handdator

Visa fullständig version : Kan inte öppna nödvändiga portar i min router behöver tips.



wizz
2013-12-02, 08:32
Har idag testat det mesta men får ingen av de tre routrar jag testat att öpna portar som jag vill ha öppna.

Har idag Telia Adsl8 och just nu en D-ling Dir-685 inkopplad och i router öppnar jag port 14000 inga problem men då jag kollar via http://www.canyouseeme.org/ och via http://porttest.net/ och där blir svaret att porten är stängd?
Har teastat via en Dovado Router med med samma resultat och via en Asus router och samma där?

Kan det vara så att Telia blockar just den porten?
Vill ha den för min Cccam för att kunna köra det till min stuga så att jag slipper släpa med mig hemma utrustningen till fjällen..

Så tips och trix tack innan jag blir helt galen på detta.

matkoh
2013-12-02, 08:48
Hmmmm.

Är porten öppnad mot rätt IP-adress å insidan ? TCP / UDP ?

D-Link är inget att ha då de kör sina egna race & läser inte RFC.

wizz
2013-12-02, 09:06
Ja den är öppnad mot rätt ip på insidan har ju även testat med en Asus router och min Dovado 4gr router med samma resultat därför funderar jag på om det kan vara telia som blockar denna port?
Har testat portar från 7000 till 21000 och ingen öppnar upp men går jag ner på typ port 70 så öppnas den utåt?
Men jag kan ha fel och hoppas på det..

nyburgare
2013-12-02, 09:25
Vad ansluter du din Dir-685 till då ???
(för inte är det väl ADSL modem inbyggt i den ??)
kanske en sådan där teliarouter_kombinerat_med_modem_typ_smart eller ???

Har satt upp flera kortservers på telia ADSL inga problem

wizz
2013-12-02, 09:40
Routern är kopplad till en Netgear DM111P ett rent adsl modem och jag har inga problem att komma ut på nätet och kommer åt min Dreambox Webcontroll via mitt dyndns konto utan problem men då jag som sagt försöker öppna en port för trafik och då port 14000 så vill det sig inte.

Hur ser då dina inställningar ut i din router (nyburgare)? vill du inte visa dom här så ett PM till mig så jag kan testa det och se om det löser problemet hos mig.

nyburgare
2013-12-02, 10:04
Så här ser min dlink ut där jag sitter nu och det är inte telia som är ISP,
har tyvärr inte access på något bättre nu.
På denna dlink finns det 2 olika sätt att lösa det på som du ser.

wizz
2013-12-02, 10:32
Ok får testa då jag är hemma kan jag bolla detta med dig i kväll kanske för att se om det löser sig?

MrPotatoHead
2013-12-02, 11:57
Säker på att modemet inte har en brandvägg? Ställ in modemet som en brygga och kör PPPoE i routern istället.

wizz
2013-12-02, 12:15
Modemet är bryggat då det är enda sättet att komma ut på nätet då det inte kräver några inloggnings uppgifter och så skall ju routern vara i DHCP eller har jag fel?

vespalun
2013-12-02, 12:27
Jag kan då i alla fall helt avfärda att Telia blockerar några höga portar, möjligen blockerar dom mailporten (25 SMTP).
Kör själv Telia med deras sunkiga Thompson router utan några problem.
Observera att Du måste ha tjänsterna i drift för att kunna testa. D.V.S. någon måste svara på port 14000 annars så rapporteras den som stängd.

wizz
2013-12-02, 12:33
Ja det är jag med på att någon måste svara på den porten men praktiskt hur skall jag kunna testa det ?
Sorry för dumm fråga men vet inte hur jag skulle kunna göra det så tacksam för tips på det.

vespalun
2013-12-02, 13:24
Vad är det för burk som Du kör CS på? Linux eller PC?
Har inte denna burk en egen brandvägg?
Kan det vara den som "spökar".

Finns det nån loggning i routern som Du kan slå på?

Ja, jag vet, det blir en massa frågor.
Ska testa detta praktiskt när jag kommer hem.

matkoh
2013-12-02, 14:07
Hmmmm.

telnet extern-ipadress 14000

wizz
2013-12-02, 14:09
Jag kör det i min Dreambox 800SE HD så allt går via min dreambox..
Har haft en Raspberry PI som oscam server mot mgcamd tidigare men den bara strular hela tiden så tänkte köra endast via cccam i boxen det borde fungera eller ?
För inte skall jag behöve köra en separat server eller ?
Sorry för alla dumma frågor åter igen.

vespalun
2013-12-02, 14:53
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar :).
Nej, tillbaka till "problemet".
matkoh har en lösning men det kräver att någon Telnet host svarar på port 14000 och det kan ju vara lite svårt att fixa.
Du måste ju ha en DYN-DNS service för att detta ska fungera för Telia har väl inga fasta IP adresser längre.

Om allt fungerar som det ska med CCcam som ligger lokalt, så ska Du kunna skriva så här i CCcam.cfg.
Nu har du nåt som liknar detta

C: 192.168.1.12 14000 user pass

ändra till

C: "din dyn dns adress" 14000 user pass

Har Du inte nån dynamisk DNS tjänst så använd den skarpa IP adress som din router har fått från ISP (Telia), den ser man i routerns konfiguration.
Idén är att lura routern att anslutningen kommer utifrån internet, då ser Du direkt om portarna är öppna.

wizz
2013-12-02, 14:56
Tack för svaret.. skall kolla när jag kommit hem.. återkommer så fort jag kollat.

matkoh
2013-12-02, 15:26
Hmmmm.

telnet kräver inte någon telnethost, om du inte kör mot defaultporten (23). Du kan köra telnet mot valfri port (ex. 80, 22 osv). Och du får ett svar, mot en kortserver så får du skräptecken, men man ser iallafall att porten är öppen.

vespalun
2013-12-02, 17:48
Testade http://porttest.net/ och hos mig fungerar det men BARA om NewCS (jag kör den i en DM500) är igång.
Allt tyder på att Du har ett router problem.

wizz
2013-12-02, 17:55
Slitit mitt hår och slavat men nu ser det ut som om det skall fungera.
Men måste testa vidare.