handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Konfigurera tunerinställningarna för 6 satelliter



Rags32
2014-03-14, 23:49
Hej!

Kan börja med att jag kör Blackhole 2.0.9 på min Vu+ Solo2. Mitt problem är att jag inte vet hur man anpassar mina tunerinställningar till de 6 satelliter som jag har tillgängliga m.h.a. DiSEqC-switchar för varje kabel. I inställningarna finner jag lätta installationsval där man endast behöver välja vilken satellit som ligger på A, B, C och D. Dock så finner jag inga lätta val som tillåter mig att välja 6 satelliter. Hur gör jag då för att få med de resterande 2 satelliterna (graderna)?

En annan fråga som jag tänkte passa på att ställa är om jag behöver göra några speciella inställningar för satelliterna som ligger på 36.0E? Det handlar då om att få in de ryska kanalerna som finns tillgängliga där. Vad jag har hört så kör dessa kanaler en annan polarisering och då har man behövt införskaffa sig en helt annan LNB för just 36.0E.

Tacksam för svar!

MrPotatoHead
2014-03-15, 02:20
Dock så finner jag inga lätta val som tillåter mig att välja 6 satelliter. Hur gör jag då för att få med de resterande 2 satelliterna (graderna)?
Har inte det framför mig, men ganska säker att det inte går med Simple, du måste välja Advanced.


Vad jag har hört så kör dessa kanaler en annan polarisering och då har man behövt införskaffa sig en helt annan LNB för just 36.0E.
Här finns lite info:

http://peterkristiansson.se/eutelsat36.html

Rags32
2014-03-15, 12:09
Har inte det framför mig, men ganska säker att det inte går med Simple, du måste välja Advanced.
Det är där jag fastnar. Förstår inte hur jag väljer flera satelliter vid den fliken. Jag tillåts välja en satellit och sedan kommer det en massa komplicerade val vad gäller LNB, Snabb DiSEqC etc.

Schwede30
2014-03-15, 22:08
Spännande. Andra tillverkare behöver använda en DISEqC 1.1-switch mellan den lilla DISEqC 1.0-switchen du har ute vid parabolen. Då blir 1 1 (LNB1); 1 2 (LNB2); 1 3 (LNB3); 1 4 (LNB4); 2 1 (LNB5) och 2 2 (LNB6)

Kunde titta på de ryska kanalerna med min gamla NOKIA 9802S har jag för mig, så kolla först om du får in någonting med din nuvarande utrustning innan du börjar leta efter speciella LNB och receivrar.

Rags32
2014-03-16, 00:21
Spännande. Andra tillverkare behöver använda en DISEqC 1.1-switch mellan den lilla DISEqC 1.0-switchen du har ute vid parabolen. Då blir 1 1 (LNB1); 1 2 (LNB2); 1 3 (LNB3); 1 4 (LNB4); 2 1 (LNB5) och 2 2 (LNB6)
Okej, bra tips med DiSEqC-switcharna.


Kunde titta på de ryska kanalerna med min gamla NOKIA 9802S har jag för mig, så kolla först om du får in någonting med din nuvarande utrustning innan du börjar leta efter speciella LNB och receivrar.
Satellitgubben påpekade att man kanske hade kunnat titta på kanalerna, men att signalen skulle försvagas med 50 % eller något i den stilen. Det är inte jättelockande. För en extra hundralapp får jag ett LNB som är anpassat efter de ryska kanalerna. Resterande kanaler på de satelliterna (36.0E) lär inte fungera, men det kvittar för mig. Enda intressanta är att det fungerar bra med de ryska. Sedan hoppas jag att min Solo2 grejar det här med att hantera en annan polarisering. Dock så har jag kikat på lite forum här och där och Dreamboxarna verkar kunna hantera det. Om de boxarna kan det så borde det inte vara några problem för Vuplusboxarna.

Det ska sägas att jag inte har fått parabolen på taket ännu. Förbereder mig så att jag kan testa ut allt.

Drejjmit
2014-03-16, 19:32
Sedan hoppas jag att min Solo2 grejar det här med att hantera en annan polarisering.
Inga problem. Min Vu+ Duo2 har Polarisation Circulär vänster/höger i kanalsökning. Dock behöver du rätt LNB. Dom för H/V fungerar inte.

Rags32
2014-03-25, 13:59
Då har det inte gått alls så smidigt som jag hoppades att det skulle göra.

http://www.digitalnordic.se/dn-8-vag-diseqc-switch-8in-1terr-1ut-inomhus/400-0 (ingen manual tillkommer)

Här är DiSEqC-switchen som installerades och jag har prövat på mängder med olika inställningar på min Solo2, men konstant så gnäller den på att parabolen är felvinklad. Thor funkar automatiskt (Satt som LNB 1). Resterande LNB tas inte in...

Informationen är att jag ska behöva köra 1.1, men inställningar därefter har jag ingen aning om hur jag ska ställa in.

https://www.youtube.com/watch?v=1Iz2SBi06GA

Har prövat guiden ovan utan succé på min Solo2. Jag har även testat att köra enkla inställningar DiSEqC A-D, men där tas också endast Thor.

Jag lyckas få kontakt med Sirius på LNB 2 när jag använder min Miraclebox 9 och sätter DiSEqC-switch 1.0 till Tone B så det verkar ju som att det ska fungera! Annars har jag inte kommit någon vart... Några idéer?

nicolito
2014-03-26, 20:14
Jag har en liknande swich som du men kör med 8 lnb. Välj 1,1och sen lnb 1 om jag inte minns fel så ska du ändra sen till output 1 och sen likadant för de andra huvudena.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

nicolito
2014-03-26, 20:15
Har du en torodial eller?

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Rags32
2014-03-26, 20:40
Har du en torodial eller?

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Exakt! En T-90.

http://home.swipnet.se/peter_kristiansson/toroidal.html

Rags32
2014-03-26, 20:51
Jag har en liknande swich som du men kör med 8 lnb. Välj 1,1och sen lnb 1 om jag inte minns fel så ska du ändra sen till output 1 och sen likadant för de andra huvudena.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Antar att du menar själva switchen. Får ta och kika på det!

Och här har man strulat med flera olika diverse tunerinställningar så visar det sig att det är själva switchen som behöver kollas upp... Hoppas det blir rätt nu!

nicolito
2014-03-27, 16:47
Så här ska det se ut för thor om du har den som lnb1.


2026

Rags32
2014-03-31, 15:21
Så här ska det se ut för thor om du har den som lnb1.


2026

Nu har jag testat detta och kan meddela att det fungerar strålande! Tackar!

För ryska kanalerna måste det till speciella inställningar. Bifogar en bild.

2032