handdator

Visa fullständig version : Trådlös internet med WRT54GL?



Pz007
2014-03-27, 20:57
Hej
Har internet med hastighet 50/5 Mbit/s och en trådlös router Linksys WRT54GL, min fråga är klarar routern trådlöst min hastighet och undrar vilken usb trådlös adapter passar bra med hårdvaran och hastigheten.
Tack på förhand

Bogdan
2014-03-27, 21:36
Jag tror med G standard och wpa får ca 20-25 Mbit som mest trådlöst.

DennisOlof
2014-03-28, 22:59
Tveksamt om WRT54GL ger nog inte några vidare trådlösa hastigheter, över lag kan man säga att äldre trådlösa produkter, access punkter osv, inte ger så bra hastighet. Därför många också uppgraderat eller kastat sin äldre trådlösa utrustning. Om man däremot har sämre hastigheter som upp till 20Mbit på sin internetlina, då duger det utmärkt. Testade själv en DWL-G700AP på en 100/10 lina. Den klarar bara 54Mbit standarden, körde utan kryptering och allt, fick inte ut mer än 23Mbit när jag testade hastigheten och tankade filer.

Men helt OK hastighet för en produkt från den tiden. Testade också nyare DAP-1360 med N standarden och med begränsning att bara köra en 20Mhz kanal, den kom upp i runt 45Mbit när jag testade. Då var det WPA2 med AES, så betydligt bättre, nyare chip, snabbare osv. Plus att jag hade optimala förhållanden. så det är inte konstigt egentligen, för hårdvaran idag är mycket mer kraftfull än vad den var tidigare. Kunde testat med bredare 40Mhz kanal, men det orkade jag inte bry mig om. Dessutom när jag körde direkt med kabel och testade så kom jag mycket nära 100/10 som anslutningen skulle ge, så testat jag gjorde, kunde jag alltså lita på.

Pz007
2014-04-01, 12:21
Tack för era svar, ok jag förstår, jag verkar har för gammal utrustning vad föreslår ni vilken router och vilken USB trådlös adapter klarar dagens snabba hastighet?

_com_bort_
2014-04-01, 18:15
Lägg in openwrt-mjukvara på din router så kan du nog köra med 40 Mhz kanaler och komma upp i den hastighet som ditt bredband klarar att leverera.
Eller nej förresten 40 Mhz kanaler går bara på n-nätverk.

http://wiki.openwrt.org/toh/linksys/wrt54g

Lycka till :)

DennisOlof
2014-04-01, 21:29
_com_bort, precis. Det som är problemet. Men inget ont om det, utrustningen fungerar ju, även om det går långsamt. Många har ju inte mer än ADSL och då gör det ju inget eftersom man aldrig kommer upp i taket då internet tråden begränsar.

Men nog bör man kunna få ut 30-40Mbit i alla fall, kanske krävs man har bra mottagning över WLANet, vet inte.

jo1
2014-04-01, 21:53
trådlöst inte mer än 20-25mbit
har testat det mesta med boxar kollar du mobil med 4g
så går det att komma upp i 30-45 mbit

DennisOlof
2014-04-01, 23:00
jo1, säger du det ok. Kanske blandar ihop det med N standarden. Det är möjligt jag inte fick ut mer än typ 25Mbit sist jag testade, lite osäker faktiskt och då var det en äldre D-link som bara har 54Mbit och G standarden.

Nyare AP DAP-1360 där fick jag mycket högre hastighet på N standarden, fast det bara var 20Mhz kanal. Maxade på runt 45-50Mbit när jag testade, iofs satt jag nära APn så det var optimala förhållanden men snabbt gick det.

_com_bort_
2014-04-02, 23:25
Pz007 kolla här:

http://download.oscam.cc/index.php?&direction=0&order=mod&directory=1.20_TRUNK/mips-wrt54g

Det finns färdigkompilerad version av senaste oscam till din router :)

Har du testat att köra oscam på den?

MVH