handdator

Visa fullständig version : Dm500hd hänger sig.



Maxter
2013-12-28, 14:58
Efter ha funkat i 2 år la dreamboxen av utan jag har gjort några ändringar på den.

Den hänger sig när man startar med gemini backgrunden(den med jordklotet).
Den gröna lampan tänds inte, den svarar inte på fjärrkontrollen, fläkten startar inte,
det är några röda leds inuti som lyser.

Någon som varit med om något liknande.
Vilka versioner av programvara och sådant vet jag inte då en
mycket mer tekniskt vän till mig hjälp mig få igång den, tyvärr kan jag
inte få tag på han längre :(

jo1
2013-12-28, 15:07
kan det vara nätdelen kanske

Maxter
2013-12-28, 15:15
Kan den få upp backgrundsbilden och tända röda led inuti med en paj nätdel?

jo1
2013-12-28, 17:07
ja med för dålig spänning så orkar den inte komma igång som den ska

Maxter
2013-12-28, 20:49
Nu hade jag ju isär de för att titta lite om jag kunde se några svedda kondensatorer, läst någonstans att de kan vara dåliga.
Och när jag skruva ihop igen insåg jag att jag inte vet hur flatkabeln till frontpanelen satt. Tydligen där de satt är inte det tillräckligt med pinnar till flatkontakten så nu vet jag inte i vilka hål på flatkontakten som de sköts i...? :/

Har inte hunnit testa en annan psu är, utan sitter nu och undrar över det här

Maxter
2013-12-28, 21:10
Mätte på strömbrytaren 12.20 när psu satt i och 12.25 när jag tryckte on på baksidan och de röda ledsen inuti tände upp. Antar att det inte är psu'n som är felet då?

Minime
2013-12-28, 21:12
Provat att flasha om den?

Maxter
2013-12-28, 22:28
Nej det har jag inte gjort, vet inte hur man gör.
Men kan mjukvara köra ihop sig helt plötsligt utan anledning?

bluegreengrey
2013-12-28, 22:51
Jag sitter här med en ny box då den andra givit upp under garantitid men fick då inte med någon nätdel. Boxen startar upp fint, jag flashar om med GP 4.7 (DB 500s) startar fint, confar upp, söker kanaler på sirius går fint, Thor vill den inte hitta något på. struntar i detta och installerar MG Camd manuellt. Startar om boxen och den stannar därefter på GP loggan. svarar inte på fjärrkontroll eller FTP, TELNET, och vill därmed inte bli flashad med flashwiz heller.

Väntar ny box med ny nätdel i veckan. Finns det andra gånger då detta sker förutom när det gäller låg spänning? Funderar just nu om nätdelen hade vilat ikapp sig och när jag kört nya boxen ett tag så la den helt enkelt av. Eller kan det ha att göra med misslyckad instalation och config av MGcamd?? detta är min tredje och enda misslyckade installation.

Maxter
2014-01-17, 16:31
Testat ny nätdel och det hjälpte inte,
även fått hjälp av en vän att flasha om den, han får upp den som en enhet
på datorn men kan inte komma åt den.
Han har installerat om sin egen ett par ggr så han vet hur man ska höra säger han,
men att det inte funkar på min :(

mrbeppeboy
2014-01-17, 18:10
ja det stämmer det kan hända har hänt.