handdator

Visa fullständig version : Kommer ni ihåg denna sida ?



JOHAN63
2014-01-30, 21:18
Alla vi som varit med från början kommer mycket väl ihåg denna sida.
http://web.archive.org/web/19990208003533/http://billeberga.com/

Nightride
2014-01-30, 21:49
Det var tider det. :-)
D2MAC och PIC programmering med Keymaster programmerare.
Och season interface... ;-)

djust
2014-01-30, 21:55
Absolut, han var kungen då.:D:D:D

nauleem
2014-01-30, 22:26
Så jävla enkelt var det på den tiden, till och med min farmor grejade att knappa in nya koder....

_com_bort_
2014-01-30, 22:29
Season interface fungerar ju fortfarande bra med Lincardemu eller Fausto :), sen så kan man ju även logga lite också om man känner för det...


Det var tider det. :-)
D2MAC och PIC programmering med Keymaster programmerare.
Och season interface... ;-)

matkoh
2014-01-31, 05:05
Hmmmm.

En tår i ögat.

Minime
2014-01-31, 08:06
The good old days.
Med FunCard, Seasons Card (Voyager och Decrypt), MM2 Cards...
Jakten på MKey´s...PC´s körde för fulla muggar 24/7 och sökte av de massa "områden"...
På den tiden alla delade med sig av kundkap :-)

jo1
2014-01-31, 08:21
ja den sidan va bra gammla goda tider

joakim95
2014-01-31, 09:04
Minns ni hur comhit.net såg ut i början år 2003 ? http://web.archive.org/web/20030810201540/http://www.comhit.net/

jippe
2014-01-31, 14:00
Jo det var tider det.
Tyvärr upptäckte jag för nått år sen att min far hade slängt min gamla d2mac-mottagare samt videocrypt dekoder som hade legat oanvända på föräldrarnas vid i 10 år. Synd för de hade passat tillsammans med mitt första modem och min Amiga på min vind nu när jag har eget hus.

Det finns förövrigt inga analoga signaler alls kvar från rymden numera va?

Ibrahim
2014-01-31, 14:16
Det fanns en annan sida som hette www.stopstop.info tror jag den var också bra :)

joakim95
2014-01-31, 15:24
Det fanns en annan sida som hette www.stopstop.info tror jag den var också bra :)Jo det stämmer här kan du se hur sidan såg ut http://web.archive.org/web/20030124022807/http://stopstop.info/index2.html

dragonevo
2014-01-31, 15:27
Kul när det vart myrornas krig kl 12, då dom "kodade" om :D

joakim95
2014-01-31, 15:35
Jo det var tider det.
Tyvärr upptäckte jag för nått år sen att min far hade slängt min gamla d2mac-mottagare samt videocrypt dekoder som hade legat oanvända på föräldrarnas vid i 10 år. Synd för de hade passat tillsammans med mitt första modem och min Amiga på min vind nu när jag har eget hus.

Det finns förövrigt inga analoga signaler alls kvar från rymden numera va?I April 2012 så släcktes dom sista analoga sändningarna på Astra 19°E.

Nightride
2014-01-31, 16:17
Alla vi som varit med från början kommer mycket väl ihåg denna sida.
http://web.archive.org/web/19990208003533/http://billeberga.com/

Undrar hur det gick för Kungen i Billeberga, om jag kommer ihåg rätt så var väl Filmnet och Viaspratt ute efter honom..

atomized
2014-01-31, 16:22
Undrar hur det gick för Kungen i Billeberga, om jag kommer ihåg rätt så var väl Filmnet och Viaspratt ute efter honom..

Hans sida finns kvar och där kan man läsa om domen. Han dömdes att betala 97.000:- för STOP:s rättegångskostnader och hotades med ett mycket större belopp ifall han fortsatte att lägga ut koder...

http://billeberga.com/

DennisOlof
2014-01-31, 20:57
Ååååhhhh, NOSTALGi är grejer det. Minns när man var mindre hur exotiskt det var med "filmnet", eller TV1000. Då fanns det ju bara typ en eller två filmkanaler och dessa kostade 250-350kr i månaden. Alltså för en enda kanal. Jag minns så väl den hederliga parabolen vi hade, fet 2meters fiberglas, för mottagning av analoga kanaler från astra satelliterna, sky one och andra tuffa kanaler. På den tiden var alla kanaler analoga, enkelt att titta gratis var det också.

Teleclub, Premiere, Sky, Filmnet, TV 1000 Trailer ca.1993
http://www.youtube.com/watch?v=oC6awJ4u5vg

Oj vad nostalgisk jag blev, sky one, tv1000, filmnet, sky movies.

Ja just det "screen sport" TV-kanalen hade jag helt glömt bort.

LOL, minns ni "tusen och en natt" med "Ylva Maria Thompson", det råkade man ju titta på till och från.
LOL, eller "Playboy Late Night" på filmnet, haha, nästan så dessa grejer idag är komiska faktiskt.

Alltså tittat på kanaler via parabol sedan 1984 vilket är sjukt länge sedan.

Sky Movies minns jag mycket väl, man kunde se filmer där som inte ens hade gått på bio här, dom visade så många bra filmer också, inte som numera när det pumpas ut tonvis med filmer, de flesta är faktiskt dåliga, det var annorlunda då.

Idag är det iofs inte samma sak med parabol, det tråkiga är att allt bra eller kul är krypterat, plus nästan allt har börjat bli som t.ex. google, facebook osv, finns inte mycket individuellt kvar. Allt blir liksom någon slags mainstream tugg. Det enda vi har kvar som är individuellt och unikt är "old school" saker som forum, irc, usenet och sådant som de flesta vanligt folk inte använder sig av. Det var iofs på den tiden mycket större, idag är vi stackare här "minoritet".

Snyft. Oj blev lite OT kanske och min lite egen nostalgi !

Nightride
2014-01-31, 21:53
Ja, och RTL som sände "Tutti Frutti".

För att inte tala om första säsongen med Fångarna på fortet 1990, med Eric Blix som programledare och Sven Wollter som Fader fourah, sänt över satellit från Tele X 5 grader öst, man behövde en 120cm parabol här i Göteborg för att få in det ordentligt...
..och så var det ju Sky Channel, med barnprogram som Teenage Mutant Super Ninja Turtles.. ;-)
ASTRA paketen kom, först var det PAL, något år senare kom "den framtidssäkra D2Mac tekniken" som det så vackert hette. ;-)

DennisOlof
2014-01-31, 22:56
Nightride, OMG, just det "tutti frutti" vilken flashback jag fick. Och när fångarna på fortet började sändas, det minns jag. Nu kom jag också att tänka på TV3 och Efterlyst där "hasse aro" var programledare, men roligast var ju "brynolf Wendt" han som var som en pastor som skulle tala "rim och reson" mot alla farliga brottslingar där uteosv.

Efterlyst från 1997
http://www.youtube.com/watch?v=0zjwKTM-M_E

Man O Man 1996
http://www.youtube.com/watch?v=A67d2ANhmiY

Tutti Frutti 1994
http://www.youtube.com/watch?v=A67d2ANhmiY

Jo, Sky Channel med "fun factory" osv, det var ju otroligt grymma barnprogram på den tiden man fick in via satellit, det som sändes i Sverige då via marknätet, som hade tre kanaler tror jag, var ju ett skämt. TV4 började ju först sända 1992, tror det folk mest kommer ihåg från TV4'as tidiga dagar, kult eller klassikern "kvinnofängelset" som sändes nattetid.

Fick sådana otroliga nostalgi flashbacks, måste kolla på avsnitten som jag har någon stans, typ TV3 firar 20år eller hur det nu var, som dom sände för ett bra tag sedan. Det här påminner mig tillslut om hur kontroversiellt TV var på den tiden, sånt här kan man ju inte sända idag, skulle bli ett "attans" liv, har sett klipp från pratshower från SVT när det var svart vit TV, dom satt ju och rökte och drack tv. TV innan 2000 slog in var mycket mera SOFT (layed back) än vad det är idag.

Till sist.

Sky Channel, Fun Factory. Här såg jag alla mina barnprogram.
http://www.youtube.com/watch?v=ymiJunWCUbM
http://www.youtube.com/watch?v=iSPe-MCabd4

Nä nu blev det nog nästan på tok för mycket OT från min sidan. Förresten, när kom D2MAC och hur länge varade det, någon som har lite koll på tidsperspektivet. Viaccess användas ganska länge innan dom tillslut gick över till Videoguard (NDS). Jag minns när folk höll på och tillverkade kort för att titta gratis och allt det där, ständig jakt på koder osv. Uj det var tider det, precis som med BBS osv.

Nä, 2000-2010 och framåt har inte varit något vidare, allt har blivit mainstream, även på satellit fronten, eller kortdelningsfronten. Bara en tidsfråga innan hela skiten är IPTV, förutom det som sänds via marknätet och satellit, om ens marknätet blir kvar tillslut, skulle inte förvåna mig om det bara blir typ ett basutbud kvar och resten domineras av trådlöst 4G, alternativt ett litet grundutbud och resten av kanalerna HDTV. Eller till och med 4K fast det lär ju bli få kanaler eftersom utrymmet i etern är begränsat jämfört med satellit.

Nåja, slut på nostalgin för idag.

Billeberga
2016-10-25, 12:23
Trillade in på detta forumet av en slump och blev också lite nostalgisk...
Visst var det kul på "den gamla goda tiden" cardsharing finns ju fortfarande men det är liksom inte samma sak, då har man inte det i egna händer på nåt vis.
Rev faktiskt ner dom sista parabolerna i våras och har inte ens en vanlig TV-antenn kvar, kör allt över fiber nu med Sappa (och betalar för mig -trist nog:-)-
Min hemsida finns ju mycket riktigt kvar men lever en borttynande tillvaro, det var trevligare när man hade 300 000 hits i månaden:-)
Har kvar alla gamla källkoder till Nordic också och gud vet varför men har liksom lite svårt att släpppa dom...
Man börjar ju bli till åren också, fyller snart 61 och var väl en 40 när jag började intressera mig för TV-kort och kryptografi men det var absolut dom bästa åren i mitt liv trots att det fick ett abrupt slut.
Jag har aldrig vare sig förr eller senare träffat så många intressanta personer som under den tiden, både i Sverige och i resten av Nordeuropa, har kvar några av dom som nära vänner.
Nåja, den som lever får se vad framtiden har att erbjuda...

Med vänlig hälsning Kungen i Billeberga

jippe
2016-10-25, 14:25
Jo det var kul på den tiden med d2mac/Eurocrypt. Storhetstiden var väl runt 1998-1999 med runt 30 kanaler i detta system (ok vissa norska körde Dmac/eurocrypt istället). Sen började övergången till Digitaltv.
Det roliga där var att Viaccess som både viasat, comhem och boxer använde knäcktes redan innan viasat hade hunnit släcka alla sina d2mac-sändningar. Men sen (tror det var runt 2004) så gick viasat över till videoguard och comhem till conax och boxer till viaccess2 och då var det roliga slut, annars var nog det den perioden som man hade tillgång till allra flest kanaler eftersom både Seca, irdeto, betacrypt och nagra var knäckta så det blev många europeiska kanaler med... närmare 2000st men det var tyvärr långt ifrån lika kul som i början av 90-talet med ca 150 analoga kanaler (nu kan detta iofs bero på att jag flyttade hemifrån och fick helt andra intressen under dessa åren och då i princip la av helt med satellit tv).
Jag hade även en videocrypt dekoder till skys kanaler på Astra1, tyvärr var detta systemet mycket svårare att hitta koder till. Denna skaffade jag 1994 (har jag för mig) Sky lanserade väl sitt "sky multichannels" paket 1993 (fy vad jag hatade detta!) de kodade alla sina gratiskanaler så de bara gick att se i storbritannien, och det var ju många kanaler det handlade om, säkert 30-35st, innan dess var det bara deras Sky Movies och the Movie channel som var kodade.
Själv skaffade vi parabol runt 87 (tror jag det var) för det var innan Astra1a sändes upp. Sky Channel som den hette då låg på nån eutelsat satellit (tror det var 13ö dvs där hotbird ligger nu), sen när Astra1 sändes upp så fick man hela 16 nya kanaler (sky channel bytte namn till sky one och flyttades till Astra), även sky news och sky Movies (som gick okodad nått år) tillkom. Mtv, Screensport o några tyska kanaler med. Min favorit blev Sky Movies som var grymmt bra (detta måste ha vatt 88-89) Alla nya filmer gick ju där redan innan de hade biopremiär i Sverige. Sedan hade man ju FilmNet, som körde sin SatPac/SatBox kodning. Den hittade man ritningar till i nån elektronik tidning. D2mac användes av tv3 och tv1000 som var helt nya kanaler då, tyvärr låg en d2mac dekoder långt över budgeten som en 10årig datanörd hade så jag fick vänta några år med det. Pappa ville hellre ha tv4 som var ny då så en squarial antenn för att ta in tele-X införskaffades istället.
Tror det var 92 eller nått sånt som d2mac dekodern införskaffades (en philips bbd901, extern dekoder som jag hittade på mina föräldrars vind för några månader sen). Och kort efter detta så lyckades man få tillgång till internet och läsa nyhetsgrupper på Usenet. Innan detta så var det mest att söka information på bbs:er mm. D2mac dekodern skaffades mest för att Filmnet bytte system och gick över till d2mac.
Sen kom ju sverigperabolen, är det nån som minns den? tv3, tv6, ztv mfl från nya Sirius satelliten som låg på 5ö tillsammans med tele-X där tv4 och kanal5 redan fanns, allt okodat i pal. Sverigeparabolen såldes billigt på bla. Statoil, typ 500kr för en anläggning.
De var ofta i form av en Squarial antenn (http://www.colin99.co.uk/bsb.html) Det var ju inte så konstigt att de kunde säljas så billigt, många kom ju från brittiska BSBs konkurs, och hade ofta BSB loggan kvar. Jag har förövrigt en sån liggande med som jag hittade när jag städade, undrar om den går att använda till något idag.
Sen kom viaspratt och ställde till med ett rejält spratt när de kodade alla kanalerna efter bara några månader!
Sen kom kanalflytten när resten av alla nordiska kanalerna flyttade från astra1 till 1grad väst och 5grader öst, alla kodade i d/d2mac
Billeberga sidan kommer jag inte ihåg när den startade, kan det ha varit runt 1994? Det var i alla fall i samma veva som jag kom i kontakt med piratkort och koder till detta. Sen några år senare fullkomligt exploderade detta, typ alla körde pirat verkade det som.
Tyvärr är alla mina analoga mottagare slängda, inkl videocryptdekodern, (av märket pace) men jag har hittat den externa d2mac-dekodern. Jag hade en Luxor mac3 (satellitmottagare med inbyggd d2mac) samt en Luxor mac5 (mottagre med inbyggd d och d2mac och dubbla kortläsare samt motorstyrning) samt en Amstrad srd650 (d/d2mac + dubbla läsare). Allra första mottagaren från 87 var en network ss6000, pal.
Första digitala mottagaren var en Humax irci5400 från 2000 som fungerar fortfarande.
Nu sysslar jag knappast något med sattellit tv längre och jag tittar knappt på tv. Jag flyttade hemifrån runt 2002-2003 i samma veva som alla började byta bort från första generationen av digitala kodningssystem.
Flyttade till en lägenhet med comhem analogt inbakat i hyran så därför släppte jag det mesta. Tittar knappt på tv för det är mest skit som visas. O när jag ev tittar så är det nån streamingtjänst som gäller som jag givetvis betalar för. Det är ju så mkt billigare numera ju om det inte är sport man vill se. tex kostade Filmet eller tv1000 ungefär 3 ggr mer i månaden än vad en streamingtjänst typ netflix/viaplay kostar idag och det var för bara en enda kanal, dessutom har ju pengarnas värde minskat rejält under dessa 20 åren.
Fast jag har fortfarande en parabol kvar, delvis av nostali skäl (var ju bara tvungen att sätta upp en när jag flyttade till hus även om jag skulle kunna ta det via fiber)

swedane
2016-10-25, 22:14
Glömmar alldrig besöket i Norrköping. Var mycket roligt träffa dig och omgås några timmar. Hoppas allt väl med dig. Kungen levar ;-)

eura665
2018-02-18, 17:38
Råkade ramla in på denna sida, och blev nostalgisk det var roligare förr, tänk vilken nytta man kunde ha i mitten av 1990-talet av en gammal 286:a och lite elektronikkunskap ;-) Dock inte så populärt med en 286:a i vardagsrummet.
Här är en annan kändis från 90-talet http://web.archive.org/web/19970418024533/http://maxking.demon.co.uk/
https://uk.linkedin.com/in/maxking


En riktig nostalgi hörna vore trevligt i forumet, där vi skulle få drömma tillbaka lite;-)

gimmen
2018-02-18, 19:51
Vilka minnen Jo nog minns man Kungen i billeberga ,fanns ju en sida kemgren tror jag den hette

DennisOlof
2018-02-18, 23:22
Just den sidan kommer jag inte ihåg men självklart D2MAC, PIC programmering. Kortläsarna som användes
och att man kunde tillverka egna kort. Sidans utseende påminner mycket om hemsidor från 90talet och dessa
kommer man såklart ihåg.

Lite tråkigt när man tänker tillbaka på det, för Internet var SÅ mycket bättre fram tills runt 2003, någon stans där
började det gå utför. Sedan kom ju skype, facebook, sociala medier och all den där "SKITEN". Internet var mycket
mer kreativt en gång i tiden och folk som brydde sig om saker.

Nu är det som allt annat, mest pöbeln som tagit över nästan allt. Och vi andra stackare får köra med äldre teknik, forum
och annat där vi är fredade från typ "jew-tube", facebook och all den där skiten.

Och nej jag är inte rasist, men alltid lika kul med folks reaktioner när man skriver så.

991
2018-02-19, 17:05
Godkväll...

Riktigt kul att se igen,då Kungen i Billeberga var den sida man hade bäst koll på i början.

Minns man köpte kortläsare från Ad-teknik,olika kort mm2 tror jag dom hette med ytmonterade eeprom.
Sen kom dom släta korten som man tyckte var så mycket mer moderna dom sk galaxykorten.
Man provade även dom helt vita sk wafers,utan eeprom.

Minns också att vi då hade en dc++ grupp som delade lite information om nycklar osv.
Men det är väl snudd på preskriberat nu :)
Kanske finns det några kvar här nu.

Kul läsning hur som helst,och lite minnen tillbaka i livet.

Mvh
991

Stickan
2018-02-21, 07:53
Jag var också med på tidigt 90-tal. En ny värld öppnades man kunde kolla vad som sändes ute i Europa etc. Härliga tider....

deas
2018-02-21, 08:31
Ingen som var med under UCS2000 tiden också och bruteforcea nycklar?

jippe
2018-02-21, 08:48
Jag var också med på tidigt 90-tal. En ny värld öppnades man kunde kolla vad som sändes ute i Europa etc. Härliga tider....
Åren ca 94 fram till 97 var absolut de allra roligaste (spec de första åren när man fick etsa själva o löda/bygga allt själva, sen kom wafercards, guldkort, mm2 osv. och allt blev mkt mer kommersialliserat)
D2mac/Eurocrypt (och i viss mån dmac som norska kanaler använde) hade väl alla tillgång till, men hur många är här eg som hade utrustning för videocrypt som sky använde? Kommer ihåg att det var mycket svårare att få tag på koder till detta system och att sky gjorde många byten av fysiska kort för att få bukt med piraterna. Det låg ju väldigt många kanaler i videocrypt på Astra1.

ricki
2018-02-21, 08:53
Ju då, även jag minns den tiden med en liten tår i ögat.

Piraya
2018-02-21, 08:55
Ingen som var med under UCS2000 tiden också och bruteforcea nycklar?

Ja...det var många datorer som sökte då ;-)

jippe
2018-02-21, 09:01
Ingen som var med under UCS2000 tiden också och bruteforcea nycklar?
Det var väl nästan 10 år senare? UCS2000 var ju runt 2002 eller så, dvs när generation2 av de digitala kodningssystemen började slå igenom (viaccess2, seca2, irdeto2 mfl), version1 av dessa systemen knäcktes otroligt snabbt (i viasats fall var deras digitala viaccess knäckt redan innan de hunnit släcka ner sina gamla d2mac/eurocrypt sändningar). Vad jag kommer ihåg blev det väl inget av detta projektet? korten var väl tillräckligt säkra? istället blev cardsharing tv bolagens nya huvudbry. För min egen del så var detta en tid då jag hade andra intressen, flytta hemifrån (därmed ingen parabol), högskola mm. så jag kan ha missat nått där iofs.

deas
2018-02-21, 09:01
Kommer ihåg när man installera det dolt på alla datorer i skolan på den tiden. Dom stängdes ju aldrig av och även om det var rätt dålig cpu i dom så stod dom ju ändå där och puttra dygnet runt :)

deas
2018-02-21, 09:06
Det var väl nästan 10 år senare? UCS2000 var ju runt 2002 eller så, dvs när generation2 av de digitala kodningssystemen började slå igenom (viaccess2, seca2, irdeto2 mfl), version1 av dessa systemen knäcktes otroligt snabbt (i viasats fall var deras digitala viaccess knäckt redan innan de hunnit släcka ner sina gamla d2mac/eurocrypt sändningar). Vad jag kommer ihåg blev det väl inget av detta projektet? korten var väl tillräckligt säkra? istället blev cardsharing tv bolagens nya huvudbry. För min egen del så var detta en tid då jag hade andra intressen, flytta hemifrån (därmed ingen parabol), högskola mm. så jag kan ha missat nått där iofs.
Jo absolut, dom försökte sig på nyare kort innan det lades ner helt. Dock innan dess så fick man fram massvis med 08 nycklar för viasat som man glatt slängde på ett guldkort och sen var det öppet med au och allt :)

jippe
2018-02-21, 09:07
https://www.satellites.co.uk/forums/threads/bf-newmember-page-is-back.6/ Japp runt 2002, jag mindes rätt

Men fortfarande, är här ingen annan som hade videocrypt dekoder från sky ca år 93-2000?

jippe
2018-02-21, 09:15
Jo absolut, dom försökte sig på nyare kort innan det lades ner helt. Dock innan dess så fick man fram massvis med 08 nycklar för viasat som man glatt slängde på ett guldkort och sen var det öppet med au och allt :)
Jo men det var fortfarande viaccess ver1.
Men sen bytte viasat till Videoguard från NDS... ett helt oknäckbart system!!, samma som sky digital använde, från samma tillverkare som gjort analoga Videocrypt åt sky. Men det var nog ett rätt smärtsamt byte för dom för de simulcastade i båda systemen ett par år. (och släckte kanal efter kanal i gamla viaccess, tillslut var bara tv3 kvar)
Boxer bytte till viaccess2 vilket var ett logiskt byte då det var ny version av samma system.
Comhem bytte till conax som var samma system som Canal digital använt i norden sen övergången från d2mac till digitaltv. (Canal digital i övriga europa använde seca). Conax ansågs som oknäckbart

Minime
2018-02-21, 09:19
Ingen som var med under UCS2000 tiden också och bruteforcea nycklar?
Jo då, Jag och en annan tjomme drev ett av de större bruteforc-teamen (TSB-Search Team (https://web.archive.org/web/20000605152933/http://www.tsb.cx:80/)) redan innan det, men blev för mycket jobb tillslut och vi överlät allt till just UCS2000.
Som tog över och automatiserade större delen av jobbet som vi gjort manuellt innan.
Good old times

Kanske int ska skylta med för mycket i dessa tider, men tänker det är nog preskriberat vid detta laget?! :-D

deas
2018-02-21, 09:40
Jo men det var fortfarande viaccess ver1.
Men sen bytte viasat till Videoguard från NDS... ett helt oknäckbart system!!, samma som sky digital använde, från samma tillverkare som gjort analoga Videocrypt åt sky. Men det var nog ett rätt smärtsamt byte för dom för de simulcastade i båda systemen ett par år. (och släckte kanal efter kanal i gamla viaccess, tillslut var bara tv3 kvar)
Boxer bytte till viaccess2 vilket var ett logiskt byte då det var ny version av samma system.
Comhem bytte till conax som var samma system som Canal digital använt i norden sen övergången från d2mac till digitaltv. (Canal digital i övriga europa använde seca). Conax ansågs som oknäckbart

Ja dom försökte sig väl på viaccess2 vill jag minnas utan framgång sen försvann allt. Hade någon lyckats med kort idag hade det varit guldgruva för personen i fråga. Som gamla tiden när M2 korten kom och Keycard både höll i dist av korten och koderna. Jävla vad dom inkassera pengar!

jippe
2018-02-21, 09:55
Ja dom försökte sig väl på viaccess2 vill jag minnas utan framgång sen försvann allt. Hade någon lyckats med kort idag hade det varit guldgruva för personen i fråga. Som gamla tiden när M2 korten kom och Keycard både höll i dist av korten och koderna. Jävla vad dom inkassera pengar!
Hmm http://www.keycard.dk finns inte längre, för det var väl dom du menade? Vet inte hur lagstiftningen såg ut i Danmark då, men i Sverige blev det väl olagligt att sälja piratkort typ 97 eller 98 nångång?
samt olagligt att använda annat än programägarens godkännande (olagliggör alltså ful-streaming, ful-iptv, cardsharing, användande av piratkort samt användande av orginalkort i annan box än av programägaren godkänd) 1 Aug 2014.

Minime
2018-02-21, 09:55
Ja dom försökte sig väl på viaccess2 vill jag minnas utan framgång sen försvann allt. Hade någon lyckats med kort idag hade det varit guldgruva för personen i fråga. Som gamla tiden när M2 korten kom och Keycard både höll i dist av korten och koderna. Jävla vad dom inkassera pengar!

Det gjorde vi, men insåg rätt snabbt att det inte var lönt och sannolikheten att "Finna" något var näst in till minimal.
Lika så var det på tal om att att söka på Conax om jag inte minns fel. Men lika så skulle det ta för lång tid att söka igenom och sannolikheten att "Finna" något där med minimal.
Det blev kört några "Sök områden" men utan större framgång.

Minime
2018-02-21, 10:07
Hmm http://www.keycard.dk finns inte längre, för det var väl dom du menade? Vet inte hur lagstiftningen såg ut i Danmark då, men i Sverige blev det väl olagligt att sälja piratkort typ 97 eller 98 nångång?
samt olagligt att använda annat än programägarens godkännande (olagliggör alltså ful-streaming, ful-iptv, cardsharing, användande av piratkort samt användande av orginalkort i annan box än av programägaren godkänd) 1 Aug 2014.
De sålde aldrig pirat-kort, utan de sålde oprogrammerade pic-kort och funcard med mera...

jippe
2018-02-21, 10:17
O sen blev det CS för hela slanten.... en implementation teoretiskt beskriven drygt 10 år tidigare (the McCormac Hack)
http://cd.textfiles.com/group42/HACK/TV/SAT/EUROEX.HTM lite kul att ganska mkt information från den tiden ligger ute fortfarande faktiskt. Finns bra böcker i ämnet med

Men nu är det väl början på slutet för hobby CS inom hushållet med förmodar jag. De stora drakarna kommer väl fortsätta även om ful-streaming blir vanligare.

jippe
2018-02-21, 10:21
De sålde aldrig priat-kort, utan de sålde oprogrammerade pic-kort och funcard med mera...
Fast det var det ju många som gjorde. Ad-teknik bla. Det var det jag menade med att det blev så kommersialliserat. 94-95 fick man etsa o löda själva. 97 o frammåt så fanns allt att köpa så vem som helst utan några större kunskaper kunde klara det.
Conax var faktiskt knäckt, minst 3 ggr kommer jag ihåg, dock ganska korta perioder. Kommer ni ihåg Titanium kortet (med rsa acceleraring) samt mm2 korten. Lincardemu funkade med, dock inte vanliga pic baserade guldkort eller atmel baserade (funcard).

eura665
2018-02-21, 11:14
John McCormac Detta är nostalgi!!! ;-) Men nu sviker minnet, detta gällde 09 korten sedan kommer jag ihåg att man kunde programmera om ett riktigt sky kort och detta är det några år senare 97? är det ingen som har kolla på detta, tyvärr blev mina minnen körda till återvinningen för ca 8 år sedan ;-(

jippe
2018-02-21, 12:22
John McCormac Detta är nostalgi!!! ;-) Men nu sviker minnet, detta gällde 09 korten sedan kommer jag ihåg att man kunde programmera om ett riktigt sky kort och detta är det några år senare 97? är det ingen som har kolla på detta, tyvärr blev mina minnen körda till återvinningen för ca 8 år sedan ;-(

Sky körde jag ca 94 fram till 97 ungefär, blev svårare o svårare att hitta koder och sky bytte ju korten regelbundet. När det gällde d2mac så verkade varken Filmnet eller viaspratt bry sig om att göra nån större förändringar för att försvåra för piraterna.
Dock kommer jag ihåg när Canal+ köpte FilmNet så började dom byta koder betydligt oftare

piphalu
2018-02-21, 19:22
https://www.satellites.co.uk/forums/threads/bf-newmember-page-is-back.6/ Japp runt 2002, jag mindes rätt

Men fortfarande, är här ingen annan som hade videocrypt dekoder från sky ca år 93-2000?

2781


Klart man hade en videocrypt decoder och ett hackat sky kort och ev ett seasoninterface för att titta på engelsk tv.


Kommer ihåg att vi läste news grupper som satelites.crypt.tv tror jag en hette, vi byggde om en kortläsare för inloggning till en mycket kraftfull dator och lyckades att programera våra första kort med pic64 krets.

Hade även en EBU-decoder och med hjälp av den letade vi efter EBU sändningar mellan europeiska länder och med lite tur kunde man se konserter och sport. Det krävdes en motorstyrd parabol till detta men man lärde sig massor av teknik på den tiden. :)

eura665
2018-02-21, 23:00
Här är lite mer VideoCrypt info från Markus G. Kuhn https://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/vc-slides.pdf Jag förstår varför denna jakt på fler kanaler https://www.youtube.com/watch?v=qN0cVA8PDV4 en reklamfilm för norden parabolen från 1995 med hela 21 kanalers utbud!!! Kan det stämma att med motorstyrning var blev det drygt 200 kanaler runt 1995.

guess
2018-02-22, 07:48
Ingen som var med under UCS2000 tiden också och bruteforcea nycklar?
Jag var med då :-)

jippe
2018-02-22, 08:56
Här är lite mer VideoCrypt info från Markus G. Kuhn https://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/vc-slides.pdf Jag förstår varför denna jakt på fler kanaler https://www.youtube.com/watch?v=qN0cVA8PDV4 en reklamfilm för norden parabolen från 1995 med hela 21 kanalers utbud!!! Kan det stämma att med motorstyrning var blev det drygt 200 kanaler runt 1995.

Hmm runt 95... digitaltv hade inte startat än, vissa länder hade börjat med lite testsändningar (astra 1E var väl uppskjuten), jag hade ändå ingen digitalmottagare då. Motor hade jag dock, samt universal lnb som var det allra nyaste då. (innan fick man ha olika lnb till olika frekvensband).
De flesta kanaler låg ju på 19ö (64st, dock var typ 40 av dessa engelska och kodade i videocrypt, resten var tyska okodade), på 5ö/1w fanns som allra mest 28 kanaler, alla i dmac eller d2mac och eurocryptkodade, kan stämma att reklamen säger 21 kanaler då resten var norska o danska och ej gick att få lagligt i Sverige. Sen på 13ö låg där ca 30-40 analoga okodade, främst Italien o östeuropa. På alla andra positioner låg det bara 5-10 kanaler/posistion. Franska låg utspritt på många satelliter o flera olika sändnings och kodningssystem, d2mac, nagra, secam mfl.
Men visst, hade man avkodningsutrustning för alla dessa systemen så gick det att komma upp i runt 200 kanaler, men det var vad det fanns på den tiden. Dock räckte 19ö/13ö/5ö/1w väldigt långt, speciellt om man hade möjlighet att ta både videocrypt och d/d2mac/eurocrypt..

Det var precis vid denna tiden som begreppen Nordenparabol (1w/5ö) och Europaparabol (1w/5ö/13ö/19ö) föddes (ute i europa var det 13ö/19ö eller bara 19ö som gällde, frankrike och spanien undantaget då dom hade sitt utspritt på många ställen).

Året innan (94) skedde det stora lurendrejeriet med den lilla sverigeparabolen (5ö). Viasat började sända tv3, tv6, Ztv och tvG via nya Sirius satelliten, samt sen innan låg där tv4 och kanal5, alla okodade i analog pal. (fanns även nrk i dmac samt filmMax i d2mac). Parabolerna såldes billigt (~500kr) hos bla Statoil. Det var egentligen grejer från Engelska BSB, som var konkursmässiga och räddades genom att de togs över av Sky. Men lyckan blev kort, redan efter ett halvår kodade viasat sina sändningar där och en halv miljon svenskar blev jättesura...

Kröll
2018-03-29, 11:19
Haaaaaaa tider ???? Otrolig tårar här med .Det var tider det.Och nu står proggaren och backelit korten här och bara dammar

zenit
2018-04-06, 08:18
varför bruteforce på viaccess när man kunde BC 52 :-)