handdator

Visa fullständig version : Dreambox 800hd se



TJS
2014-01-29, 08:27
Har införskaffat mig en Dreambox 800hd se V2, PVR, 400 MHz. Jag betalar för Viasat och Canal Digital och har då två programkort. Har gjort kanalsökning och får fram ca 1400 kanaler, men får varken bild eller ljud.
Endast några fria kanaler fungerar. Vad behöver jag göra för att få bild?

Är inte särskilt kunnig inom detta område så uppskattar en utförlig guide då jag har försökt själv i flera dagar.

Tack på förhand!

mattheo
2014-01-29, 08:54
Vilken image har du?

TJS
2014-01-29, 10:15
Jag vet inte vilken jag har, går det att se någonstans?

matkoh
2014-01-29, 10:20
Hmmmm.

meny -> informatio -> om

Men DU måste väl veta vilken image DU har installerat ?? För du kör väl inte boxen fabriksinstallerad, då kommer ingenting att funka.

TJS
2014-01-29, 10:32
Fick hjälp med att installera image och "flasha?" den, blev sedan tipsad om denna sida för ytterligare hjälp :)

Hur som helst, image: Newnigma2 v4.0.0 2013-08-10.
Har image och cam samma betydelse?

atomized
2014-01-29, 10:48
En "image" är så att säga "operativsystemet" i boxen. Imagen innehåller Linux och drivrutiner för hårdvaran.
För att använda dina programkort måste du dessutom installera en cardserver för att läsa korten och en softcam för att dekryptera ljud och bild.

Detta har beskrivits ett otal antal gånger för nybörjare här i forumet. Det är antagligen den vanligaste frågan som ställs.

Om du ska köra både Viasat och Canal Digital är det troligen enklast att installera Oscam som klarar både Viasat och CD och som kan agera både cardserver och softcam. Konfigurationen av oscam är dock lite krånglig, men börja med att läsa i avdelningen Guider här i forumet där det finns några olika Oscam guider.