handdator

Visa fullständig version : montering av ny parabol



Bartollo
2013-10-15, 20:29
Hej,
Har införskaffat en Parabol från kjell och company för ett tag sedan och skulle skruva ihop den ikväll..
Det är en Norden-modell så det blir två LNB's som följer med.

Verkar som att det ena LNB't sitter i mitten och det andra lite off-set på en slags skena.
Hörde innan med en "annan leverantör" som sa att deras paraboler hade ingen LNB i centrum utan båda var "sidmatade 50/50-typ" - men det verkar inte vara fallet med denna...

Vad gäller vid kjells parabol?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/parabol/parabolantenner/parabolset-norden-paket-p30510

Skall köra CD & Viasat-
vilken satellit skall vara i fokus (alltså i det LNB-fäste som sitter över pinnen - antar att det är fokus..)?
Misstänker att det är Thor och sedan astra vid sidan - då borde Thor sitta över "pinnan" och sedan Astra till höger bakifrån.
Rätt?

Ser det ut som att jag mpnterat grejjerna rätt? - beskrivningen var inte bäst kan jag säga..

1808

1809

rolrn
2013-10-15, 20:53
Låt Thor (0.8W) sitta i mitten med max focus.
Sirius har starkare signal och kan därför nöja sig med sidmatningen utan problem.

Bartollo
2013-10-15, 21:10
Skall jag våga mig på att rikta själv eller ringa installatör?
Behöver jag iså fall mätare?

Vad tror ni om monteringen (bilderna)?

atomized
2013-10-15, 21:35
Monteringen ser OK ut.
Mätare har du i boxen. Med lämplig Android-app kan du stå med mobilen på taket och kolla mätaren i boxen.

Bartollo
2013-10-16, 19:37
Monteringen ser OK ut.
Mätare har du i boxen. Med lämplig Android-app kan du stå med mobilen på taket och kolla mätaren i boxen.

Vad heter en sådan app?
med VU´s app verkar bara signalling meter funka om boxen har låst på en kanal.
Finns det någon annan som kan funka med BH?

Bartollo
2013-10-16, 19:41
Ser det ut som att jag mpnterat grejjerna rätt? - beskrivningen var inte bäst kan jag säga..


Det sidomatade huvudet sitter närmare tallriken än det som är fixerat på armen, men det kanske man justerar med att flytta LBN fram och tillbaka..

jo1
2013-10-16, 19:48
det ska vara så det är lite böjt så inga problem med det
bara att ställa in thor på lnb 1 sen astra på sidmatningen
ska vara ca 6 grader imellan

jo1
2013-10-16, 19:49
det ska vara så det är lite böjt så inga problem med det
bara att ställa in thor på lnb 1 sen astra på sidmatningen
ska vara ca 6 grader imellan

freddan83
2013-10-17, 00:38
appen heter satfinder lite

DennisOlof
2013-10-17, 20:47
Bartollo, precis som andra säger, montera upp parabolen, och ta in CD på huvudet i mitten, strunta i viasat än så länge. När du fått in CD så bra som möjligt och parabolen sitter väl fastmonterad, sedan kan du fixa mottagningen av viasat, du ska då inte behöva justera parabolen eller något annat, utan bara det andra fästet som håller lnb'n.