handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Flasha DM500C med vad?



rodak
2013-11-10, 10:37
En kompis kommer snart hit med en DM500c som hänger sig på boot logon.
Står bara "GP" med gul text. Provat att starta den me powerknappen intryckt men kommer bara till samma boot logo.

Har aldrig lekt med dreambox, bara miraclebox och vu+.

Har ingen aning om den är original eller klon. Vad ska man flasha med?
Är det dreamup och sen valfri image eller kan boxen bli brickad om det är en klon?

På openpli finns en image med "old-framebuffer" och en vanlig?
Vad är skillnaden?

Hjälp önskas :)

Nightride
2013-11-10, 10:58
Jag tror att du hittar de uppgifter du frågar efter här. http://www.comhit.net/showthread.php/31602-Dreambox-DM500-C
;-)

rodak
2013-11-10, 13:19
Tack, läste den tråden innan, men är ändå inte helt hundra på om man kan flasha vanliga openpli utan risk för brick?
Behöver man patcha imagen innan eller har inte dm500 klonerna någon risk att gå åt helve... om man flashar "original" mjukvara?
Om det nu är en klon.

atomized
2013-11-10, 13:37
Du kan flasha OpenPLi utan risk.
Det var vissa versioner av Gemini som hade inbyggda "clone-killers".

rodak
2013-11-10, 14:01
Ok, tack. Måste null modem kabeln vara korsad? Eller är kanske alla det?

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

atomized
2013-11-10, 14:03
Ok, tack. Måste null modem kabeln vara korsad? Eller är kanske alla det?

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Det är själva definitionen på en nullmodem-kabel att den är korsad... ;)
Ja, alla kablar som säljs som nullmodem-kablar har korsade signaler. TXD -> RXD bl.a.

rodak
2013-11-10, 17:00
En sista fråga, behöver man starta boxen på något speciellt sätt? Ofta läser man om att hålla in powerknappen och stoppa i sladden. Men detta verkar inte fungera på den här boxen. Är det bara att flasha iaf me hjälp av dream up eller kommer det inte att fungera?

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Bogdan
2013-11-10, 19:27
Du startar dreamup och trycker connect. Sedan stoppar du i strömsladden till boxen.

Undrar vart forumet tar klockan ifrån då ditt inlägg är gjort 1970. En klocka som nollställs.

rodak
2013-11-10, 19:35
Lyckades inte med DreamUp, kanske fel på min USB omvandlare.
Lyckades dock komma in i boxen och ftpade root.cramfs till /tmp
Flashningen gick igång och tuggade halvvägs men sen hände inte mer, nu är boxen helt död.

Är det kyrkogården som gäller eller kan man ändå testa med riktig COM port och dreamup?

Bogdan
2013-11-10, 19:38
Dreamup brukar lösa det. Kollat i enhetshanteraren att du satt rätt comport?

atomized
2013-11-10, 19:42
Troligen går den att få igång med nollmodemkabel och DreamUp. Att du bara kom igenom halva flashningen kan ha berott på att imagen du försökte lägga in hade en annan partionering än den gamla imagen.

Men kör du via nollmodemkabel så görs hela partioneringen om och det spelar ingen roll hur maskinen var innan. Det kan vara värt att försöka med olika versioner av DreamUp ifall det spökar. Jag har kört med version 1.3.3.4 till mina DM500 men det är några år sedan jag höll på med de boxarna.

rodak
2013-11-10, 20:13
Dreamup brukar lösa det. Kollat i enhetshanteraren att du satt rätt comport?

Hade ingen comport att välja innan, sedan när jag installerade drivrutinerna till usb adaptern så dök det upp en port.
Så den måste ha varit rätt.
Ska prova på annan dator med ordentlig com port :)


Troligen går den att få igång med nollmodemkabel och DreamUp. Att du bara kom igenom halva flashningen kan ha berott på att imagen du försökte lägga in hade en annan partionering än den gamla imagen.

Men kör du via nollmodemkabel så görs hela partioneringen om och det spelar ingen roll hur maskinen var innan. Det kan vara värt att försöka med olika versioner av DreamUp ifall det spökar. Jag har kört med version 1.3.3.4 till mina DM500 men det är några år sedan jag höll på med de boxarna.

Ok, tack för hjälpen, ska prova med olika versioner om det inte går.
Annars får han skaffa en ny box :)

atomized
2013-11-10, 20:57
Kolla även denna gamla guide för instruktion om hur man gör:
http://www.comhit.net/showthread.php/19854-Flasha-Dreamboxar-med-DreamUP

rodak
2013-11-11, 19:50
Löste sig med en dator med riktig comport, boxen hittades direkt och openpli flashades.
Liket lever :)

Tack för hjälpen!