handdator

Visa fullständig version : Hjälp att flasha tbx till org fw



lakens
2013-11-09, 00:15
Hej behöver hjälp med att flasha tbx till original firmware på min tp-link wdr3600 som det är något fel på. Den slänger ut mig från wifi lite nu och då, vilket gör att jag måste starta om den för att komma in igen. Den är nu flashad med openwrt. Men eftersom jag är så kass på Linux så fattar jag inte hur jag ska gå till väga. jag har tp-link original firmware på min win 7 dator. Så jag tänkte använda putty för att flasha den nya firmware. Men sen är det stop. Så här står det på openwrts sida.

via OpenWrt CLI

cd /tmp
wget http://www.example.org/original_firmware.bin
mtd -r write /tmp/original_firmware.bin firmware

Men det bör ju stå något annat på wget
eftersom jag har firmwaren på hårdisken
Tacksam för hjälp så jag kan lämna tbx routern till affären.

frasse
2013-11-09, 08:12
Leta upp den firmware du vill ha, sen så ( i chrome) högerklickar du och väljer kopiera länkadress på nedladdningslänken. Byt sen ut http://www.example.etc mot din nya länk.

atomized
2013-11-09, 08:57
@ lakens

Kommandona du visar ska skrivas när man är inloggad i routern. Du säger att du har filen på hårddisken men menar du en hårddisk ansluten till routern eller menar du hårddisken på din dator?

Om du har filen på din dator kan du kopiera över den till routern med t.ex. ftp. Lägg den i /tmp och sedan kan du bara köra mtd-kommandot som det står:
mtd -r write /tmp/original_firmware.bin firmware

lakens
2013-11-09, 09:19
Det ska testas direkt.

atomized
2013-11-09, 09:25
Tänk bara på att vara försiktig! Om du flashar fel är det nog stor risk att du brickar routern.

Kolla storleken på filen före och efter ftp så att den inte blivit förvanskad i överföringen innan du flashar.

lakens
2013-11-09, 09:57
Då vart det 2st följd frågor.
1 vad måste ändras i router inställningarna för att kunna köra ftp mot routern. Kör med programmet winSCP.
2 Vars i routern skriver man kommandot?

atomized
2013-11-09, 10:05
Jag har ju ingen sån router som du har så jag kanske inte kan svara alldeles exakt...

Men om du brukar använda WinSCP så borde det fungera utan att du ändrar något i routern. Det borde bara vara att ange routerns IP-adress och den användare du brukar logga in med på routern i WinSCP.

Sedan när du fått över filen till routern så loggar du in med t.ex. PuTTY och slår mtd-kommandot. Du får byta ut "original_firmware.bin" till filens riktiga namn om den heter något annat.

Plow
2013-11-09, 10:45
Kan du inte flasha via webinterfacet luci?

lakens
2013-11-09, 11:20
Har ett problem. Kan logga in med Putty men inte med winSCP. Är det något som behöver aktiveras i routern för att kunna köra ftp. typ någon port eller något?

lakens
2013-11-09, 11:22
Kan du inte flasha via webinterfacet luci?

Nej den köper inte original firmwaren

atomized
2013-11-09, 11:46
Har ett problem. Kan logga in med Putty men inte med winSCP. Är det något som behöver aktiveras i routern för att kunna köra ftp. typ någon port eller något?

Nej, SCP använder ssh-porten (port 22) så om det funkar med ssh så ska det också funka med SCP.
Får du något felmeddelande?
Försök att alltid tala om vad som händer, ev. felmeddelanden m.m. och säg inte bara "det funkar inte". Ska man försöka hjälpa till så behöver man all information man kan få... ;)

Edit:
Du har väl valt sftp eller scp i dropdown-boxen i WinSCP? Så den inte står på FTP för det är ett annat protokoll med andra portar inblandade. Och FTP är nog inte aktiverat på din OpenWrt.

lakens
2013-11-09, 11:53
Det gick inte att göra en anslutning eftersom måldatorn aktivt nekade det.
Anslutning misslyckades.
Det är om jag kör ftp.
Och kör jag sftp så blir det
Kan inte initialisera SFTP-protokollet. Kör värddatorn en SFTP-server?

atomized
2013-11-09, 12:08
Jag testade lite här med en gammal OpenWrt router jag har. Jag fick samma felmeddelanden som du när jag försökte med sftp.
Men om jag försöker med scp så går det fast jag får ett felmeddelande om att "kommandot 'pwd' inte kunde utföras".
Men sedan kommer jag in och det verkar funka. :)

lakens
2013-11-09, 12:14
Jag testade lite här med en gammal OpenWrt router jag har. Jag fick samma felmeddelanden som du när jag försökte med sftp.
Men om jag försöker med scp så går det fast jag får ett felmeddelande om att "kommandot 'pwd' inte kunde utföras".
Men sedan kommer jag in och det verkar funka. :)

Det funkade bara bra det.
Sen så fick jag det här i putty
root@OpenWrt:~# mtd -r write /tmp/wdr3600v1_en_3_13_31_up(130320).bin firmware
-ash: syntax error: unexpected "("
ska jag ta bort ( tecknet i filnamnet eller?

atomized
2013-11-09, 12:16
OK. Ja, prova att byta namn på filen till något utan paranteser.

lakens
2013-11-09, 12:35
UNDERBART!!!!!!!!!! det funkade fint det. STORT tack Atomized för all hjälp.
Finns det ingen online Linux skola? Skulle vara kul att lära sig mer.

atomized
2013-11-09, 13:36
Kul att det lyckades till slut! :)
Tyvärr vet jag ingen bra och enkel "Linux skola" utan det bästa är nog att hänga i och träna.

Själv har jag hållit på med Linux och andra UNIX:ar sedan början på 90-talet så då har man hunnit snappa upp ett och annat... ;)