handdator

Visa fullständig version : Mediaportal 2 och mdapi plugin



cry_wolf
2014-04-05, 12:37
Hej

Någon som testat MediaPortal 2 och fått den att fungera med kort ?

joxen
2014-04-05, 17:25
Ja men du kan bara köra ett kort sök vägarna till mdapi pluginen är inte helt lågiskt ock liger i två olika mappar.

this are the paths:
C:\Program Files (x86)\Team MediaPortal\MP2-Server\Plugins\SlimTv.Service\Plugins\CustomDevice s\MDPlugins
C:\Program Files (x86)\Team MediaPortal\MP2-Server\MDPlugins
You have to put your plugins direct in both paths (double the files). and no subfolder in there.
If there (C:\Program Files (x86)\Team MediaPortal\MP2-Server\MDPlugins) is a mdapi.ini file you can enable logging and see what is wrong.

detta är vad jag fått veta och funkar som du vet är det inte okej att diskutera mdapi på mediaportals forum och jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer då jag inte har någon test dator för tillfället.

rolrn
2014-04-25, 10:25
Ja men du kan bara köra ett kort..
Så om man har ett kort med dubbla tuners, så fungerar bara den ena?
Har man två tv-kort med enkla tuners, så fungerar bara den ena?

Korrekt?

rolrn
2014-04-29, 12:02
Ingen?

Har ni några länkar att bjuda på då?
Hittar inget om MP2.0 och mdapi trots en massa sökande på nätet..

joxen
2014-04-30, 12:04
Det står inget på nätet det jag skrev är det jag fick info om på pm och har testat och det funkar, men som sagt jag har bara fått det att funka med ett kort.

Teeo
2015-11-07, 14:01
Hej,
Den senaste släppta versionen av MP2 innehåller samma tv-server som MP1 (TVE3). Trots det lyckas jag inte få igång MDAPI och ACAMD i MP2's tv-server. Finns det någon här i forumet som lyckats få igång det? (och då med flera tuners) (har följt tipsen i denna tråd utan att lyckas)


Hittade denna länk http://www.digital-eliteboard.com/archive/index.php/t-377768.html men lyckades inte få igång den med den infon heller. Min tyska är i princip obefintlig och google translate gjorde så gått den kan.

Teeo
2015-11-22, 16:12
Hej Igen,
Har lyckats få igång mdapi under MP2 OCH med stöd för FLERA tuners!
Utöver guiden i början av tråden så skapar man en "dummy" textfil och döper den till "TvService.exe". Kopiera in denna filen till mappen "C:\Program Files (x86)\Team MediaPortal\MP2-Server" sen ska det lira :)
Ska göra lite fler tester innan det är helt bekräftat

rolrn
2015-11-22, 18:03
Nu hänger jag inte med. MP2 använder ju samma TV-server som MP1??

Teeo
2015-11-23, 11:01
Det är sant att MP2 använder samma TV-server som MP1 men MDAPIFiler "känner" av vilken dennes värd är ("TvService.exe" för MP1). Eftersom värden för MP2 heter "MP2-Server.exe" så kunde den känna igen den och bete sig på samma sätt som om det hade varit MP1. Det är därför man kunde lura den genom att skapa den "dummy" fil som i en tidigare post.
Jag har laddat upp en ny version av MDAPIFiler i filarkivet som känner igen MP2 och som då beter sig på samma sätt som för MP1.
Man behöver inte kopiera in något under "\SlimTv.Service" som skrivet tidigare i guiden.

rolrn
2015-11-23, 11:38
Bara att vänta på att din uppladdning blir godkänd av admin m.a.o..

joxen
2015-11-23, 14:08
@teeo menar du att du använder mp2 tvserver nativ (ver 3.5) och fått det att funka med flera kort och mdapi? eller att du använder samma ver av tvserver som ligger i mp1.

atomized
2015-11-23, 17:00
Bara att vänta på att din uppladdning blir godkänd av admin m.a.o..
Jag har godkänt filerna nu.
Det var två st. med nästan samma namn, är det två olika eller kan man radera den ena?

rolrn
2015-11-23, 18:41
Känns som att lösningen att skapa en tom fil "TvService.exe" känns bättre, då denna MDAPI inte är av senaste snitt direkt (förutom kodändringen för detektering av MP2 då).
..men skall testas

juppe
2016-01-29, 12:13
Slänger in en fråga i denna tråd.
Har testat som i tråden och får det att "fungera".
Problemet är bara att bilden funkar i några minuter, sen blir den helt randig i några minuter för att sedan komma tillbaka och sen vet jag inte hur det blir, för jag tröttnade och det verkar även som att datorn segade ner sig.
Är det någon annan som haft samma problem?

rolrn
2016-01-29, 16:00
Nope, har inte detta problem. Har iofs. endast kört detta i "testbänken" och inte långa perioder..
Servern har inget med bilden att göra. Prova kör klienten på en annan dator om du har en "klen" server.
Du har troligen ett problem med codec.

juppe
2016-01-29, 22:22
Vad menar du med att servern inte har något med bilden att göra, är det inte där som bilden kodas upp med hjälp av MDAPI?
Jag använder samma server och klient som jag kör Mediaportal 1 på dagligen och där funkar det utan problem, så om det beror på att klienten eller servern är för klena, så ska nog Mediaportal teamet tänka om, för det är väl inte meningen att det ska bli "tyngre" att köra TV bara för att man byter till MP2?

Kan iofs ha att göra med codecs, har inte koll på hur man ställer in det i MP2, får kolla på det i helgen.

Teeo
2016-03-30, 18:35
Hej!
En liten uppdatering.
Installerade den senaste versionen av MP2 (MediaPortal 2 Spring'16 Release Candidate (2016-03-25) (http://forum.team-mediaportal.com/threads/mediaportal-2-spring16-release-candidate-2016-03-25.133886/)) och med den så fungerar inte MDAPI versionen jag gjorde.
Testade med en gammal version av MDAPI (från 2009-12-08) och en tom "TvService.exe" och då fungerar det.
Hoppas den versionen kommer fungera ett tag framåt ...

Teeo
2017-05-03, 11:29
Hej!
Då var denna tråden aktuell igen.
Idag släpptes Mediaportal 2.1 och är en "release" version.
Har gjort en snabbtest utan att få MDAPI att fungera.
Om någon får det till att lira så får ni gärna skriva en kommentar här.

rolrn
2017-05-04, 07:33
Fungerar inte tricket att skapa en fil "TvService.exe" längre menar du?

Teeo
2017-05-05, 13:32
Fungerar inte tricket att skapa en fil "TvService.exe" längre menar du?

Precis.
Jag har dock fått det till att fungera med den senaste versionen av MDAPI_plus. Så nu är allt frid och fröjd igen :)

rolrn
2017-05-06, 14:29
Precis.
Jag har dock fått det till att fungera med den senaste versionen av MDAPI_plus. Så nu är allt frid och fröjd igen :)

Kanske vore bra om den laddas upp på arkivet?

Teeo
2017-05-07, 19:54
Falskt alarm.
Har fått det att fungera enligt beskrivning i tråden. Gjorde en ny installation helt från grunden (windows + MP2).
Vet inte varför det slutade att fungera i min gamla installation.
Sorry om jag orsakat problem...... :(