handdator

Visa fullständig version : LNB Hållare till Canal Digital parabol



Kyuss667
2014-01-26, 09:15
Hej,

fick en CD parabol av grannen som saknar LNB-hållare, har jag fattat det rätt att det är Triaxgrejjer?

tanken var att smaska på en singelhållare och ett monoblock åt svärmor (så hon kan stanna hemma och titta på TV istället :p )

fästet är av typen rektangulärt med 2st. pluppar som klickar fast invändigt i armen.

matkoh
2014-01-26, 09:20
Hmmmm.

Sådana finns att köpa på de flesta parabolfirmor. Ex. RJ-Antenn i Umeå

jo1
2014-01-26, 09:53
http://www.digitalnordic.se/hallare-triax-lnb/410-0
eller ett sådan så kör du 2 satteliter
http://www.komplett.se/triax-sidemating-duoblock-6-grader/117657

Kyuss667
2014-01-26, 10:15
Tack för infon, beställt nu, sniken som jag är beställde jag från Tyskland. :)

Jag kommer ta in 2 satelliter då LNB är ett 6 graders monoblock, även här en sniklösning då monoblocket kostade 140 riksdaler och har inbyggd switch.

jajko
2014-01-26, 10:16
http://www.digitalnordic.se/hallare-triax-lnb/410-0
eller ett sådan så kör du 2 satteliter
http://www.komplett.se/triax-sidemating-duoblock-6-grader/117657

läs vad ts frågar efter...
ett monoblock=2st satelliter

jo1
2014-01-26, 12:18
ja och han fick 2 alternativ om han ville
så vad är problemet?

jajko
2014-01-26, 13:17
ja och han fick 2 alternativ om han ville
så vad är problemet?

problemet är att ts efterfrågar fäste för monoblock...
fäste nr2 du länkar till är avsett för två singel lnb's!

(du är inte sen att racka ner på andra som du anser har fel, så därför är det väl inte mer än rätt att du får smaka på egen medicin!)

jo1
2014-01-26, 13:42
han fick ett ekstra alternativ så vad är forfarande problemet
???

jajko
2014-01-26, 13:49
han fick ett ekstra alternativ så vad är forfarande problemet
???

problemet är att han inte kan använda alternativ två till sitt monoblock!
läs igen...och försök förstå vad du läser...

DennisOlof
2014-01-26, 14:07
Mest satellitprylar och sådant finns här

http://www.satpro.se/

Ja, lite smygreklam men jag har aldrig lyckats hitta någon bättre sida med så stort utbud som finns i Sverige och säljer i Sverige. Sådär, då känner TS även till den sidan.

jo1
2014-01-26, 15:00
jajko han fick ett alternativ om han ville ha 2 lnb
så lägg ner och snacka dumheter vad är problemet med att ge ett alternativ till
eller fattar du inte ??

jajko
2014-01-26, 18:07
jajko han fick ett alternativ om han ville ha 2 lnb
så lägg ner och snacka dumheter vad är problemet med att ge ett alternativ till
eller fattar du inte ??

ts har inte bett om nåt alternativ...han frågade om singelhållare till ett monoblock!
så läs igen och försök fatta vad jag säger...eller är det för mycket begärt?

Kyuss667
2014-01-26, 19:04
Peace nu bröder, vi är väl satellitfreaks allihop? Jag uppskattar och är mottaglig för förslag, faktum är att jag har 2 singel
Lnb liggandes så det skulle mycket väl kunna vara ett alternativ men det är gamla grejjer med okänd funktion så det fick bli ett monoblock istället, förmodligen inte optimalt för så liten skål men jag använder det själv utan problem (får in alla kanaler värda att titta på åtminstone)

jajko
2014-01-26, 19:14
Peace nu bröder, vi är väl satellitfreaks allihop? Jag uppskattar och är mottaglig för förslag, faktum är att jag har 2 singel
Lnb liggandes så det skulle mycket väl kunna vara ett alternativ men det är gamla grejjer med okänd funktion så det fick bli ett monoblock istället, förmodligen inte optimalt för så liten skål men jag använder det själv utan problem (får in alla kanaler värda att titta på åtminstone)

ok, huvudsaken att du är nöjd! :)
jo1 är snabb att racka ner på andra som bara vill väl, så jag tänkte att han skulle få smaka på sin egen medicin...
resten kan han och jag ta via pm, för jag misstänker att han vill ha sista ordet!

DennisOlof
2014-01-26, 19:17
Lugn och fin, och lägg ner det där med munhugg, personliga angrepp osv. Det räcker med att ni taggar ner lite på vilka ord ni använder och hur ni skriver så blir det inte "dålig stämning". Att skriva något argt, slå till enter-tangenten, och sedan säga "HA, där fick du" ger en viss tillfredsställelse, men det är bara bra för den som skriver det, just då. För andra är det oftast negativt.

Kyuss667, men om du idag redan har två singel LNBs och fick parabolen gratis, bara skaffa rätt lnb hållare, de flesta är faktiskt för vanliga singel LNBs, det funkar ju bra det också. Sedan kan man ju skaffa twin, quad eller vad du behöver. Eller så kan man ju satsa på SatCR (unicable) om man vill slippa galet mycket kablar. Men det kräver att boxarna klarar det.

Kyuss667
2014-01-26, 23:24
Jag är lite osäker på LNB:nas (lol, den stavningen ni) funktion, det har växt mossa på ena :) sen kostade monoblocket som en diseqc switch ungefär, så jag tänkte hellre safe än sorry :) kan tillägga att jag är något av en newbie på det här området, var med på d2mac tiden lite, för att sen ha ett längre uppehåll, men när behovet av tvenne mottagare uppstod i hushållet så halkade jag in igen.

DennisOlof
2014-01-27, 11:24
Kyuss667, den enda fördelen som jag ser det med monoblock är mottagningen kan vara lättare att få till, på ett bra sätt om man installerar själv. Men jag har ju hållit på ett tag och kan säga att det är inte så svårt egentligen, för mig gick gränsen vid dual parabol, för både viasat och CD. Provade förut med en som skulle ta emot fyra satelliter men det gick inte bra, då har jag ändå mätinstrument, satlook. Sedan med tiden har jag upptäckt att signalen som man tar emot vid parabolen är riktigt bra men det faktiskt påverkar en del i kabel, så har man långa kablar kan det vara bättre montera flera paraboler för att öka signalen och mottagningens kvalite vid källan istället för att försöka klämma in så många LNBer som möjligt på en enda parabol.

NUDE666
2014-09-17, 11:05
Då har jag en fråga :)

Jag är i kunskapsnivå medel noob. Nu är det så här att jag sitter på en CD parabol med ett quad lnb och behovet kommer att vara 2 lnb tänkte mej ha kvar triax quaden och koppla på en singel för att ta emot viasat med så vad behöver jag för fäste, switchar och härligheter och vad behöver jag tänka på vid montering utan massa fancy satellit signal sökare tacksam för svar.

Och en bonus fråga använder en Azbox elite hd skulle vilja ha dubbla tuners för inspelning och timeshiftande vad göra?! har för mej att det ska vara möjligt men vad ska jag tänka på? återigen tacksam för svar :)