handdator

Visa fullständig version : TBS6985 - Kan inte använda alla 4 tuners samtidigt?



gmork
2013-12-13, 11:18
Jag har ett TBS6985-kort som bråkar. Nu undrar jag om det kan vara fel på kortet eller om det kan vara nåt annat typ av fel.
Jag får problem om jag använder alla fyra tuners i Mythtv. Det visar sig som låg signalstyrka.
Hade bara ett Duo-LNB först och hade då bara lagt in två tuners i Myth, allt fungerade bra.
Fick sedan mitt nya Octo-LNB och kunde då lägga in alla 4 tuners i Myth, det var då problemen började.
Lite då och då blev bilden otittbar, bara en gröt av pixlar medans ljudet fortsatte fast hackande, ser ut ungefär som om det är väldigt låg signalstyrka.
Avbrytar man livetv, startar den igen så kommer man bara tillbaka till samma gröt av pixlar.
Enda lösningen då var att byta tuner. Direkt börjar man ju spåna på eventuella fel.
Började med att stänga av eit på samtliga tuners utom ett. Det gjorde att det blev längre tid mellan "gröten".
Testade även med att bara låta Myth använda tunern vid behov, men till slut kom gröten tillbaka även då.
På test plockade jag då helt bort två tuners så jag hade uppsättning som med duo-lnb. Allt funkar då kanon igen.
Kör just nu med tre tuners och det verkar fungera.
Kan dock enkelt återskapa problemet. Tittar man på livetv i nuvarande uppsättning med tre tuners i Myth och samtidigt kör en scan i en ssh-session med den fjärde tunern börjar bilden hacka och frysa till för att till slut bli otittbar. Avbryter jag scanningen blir bilden normal igen inom nån sekund.
Även scanningen blir störd. Ibland kan den inte "tune:a" vissa transpondrar. szap misslyckas med att få låsning på kanaler och visar då signalstyrka på 80% medan SNR hoppar mellan 6-20%.
Stänger jag av myth-backend så alla tuners är lediga fungerar kortet till synes helt utan problem. scan och szap fungerar perfekt på samtliga tuners.

Tror inte det beror på min hårdvara är för klen.
Mitt backend kör en intel i5-2570K på ett Asus P9X79 mammabräda med 16GB RAM
Frontend kör en intel i3:a på ett Asus B85M-G med 4GB RAM, Asus GT 610
Hade tänkt köra fler frontends senare.

Kan kortet vara trasigt, eller?

DennisOlof
2013-12-13, 15:05
Du har ingen möjlighet att testa på windows plattform, alltså bara för att se om det fungerar, att köra alla fyra tuners och ta emot okrypterade kanaler. Jag är skeptiskt till hårdvaruproblem. Sedan är ju MuthTV inte det lättaste att använda (även om jag inte kan speciellt mycket om linux) utan tänker med på vad som skrivits tidigare i andra forumtrådar.

Du gör dock helt rätt i att skaffa flera utgångar från LNBn, signalstyrkan där är ju densamma som man hade bara en vanlig universal LNB med en utgång. Signalnivån är inte så viktig egentligen, där gäller mest att man inte ska ha för lågt in i tunern eller boxen, då kan man få problem. Det är viktigare vilken kvalite man har på den mottagna signalen, här är det avgörande vad man har för LNB och parabol. Större parabol brukar ge bättre kvalite samt marginal vid regn osv. Det är inte bra att just SNR hoppar så mycket, den bör ligga stabilt om man mäter. Men som sagt, det du behöver göra är att på något vis testa via annan mjukvara och plattform så du vet om det är själva signalen in till kortet (något som är fel där) eller om det är något med linux / mythTV osv.

Har samma kort som du men bara testat lite i windows, tänkt att användas med extern box (inte linux) för att titta på Intelsat 907 som har engelska kanaler i BISS kryptering. Har inte kommit så långt ännu, bara kört lite mot Canal Digital för att testa lite.

Erik-NA
2013-12-13, 20:23
Det kan inte vara så enkelt att dina virtuella tuners krockar med dina skarpa?

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk

gmork
2013-12-14, 01:07
Det kan inte vara så enkelt att dina virtuella tuners krockar med dina skarpa?
Om det ändå vore så enkelt ;)
Har kört myth sen ver 0.17. DÅ på en egen linuxdist och all kod fick man kompilera själv. Så jag börjar få lite häng på det här med linux och virtuella tuners :rolleyes:
Nu är det dock första gången jag kör DVB-S2.
Börjar allvarligt misstänka att det är något knas med kortet.
Har bytt nätagg till ett på 750W. Ingen skillnad. Vad tror du om att flytta kortet till en annan pci-e slot?
Det upplevs som om det är nån flaskhals nånstans.
Startar jag en scanning på en tuner, hackar bilden till lite då å då om jag tittar/spelar in samtidigt på nån annan tuner.

gmork
2013-12-14, 01:27
Du har ingen möjlighet att testa på windows plattform, alltså bara för att se om det fungerar, att köra alla fyra tuners och ta emot okrypterade kanaler. Jag är skeptiskt till hårdvaruproblem. Sedan är ju MuthTV inte det lättaste att använda (även om jag inte kan speciellt mycket om linux) utan tänker med på vad som skrivits tidigare i andra forumtrådar.

Du gör dock helt rätt i att skaffa flera utgångar från LNBn, signalstyrkan där är ju densamma som man hade bara en vanlig universal LNB med en utgång. Signalnivån är inte så viktig egentligen, där gäller mest att man inte ska ha för lågt in i tunern eller boxen, då kan man få problem. Det är viktigare vilken kvalite man har på den mottagna signalen, här är det avgörande vad man har för LNB och parabol. Större parabol brukar ge bättre kvalite samt marginal vid regn osv. Det är inte bra att just SNR hoppar så mycket, den bör ligga stabilt om man mäter. Men som sagt, det du behöver göra är att på något vis testa via annan mjukvara och plattform så du vet om det är själva signalen in till kortet (något som är fel där) eller om det är något med linux / mythTV osv.

Har samma kort som du men bara testat lite i windows, tänkt att användas med extern box (inte linux) för att titta på Intelsat 907 som har engelska kanaler i BISS kryptering. Har inte kommit så långt ännu, bara kört lite mot Canal Digital för att testa lite.

Om Windows skulle vara lösningen så måste det vara ett riktigt korkat fel :D
Skämt åsido. Har aldrig kört nånting som har med dvb att göra under Windows. Känner inte till vara sig programvara eller vilken softcam som kan vara lämplig.
Lite mycket jobb att installera upp ett helt Windows system på en annan hårddisk bara för att testa.
Kör bara linux på mina stationära pc. I de fall jag behöver Windows så är de alltid virtuella.
Nej, jag är ingen MS hatare. Jag bara gillar möjligheterna i linux och slipper dessutom dyra licenser.
Det räcker med att köra Windows på jobbet :)

Erik-NA
2013-12-14, 06:05
Om det ändå vore så enkelt ;)
Har kört myth sen ver 0.17. DÅ på en egen linuxdist och all kod fick man kompilera själv. Så jag börjar få lite häng på det här med linux och virtuella tuners :rolleyes:

Okej, då var det i alla fall inte ett problem.:p

När jag kör med sascng måste jag patcha TBS-drivern med mutexpatchen, kan det vara det som är problemet?

gmork
2013-12-19, 02:35
När jag kör med sascng måste jag patcha TBS-drivern med mutexpatchen, kan det vara det som är problemet?
Jag måste patcha tbs-drivern för ffdecsawrapper åxxå. Sen kompilerar jag ffdecsawrapper med växeln --dvb_dir som jag pekar på linux-tbs-driver/linux.
Tror det är precis samma sak som med din sascng...

DennisOlof
2013-12-19, 13:28
gmork, jag förstår. Om du är så pass bra på linux, kan du då inte testa på något annat sätt, med annat program osv, du behöver på något vis testa kortet utanför mythtv så du vet om det är detta som är fel, eller kanske något knas på kortet.

Jag har samma kort som du men inte kunnat testa, jag kör windows, men egentligen skaffade jag bara kortet för jag vill prova lite att köra mottagning i windows osv. I annat fall kör jag med standardbox från CD, kan inte så mycket om linux (eller ens windows för den delen) har inte tid eller ork att lära mig andra system. Plus karusellen av nya releaser av prylar, hårdvara osv, går för fort och för mycket jobb hänga med. Det var inte så länge sedan jag bytte upp mig från 3.0Ghz p4. I datorn jag använder kör jag fortfarande på en 160Gb IDE hårddisk. Och pga utrymmes brist och andra faktorer lutar det åt att jag går över helt till bärbara datorer istället.

Hoppas du hittar felet.

joxen
2013-12-19, 14:09
testa openelec om det är kortet eller något annat ... http://openelec.tv/forum/83-dvb-s-s2-support/48489-tbs-drivers-not-entirely-what-you-think

står lite om hur du går till väga för att compilera en fungerande ver av openelec för tbs ..

och du behöver inte instalera om på en ny disk bara ha två usb stickor och testa ...

Jönke
2013-12-19, 16:07
Här hittar du Ultramans openelec för tbs http://openelec.tv/forum/71-pvr-live-tv/56174-tbs-6981-on-openelec?start=168#68041. Tvheadend eller vdr hittar du sen under service addons i xbmc