handdator

Visa fullständig version : Snabbaste/bästa TV kortet för ComHem eller satellit? Mediaportal/ArgusTV



jakkeman
2014-03-15, 07:56
Hej!

Vilket TV kort är snabbast på kanalbyten, nån aning om tid för fria respektive kodade kanaler?
intresserad av info både för DVB-C och DVS-S2 kort.

Har två gamla Terratec DVB-C kort som både i renodlad singleseat MediaPortal setup eller singleseat ArgusTV server/MediaPortal frontend, skulle säga att det tar 1-2 sekunder för kanalbyte, även fria kanaler vilket ju är mycket långsammare än en Dreambox DM500HD :mad:

Finns det snabba kort som har två eller fyra tuners, men bara tar en PCI plats?

Eller kan man lösa "prestandaproblemet" genom att ersätta MediaPortal/ArgusTV med annan programvara? Kravet är att det ska fungera med softCAM, i multiseat och som mediaspelare för filmer, gärna även bilder och musik.

Schwede30
2014-03-15, 22:14
Den här sidan har en stor mängd TV-kort i alla möjliga storlekar. Om de är snabba eller inte är väl upp till användarens tycke. Har för mig att de fick rätt bra kritik när de kom, men kommer inte ihåg ifall det var för att har upp till fyra ingångar eller om de fungerade bra,

http://www.tbsdtv.com/products/tbs8920-dvb-s2-tv-tuner-pci-card.html

joxen
2014-03-16, 21:00
har testat en massa olika tv kort och det är ingen större skillnad på tiden för kanalbyte.

Om du vill snabba på kanal bytena köp en ssd disk och time shifta på.

Om du kör multiseat setup stäng av rtsp och kör unc ist spar oxå tid.

jakkeman
2014-03-17, 07:37
Så med andra ord kan man inte få en "PC" lösning som är lika snabb som en Dreambox idag verkar det som?

Joxen, har en SSD disk men den snabbar inte märkbart upp kanalbytena när man zappar genom kanallistan, har jag missat nån inställning?

joxen
2014-03-17, 11:31
Det snabbaste jag kört i pc väg är openelec med tvheadend som tvserver (under 1 sec) du kan testa utan att instalera om din dator om du har två usb stickor bara att ladda ner från openelec.tv om hoppas att ditt tvkort funkar under linux (att openelec har stöd för ditt kort).

jag kör mediaportal tv server och så länge jag håller mig till samma kort så tar kanal bytet ca 1 sec och tycker att det är ok men om jag byter från dvb-s till dvb-t tar det kanske 3 sec.
tycker inte att det är så farligt lång tid men förstår din frustration hadde över 5 sec tidigare och då han man trycka flera gånger på ok knappen på fjärren :(.

vet inte så mycket om argus hadde problem när jag testade med blåskärm vilket resulterade i att det inte var optimalt för mig med mina tv kort så vet inte om det går att ta bort rtsp streaming.