ finns inte på någon Dreambox eller annan Linux-box.

Jo da finns CI + før Dreambox og VU+ linken er på tyska så bruk Google Chrome så får du den oversatt

http://www.opena.tv/dreambox-dm7080hd/14982-oe-2-2-plugin-dreambox-ci-manager-v1-4-satinfo.html

Fungerer på min Vu + Solo2 sammen med Modulen fra CanalDigital Norge

atomized
2015-07-09, 13:03
Jo da finns CI + før Dreambox og VU+ linken er på tyska så bruk Google Chrome så får du den oversatt

http://www.opena.tv/dreambox-dm7080hd/14982-oe-2-2-plugin-dreambox-ci-manager-v1-4-satinfo.html

Fungerer på min Vu + Solo2 sammen med Modulen fra CanalDigital Norge
OK, det har hänt saker sedan jag skrev det inlägget för två år sedan... ;)

Hassaninho
2015-07-14, 11:59
finns det nån lösning på cmore fotboll hd?

Leatherface
2015-07-14, 12:16
Ja om du kör med CD's CI+ modul tillsammans med image som stöder CI+ som OpenATV bla.
Funkar bara på vissa nyare boxar som Vu+ nyaste t.ex då det måste finnas driverstöd för CI+.

nicolito
2015-07-14, 12:23
En annan variant är om du har en Android box/telefon eller ipad och kopplar något av dessa till din tv

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Hassaninho
2015-07-14, 12:39
Ja kör med en liten ubuntu med oscam och sen har ja 3 boxar.. 2 till barnens rum o en till mig. dm800se

Leatherface
2015-07-14, 13:18
Till dom finns det ingen lösning tyvärr då dom inte ens har plats för nån CA modul.
Och du måste ha kort pairat till CA modul i varje box och går bara och se på en pairad kanal på ett ställe samtidigt.

raito77
2015-08-22, 20:45
finns det nån lösning på cmore fotboll hd?

jag vet funkar med Oscam Fotboll HD och Hockey HD !!! men Jag vet inte hur det funkar :(

Hassaninho
2015-08-22, 21:57
jag vet funkar med Oscam Fotboll HD och Hockey HD !!! men Jag vet inte hur det funkar :(
som client eller server ?

analogue
2015-09-14, 10:11
Har en Linux Ubuntu-server med NewCS som delar ut Viasat och Canal Digital till 3 st HD Dreamboxar i hemmet.
Fick hjälp med att få igång Viasats HD-kanaler för några år sedan genom att läsa ut de så kallade EK/HW-nycklarna ur en originalbox och det fungerar fortfarande idag.

Min fråga: Finns det någon lösning som denna eller något liknande idag som gör att jag kan se Canal Digitals parade HD kanaler?

Svara gärna med PM...

AtteB
2015-09-18, 14:50
Förlåt min okunskap men jag har inte riktigt försått detta med ci+ så jag undrar följande:

Behöver jag köpa en conaxmodul med ci+ till mitt originalkort från canal digital för att få de pairade (C More Hockey HD och C More Fotboll HD) kanalerna att fungera i min vu+solo2 under förutsättning att jag kör VTI 8.2.2?

atomized
2015-09-18, 15:14
Förlåt min okunskap men jag har inte riktigt försått detta med ci+ så jag undrar följande:

Behöver jag köpa en conaxmodul med ci+ till mitt originalkort från canal digital för att få de pairade (C More Hockey HD och C More Fotboll HD) kanalerna att fungera i min vu+solo2 under förutsättning att jag kör VTI 8.2.2?
Såg att du fick svar i den andra tråden. Tänk på att det inte är tillåtet att ställa samma fråga i flera olika trådar samtidigt (korspostning).

AtteB
2015-09-18, 17:10
Förlåt, visste inte det. Skall inte upprepas

macuser
2015-09-18, 17:41
Varför skrivs detta öppet? Förslagsvis får man denna "varning" via PM, och korspostinlägget raderas. Även mitt inlägg efter det är läst bör tas bort :)

atomized
2015-09-18, 19:23
Varför skrivs detta öppet? Förslagsvis får man denna "varning" via PM, och korspostinlägget raderas. Även mitt inlägg efter det är läst bör tas bort :)
Eftersom det är många (speciellt nya medlemmar) som inte känner till reglerna så kan det vara en fördel att de nämns öppet ibland. Kanske kunskapen sprider sig på det viset. :)

rolrn
2017-06-27, 22:17
http://www.duff.dk/adb2850/

rolrn
2017-06-27, 22:30
Alternativ firmware till boxen..
http://dev.i-can.tv/it/wp-content/uploads/sites/3/2014/03/tiv2850st_v102.dwn

D.v.s. kan man snickra ihop en egen "uppdatering" som läser ut lämplig information?
http://www.hifi-remote.com/forums/dload.php?action=file&file_id=12903&sid=1f1f2759ffa5ca33c26a949ef5be4332

Rags32
2017-06-28, 08:37
http://www.duff.dk/adb2850/

Att det går har man vetat länge med tanke på Digitalb som förmodligen har exakt samma skydd. Som skribenten säger själv är inte det lätt. Personen som driver den där sidan har ju lyckats få root i de flesta boxar som används på den skandinaviska marknaden.

Något du tänkte ge dig in på eller har försökt?

rolrn
2017-06-28, 11:36
Tänker att man kanske skall undersöka vad som kan göras..

https://github.com/project-magpie

2720
http://www.avi-plus.com/media/kunena/attachments/227/CD18339250.pdf (https://github.com/project-magpie)

Borde alltså gå att "Debugga" boxen..

Rags32
2017-06-28, 13:34
Tänker att man kanske skall undersöka vad som kan göras..

https://github.com/project-magpie

2720
http://www.avi-plus.com/media/kunena/attachments/227/CD18339250.pdf (https://github.com/project-magpie)

Borde alltså gå att "Debugga" boxen..

Har du erfarenhet sen tidigare? Viasat HD elr dylikt.

rolrn
2017-06-28, 14:13
Nej, det är ett stort problem men postar här utifall någon annan känner sig hemma..
Jobbar med utveckling i Windowsmiljö till vardags och har väl knackat assembler i min ungdom x86/PIC16 osv..

_com_bort_
2017-06-28, 17:13
@Rags32 du svänger dig ofta med massor ord och att det och det systemet är hackat, att det minsann är känt sedan länge.

Vad har du själv testat? (hårdvara, mjukvara)

Har du ens försökt mer än att få nycklarna serverade på silverfat?
Är bara nyfiken om du har några djupare kunskaper i praktiken.

MVH


Har du erfarenhet sen tidigare? Viasat HD elr dylikt.

_com_bort_
2017-06-29, 00:19
Här finns en hel del information:

http://www.avi-plus.com/repair-tips-forum/miscellaneous-software/others/st40-stb71xx-jtag-interfacing.html

http://blagus.info/stlinux-env-setup-part1/
http://blagus.info/stlinux-env-setup-part2/
http://blagus.info/stlinux-env-setup-part3/

http://www.avi-plus.com/media/kunena/attachments/211/HOWTO_JTAG_Interface_STMCLT_Clone_REV3.pdf

MVH


Tänker att man kanske skall undersöka vad som kan göras..

https://github.com/project-magpie

2720
http://www.avi-plus.com/media/kunena/attachments/227/CD18339250.pdf

Borde alltså gå att "Debugga" boxen..

Rags32
2017-06-29, 09:51
@Rags32 du svänger dig ofta med massor ord och att det och det systemet är hackat, att det minsann är känt sedan länge.

Vad har du själv testat? (hårdvara, mjukvara)

Har du ens försökt mer än att få nycklarna serverade på silverfat?
Är bara nyfiken om du har några djupare kunskaper i praktiken.

MVH

Vilken hets från ingenstans? Ursäkta?

Nej jag har ärligt talat inte prövat alltför mycket då kunskaperna säger att det krävs ett komplext samt dyrt ingrepp på boxen för att få till root på ADB-boxen vilket är resurser jag inte är redo att lägga. Inte alls som med Samsung-boxen där det räckte med JTAG. Det enda jag hunnit testa var en form av JTAG på boxen som jag är 99 % säker på att den är blockad sen tidigare. Mjukvarorna är precis som duff.dk påpekade krypterade också så den vägen tror jag inte på.

Trevligt sätt att fråga om nåns kunskaper :confused:

Vad har du själv testat?

_com_bort_
2017-06-29, 15:59
Vilken hets från ingenstans? Ursäkta?

Nej jag har ärligt talat inte prövat alltför mycket då kunskaperna säger att det krävs ett komplext samt dyrt ingrepp på boxen för att få till root på ADB-boxen vilket är resurser jag inte är redo att lägga. Inte alls som med Samsung-boxen där det räckte med JTAG. Det enda jag hunnit testa var en form av JTAG på boxen som jag är 99 % säker på att den är blockad sen tidigare. Mjukvarorna är precis som duff.dk påpekade krypterade också så den vägen tror jag inte på.

Trevligt sätt att fråga om nåns kunskaper :confused:

Vad har du själv testat?


Mer ett konstaterande från tidigare inlägg.
Den "enkla" samsungboxen lyckades du dumpa och leta fram hwkey/ekpair själv med andra ord?

Berätta mer om det komplexa och dyra ingreppet på 2850st?
Nyare mjukvaror har säkerligen jtag stängd, de gamla är det säkert möjligt att ta sig in där.

Samsung har jag klarat av, funderar på nästa projekt.

MVH

rolrn
2017-06-30, 09:56
http://blagus.info/stlinux-env-setup-part1/
http://blagus.info/stlinux-env-setup-part2/
http://blagus.info/stlinux-env-setup-part3/

Tyvärr döda länkar..

Rags32
2017-06-30, 12:14
Mer ett konstaterande från tidigare inlägg.
Den "enkla" samsungboxen lyckades du dumpa och leta fram hwkey/ekpair själv med andra ord?

Berätta mer om det komplexa och dyra ingreppet på 2850st?
Nyare mjukvaror har säkerligen jtag stängd, de gamla är det säkert möjligt att ta sig in där.

Samsung har jag klarat av, funderar på nästa projekt.

MVH

Samsung med rätt FW är inget svårt i jämförelse med det som förmodligen krävs för CD...

Den spekulationen att gammal FW ska funka på ADB ser jag som väldigt tveksamt. Tror snarare den vägen kan vara patchad tack vare att Digitalb hann bli hackat innan Canal Digital. Finns ju diverse dokument där företag pekat på bristerna i cpuerna som nu lär vara åtgärdade.

Jag har inte fått möjligheten att kika på en eventuell lösning samt prioriterat annat, men ingreppet är dyrt i form av att den kräver utrustning som kostar flera tusenlappar samtidigt som hela ingreppet i sig är komplext och kräver erfarenhet.

rolrn
2017-06-30, 13:33
Varför skulle ett JTAG-interface kosta flera tusenlappar?
Fri programvara för att kommunicera med enheten finns redan.

Det som kostar är TID (som vanligt)..

Polackerna använde en injektion via webbläsaren i ADB-boxen.
I CD-s mjukvara finns ingen webbläsare, men väl en OnDemand-knapp som tar oss till en webbserver..
En WireShark nätverket mellan boxen och internet ger ledtrådar till vilken host den kontaktar.
Att då skapa ett DNS-alias som pekar på en egen server är ju inte direkt svårt eller dyrt heller..

..sen har vi även spåret med det faktum att boxen accepterar fw-uppdatering via USB-stickan, tyder på att den faktiskt läser in något den vägen..

_com_bort_
2017-07-01, 23:54
Samsung med rätt FW är inget svårt i jämförelse med det som förmodligen krävs för CD...

Den spekulationen att gammal FW ska funka på ADB ser jag som väldigt tveksamt. Tror snarare den vägen kan vara patchad tack vare att Digitalb hann bli hackat innan Canal Digital. Finns ju diverse dokument där företag pekat på bristerna i cpuerna som nu lär vara åtgärdade.

Jag har inte fått möjligheten att kika på en eventuell lösning samt prioriterat annat, men ingreppet är dyrt i form av att den kräver utrustning som kostar flera tusenlappar samtidigt som hela ingreppet i sig är komplext och kräver erfarenhet.


Inte svårt med samsung och rätt firmware säger du.........har du utfört den kompletta proceduren själv blir då frågan?

_com_bort_
2017-07-01, 23:56
Tyvärr döda länkar..


Dom lever i allra högsta grad med "way back machine" :)

https://archive.org/web/

Lägg in länkarna där så kommer du kunna läsa, väldigt bra funktion när man letar sidor som "försvunnit".
http://blagus.info/stlinux-env-setup-part1/
http://blagus.info/stlinux-env-setup-part2/
http://blagus.info/stlinux-env-setup-part3/

MVH

Volvo3
2017-07-02, 16:29
Ni kan glömma JTAG på alla typer av säkra boxar. Det kommer inte vara möjligt, så dumma är dom inte :)
I teorin kan man visserligen öppna STi-cpu:er med rätt "lösen" men det lär ju vara cpu-unikt och inget som går att få tag på.
Det finns visserligen undantag (Samsung DSB-670) men då är det boxar med extremt tidig mjukvara där dom slarvat.

Om det är svårt eller inte är ju en definitionsfråga. Att följa någon annans instruktioner är en sak men att upptäcka buggarna ifrån start är det riktigt svåra.
Kanske en på 10000 av de som läst ut nycklar till via 090F vet något alls om hur det egentligen fungerar.
Vet ni t.ex. om att en av nycklarna behöver du inte ens läsa ut ur boxen? Den finns fri att tillgå på annat håll.

Rags32
2017-07-02, 17:52
Inte svårt med samsung och rätt firmware säger du.........har du utfört den kompletta proceduren själv blir då frågan?

Jag gjorde en jämförelse. Att komma fram med en helt egen lösning för Canal Digital kontra att följa en guide för att få igång HD på 090f så är bara det uppenbart att det förstnämnda är betydligt svårare............... Njaa. Guiden fanns ju där ;)

rolrn
2017-07-02, 21:42
Vet ni t.ex. om att en av nycklarna behöver du inte ens läsa ut ur boxen? Den finns fri att tillgå på annat håll.
Pratar vi nu om Conax för CD?

_com_bort_
2017-07-02, 22:49
Jag gjorde en jämförelse. Att komma fram med en helt egen lösning för Canal Digital kontra att följa en guide för att få igång HD på 090f så är bara det uppenbart att det förstnämnda är betydligt svårare............... Njaa. Guiden fanns ju där ;)

Jag undrar fortfarande om du själv lyckats läsa ur och sedan på egen hand hitta nycklarna (guiden stämmer inte) i dumpen och sedan få HD-bild?

Liknande lösningar är ingen "one man show" det är OFTAST smarta insatta personer (på olika områden) som samarbetar.

MVH

_com_bort_
2017-07-02, 22:59
Ni kan glömma JTAG på alla typer av säkra boxar. Det kommer inte vara möjligt, så dumma är dom inte :)
I teorin kan man visserligen öppna STi-cpu:er med rätt "lösen" men det lär ju vara cpu-unikt och inget som går att få tag på.
Det finns visserligen undantag (Samsung DSB-670) men då är det boxar med extremt tidig mjukvara där dom slarvat.

Om det är svårt eller inte är ju en definitionsfråga. Att följa någon annans instruktioner är en sak men att upptäcka buggarna ifrån start är det riktigt svåra.
Kanske en på 10000 av de som läst ut nycklar till via 090F vet något alls om hur det egentligen fungerar.
Vet ni t.ex. om att en av nycklarna behöver du inte ens läsa ut ur boxen? Den finns fri att tillgå på annat håll.

Naturligtvis är det otroligt mycket svårare att hitta möjliga säkerhetshål, det förstår ju alla som ens försökt något liknande.

Att ha den ena nyckeln hjälper knappast då båda behövs men visst, det är icke officiell information :)
Den självklara gissningen blir att du hittat den genom att omvandla S/N eller boxid på något vis?

Är nog väldigt få förutom newcs-teamet som reverse-enginerat mjukvaran.

MVH

Rags32
2017-07-03, 09:45
Jag undrar fortfarande om du själv lyckats läsa ur och sedan på egen hand hitta nycklarna (guiden stämmer inte) i dumpen och sedan få HD-bild?

Liknande lösningar är ingen "one man show" det är OFTAST smarta insatta personer (på olika områden) som samarbetar.

MVH

Guiden fungerar tillräckligt långt. Sen givetvis lite grejer att tänka sig för på vägen. Status quo ändå på skiten även om man fått bild. 090f kommer ändå bytas ut och har ännu inte sett tecken på att NDS3 blivit löst ännu.

Letar du efter samarbete?

rolrn
2017-07-03, 14:57
Tråden handlar om Canal Digitals HD-kanaler som är parade. Diskussioner om Viaspratt är endast relevant om det kan bidra till en lösning.. ..eller är jag ute och cyklar?

_com_bort_
2017-07-03, 23:10
Guiden fungerar tillräckligt långt. Sen givetvis lite grejer att tänka sig för på vägen. Status quo ändå på skiten även om man fått bild. 090f kommer ändå bytas ut och har ännu inte sett tecken på att NDS3 blivit löst ännu.

Letar du efter samarbete?

Fick du ut nycklarna eller inte? :)

Ditt vanliga svammel rags32, självklart handlar denna tråd om pairade HD-kanaler.

Om en lösning skulle uppenbara sig så skulle den som hittat den behålla den väldigt privat.
Skulle bli alldeles för stort tryck från operatörerna om det gjordes publikt.

MVH

Rags32
2017-07-03, 23:44
Fick du ut nycklarna eller inte? :)

Skyll på com bort. Jag tog endast upp via hd med anledning av att se om rorln hade någon erfarenhet sedan tidigare...

Vad tror du com bort? Fick jag ut nycklarna eller icket? :)

_com_bort_
2017-07-04, 20:28
Skyll på com bort. Jag tog endast upp via hd med anledning av att se om rorln hade någon erfarenhet sedan tidigare...

Vad tror du com bort? Fick jag ut nycklarna eller icket? :)

Jag undrar inte om du fick ut nycklarna, jag undrar om du själv letade upp dom i dumpen med hjälp av den publika guiden :)

atomized
2017-07-04, 22:25
Vill påminna om att vi ska diskutera i en trevlig ton och inte komma med anklagelser eller påståenden om varandra!

Den här tråden balanserar nu på gränsen till att låsas ifall tonläget fortsätter att vara åt det otrevliga hållet.
Ni får en chans till att fortsätta diskutera men då ska det vara sakligt och i trevlig ton.

Var vänliga och behandla varandra med respekt! Detta riktas till alla och inte någon speciell person.

Rags32
2017-07-04, 23:10
Jag undrar inte om du fick ut nycklarna, jag undrar om du själv letade upp dom i dumpen med hjälp av den publika guiden :)

Det finns smidigare metoder...


Vill påminna om att vi ska diskutera i en trevlig ton och inte komma med anklagelser eller påståenden om varandra!

Den här tråden balanserar nu på gränsen till att låsas ifall tonläget fortsätter att vara åt det otrevliga hållet.
Ni får en chans till att fortsätta diskutera men då ska det vara sakligt och i trevlig ton.

Var vänliga och behandla varandra med respekt! Detta riktas till alla och inte någon speciell person.

Ber om ursäkt. Borde nog inte ha ödslat tid på meningslösa frågor.

anwi
2017-07-05, 10:11
misstänker att du inte vill förmedla den smidiga metoden?

_com_bort_
2017-07-07, 17:10
Du menar att maila dumpen till en person med det icke publika programmet som letar upp nycklarna? :)
Jag undrade mera om du lyckats på egen hand.

Kul med lite aktivitet på forumet!


Det finns smidigare metoder...



Ber om ursäkt. Borde nog inte ha ödslat tid på meningslösa frågor.

Rags32
2017-07-08, 02:22
Du menar att maila dumpen till en person med det icke publika programmet som letar upp nycklarna? :)
Jag undrade mera om du lyckats på egen hand.

Kul med lite aktivitet på forumet!
Njaa dina frågor mer.

Nope inte kul.

lakens
2017-07-08, 07:48
Någon som kan PM:a en guide hur man går till väga för att ta ut en dump med ek och hw pair nycklarna.
Jag har inte ens ett 090f kort och det är ju snart över för det kortet. Det är enbart för att lära mig och få en inblick i hur sånt här kan gå till.
Ni kan vänta tills kortet är släckt om det käns bättre.

cornholio
2017-10-06, 10:27
Är det helt färdigt nu med cmore live1234, i en icke original mottagare ? Kände inte riktigt suget efter att betala ytterligare mer, för en massa tvillingkort så att alla kan se på var sin teve.

bbra2000
2017-10-06, 10:35
Räcker med 2st kort. Ett som du delar via oscam till ungarnas boxar. Och så har du ett kort som du har i en CI modul i en av dina boxar som du vill se hockey, fotboll, golf...

Leatherface
2017-10-06, 14:10
Behövs inte ens 2 kort utan det räcker med smartwi eller liknande + CA modul i varje box så funkar Live kanalerna på båda boxarna.

ekke201
2017-10-19, 17:34
Behövs inte ens 2 kort utan det räcker med smartwi eller liknande + CA modul i varje box så funkar Live kanalerna på båda boxarna.

Har en smartwii som jag använt för boxer. Funkar den

rolrn
2017-10-20, 08:18
Troligen. Eventuellt behöver du byta firmware i din SmartWii för att den skall fungera bra med Canal Digital dock.