handdator

Visa fullständig version : Hur få igångiiMON PADd fjärrkontroll till MythTv 0.27 i Mythbuntu?



Erik-NA
2013-11-16, 14:44
Har en iMON PAD fjärrkontroll som jag inte får igång mot MythTv 0.27.
1861
Någon som har tips om vad man kan göra? I mythbuntu control centre går det att välja iMON PAD, men det funkar inte alls.

Erik-NA
2013-11-28, 04:58
Grymt irriterande att ha en fjärr som inte alls funkar. Måste gå till botten med detta. Känns som att problemet är att dessa nya fjärkar identifierar sig mot operativet som ett USB-keyboard istället för att gå via lirc?

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk

Erik-NA
2014-04-13, 07:25
Suck säger jag. Har fortfarande inte fått kläm på hur jag ska få igång kontrollen i Mythfrontend. Finns det någon som har lyckats? Och i så fall hur?

PSGandalf
2014-04-14, 22:42
Hej länge sedan jag brottades med lirc då jag har fjärr som funkar i MythBuntu. När jag labbade fick jag bra hjälp på sidan:
http://parker1.co.uk/mythtv_ubuntu2.php om det nu kan vara någon hjälp.

Erik-NA
2014-04-15, 05:59
Jag har inte fått alla pusselbitar att stämma. Mitt problem tror jag att man har ändrat beteendet för fjärrkontroller senare tid då de identifierar som ett USB-tangentbord mot operativsystemet. Jag tror därmed inte lirc är inblandat?

Problemet uppstår då vissa knappar genererar sekvenser när man trycker på dem. Exempelvis fjärrkontrollens windows-knapp, som normalt betyder att MythFrontend visar menyn, dvs motsvarar knappen m.

Att programmera om vilka knappar som ska genera vilket eller vilka tecken går att göra, problemet är att det då påverkar alla USB-tangenbord, vilket inte är önskvärt. Det krävs en omkompilering av kärnan(?) för att fixa detta, fix finns framtaget. Men då tycker jag att litet av syftet faller att använda en färdig distribution så som Mythubuntu.

Eller så har jag fått allt om bakfoten?