handdator

Visa fullständig version : [LÖST] DISECQ switch 2-1 Biltema



kobbelibobbe
2014-05-24, 19:30
köpte biltemas DISECQ switch 2-1 men mina fkontakter passar inte till gängorna på switchen...finns det olika gängstorlekar? och i så fall finns det adaptrar eller måste man köpa nya F-kontakter?

jo1
2014-05-24, 19:46
vad har du för fkontakter då
har själv använt biltemas utan problem med gängorna
har du någon bild på kontakterna?

kobbelibobbe
2014-05-24, 19:51
trodde det bara fanns en gängstorlek på fkontakter köpte http://images.clasohlson.com/medias/sys_master/8871265959966.jpg

switchen är inte den med svart hölje som finns på biltemas hemsida utan en med vitt (artikelnummer 24-093)

jo1
2014-05-24, 19:56
har aldrig vart med om det
och ja har bytt eller installerat ett antal switchar
något måste vara fel på gängerna då

kobbelibobbe
2014-05-24, 20:02
inga fel på gängorna...men det blir som att försöka skruva på en m6 mutter på en m5 skruv...

jo1
2014-05-24, 20:23
ja skulle ta med tillbaka och byta och kolla på en annan kan
vara fabriksfel med

kobbelibobbe
2014-05-24, 20:29
med tanke på priset är det nog ingen omöjlighet :)

jaggan
2014-05-24, 21:16
Olika storlekar på kabel

Schwede30
2014-05-24, 21:34
Mysko. Det finns olika stora F-kontakter som används till olika tjocka kablar; ju fler ringar på delen där kabeln träs på desto tunnare kabel skall användas.

MEN, änden som skall skruvas fast i DISEqC-switchen är alltid lika stor.

Du har inte råkat vända på kontakten?

atomized
2014-05-24, 21:38
Det finns vad jag vet bara en sorts anslutningsgänga på F-kontakter. Däremot finns det olika storlekar på hålet för kabeln som ju också är gängat.
Förlåt en dum fråga men det är inte så att du försöker skruva på kontakten "baklänges" eller nåt?
Kolla här hur man gör:
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/mottagning-av-markbunden-tv/antennatet#kontaktering-av-koaxialkabel-med-f-kontakt

jo1
2014-05-24, 21:44
vad har det med gängorna att göra samma
mått för det ska det vara

kobbelibobbe
2014-05-24, 23:44
Eftersom kablarna suttit på en annan switch så är dom inte fel fastsatta, det är helt enkelt så att diametern på f-kontakten (kan liknas vid en mutter) är större än diametern på honan (kan liknas med en bult/skruv) därav möts inte gängorna på respektive del vilket resulterar i att det inte går att skruva fast kablarna..


Sent from my iPhone using Tapatalk

atomized
2014-05-25, 00:39
Eftersom kablarna suttit på en annan switch så är dom inte fel fastsatta, det är helt enkelt så att diametern på f-kontakten (kan liknas vid en mutter) är större än diametern på honan (kan liknas med en bult/skruv) därav möts inte gängorna på respektive del vilket resulterar i att det inte går att skruva fast kablarna..


Sent from my iPhone using Tapatalk

OK, har aldrig varit med om nåt liknande. Det är nog bara att lämna tillbaka switchen till Biltema och köpa nåt bättre då.

nyburgare
2014-05-25, 05:11
Spekulation : är det 1/4" gänga, på något av det du köpt.

Känner igen symptom från när jag skulle byta smörjnipplar på min amerikanare av 2011 årsmodell.

kobbelibobbe
2014-05-25, 09:45
Spekulation : är det 1/4" gänga, på något av det du köpt.


Ser ut att vara samma gänga, men olika storlekar. För att likna det med människor mannen har för liten skruv för ändamålet men kondomen verkar ha rätt textur..,


Sent from my iPhone using Tapatalk

jo1
2014-05-25, 11:25
som sagt va byt bara och ta med en fkontakt så du kan testa är säkert fabriksfel

lonn2se
2014-05-25, 16:45
Vet inte om biltemas switchar funkar med dreambox? De de sålde för några år sedan funkade fint, men har för mig att de varit problem med vissa sorter
Biltema sålt. Kan annars rekommendera EMP 2/1 som funkar fint med alla dreamboxar för ca en hundring.

kobbelibobbe
2014-05-25, 18:41
Ny switch och kablarna passar :) Biltemas nya verkar fungera bra iaf till en MB mini HD


Sent from my iPhone using Tapatalk

jo1
2014-05-25, 19:33
så bra då
och lonn2se det flesta diseq(switchar) från biltema
har funkat på dreambox
även dem som säljs nu med

nyburgare
2014-05-25, 19:56
Fattar inte ??
ny switch med samma art# 24-093 och helt plötsligt passar grejerna, var det en "varg" den 1:a.


Ny switch och kablarna passar :) Biltemas nya verkar fungera bra iaf till en MB mini HD

jo1
2014-05-25, 20:32
vad fattar du inte nyburgare va fel på grejerna så enkelt
va säkert fabriksfel på gängerna på diseqcen

nyburgare
2014-05-25, 21:01
Visste inte att du visste det, dåligt av mig att inte veta det.
Det borde jag självklart ha förstått, sorry.


vad fattar du inte nyburgare va fel på grejerna så enkelt
va säkert fabriksfel på gängerna på diseqcen

kobbelibobbe
2014-05-25, 22:41
Den första var galen


Sent from my iPhone using Tapatalk

_com_bort_
2014-05-27, 22:22
Så det var trots allt inte du som var galen då? ;)


Den första var galen


Sent from my iPhone using Tapatalk

kobbelibobbe
2014-05-27, 23:25
Jag blev den var....hela tiden!


Sent from my iPhone using Tapatalk

kobbelibobbe
2014-05-28, 21:59
JAg bryter ihop och gråter..konstaterar nu att biltemas disecq switch gjort mig gråhårig, nu när jag kom hem från jobbet och ville se fotboll så är den trasig, skruvar in kablarna i min gamla clasohlsson och får se halva matchen och bara kanaler från Thor! :mad:

VAD SKA MAN KÖPA FÖR SWITCH?!

atomized
2014-05-28, 22:28
Det är ofta värt att lägga upp några hundralappar extra för att få en bra DiseqC-switch. Tänk på att switchen överlever flera boxar. Det är lite lustigt att folk snålar på en switch som kostar 300-400:- och räcker i 10-15 år när de samtidigt köper ny box vartannat år för 3000-5000:-. ;)

Top of the line vad gäller DiseqC-switchar är Spaun. EMP brukar också vara helt OK om man vill ha ett billigare alternativ. Själv skulle jag inte köpa någon DiseqC-switch av annat märke oavsett vad som påstås i reklamen eller av säljare.

Här t.ex. finns skapliga priser på Spaun och EMP:
http://www.satvision.se/diseqc-switchar-c-98.html
http://www.zulanit.com/index.php?id_category=7&controller=category&p=2

Vill du sedan att dina switchar ska hålla bra och funka i många år så sätt dem inne på vinden istället för ute i regnet! :)

kobbelibobbe
2014-06-08, 20:00
Det vart en EMP och allt är nu frid och fröjd!


Sent from my iPhone using Tapatalk

pacmyc
2014-06-10, 10:52
Köpte nyligen en EMP 4 vägs switch från just satvision.. Jag trodde den gamla switchen (likadan) var paj men det visade sig;
- Den gamla switchen switchar perfekt mellan LNB1 och LNB2, däremot inte till LNB3 och LNB4.
- Den nya switchen switchar inte alls.
Jag har en "DM528" från dealextreme med lååång kabel, jag vet, ej optimalt. Men jag har även en annan 500 klon med ännu längre kabel och en gammal biltema 4-vägs switch som går klockrent.
Vad är skillnaden mellan att switcha LNB 1<->2 och sedan till 3 och 4? Annan spänning?
Denna box har inbyggt nätagg som kanske börjar bli kass...

atomized
2014-06-10, 11:18
Köpte nyligen en EMP 4 vägs switch från just satvision.. Jag trodde den gamla switchen (likadan) var paj men det visade sig;
- Den gamla switchen switchar perfekt mellan LNB1 och LNB2, däremot inte till LNB3 och LNB4.
- Den nya switchen switchar inte alls.
Jag har en "DM528" från dealextreme med lååång kabel, jag vet, ej optimalt. Men jag har även en annan 500 klon med ännu längre kabel och en gammal biltema 4-vägs switch som går klockrent.
Vad är skillnaden mellan att switcha LNB 1<->2 och sedan till 3 och 4? Annan spänning?
Denna box har inbyggt nätagg som kanske börjar bli kass...

Nja, det skiljer inget i spänning. Hela DiseqC-protokollet bygger på att man skickar ton-pulser på 22kHz. Däremot så spänningsmatas ju hela DiseqC-switchen från LNB-spänningen i kabeln. Så har man väldigt långa kablar kanske spänningen ligger på gränsen till att det fungerar och då kan div. skumma saker inträffa.

När det gäller fyrvägs DiseqC-switchar så är det så (om jag förstår protokollet rätt) att man först väljer "grupp" A/B eller C/D, sedan väljer man position inom gruppen A eller B resp. C eller D. Så om din switch bara funkar på A/B så är det väl "gruppväljeriet" som krånglar.
http://www.eutelsat.com/files/contributed/satellites/pdf/Diseqc/Reference%20docs/bus_spec.pdf

Det finns olika saker som kan störa DiseqC-signaleringen. Har man långa kablar kan man tänka sig att ton-signalerna dämpas så mycket att det till slut inte fungerar. Ett annat vanligt problem på Dreambox m.fl. Linux-boxar är att spänningsaggregatet alstrar en massa övertoner som fortplantas ut på antennledningen och stör DiseqC-signaleringen. Det är därför dyrare switchar som Spaun eller EMP oftast fungerar bättre då de har bättre inbyggda filter som kan rensa bort ev. störningar.

På senare tid har jag sett EMP-switchar säljas till väldigt billiga priser. Jag vet inte om det kan innebära att kvaliteten på dem också numera är sämre...?