handdator

Visa fullständig version : Windows XP -> Linux + Wine + XPGnome ?



rolrn
2014-05-20, 09:27
Någon som har erfarenhet av att ersätta Windows XP med Linux med Wine och XPGnome?
Finns det någon färdig dist för denna XP-ersättare, eller blir det till att göra allt själv?

Har en bekant som har ett handikap, där det INTE går att byta 'look&feel" på "datorn"..
Möjligheten till att byta till Windows 7 (med XP-tema) finns också, men det kräver en vassare dator.

Används endast till som surfdator osv. (talsyntes mm).


https://www.youtube.com/watch?v=9T-7BEJpwcI

wildone
2014-05-20, 09:50
Inte för att vara näsvis, men varför inte bara köra vidare på XP då?
Bara för att det inte uppdateras så slutar ju inte operativet fungera, och stödet för XP hos tredjepartsleverantörer av program lär ju leva vidare ett tag till i alla fall, så ett par år till lär det ju fungera att köra vidare. Sen börjar väl utvecklingen springa lite väl långt ifrån kanske.

Fortfarande många myndigheter/företag som ligger kvar på XP..

rolrn
2014-05-20, 11:41
..för att installationen har ballat ur. Varnar konstant med popup-rutor att support har upphört.
Att installera XP igen känns ju ganska meningslöst..

atomized
2014-05-20, 12:14
Det borde gå att disabla popup-rutorna om det är enda problemet. Googla så finner du lösningar på det.

Notera att det finns olika slag av varningsmeddelanden. Dels Windows/Microsofts egna och dessutom kan det antivirusprogram du använder slänga upp egna varningsmeddelanden om att supporten på Win XP har gått ut.

Det borde dock som sagt gå att disabla varningsrutorna. Om XP-installationen i övrigt fungerar fint så verkar det vara den lättaste lösningen.

tobbe54
2014-05-20, 16:55
Inte för att vara näsvis, men varför inte bara köra vidare på XP då?
Bara för att det inte uppdateras så slutar ju inte operativet fungera, och stödet för XP hos tredjepartsleverantörer av program lär ju leva vidare ett tag till i alla fall, så ett par år till lär det ju fungera att köra vidare. Sen börjar väl utvecklingen springa lite väl långt ifrån kanske.

Fortfarande många myndigheter/företag som ligger kvar på XP..


Det borde gå att disabla popup-rutorna om det är enda problemet. Googla så finner du lösningar på det.

Notera att det finns olika slag av varningsmeddelanden. Dels Windows/Microsofts egna och dessutom kan det antivirusprogram du använder slänga upp egna varningsmeddelanden om att supporten på Win XP har gått ut.

Det borde dock som sagt gå att disabla varningsrutorna. Om XP-installationen i övrigt fungerar fint så verkar det vara den lättaste lösningen.

Intressant tråd, tänkte att detta kunde va nåt för min 87-åriga mor.
Men att döma av de två hittills inkomna kommentarerna så verkar det inte vara att rekommendera då?

atomized
2014-05-20, 17:07
Intressant tråd, tänkte att detta kunde va nåt för min 87-åriga mor.
Men att döma av de två hittills inkomna kommentarerna så verkar det inte vara att rekommendera då?
Trots att jag hållt på mycket med Linux har jag inte provat Wine. Jag kan därför inte säga om det fungerar bra eller dåligt.

tobbe54
2014-05-21, 05:03
Trots att jag hållt på mycket med Linux har jag inte provat Wine. Jag kan därför inte säga om det fungerar bra eller dåligt.

OK, får installera Linux på nån burk jag har stående och testa.
Men eftersom jag är Linux nybörjare måste jag börja ställa en kanske dum fråga:
Wine, går det att installera på alla Linux eller är det speciellt till Mint?

matkoh
2014-05-21, 05:18
Hmmmm.

wine finns som paket till de flesta distar. Kör gärna Ubuntu om du är nybörjare, då de har ett bra nybörjartänk.

tobbe54
2014-05-21, 22:26
Hmmmm.

wine finns som paket till de flesta distar. Kör gärna Ubuntu om du är nybörjare, då de har ett bra nybörjartänk.

Jo, Ubuntu kör jag idag på min server.
Så då tror jag att jag kör in det på en burk jag har stående. Och sedan Wine, för att min mor ska få testa det.
XPGnome, är det ett skin, för att få XP-lookalike?

Schwede30
2014-05-22, 06:23
Prova Linux Mint först. Det är i de flesta fall mer lättanvänt än Ubuntu. Borde gå att lägga samma XP-skinn på Mint som Ubuntu.

nicolito
2014-05-22, 08:40
Elementary är en snygg distro den med. Ubuntu, linux mint och Elementary har ubuntu i botten. Vill du att ubuntu/linux mint ska likna xp så here you go..............http://www.noobslab.com/2014/05/recall-old-memories-of-xp-with-ylmfos.html

Personligen anser jag att man skaffar sin egna theames istället för att ha en pc som ser ut som windoce, denna bakgrundsbild jag har säger väl allt?


2083

rolrn
2014-05-22, 08:48
Personligen är jag inte heller förtjust i Windows XP, men det är inte jag som skall använda datorn..