handdator

Visa fullständig version : ffdecsawrapper kontra sasc-ng



Erik-NA
2013-11-15, 16:58
Någon som har kört med ffdecsawrapper tillsammans med MythTv? Vad är det som skiljer mot sasc-ng?

Plow
2013-11-15, 17:55
Det måste kollas

rolrn
2013-11-15, 22:17
Borde fungera med VDR och likande system också..
http://www.lursen.org/wiki/V4l_and_ffdecsawrapper

PSGandalf
2013-11-21, 21:24
ffdecsawrapper är nog den hästen som man skall satsa på. Installation och dokumentation (har testat på Ubuntu) är mycket enklare.
Utvecklingen är helt annorlunda mot opensasc-ng som var avstannad och ett riktigt lapptäcke.

gmork
2013-11-27, 22:25
har kört den tillsammmans med mythv 0.27 i över 1 månad utan minsta problem på en mythbuntu 12.04
följde denna utmärkta guide: http://www.lursen.org/wiki/V4l_and_ffdecsawrapper
hittade den när jag letade efter senaste versionen av sasc :)

Erik-NA
2013-11-28, 04:53
Nu blir jag nyfiken. Ska nog ta mig tid att prova detta. :-)

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk

Erik-NA
2013-12-07, 06:31
Är det något speciellt man måste tänka på i lusens guide för ffdecsawrapper? Kör med ett TBS-kort.

gmork
2013-12-13, 10:26
Är det något speciellt man måste tänka på i lusens guide för ffdecsawrapper? Kör med ett TBS-kort.
Nej inte vad jag minns. Jag följde lursens guider helt när jag satte upp min nya Myth 0.27. Det var skönt att slippa kompilera om kärnan bara för mutex-patchen.

rolrn
2013-12-13, 10:50
Någon som testat detta med VDR?
Som sagt, borde ju fungera med alla programvaror på Linux..

gmork
2013-12-14, 00:33
Visste inte att det fanns olika versioner av ffdecsawrapper-
Hittade precis denna info:

Open-sasc-ng is being further re-developed under the new name of FFdecsawrapper. This is the new AUR package for it. Open-sasc-ng, and it's AUR, are now obsolete.
Remember to change your sasc-ng.conf file if you are still running the open-sasc-ng version. Also don't forget to:
# systemctl disable sasc-ng.service
# systemctl enable ffdecsawrapper.service

There's also 2 other FFdecsawrapper versions available:
Specifically for the TBS family of DVB cards:
https://aur.archlinux.org/packages/ffdecsawrapper-git-tbs/

Alternate, +/- experimental method using V4l GIT libs:
https://aur.archlinux.org/packages/ffdecsawrapper-git-v4l/

Ska vid tillfälle testa den för tbs då jag har ett tbs6985 kort.

Erik-NA
2013-12-14, 06:08
Tack för informationen. Ska precis ge mig på att testa då jag har en ny kerneluppdatering i Mythbuntu som väntar på installation. Får se om jag lyckas ;)

bifurkation
2013-12-14, 07:22
Jag börjar bli klar med min nya myth setup.
Allt som hade med ffdecsawrapper-installationen funkade utmärkt, inga bekymmer med kompileringen och den funkade direkt mot kernel och dvb-drivers.
Sådant är man inte bortskämd med om man försöker med sasc-ng.

Däremot funkade inte lursens startscript på min slave-backend, scriptet kollar om det finns någon mythtv mysql-databas lokalt, och på en slave-backend finns det ju ingen, och startar därför inte.
Det finns säkert en elegantare lösning men det räckte med att kommentera bort databaskollsdelen av scriptet.

Detta bekymmer till trots tackar jag sasc-ng för lång och trogen tjänst och går över till ffdecsawrapper :)

Erik-NA
2013-12-14, 08:27
Specifically for the TBS family of DVB cards:
https://aur.archlinux.org/packages/ffdecsawrapper-git-tbs/

Har bråkat i två timmar med ovanstående. Ger upp och kör enligt lursen

Erik-NA
2013-12-14, 17:22
Dåså, då lyckades jag få igång ffdecsawrapper mha lursens guide.

https://aur.archlinux.org/packages/ffdecsawrapper-git-tbs/ fungerar endast för 32-bit kernels, vilket tog ett tag för mig att inse.

Jag tyckte guiden var lite otydlig på vissa punkter. Så här gjorde jag.

1. Installerade v4l-varianten av TBS-drivern från tillverkaren med mutex-patchen
2. I början av lursens guide står det att om man använder v4l så ska man inte patcha kärnan! Patcha alltså inte kärnan!
3. När man kör configure-scriptet för FFdecsawrapper så måste man ange sökvägen till TBS-sourcen via växeln DVB_DIR.
4. I slutet på configureskriptet frågar det om den ska patcha kärnan. Svarar man ja, så händer ingenting, vilket var förvånande. Men eftersom jag kör med v4l-driver så ska ju inte kärnan patchas. (Fick kolla i skriptet för att få detta bekräftat)
5. configure-skriptet skapar inga config-filer så som /etc/default/ffdecsawrapper.conf, cardfile eller init-skript, vilket guiden påstår. Dessa får du själv skapa utifrån lursens guide (klipp&klistra)

Ska bli intressant hur detta funkar. Jag har haft lite mindre problem med stuttering på 1080i från Canal Digital ibland, det verkar faktiskt vara helt borta!? Måste dock prova under en längre tid för att få det bekräftat.

Tillda
2013-12-14, 18:56
Hej Har installerat driver samt patch. När jag kör scriptet får jag fel sökväg. Har använt ./configure --dvb_dir=~/dvb/linux-tbs-drivers. Får då fel meddelande vad är fel?

Could not locate any of the following:

/home/htpc/dvb/linux-tbs-drivers/drivers/media/dvb-core/dvbdev.h

/home/htpc/dvb/linux-tbs-drivers/drivers/media/dvb/dvb-core/dvbdev.h

Aborting..

Tillda
2013-12-14, 20:03
Hittade felet ./configure --dvb_dir=~/dvb/linux-tbs-drivers/linux

Tillda
2013-12-15, 10:10
Erik tror jag gör fel när jag patchar tbs drivers. Kan du förklara steg för steg denna process?

Erik-NA
2013-12-15, 13:59
Kolla denna guide, kapitlet om TBS-drivern

http://www.comhit.net/showthread.php/31913-MythUbuntu-12-04-med-sasc-ng-och-Canal-Digital

Tillda
2013-12-15, 15:23
Tack tror jag fått till det. Jag har 3 st TBS kort är nedan rätt?

ADAPTERS="2"
NUMADAPTERS="3"
JOIN="--join 0:3 --join 1:4 --join 2:5"



Dec 15 16:16:50.189 frontend: Starting thread on /dev/dvb/adapter3/frontend1
The thread scheduling parameters indicate:
policy = 0
priority = 0
Dec 15 16:16:50.189 demux: Starting thread on /dev/dvb/adapter3/demux1
The thread scheduling parameters indicate:
policy = 0
priority = 0
Dec 15 16:16:50.189 dvr: Starting thread on /dev/dvb/adapter3/dvr1
The thread scheduling parameters indicate:
policy = 0
priority = 0
Dec 15 16:16:51.205 frontend: Starting thread on /dev/dvb/adapter4/frontend1
The thread scheduling parameters indicate:
policy = 0
priority = 0
Dec 15 16:16:51.205 dvr: Starting thread on /dev/dvb/adapter4/dvr1
The thread scheduling parameters indicate:
policy = 0
priority = 0
Dec 15 16:16:51.205 demux: Starting thread on /dev/dvb/adapter4/demux1
The thread scheduling parameters indicate:
policy = 0
priority = 0
Dec 15 16:16:52.222 frontend: Starting thread on /dev/dvb/adapter5/frontend1
The thread scheduling parameters indicate:
policy = 0
priority = 0
Dec 15 16:16:52.222 dvr: Starting thread on /dev/dvb/adapter5/dvr1
The thread scheduling parameters indicate:
policy = 0
priority = 0
Dec 15 16:16:52.222 demux: Starting thread on /dev/dvb/adapter5/demux1
The thread scheduling parameters indicate:
policy = 0
priority = 0
Dec 15 16:16:52.223 : Listening on port 5456
sched_setscheduler: Operation not permitted

Erik-NA
2013-12-15, 15:45
Det ser rätt ut. Har du tre TBS-kort eller tre adaptrar på ditt kort?
Du kan ju själv kontrollera vad de fysiska adaptrarna får för adress under /dev/dvb genom att köra "ls /dev/dvb"

Tillda
2013-12-15, 20:15
Tackar nu fungerar det som det ska adapter0 adapter1 adapter2 adapter3 adapter4 adapter5. Har bara ett problem kvar är hela tiden tvungen att starta ffdecsawrapper manuellt.
htpc@htpcdator:~$ sudo update-rc.d ffdecsawrapper defaults
[sudo] password for htpc:
System start/stop links for /etc/init.d/ffdecsawrapper already exist.

Vad gör jag för fel?

Erik-NA
2013-12-16, 07:21
Du startar inte med kommandot "update-rc.d". Det kommandot är till för, att i detta fallet, lägga till länkar i startsekvensen så att ffdecsawrapper startar automatiskt vid uppstart av datorn. Beroende på vilken linuxdist du kör så är kommandot:

Senare versioner av Ubuntu och även en del andra: service ffdecsawrapper start
Övriga: /etc/init.d/ffdecsawrapper start

Erik-NA
2013-12-16, 09:22
ffdecsawrapper är nog den hästen som man skall satsa på. Installation och dokumentation (har testat på Ubuntu) är mycket enklare.
Utvecklingen är helt annorlunda mot opensasc-ng som var avstannad och ett riktigt lapptäcke.

Var nyfiken gällande skillnanderna mellan ffdecsawrapper och opensasc-ng. Vid en snabb jämförelse i koden så verkar den skilja markant, i alla fall gällande namn på filer och filstruktur. Har inte jämfört själva koden. Men det finns en mapp som heter sc i ffdecsawrapper vilket tillsammans med annan information på Internet pekar på att ffdecsawrapper är fortsättningen på opensasc-ng?

I MyhtTv är det ingen skillnad alls då MythTv visar en statisk signalnivå och samma värden för S/N (4,8?) efter kanalbyte med ffdecsawrapper. Kanalbyten tar även samma tid.

Ska bli mycket intressant att se vart utvecklingen av ffdecsawrapper leder.

Plow
2013-12-29, 17:48
Testade just mot kärna 3.11-2-amd64 (Debian) och nedladdad v4l och det verkar fungera. Fick iallafall lock när jag körde szap vilket inte fungerar om det är problem med modulerna...

Erik-NA
2013-12-29, 18:42
Jag har haft lite mindre problem med stuttering på 1080i från Canal Digital ibland, det verkar faktiskt vara helt borta!? Måste dock prova under en längre tid för att få det bekräftat.

Tror mig ha löst problemet med stuttering. Kom till slut fram till att det nog hade att göra med ring buffer size, då det endast uppstod på kanaler med 1080i.
Har nu höjt ringbuffern från 18800 (k) till 37600 (k) . Tror och hoppas att problemet därmed är löst?

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk

Tillda
2014-01-11, 05:51
Får inte viasat att fungera kanalsökningen och allt går bra men inget lås. Ser att när jag startar ffdecsawrapper loggar den in på både 0B00 och 090f. Men när jag startar en viasat kanal så försöker den inte logga in och därmed inget lås. Alla canal+ kanaler fungerar bra. Har lagt två newcamd rader i cardclient.conf.

Erik-NA
2014-01-11, 06:19
Ffdecsawrapper är väl redan inloggad när du väljer kanal? Ffdecsawrapper loggar ju in när den startar. Frågar den inte efter koder när du bytt kanal? Kolla i oscam, eller vad du nu kör.

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk

Tillda
2014-01-11, 08:28
Kör CSP oscam. När Ffdecsawrapper startas loggar den in på båda via och Canal +. Sedan beroende på kanal skall den växla mellan. Kan det vara fel med lnb configen? Har bara använt ett kort sedan en switch 2 st lnb. Hittar ingenstans att ställa in Ā B som på andra program. Konstiga är att den hittar alla kanaler men ingen låsning på via.

PSGandalf
2014-01-11, 21:57
Jag slutade att använda Mythtv/OpenSascng för bra länge sedan och har kört tvheadend / xbmc sedan dess. De sista åren med en virtuell backend. Fick aldrig till Ffdecsawrapper i den virtuella miljön men testade för en vecka sedan att installera tre fyra kort i en fysisk maskin på Ubuntu 13.10 helt enligt http://www.lursen.org/wiki/FFdecsawrapper_with_MythTV_and_Oscam_on_Debian/Ubuntu . Allt fungerade på en gång. Kör 3 kort på Mythtv backend och ett på tvheadend som jag använder för live tv enbart på grund av de snabba kanalväxlingarna. Kör lossless_cut på alla inspelningar som exporterar ut allt till ett share där xbmc och Plex hittar dem. Mythtv backenden med sin ruskiga kontroll på vad som spelats in osv har jag verkligen saknat. Har fixat en extern låda för pci kort som jag ev. skall testa att köra pci passthrough på via esxi och se om jag kan få till det med. Annars får det bli en extra burk permanent för mig.

rolrn
2014-01-12, 09:27
Har fixat en extern låda för pci kort som jag ev. skall testa att köra pci passthrough på via esxi och se om jag kan få till det med. Annars får det bli en extra burk permanent för mig.

Vad är detta för extern låda?

Tillda
2014-01-12, 09:29
Tack! Jag tröttnade allt fungerade bra förutom viasat som säkert var en struntsak. Gick tillbaka till Ubuntu med tvheadend och xbmc. Vad jag var ute efter var att transcoda stream eftersom jag oftast är utomlands med dålig internet. Annars mycket nöjd med Tvheadend.

Erik-NA
2014-01-13, 06:18
Kör CSP oscam. När Ffdecsawrapper startas loggar den in på båda via och Canal +. Sedan beroende på kanal skall den växla mellan. Kan det vara fel med lnb configen? Har bara använt ett kort sedan en switch 2 st lnb. Hittar ingenstans att ställa in Ā B som på andra program. Konstiga är att den hittar alla kanaler men ingen låsning på via.

Detta ställer väl du in i backend? Under inställningar för LNB? Eller är det så att Myth inte stödjer switch mellan olika LNB på samma adapter?

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk

PSGandalf
2014-01-13, 08:04
Vad är detta för extern låda?
Vet faktiskt inte vad det är för fabrikat. Överblivet serverjunk ifrån jobbet :)
Fin svart låda med 12" Fläkt, 4pci platser och ett pci expresskort med någon
meter kabel för att koppla ihop med systemet.

Edit: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=25-200-37&toc=25065&q=pci+expansion
Inte denna men snarlik. Kan nog vara en tidigare version av denna.