handdator

Visa fullständig version : varför så många svhost



sikerim
2014-05-09, 23:18
Hej nån som vet varför det är så många svhost.exe som är igång när man inte äns har öppnat nån program.Ska det vara så eller är det nåt skummt hos mig.

2081

nyburgare
2014-05-09, 23:51
OH fy, du har nog fått ett rootkit, alltså ett riktigt grymt virus.
tyvärr finns det inga riktigt bra råd att ge
det bästa är nog att skrota hela datan

sikerim
2014-05-10, 00:08
OH fy, du har nog fått ett rootkit, alltså ett riktigt grymt virus.
tyvärr finns det inga riktigt bra råd att ge
det bästa är nog att skrota hela datan

ok då skrotar jag den.vill du ha den.

wildone
2014-05-10, 00:23
Svchost.exe är en del av Windows och namnet står för "service host", vilket på svenska ungefär blir tjänstvärd. Många komponenter i operativsystemet Windows körs som så kallade tjänster, vilket enkelt uttryckt innebär program som körs i bakgrunden och inte nödvändigtvis är förknippade med vem som är inloggad i systemet.

<svar snott, orkade inte skriva själv>

atomized
2014-05-10, 00:55
Som wildone skrev.
Svchost.exe är en del av Windows operativsystem och det är fullständigt normalt att ha ett antal svchost.exe-processer igång.

Det är inget att haka upp sig på om man inte har några andra problem med datorn.

nyburgare
2014-05-10, 08:05
NEj, för f**n, jag vill inte ha den.
Tur att du tar det på allvar, kolla här : http://lmgtfy.com/?q=rootkit+svchost.exe&l=1


ok då skrotar jag den.vill du ha den.

jo1
2014-05-10, 12:42
bara att formatera och börja om behöver inte skrota datorn för det

wildone
2014-05-10, 12:58
Vafan går ni på om?

Antalet svchost i hans system är helt normalt, vare sig virus eller annat malware som är orsaken utan ett helt normalt beteende i windows.

Kalle_P
2014-05-10, 13:11
@sikerim (http://www.comhit.net/member.php/45126-sikerim)

Ta det lungt det ser normalt ut.

Om datorn funkar som den ska,behöver du inte göra nåt.


Mvh Kalle

nyburgare
2014-05-10, 14:45
Vaddå normalt beteende i windows ?? Kolla mä han matkoh så verifierar han att det är värsta sortens rotkit/virus.
Jag tror inte att man ens får lämna in en smittad data som inbyte.

jo1
2014-05-10, 14:54
men vadå om det är så så bara formatera och börja om
inget mer med det

atomized
2014-05-10, 15:49
Vaddå normalt beteende i windows ?? Kolla mä han matkoh så verifierar han att det är värsta sortens rotkit/virus.
Jag tror inte att man ens får lämna in en smittad data som inbyte.

Matkoh:s kunskaper om Windows är inte värt att kommentera... ;)

Det ÄR helt normalt att ha en 10-12 svchost.exe processer igång i sin Windows-burk. Det är som vi sagt en helt normal del av operativsystemet Windows och finns i ALLA Windows-burkar.
Sedan är det en ANNAN sak att vissa tillverkare av virus utnyttjar detta faktum och maskerar sina virus under samma namn för att försöka undgå upptäckt...
Men grundläget (utan virus) är att det finns ett antal svchost.exe processer i Windows!

Sedan om man tror att man har virus så detekterar man det bäst genom att köra ett eller flera ny-uppdaterade virus-program.

DennisOlof
2014-05-10, 15:59
Nja, det där är lite för många, då skulle jag bli misstänksam. Om man har en nyinstallerad burk brukar man ha några stycken kanske 3-5st svchost. Men det kan också vara virus och annat, då gör man bäst i att köra något utanför windows, kopiera dessa filer, sedan skicka upp dem till virustotal för att se om det är virus.

Men någon panik behöver man nog inte få.

Det som skyddar mig bäst från virus är brandvägg, stänga av java, java-script, köra med firefox och där även ha flashblocker, och no-script. De sidor som är knas och som man sedan behöver ha allt aktiverat, då kör jag med internet explorer men det är sällan och endast till sidor jag vet jag kan lita på. Andra sidors funktionalitet blir såklart lidande när man blockerar massa grejer.

Men det är så otroligt mycket skit där ute som ska förstöra, oavsett om man kör windows / linux fast linux är ju bättre skyddat från början och bättre på det viset. Värst är ju alla satans sidor proppade med banners och reklam, usch.

Kör också med webmail för att inte få in den skiten. AVG Free är bra, men jag har inte orkat installera det ännu. Har bara saker i datorn jag vet är gröna, inget mysko osv. Det får man köra och testa i virtuell maskin eller på annan dator.

nyburgare
2014-05-10, 17:01
Nä, enligt vad jag hört räcker inte det, utan diskarna måste avmagnetiseras och är det sådana där nya SSD,
ja då måste de kastas. De duger inte ens till FAT12 paging.



men vadå om det är så så bara formatera och börja om
inget mer med det

jo1
2014-05-10, 17:59
haha glöm det rent skitsnack finns progg för det
att ta bort allt från hdd så den blir som ny när du köper från affären
så det tror ja inte på för 5 öre

smegma
2014-05-10, 18:01
Vaddå normalt beteende i windows ?? Kolla mä han matkoh så verifierar han att det är värsta sortens rotkit/virus.
Jag tror inte att man ens får lämna in en smittad data som inbyte.

Det heter "dator" för bövelen!

DennisOlof
2014-05-10, 18:37
Smegma, men data kan ju vara smittad som man lämnar in, i form av garantibevis som man kladdat ner med bakterier ;)

Men att förvänta sig något i inbyte är nog lite långsökt :D

smegma
2014-05-10, 18:50
Smegma, men data kan ju vara smittad som man lämnar in, i form av garantibevis som man kladdat ner med bakterier ;)

Men att förvänta sig något i inbyte är nog lite långsökt :D

Haha, ja man vet aldrig :D

nyburgare
2014-05-10, 19:01
bara för att jag trollar, behöver ju inte alla andra trolla :) :):):)


alltså heter det datum då'rå ??? inte data ???

smegma
2014-05-10, 19:05
bara för att jag trollar, behöver ju inte alla andra trolla :) :):):)


alltså heter det datum då'rå ??? inte data ???

Du får inte trolla ensam heller :>

Bogdan
2014-05-10, 19:50
haha glöm det rent skitsnack finns progg för det
att ta bort allt från hdd så den blir som ny när du köper från affären
så det tror ja inte på för 5 öre

Finns säkert smarta virus som ligger i ram medans man formaterar och sedan när formateringen är klar så kopierar viruset sig själv tillbaka till hdn och lägger sig i mbr mm.

jo1
2014-05-10, 19:55
visst men nu pratar vi om svhost Bogdan och inget annat:rolleyes:

nyburgare
2014-05-10, 21:27
Nu trollar jag inte:
Det finns en jätteintressant tråd i ett annat forum om just detta.
(lite engelska sökord så borde ni hitta den)
Som dessutom innehåller ett hands'on exempel för de som vill testa.
Men som sagt det blir ju OT här



Finns säkert smarta virus som ligger i ram medans man formaterar och sedan när formateringen är klar så kopierar viruset sig själv tillbaka till hdn och lägger sig i mbr mm.