handdator

Visa fullständig version : ett par nybörjar frågor



pemani
2003-08-20, 10:17
tjo. Som för så många andra så har även min box slutat funka så jag tänkte ställa några frågor:

1. Jag har ett Guldkort, men vad står "AU" för? Är det typ att kortet är autouppdaterande?

2. Vad är ett "remote" kort?

3. Vad är ett funcard, alltså typ skillnad mellan det och remote t.ex?

4. Som jag förstått skickar comhem ut fakekoder. Så är det ens nån idé att mata in koder med dosan och försöka få skiten att funka?

5. Jag bytte kod en gång förut men kom inte riktigt ihåg hur jag gjorde. Men frågan är: När jag byter dom sista 4 siffrorna, ska jag klicka på "return" då också eller ska jag låta boxen gå tillbaka till menyn själv?
Ska jag typ stänga av och starta om boxen sen eller räcker det jag tar"avsluta" så borde det funka?

6. ska man använda prefixet eller ej? eller är det olika i olika fall?

7. Jag har hört mkt om det här funcard, är det värt att skaffa? vad kostar ett sånt? ska man avvakta ett tag till eller?

8. Nån som har en länk eller kan rekommendera nån typ av kortbrännare som ska funka bra?

mvh pemani

pressvempa
2003-08-20, 10:29
Hej.

1. Au/remote betyder att kortet kan uppdateras aytomaiskt om du har fungerande ua+mk:s. Det går även att remote:a

2. Remote: betyder att du kan knappa in den nya opnyckeln för kunna koda av bild/ljud med fjärren om du inte har au .

3. Ett funcard har ingenting med au remote eller annat att göra utan det är ett kort med snabbare processor och mer minne än tex guldkort. Det är mjukvaran på kortet som avgör om det är Au/remote.

4. Ja, gör ett försök. Det är inte alla serier som tar emot fakekoderna och har du dessutom ett remotekort påverkas du inte alls. Ett tips är att använda funcard + slipstream.

5. Tryck retur på alla kodkombinationer för att vara på den säkra sidan.

pemani
2003-08-20, 10:49
ok tusen tack för svaren!

kan man köpa ett färdigt funcard som det bara är att ploppa i och så att det funkar? vad kostar ett sånt ungefär i så fall?

du skrev nåt om funcard + slipstream.....vad är slipstream? mjukvaran?
hur fixar man det då? köper man det eller köper man en brännare och gör det själv eller vad är lämpligast för en n00b?

tnx...

pressvempa
2003-08-20, 10:57
Jag tycker du ska köpa en mp 3.5(brännare) och funcard på tex www.sat.nu

Det billigaste funcardet fungerar utmärkt, ca 100 spänn och mjukvaran slipstream + guid finns här.

pemani
2003-08-20, 11:18
det tackar vi för ;)

pemani
2003-08-20, 13:31
1. alltså mp3,5 är "Multiprogrammerare 3,5 (Firmware 1.9)" för 659 kr inkl moms?

2. sen hur mkt data kan liksom ett gk och ett funcard innehålla?

3. kan man bränna om ett kort?

4. är mp 3,5 bästa brännaren typ?

5. kan man bränna liksom au och remote med den här brännaren eller har inte det med saken att göra? kan man göra det med alla brännare liksom?

Jonas740
2003-08-20, 14:39
1. Stämer bra det...!

2. på funcard så står det, Eeprom på GK är väl 64K och på Funcard kan man ha upp till 1024K om jag inte minns fel(beroende på vilket du köper men det räcker med det minsta)

3. Ja det kan man!

4. MP3.5 är enligt mig den bästa brännaren, prisvärd oxå, den tar typ allt kan man säga....

5. AU/Remote har inget med brännaren att göra(det är juh programmet som anger det... Det handlar bara om vilka kort olika brännare kan ta.

Hoppas de svara lite på dina frågor iaf...

/Jonas

pemani
2003-08-20, 17:05
tusen tack....blir bara klokare och klokare men...

1. hur funkar liksom kortbrännaren? man ansluter den till datorn på nåt sätt va? ska den sitta "inne" i datorn på nån pci plats lr liknande eller kopplar man den med nån kabel?

edit: ok såg på en bild att den definitivt inte ska sitta på nån pci plats. Men skriv gärna ändå hur man kopplar in skiten...

2. är det någorlunda lätt att bränna eller lär man ha nå avancerade kunskaper (typ programmering)?

admin
2003-08-20, 17:13
1. Du kopplar in din MP 3.5 genom en vanlig COM-port

2. På datorn använder du dig av ett brännarprogg, ex. MultiProg090, och bränner dina kort. Väldigt enkelt. Behöver inga programmerar-kunskaper. Vi har fin, fina guider på http://guider.comhit.net

pemani
2003-08-20, 17:23
ok tack....läste en guide och det verkar ju onekligen enkelt....bara en fråga till för stunden:

är det lätt att hitta på hexfilerna? finns dom typ här på sidan att tanka eller går med typ DC++?

är det nån speciell variant av hex filer man ska ha?
ja menar heter filnamnet nåt speciellt för just comhem boxar bara att det är andra siffror i slutet när nya uppdateringar kommer?


edit: efter lite letande så hittade jag filerna här på sidan.
Men det stod 21/2 på comhem hex-filerna....är inte det väldigt gammalt?
Jag menar funkar dom trots att comhem skickar ut fakekoder osv nu?

admin
2003-08-20, 17:29
vi sysslar absolut inte med några AU-hex-filer. dom får du inte fråga efter. Vanliga remote-hex finns på vårt filarkiv.

pemani
2003-08-20, 17:49
oj förlåt...klumpigt...tack iaf...

admin
2003-08-20, 17:50
spelar ingen roll hur gamla remote-filerna är.
Koderna ändras ju när du slår in de nya med fjärrkontrollen.
Remote-Kort ska fungera trots fakenycklar.

pemani
2003-08-20, 18:02
ok tack...

men får jag bara fråga varför man inte får prata AU här?
asså jag är världens n00b och har typ precis lärt mig skillnaden mellan AU och remote...

sen står det ju typ "34geoo_comhem.zip"..."Au/Remote fil för ( comhem )"
vad menas med "Au/Remote" då?

mvh pemani

Hoqqe
2003-08-20, 18:39
Att det är ett AU kort som man även kan knappa in koderna själv på ...
Är mycket bra för PPV-Sport som inte uppdaterar automatiskt.

MVh Hoqqe

pemani
2003-08-21, 21:51
ok då förstår jag...

1. men sånna kort får man prata om här men inte rena AU kort eller?

2. läst lite här om att det verkar lösa sig om man gör om ett au gk till remote. Men kan det inte funka för vissa också eller? FÖr jag har ett au gk och har ingen lust att göra om det till remote om jag inte är 100 på att det funkar.

3. kommer mp 3.5 brännaren att kunna bränna framtida kort även efter att comhem bytt system tror ni? eller kan det vara så illa att dom byter system och sen lär man ha nån ny teknik för att bränna kort som funkar till boxarna? har ingen lust att köpa en brännare nu för 600 som kanske inte funkar efter att dom bytt system

mvh pemani

Michelangelo
2003-08-22, 06:11
1. Du får prata om AU kort men du får inte tigga om sådana filer eller Master keys...

2. Det funkar alldels utmärkt med remote.. 100% säkert.

3. Mp 3,5 klarar redan idag att bränna dem flesta korten på marknaden och tack vare 3.58MHz Phoenix/Smartmouse inteface på den gör att den även e kompatibell med MII kort och Penta kort.

Hur det blir i framtiden är det för oss bara att vänta o se..

pemani
2003-08-22, 10:37
ok tack så mkt för svaren!

en till fråga bara:

hur ofta ungefär lär man pilla in nya koder om man använder ett remote kort? Har ju ett AU nu och har bara behövt gjort det 1 gång på 1,5 år (ok då funkar sällan ppv kanalerna men alla andra funkar). Så hur ofta ungefär kodar dom om? En gång i veckan? Månaden?

pressvempa
2003-08-22, 10:45
Tja, du får nog räkna med att det blir några gånger på en månad