handdator

Visa fullständig version : Asus RT-N56U som server



sikerim
2013-11-23, 17:42
Hej har en RT-N56U plus kortläsare den gula från adteknik. min fråga är kan man koppla denna kortläsare på routern och använda som server.

Volvo3
2013-11-23, 18:03
Om du slänger in mjukvaran ifrån https://code.google.com/p/rt-n56u/ och kompilerar din egen oscam kan det säkert gå.
Så ja det går att göra men du kommer knappast att hitta någon guide för det.

atomized
2013-11-23, 18:24
Det finns en del tidigare trådar i forumet om folk som kör kortserver på olika typer av routrar. De inläggen kan kanske också vara till hjälp.

sikerim
2013-11-23, 22:57
Om du slänger in mjukvaran ifrån https://code.google.com/p/rt-n56u/ och kompilerar din egen oscam kan det säkert gå.
Så ja det går att göra men du kommer knappast att hitta någon guide för det.

hej tack för ditt svar.Jag har slängt in den mjukvaran.men förtog mig inte så mycket på den om jag ska vara ärlig.Det är nog som du säger svårt att hitta guide till oscam.

sikerim
2013-11-26, 16:18
installerade oscam igår det va inga problem men hur man ska få igång kort läsaren vet jag ej.kortläsaren är från ad teknik den gula.nån som vet hur man får kortläsaren att fungera med asus routern?

atomized
2013-11-26, 21:51
Du behöver drivrutiner för ftdi. Läs t.ex. denna sida:
http://code.google.com/p/rt-n56u/issues/detail?id=64

sikerim
2013-11-26, 23:15
If you want them to be loaded on boot you need:

# mv /opt/etc/init.d/K01system /opt/etc/init.d/S01system
# ipkg install nano
(maybe already installed)
# nano /opt/etc/init.d/S01system
and add like in this example:

#!/bin/sh

mod_serial=/opt/lib/modules/2.6.21/kernel/drivers/usb/serial/usbserial.ko
mod_ftdi=/opt/lib/modules/2.6.21/kernel/drivers/usb/serial/ftdi_sio.ko

func_start()
{
echo "Start system tweak"
# insert your custom code below
insmod ${mod_serial}
insmod ${mod_ftdi}
}

func_stop()
{
echo "Stop system tweak"
# insert your custom code below
rmmod ${mod_ftdi}
rmmod ${mod_serial}
}

case "$1" in
start)
func_start
;;
stop)
func_stop
;;
restart)
func_stop
func_start
;;
*)
echo "Usage: $0 {start|stop|restart}"
exit 1
;;
esac

func_start() och func_stop() delen förtår jag inte.# insert your custom code below delen vad menar dem med den.
bytte ut min opt/etc/init.d/K01system /opt/etc/init.d/S01system texten mot ovan.

sikerim
2013-11-26, 23:18
detta får jag fram när jag skriver dmesg | tail i putty

/opt/home/admin # dmesg | tail
usb 2-2: New USB device found, idVendor=0403, idProduct=6001
usb 2-2: Product: USB <-> Serial
usb 2-2: Manufacturer: FTDI
usbserial: version magic '2.6.21 mod_unload MIPS32_R2 32BIT ' should be '3.4.68 mod_unload MIPS32_ R2 32BIT '
usbserial: version magic '2.6.21 mod_unload MIPS32_R2 32BIT ' should be '3.4.68 mod_unload MIPS32_ R2 32BIT '
ftdi_sio: version magic '2.6.21 mod_unload MIPS32_R2 32BIT ' should be '3.4.68 mod_unload MIPS32_R 2 32BIT '
usbserial: version magic '2.6.21 mod_unload MIPS32_R2 32BIT ' should be '3.4.68 mod_unload MIPS32_ R2 32BIT '
ftdi_sio: version magic '2.6.21 mod_unload MIPS32_R2 32BIT ' should be '3.4.68 mod_unload MIPS32_R 2 32BIT '
usbserial: version magic '2.6.21 mod_unload MIPS32_R2 32BIT ' should be '3.4.68 mod_unload MIPS32_ R2 32BIT '
usbserial: version magic '2.6.21 mod_unload MIPS32_R2 32BIT ' should be '3.4.68 mod_unload MIPS32_ R2 32BIT '

MrPotatoHead
2013-11-27, 00:20
func_start() och func_stop() delen förtår jag inte.# insert your custom code below delen vad menar dem med den.

Jag tror du blandar ihop kommandona med vad som skulle skrivas i skriptet.

Byter namn på K01system till S01system då endast de som börjar på S körs vid start (vad jag läst):

mv /opt/etc/init.d/K01system /opt/etc/init.d/S01system

Installerar textredigeraren nano: (vi eller något borde väl finnas annars)

ipkg install nano

Öppnar S01system i nano:

nano /opt/etc/init.d/S01system

Resten av texten (#!/bin/sh och så vidare) ska stå i filen S01system. Det är standardskript för autostart av kod, därav "insert your custom code below". Där står sedan variabler som pekar på drivarnas positioner, mod_serial och mod_ftdi som finns överst i skriptet.

atomized
2013-11-27, 00:22
Den sidan jag hänvisade till var inte tänkt som en guide du kunde följa rakt av...
Det var mera tänkt som en fingervisning om vad som behövdes och hur någon annan löst det. Sedan om hans lösning passar på ditt system är ju en sak att utreda.

Det som verkar uppenbart av dina utskrifter att döma är att du verkar ha en nyare kernel än i exemplet. Kanske behöver du då också leta fram nyare versioner av ftdi-drivrutinerna.

Jag har inte testat detta själv och har ingen sådan router att testa på. Jag avsåg bara att ge dig en pekare i rätt riktning men detaljerna får du forska vidare i. ;)

sikerim
2013-12-12, 21:12
har inte lyckats med routern så jag tänkte att jag ska köra kortläsaren med datan.Det va typ 5 år sen jag höll på med ad teknik,s kortläsare så jag kommer inte ihåg ett dugg.Frågan e nu hur jag ska läsa kortet.Nån som kan länka eller ge liten guide om hur man ska göra.

atomized
2013-12-12, 21:20
Kolla på avdelningen för guider här i forumet:
http://www.comhit.net/content.php/120-guider?tabid=37
Det finns gott om guider som handlar om oscam som du kan titta i.

sikerim
2015-06-07, 11:57
Kan man ha flera st dns på asus rt-n56u routern förutom själva inbyggda asuscomm.com

nyburgare
2015-06-07, 20:04
Om du nu kan skilja på DNS och dynamisk DNS ???
Så är svaret JA du kan ha flera DNS:er,.
Du kan också mha tex PCklient ha flera olika dynamiska DNS:adresser.

Storebröderna till denna router supportar internt flera av vardera enligt ovan samt selektiv routing så att olika klienter använder olika DNS. Osäker på om rt-56u supportar det dock.

sikerim
2015-06-08, 15:53
Om du nu kan skilja på DNS och dynamisk DNS ???
Så är svaret JA du kan ha flera DNS:er,.
Du kan också mha tex PCklient ha flera olika dynamiska DNS:adresser.

Storebröderna till denna router supportar internt flera av vardera enligt ovan samt selektiv routing så att olika klienter använder olika DNS. Osäker på om rt-56u supportar det dock.

Tack för svaret.Hur menar du med PCklient och flera adresser? kan du om du har ge nån bra länk?

atomized
2015-06-08, 16:50
Tack för svaret.Hur menar du med PCklient och flera adresser? kan du om du har ge nån bra länk?
Om du är ute efter en dynamisk DNS-tjänst, alltså att komma åt ditt nät utifrån med en URL istället för en IP-adress så finns det fler alternativ än att din router sköter det hela. Det går lika bra att installera en klient på en dator innanför routern och sedan sköter den datorn om att uppdatera Dyn-DNS tjänsten. Det finns klienter för både Windows och Linux.
Om du av någon anledning vill ha fler än en URL som pekar på ditt hemma-IP så brukar de här klienterna kunna hantera flera olika konton.

nyburgare
2015-06-08, 20:38
Om det nu var DDNS det var frågan om ??

URL_1 minadress1.asuscomm.com vilken rotern hanterar,
tämligen övertygad om max 1 adress och svårt med annan klient än routern.

URL_2 minadress2.gratistjänst.com googla "free ddns" eller liknande och läs på. Här har du många olika klienter att välja på.

Men om det var flera alternativt olika DNS din fråga gällde så är den kursen betydligt svårare.

sikerim
2015-07-01, 17:33
Hej på alla kunniga jag har fått ett problem som jag inte kan komma förbi.Min asus router fungerade hur bra som helst på wifi.3 dagar sen märkte jag att båda 2,4ghz
och 5ghz bandet gick slött.Jag körde hastighetstest bredbandskollen.Med mac datan får jag på 5ghz bandet 103mbit 2,4 60mbit.Pc på 2,4ghz får jag 2mbit 5ghz 4mbit.
iphone 5 på 2,4 ghz 0,25mbit 5 ghz bandet 4mbit.Alla testarna jag körde satt jag 3 meter ifrån routern.Tänkte måste prova sitta nära den.Satt halv meter ifrån den och körde testet fick samma resultat på mac ,pc , och iphone.Routern har senaste custom firmware.

macuser
2015-07-01, 18:03
Inlägg ska vara relaterat till topic

nyburgare
2015-07-01, 19:18
Dessutom var problemet otroligt illa definierat trots wall of text:

routermodell ?? och dess wifi config ??
klienter ?? mac datan, Pc, Iphone ...... seriöst ???
-"senaste custom firmware", jaha finns typ kanske 5 olika

prova annan fw

sikerim
2015-07-01, 19:58
Inlägg ska vara relaterat till topic

ville inte öppna nytt topic.

sikerim
2015-07-01, 20:01
Dessutom var problemet otroligt illa definierat trots wall of text:

routermodell ?? och dess wifi config ??
klienter ?? mac datan, Pc, Iphone ...... seriöst ???
-"senaste custom firmware", jaha finns typ kanske 5 olika

prova annan fw

asus rt-n56u RT-N56U_3.4.3.9-095_trmd.trx.Från denhär sidan https://drive.google.com/folderview?id=0B0clSzFg6jb9bVRTRnpNblhDclE&usp=sharing&tid=0B0clSzFg6jb9ejVLX0cyR0ZpMWs#list

sikerim
2015-07-01, 20:06
Dessutom var problemet otroligt illa definierat trots wall of text:

routermodell ?? och dess wifi config ??
klienter ?? mac datan, Pc, Iphone ...... seriöst ???
-"senaste custom firmware", jaha finns typ kanske 5 olika

prova annan fw


Dessutom var problemet otroligt illa definierat trots wall of text:

routermodell ?? och dess wifi config ??
klienter ?? mac datan, Pc, Iphone ...... seriöst ???
-"senaste custom firmware", jaha finns typ kanske 5 olika

prova annan fw

Har en rt-n56u körde med firmware RT-N56U_3.4.3.9-095_trmd.trx provade med base och dlna.Resultat detsamma.
förstog inte vad du menade med klienter mac datan pc iphone och sånt.Har ju bara dem att testa med.Vad rekomenderas.

macuser
2015-07-01, 20:07
Vill och vill...

§ 3.5. Skapa en ny tråd för varje ämne