handdator

Visa fullständig version : Minimum krav för att streama.(solo2)



nixxz
2014-02-20, 12:34
Hej!

Vad behöver man för hastigheter för att kunna streama kanaler (ej hd) från sin box till en dator?

Upphastighet hemma?
Hastig het på telefon/dator man sitter på?

Vet ni vilket programmera som drar mest av data? XBMC eller Dreamstream? Ganska viktigt att den drar så lite som möjligt på min surf.

Tacksam för alla svar.

atomized
2014-02-20, 12:50
För en SD-kanal får du normalt räkna med att det behövs c:a 5 Mb/s för att streama. Men du har ju en Solo2 som kan göra inbyggd transcoding, då borde det gå att komma neråt 1 Mb/s eller så och ändå få tittbar kvalitet.

Nu har jag ingen Solo2 själv så jag vet inte exakt var man ställer in detta eller hur inställningarna ser ut.

Det borde inte spela någon roll vilket program du använder för att titta. Streamen är ju så stor som den är och det ställs in på den sändande sidan (i boxen).

nixxz
2014-02-20, 13:09
Okej Tack.
Intressant med transcoding. Hur går det till på ett ungefär?

nixxz
2014-02-20, 13:17
Är det upp eller ner hastigheten som påverkas av transcoding?
Kan inget om detta

atomized
2014-02-20, 13:29
Strömningen sker från boxen till mobilen eller vad du nu använder för att titta på. I andra riktningen skickas mycket lite data.
Transcoding innebär att boxen skalar om bilden till en lägre upplösning innan streamen skickas iväg. På så vis minskas mängden data i överföringen.

nixxz
2014-02-20, 13:37
Okej Tack.
Men är detta något som finns redan i boxen. Eller plugin som jag ska ta ner?

nixxz
2014-02-20, 14:53
Är det bara att TranscodingSetup, sedan aktivera den. Sedan är det klart? Inga inställningar alls.

atomized
2014-02-20, 19:55
Sorry, som jag skrev har jag ingen Solo2 själv så jag kan inte säga något om inställningarna.
Nån annan kanske kan?

rodak
2014-02-20, 20:23
Du sätter igång transcoding precis som du säger. Sedan ställer du in port 8002 istället för 8001 på den enheten som du ska titta på.
Då tar du emot transcoding sändningen. Du kan till och med titta på Hd kanaler, drar lika mycket som en SD kanal :-)

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

nixxz
2014-02-21, 06:18
Tack!
Så då öppnar jag bara en till port i routern för 8002
:)

nixxz
2014-02-21, 08:11
En fråga till om jag vill köra XmBC.
Ska jag ställa in något där också?

atomized
2014-02-21, 08:41
En fråga till om jag vill köra XmBC.
Ska jag ställa in något där också?

Man kan göra på flera olika sätt för att komma åt kanalerna från XBMC. Det enklaste och mest eleganta är väl att använda den Vu+ add-on som finns för XBMC, då får du alla fördelar med EPG, recordings m.m.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=VUPlus

Nackdelen kan vara att den har en del buggar men absolut värd att prova. Ev. funkar det bättre med din mer kraftfulla box. Min Vu+ Duo hänger sig efter ett tag när jag kör XBMC Vu+ plugin från ett par klienter.

sm0kie
2014-02-21, 15:15
Hur kommer det sig att Solo2 har transcoding i sig? Har Enigma2 dreamboxar det?

atomized
2014-02-21, 16:09
Hur kommer det sig att Solo2 har transcoding i sig? Har Enigma2 dreamboxar det?
Nej, det är vad jag vet bara Vu+ boxarna Solo2 och Duo2 som klarar det. Observera att det är bara de nya modellerna med 2 i namnet som är tillräckligt kraftfulla för att fixa transcoding.

Det finns nån Gigablue Quad el. liknande box som också har hårdvaran för det men vet ej om de lyckats fixa mjukvaran ännu...?