handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Dm7020hd v2



von_skunck
2013-11-26, 12:27
Hej på er !
Ser att www.satpro.se (http://www.satpro.se) har fått en V2 av DM7020HD men kan inte se vad som är skillnad mot V1, och största frågan är ju om openpli "skiter" samtliga V2 boxar från Dreambox nu eller ?

Mvh Lasse

ginoware
2013-11-26, 15:17
Undrar jag med. enlig http://openpli.org/news/openpli-stops-actively-supporting-dream-multimedia-stbs/
Vad är det som har hänt egentligen.

Kammaflaje
2013-11-26, 15:38
Jo såhär ligger det till Dream Multimedia (Dreambox) som har kodat enigma från början har stängt viss kod som gör att det är omöjligt för tex openpli att uppdatera sina images. Detta har retat gallfeber på tex openpli. Därför har de bestämt att de slutar utveckla till dreamboxs senare modeller som dm500hd v2 och dm800hd se v2 och de nyare fyrsiffriga modeller. Den dag då dm uppgraderar drivare till den gamla modellerna så kommer de även upphöra med att utveckla till dem. Lite därför så avråder jag och vissa andra här på forumet att köpa dreambox idag och skaffa vu+ boxar istället då de fortfarande är öppna källkod. Så ligger det till med detta.

Dream Multimedia stängde sin kod tack vare att många inte köper deras boxar utan köper cloner från kina tex. Så vi har ju dem att tacka för detta.

Det är stora drag vad detta handlar om.

Edit: Glömde nämna detta gäller alla moddade images och inte bara Openpli. Bara det att Openpli öppet gått ut med det. Skall v2 användare kunna använda sina boxar i fortsättningen så måste de använda Dream multimedias egna image.

Edit2: von_skunck skilnaden i stora drag är snabbare cpu och större flash minne

von_skunck
2013-11-26, 15:38
Tänkte ju köpa en Dreambox i julklapp till ett av mina barn, men om alla boxar nu saknar support från openpli så kanske man skulle kika på en Vu+ Solo2 istället, eller hur tänker nu andra kring detta ?
är ju ganska många av er som kör just Dreambox+openli på forumet.

MrPotatoHead
2013-11-26, 15:40
V2 av DM7020HD men kan inte se vad som är skillnad mot V1
v2 av 500HD och 800HD har större flash och mer RAM. Vad jag har läst har dock 7020HD v2 bara en annan flash-struktur. Alla v2 har dock ett nytt TPM-chip.


Undrar jag med. enlig http://openpli.org/news/openpli-stops-actively-supporting-dream-multimedia-stbs/
Vad är det som har hänt egentligen.
Anledningen står ju i din egen länk.

Kammaflaje
2013-11-26, 15:45
Tänkte ju köpa en Dreambox i julklapp till ett av mina barn, men om alla boxar nu saknar support från openpli så kanske man skulle kika på en Vu+ Solo2 istället, eller hur tänker nu andra kring detta ?
är ju ganska många av er som kör just Dreambox+openli på forumet.

Tro mej vu+ kommer att gå om Dreambox med tiden så kör du på vu+ solo2 istället.

von_skunck
2013-11-27, 21:00
OK, hör vad ni säger men om Dream äger enigma2 koden så kommer väl utvecklingen på vu+ produkterna också att bli lidande eller var den opensource innan så vu kan fortsätta i ett eget spår ?

Kammaflaje
2013-11-27, 22:11
Om jag har fattat det rätt så är deras drivare öppen och själva os av enigma är fortfarande öppen. Men om någon vet bättre rätta mej gärna

von_skunck
2013-11-28, 21:06
En anna sak som jag funderat på är hur står sig orginal image från Dream idag, har inte testat och sett någon själv på länge nu :)
Men detta borde väl vara chansen att för någon annan "smart" leverantör och plocka fram en opensource image och boxar, inte gjort i en handvändning jag vet :)

Vet inte ens om jag törs beställa en VU om enigma2 nu är stängt för andra eller kommer att stängas. :(

MrPotatoHead
2013-11-28, 22:47
men om Dream äger enigma2 koden så kommer väl utvecklingen på vu+ produkterna också att bli lidande eller var den opensource innan så vu kan fortsätta i ett eget spår ?
Koden var öppen tidigare och OpenPLi t.ex. forkade den för ca 4 år sedan, de fortsatte dock cherry-picka in saker tills den stängdes. Nu har den varit stängd något år och hittills har det ju gått bra. Communityt (och VU t.ex.) fortsätter ju att utveckla mjukvaran så det är inget som säger att DMM:s version kommer vara bättre. Ingen kan ju så klart säga säkert, många tror det är början på undergången för DMM, men Dreambox är ett rätt starkt varumärke.


Om jag har fattat det rätt så är deras drivare öppen och själva os av enigma är fortfarande öppen. Men om någon vet bättre rätta mej gärna
Nej och nja. Drivrutiner har aldrig varit öppna utan ligger som blobbar. SoC:en görs ju av Broadcom och inte DMM. Enigma är en applikation och om jag förstått rätt har de stängt alla delar kodade i C++. Python-delarna är fortfarande öppna. OS:et är linuxdistributionen Opendreambox som byggs utifrån OpenEmbedded. Så övriga kan fortsätta bygga utifrån OE.


Vet inte ens om jag törs beställa en VU om enigma2 nu är stängt för andra eller kommer att stängas. :(
Jag tycker du kan vara lugn.

Vidare läsning:
About OE Version Number (http://www.vuplus-community.net/board/threads/about-oe-version-number.10427/)
openPLI <--> enigma (http://openpli.org/forums/topic/24535-openpli-enigma/)
Difference between OpenPLI 3.0 and 4.0 (http://openpli.org/forums/topic/30975-difference-between-openpli-30-and-40/)

Kammaflaje
2013-11-28, 22:55
Tror ärligt talat att det inte kommer bli så farligt om jag skall va ärlig. Sen är inte linux i sej själv skyddat så de inte får stänga koden för OSet. Själv kommer jag skaffa vu+ duo2 när mina dreambox 500hd och 800se orginal inte vill va med längre. Redan nu är jag sugen på att sälja bägge för förmån av att köpa vu+ duo 2 aav flera anledningar.

Sen har dream multimedia inget med vu+ drivare att göra. Vu+ bestämmer själva om de vill stänga eller behålla sin kod till drivarna öppna. Men tvivlar starkt på att de kommer göra det. En sak är iaf säkert och det är att ny dreambox blir det inte varjefall.

MrPotatoHead
2013-11-28, 23:34
Sen är inte linux i sej själv skyddat så de inte får stänga koden för OSet.
De får ju ett uppdaterat Linux via OE, men det är ju inte så mycket i det som gör boxen till en STB. DMM har hela tiden jobbat för att göra allt modulärt, så att deras tillägg är så pass separata från Linux så att de inte ska behöva bli tvingade att släppa dom. Lär sig av sina "misstag" så att säga då där har varit en del rättstvister.


Vu+ bestämmer själva om de vill stänga eller behålla sin kod till drivarna öppna. Men tvivlar starkt på att de kommer göra det.
VU+ bygger precis som DB på en STB SoC tillverkad av Broadcom. Drivrutinerna är stängda, men de får ju ny kod av BCM.

deas
2013-12-01, 07:57
Vad jag vet så är det bara openpli som bölar. Newnigma2 kör på med images för alla dm boxar. Kom en ny image inatt t.ex. Så det är väl openpli som gäller för dom tycker dom är så jävla bra, i mina ögon är openpli faktiskt en riktigt dålig image. Visst dom har bra funktioner som subtitle t.ex, men stabila är dom ju då inte.

von_skunck
2013-12-03, 21:16
OK, gissar att smaken är som baken kring vilken image man gillar. Själv tycker jag openpli har varit riktigt bra och stabil.
Hur som helst lite off ämnet, men är 2749:- ett ok pris för en Vu+ Solo2 ? (utan disk, stoppar i själv)
Mvh Lasse

Kammaflaje
2013-12-03, 21:33
Ganska dyrt om jag får säga det sjäv. Sist jag kollade kostade dem 2400:- fast detta är ett tag sen jag kollade

atomized
2013-12-03, 21:40
OK, gissar att smaken är som baken kring vilken image man gillar. Själv tycker jag openpli har varit riktigt bra och stabil.
Hur som helst lite off ämnet, men är 2749:- ett ok pris för en Vu+ Solo2 ? (utan disk, stoppar i själv)
Mvh Lasse















http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1583524

von_skunck
2013-12-06, 21:30
OK en sista koll innan jag lägger en beställning på en Vu+ Solo2, det är väl helt ok att köra CCcam med kortet i min Dreambox och ha Vu'en som en klient ?

Mvh Lasse

Kammaflaje
2013-12-06, 21:40
Skall ej va något problem cccam är ju cccam och enigma är enigma... hade varit konstigt om de inte kunde.

För att kommentera openpli som image har jag sagt i andra poser men har kommer en förenklad förklaring vad jag tycker om openpli. Openpli är medelmåtting image i kvalitet.

von_skunck
2013-12-06, 21:57
Ja men openpli är nice pga sub, samba, samt du slipper hålla på med att välja mellan Media player och DVD player... Inga problem för mig som jobbar med IT men dom andra vill bra trycka på PVR och allt skall funka :)

Mvh Lasse

von_skunck
2013-12-06, 22:25
Tror jag ska ställa om fråhan i ny tråd... vore skit om det inte funkade

atomized
2013-12-06, 23:16
Tror jag ska ställa om fråhan i ny tråd... vore skit om det inte funkade
Det ska inte vara några problem.

von_skunck
2013-12-11, 15:12
Då kom Vu+Solo2 boxen hemma, flashad med openpli4 och CCcam konfad funkar riktigt bra också...Nu ligger den under granen. :)
Noterade att signalstyrkan blev nästan 10% högre med Vu burken jämfört med min DM7020HD(självklart samma kablar som användes)

Mvh LAsse

joakim95
2013-12-11, 15:16
Då kom Vu+Solo2 boxen hemma, flashad med openpli4 och CCcam konfad funkar riktigt bra också...Nu ligger den under granen. :)
Noterade att signalstyrkan blev nästan 10% högre med Vu burken jämfört med min DM7020HD(självklart samma kablar som användes)

Mvh LAsseSamma här när jag köpte min solo2 så blev signalen 10% bättre jämfört med dm800.

matkoh
2013-12-11, 15:36
Hmmmm.

Men snälla inte kan ni jämföra signalstyrkan mellan olika boxar. Inte ens mellan samma modell funkar det. Jag testade 10 stycken DM500HD här tidigare i höst på samma parabol & samma kanal det skiljde 5 db mellan den som hade högst & lägst värden. Så vad säger det ?? Absolut nada. Det enda som man kan använda värdet för att att jämföra skillnaden om man justerar pottan, byter lnb osv.

von_skunck
2013-12-11, 15:44
Är iofs sant matkoh, men det känns bra med hörge siffror :)