handdator

Visa fullständig version : Startscript: Köra flera Softcams samtidigt



Rags32
2014-06-04, 12:02
Leker nu med min Solo2 (Blackhole) och har nyligen fått igång Scam. Tanken slog mig att man kan göra ett startscript för både Scam och OScam. Jag gjorde då detta:


#!/bin/sh

CAMNAME="OScam / Scam 3.60"

remove_tmp () {
rm -rf /tmp/*.info* /tmp/*.tmp*
}

case "$1" in
start)
echo "[SCRIPT] $1: $CAMNAME"
remove_tmp
/usr/bin/oscam &
sleep 10
/usr/bin/scam_3.60 &
;;
stop)
echo "[SCRIPT] $1: $CAMNAME"
killall -9 oscam 2>/dev/null
sleep 3
killall -9 $ scam_3.60 2>/dev/null
sleep 3
remove_tmp
;;
*)
$0 stop
exit 0
;;
esac

exit 0


Dessvärre gick det inte igång. Någon som kan rätta till det eller har förslag? Jag har givetvis inte glömt att sätta rättigheterna till 0755 ;)

atomized
2014-06-04, 12:30
Det borde funkat tycker jag.

Prova med att först döda alla oscam och scam processer för hand med kill kommandot.
Prova sedan att starta ditt script från kommandoprompten. Vad får du för output? Går oscam eller scam igång?

Edit:
Du får alltså starta med start parametern, om du står i samma mapp scriptet ligger typ:

./scriptname start

Rags32
2014-06-04, 12:52
Det borde funkat tycker jag.

Prova med att först döda alla oscam och scam processer för hand med kill kommandot.
Prova sedan att starta ditt script från kommandoprompten. Vad får du för output? Går oscam eller scam igång?

Edit:
Du får alltså starta med start parametern, om du står i samma mapp scriptet ligger typ:

./scriptname start

Går det här att utföra med Telnet? När jag skriver in /usr/camscript (där scripten ligger) så får jag "Permission Denied" trots min inloggning som root. Prövade att skriva in ett fullt kommando, men då påstår den sig inte hitta startscriptet.

atomized
2014-06-04, 13:07
Ja, tanken var just att du skulle göra det m.h.a. telnet.

När jag provar med min Duo2 som kör Blackhole är det inga problem att logga in och sedan göra:

cd /usr/camscript
./Ncam_CCcam2.3.0.sh start
eller
./Ncam_CCcam2.3.0.sh stop

Nu har jag inte ändrat något på min burk utan detta är originalscriptet för att starta/stoppa CCcam som jag använder.
Men jag antar att det du har gjort är att modifiera det befintliga scriptet för oscam? Så det borde funka likadant.

Nu fattar jag vad du gör för fel!
Du använder
/usr/camscript
som ett kommando. Det är inget kommando utan sökvägen till mappen där scripten ligger. Att du får "Permission denied" beror bara på att du försöker köra ett kommando som inte finns. Gör som jag visade ovan istället.

Rags32
2014-06-04, 13:12
Ja, tanken var just att du skulle göra det m.h.a. telnet.

När jag provar med min Duo2 som kör Blackhole är det inga problem att logga in och sedan göra:

cd /usr/camscript
./Ncam_CCcam2.3.0.sh start
eller
./Ncam_CCcam2.3.0.sh stop

Nu har jag inte ändrat något på min burk utan detta är originalscriptet för att starta/stoppa CCcam som jag använder.
Men jag antar att det du har gjort är att modifiera det befintliga scriptet för oscam? Så det borde funka likadant.

Nu fattar jag vad du gör för fel!
Du använder
/usr/camscript
som ett kommando. Det är inget kommando utan sökvägen till mappen där scripten ligger. Att du får "Permission denied" beror bara på att du försöker köra ett kommando som inte finns. Gör som jag visade ovan istället.

Justja!! Ber om ursäkt! Jag har bara börjat köra Linux sedan en månad tillbaka så jag glömmer kommandona då och då :P

atomized
2014-06-04, 13:30
Ingen fara!
Jag ser ju att du försöker och lägger ner lite möda på det och då är det bara kul att hjälpa till! :)

Nu måste jag sticka och blir borta större delen av dagen. Men jag tittar in i kväll och ser hur det går för dig och om du behöver nån hjälp då.

Rags32
2014-06-04, 13:39
Jävligt konstigt men jag får konstant not found när jag försöker starta mitt script!

Jag kör ./Ncam_OScam_scam3.60.sh start

Tror det har att göra med att boxen inte lyckas finna alla bins för att starta upp...

Rags32
2014-06-04, 14:48
Succé! Felet jag gjorde var att fixa scripten när de väl var inne i boxen. Tydligen går det inte att ändra i efterhand...

En fråga dock. När jag körde bara Scam märkte jag att den kunde emulera mitt CD-kort. Löper jag risk för att mitt kort bränns om både OScam och Scam är igång?

Rags32
2014-06-04, 15:06
Ok scriptet drar igång utan tvekan men skiten slutar att fungera. Det verkar som att Scam och OScam inte klarar av att samarbeta. OScam hanterar till en början kortet utan problem. Sen tar allt slut när jag zappar till exempelvis DR1 och sen tillbaka till en Canal Digital-kanal. Inget förutom SoftNDS-kanaler avkodas alltså till slut... Nåväl det var en fin tanke...

atomized
2014-06-04, 21:48
Det borde inte vara någon risk att bränna kortet bara för att du kör oscam + scam samtidigt, scam gör ju inget med kortet.

Det borde gå att få oscam och scam att fungera samtidigt på samma burk. Men det hänger ju på att allt är rätt konfat och att inga portar kolliderar m.m. Nu vet jag inte exakt hur du har satt upp det men om du kör oscam som klient kan man kanske sätta upp scam som en "remote reader" i oscam så att caid 090F styrs mot den. Jag vet inte vilka konfigureringsmöjligheter det finns i scam för jag har aldrig provat den.

Jag har motsvarande funktionalitet som du vill åt fast jag använder en Raspberry Pi som jag kör oscam på för CD-kortet. På samma Pi kör jag också CSP med soft-NDS pluginen (motsvarar scam). Som klient på boxen kör jag cccam. Detta funkar så att jag kan se CD-kanalerna och växla till DR och NRK utan problem. Det funkar även för de andra klienterna.

Rags32
2014-06-04, 22:09
Det borde inte vara någon risk att bränna kortet bara för att du kör oscam + scam samtidigt, scam gör ju inget med kortet.

Det borde gå att få oscam och scam att fungera samtidigt på samma burk. Men det hänger ju på att allt är rätt konfat och att inga portar kolliderar m.m. Nu vet jag inte exakt hur du har satt upp det men om du kör oscam som klient kan man kanske sätta upp scam som en "remote reader" i oscam så att caid 090F styrs mot den. Jag vet inte vilka konfigureringsmöjligheter det finns i scam för jag har aldrig provat den.

Jag har motsvarande funktionalitet som du vill åt fast jag använder en Raspberry Pi som jag kör oscam på för CD-kortet. På samma Pi kör jag också CSP med soft-NDS pluginen (motsvarar scam). Som klient på boxen kör jag cccam. Detta funkar så att jag kan se CD-kanalerna och växla till DR och NRK utan problem. Det funkar även för de andra klienterna.

När jag bara kör Scam så avkodas mitt CD-kort. Kanske har nån annan emulator installerad i sig? Det verkar iaf ske någon form av krock efter att Scam har avkodat exempelvis DR1 och jag har sedan zappat tillbaka till CD-kanalerna. Jag får kolla upp möjligheterna med Scam, men det ser inte så ljust ut på den fronten.

Rags32
2014-06-04, 22:49
Jag har ingen koll på cardserverproxy, men en idé vore i såfall att köra det pararellt med OScam. Alltså läsa av det som reader i OScam.

nyburgare
2014-06-05, 08:00
AutoCam, fungerar ju varför inte använda den ????
(RC blå, grön)

Volvo3
2014-06-05, 08:09
Det lär inte gå att ha båda cam:arna aktiva samtidigt. Dom kommer ju båda att läsa och skriva till samma devices i linux och det lär knappast fungera.
Sök på streamboard forum efter oscam-emu och installera den som kompliment till vanliga oscam.

atomized
2014-06-05, 09:09
Som sagt, jag har ingen koll på scam. Jag föreställde mig att det var en typ av cardserver. Men Volvo3 har säkert rätt när han säger att det blir konkurrens om samma devices i Linux.

AutoCam vet jag inte vad det är.

CardServerProxy med softNDS-plugin har jag koll på och den fungerar som en newcamd-cardserver. :) Det borde alltså gå att lägga in den som en extern reader i oscam. Men CSP går knappast att köra på din Vu+ så då måste du sätta upp den på en annan burk.
Och ska du ändå göra en annan burk kan du lika gärna lägga oscam där också så har du en riktig cardserver sedan.
På boxen kan du då välja att köra valfri klient mgcamd, oscam eller cccam.

nyburgare
2014-06-05, 09:34
Fungerar inte denna enkla lösning ??

TS har scam och oscam redan installerade ??
oscam som både server/client ??
autocam ingår by design
Om nu CAM's är korrekt installerade
prova sätt oscam som default cam vilket jag tror du redan har ?? ((blåknapp + höger/vänsterpil byter default cam))
zappa in NRK1, tryck blå, grön och add........ klart
iterera på de du vill ha annan CAM på än default
När du sedan zappar från tex TV3 till NRK1 så kommer oscam att termineras och scam att startas.
((vad jag inte vet är om det tar längre tid att zappa tillbaka iom du kör server också med det är bara att prova, kör själv server i annan burk))

fungerade det spara då /etc/BhCamConf

atomized
2014-06-05, 10:01
Det låter som en bra variant! :)
Har dock inte använt autocam själv, men det låter som att det är värt att prova för TS.

Rags32
2014-06-05, 10:44
Det lär inte gå att ha båda cam:arna aktiva samtidigt. Dom kommer ju båda att läsa och skriva till samma devices i linux och det lär knappast fungera.
Sök på streamboard forum efter oscam-emu och installera den som kompliment till vanliga oscam.

Det här är nog inte lika enkelt som nyburgares metod, men mer lockande då zappningen måste gå till mycket bättre. Nu ska det byggas på en gång!

Rags32
2014-06-05, 11:01
En fråga som jag alltid har haft angående OScam är hur man komprimerar den? Jag kan göra det via SimpleBuild-scriptet, men jag vill lära mig hur man gör det själv.

atomized
2014-06-05, 11:27
En fråga som jag alltid har haft angående OScam är hur man komprimerar den? Jag kan göra det via SimpleBuild-scriptet, men jag vill lära mig hur man gör det själv.

Menar du kompilera?
Du kan kolla under Guider här på forumet. Det finns flera guider som beskriver hur man tankar hem och kompilerar oscam bl.a. Minimes guide och min (Raspberry Pi).

Rags32
2014-06-05, 11:51
Menar du kompilera?
Du kan kolla under Guider här på forumet. Det finns flera guider som beskriver hur man tankar hem och kompilerar oscam bl.a. Minimes guide och min (Raspberry Pi).

Nej nej kompileringen är lätt! Men om du jämför download.oscam.cc versioner av OScam så kan du se att de har en mindre filstorlek. Kompilerar jag OScam direkt med "Make" så blir storleken trippelt så stor än versionen som går att ladda ner.

nyburgare
2014-06-05, 12:11
Lätt ..... För mig brukar allt krångla och vara svårt :mad:

Är det denna ni pratar om ??? eller vad är "oscam-emu" ???
https://github.com/oscam-emu/oscam-emu

rolrn
2014-06-05, 12:18
Storleken på den kompilerade filen beror på vilja moduler du väljer att inkludera.
Om du inte gör något aktivt val få du t.ex. med dig stöd för en massa krypteringssystem som du knappast behöver i Sverige.

atomized
2014-06-05, 12:20
OK, intressant!
Jag laddade för skojs skull hem en Raspberry Pi version från den sidan och den binären var 460kB medan den jag kompilerat själv är 925kB.
Jag vet inte om de strippat viss funktionalitet för att få ner storleken eller om det är som du säger att de komprimerar filerna på nåt sätt. Kräver vidare undersökning... :)

Rags32
2014-06-05, 12:56
Storleken på den kompilerade filen beror på vilja moduler du väljer att inkludera.
Om du inte gör något aktivt val få du t.ex. med dig stöd för en massa krypteringssystem som du knappast behöver i Sverige.


OK, intressant!
Jag laddade för skojs skull hem en Raspberry Pi version från den sidan och den binären var 460kB medan den jag kompilerat själv är 925kB.
Jag vet inte om de strippat viss funktionalitet för att få ner storleken eller om det är som du säger att de komprimerar filerna på nåt sätt. Kräver vidare undersökning... :)

Det har till 100 % med komprimeringen att göra. I SimpleBuild finns det som ett alternativ. Utan den blir min fil 1,3 MB och med den blir den dryg 500 kB precis som versionerna man kan ladda ner.

_com_bort_
2014-06-05, 20:56
Den mindre filstorleken har väl knappast med någon komprimering att göra?

Det beror ju på vilka "moduler" eller "kodsystem" man väljer att inkludera.
Ju färre desto mindre fil.
Dock ingen komprimering.

MVH


OK, intressant!
Jag laddade för skojs skull hem en Raspberry Pi version från den sidan och den binären var 460kB medan den jag kompilerat själv är 925kB.
Jag vet inte om de strippat viss funktionalitet för att få ner storleken eller om det är som du säger att de komprimerar filerna på nåt sätt. Kräver vidare undersökning... :)

Rags32
2014-06-05, 21:28
Den mindre filstorleken har väl knappast med någon komprimering att göra?

Det beror ju på vilka "moduler" eller "kodsystem" man väljer att inkludera.
Ju färre desto mindre fil.
Dock ingen komprimering.

MVH

2091

Det här alternativet finns inkluderat.

Testade lägga till alla möjligheter och tog bort komprimeringen. Resultat 2,5 MB

Testade detsamma som ovan fast denna gång med komprimering. Resultat 450 kB

Komprimering finns visst alltså och det är det som används för de versioner man kan ladda ner.

2092

atomized
2014-06-05, 22:24
Den mindre filstorleken har väl knappast med någon komprimering att göra?

Det beror ju på vilka "moduler" eller "kodsystem" man väljer att inkludera.
Ju färre desto mindre fil.
Dock ingen komprimering.

MVH

Det finns tydligen en utility för att packa binärer som heter UPX:
http://upx.sourceforge.net/

Biasse
2014-06-05, 22:28
Finns ingen anledning att skapa egen oscam så länge man inte kan lägga till funktioner som inte ligger default. En sån kan tex vara andra keys mm. Annars rullar den på fint med anticasc osv.

Vad är ni ute efter är min fråga. Att srarta 2 olika emu mm är ju inga problem. Rätt reader i oscam och shit kör bara...

Rags32
2014-06-05, 23:23
Jag hittade något intressant som heter OSEmu. https://github.com/oscam-emu/OSEmu

Har någon fått detta att fungera och kan hjälpa mig?

Jag kompilerade programmet m.h.a. crosscompilern för MIPS Enigma2. Pillade in i boxen och körde med detta script.

#!/bin/sh

CAMNAME="OSEmu"

remove_tmp () {
rm -rf /tmp/*.info* /tmp/*.tmp*
}

case "$1" in
start)
echo "[SCRIPT] $1: $CAMNAME"
remove_tmp
/usr/bin/OSEmu -a server:passwd -p 12345 -b &
sleep 15
/usr/bin/oscam -b &
;;
stop)
echo "[SCRIPT] $1: $CAMNAME"
killall -9 OSEmu oscam 2>/dev/null
sleep 1
remove_tmp
;;
*)
$0 stop
exit 0
;;
esac

exit 0

Men den vägrar starta och fönstret i Telnet säger detta: /usr/bin/OSEmu: line 1: syntax error: unexpected word (expecting ")")

Antagligen kompileringsfel, men hur åtgärdar jag detta?

Kan meddela att också att oscam-emu fungerar galant, men vill kolla på alternativet där jag kan dela vidare detta i en server!

atomized
2014-06-05, 23:55
Intressant! :)

Jag kan tyvärr inte säga varför du får fel när du kör den i din Vu+.
Men jag provade för skojs skull att kompilera upp den och köra på en liten Linux-maskin (Dockstar). Det var inga som helst problem och det funkade rätt av. Jag styrde om min CCcam klient med en L: line mot den nya servern och fick bild på DR och NRK. Tyckte att den avkodade lite snabbare än CSP som jag kört med hittills.

Undrar om den öppnar några andra skojiga kanaler förutom Viasat-kanalerna...? ;)

Rags32
2014-06-05, 23:58
Intressant! :)

Jag kan tyvärr inte säga varför du får fel när du kör den i din Vu+.
Men jag provade för skojs skull att kompilera upp den och köra på en liten Linux-maskin (Dockstar). Det var inga som helst problem och det funkade rätt av. Jag styrde om min CCcam klient med en L: line mot den nya servern och fick bild på DR och NRK. Tyckte att den avkodade lite snabbare än CSP som jag kört med hittills.

Undrar om den öppnar några andra skojiga kanaler förutom Viasat-kanalerna...? ;)

Den stödjer SoftCam.key i mappen /usr/keys (kan vara så att du behöver kasta in den filen). Så du kan lägga in en massa skojiga kanaler från flera satelliter om du lägger in rätt kod.

atomized
2014-06-06, 00:04
Den stödjer SoftCam.key i mappen /usr/keys (kan vara så att du behöver kasta in den filen). Så du kan lägga in en massa skojiga kanaler från flera satelliter om du lägger in rätt kod.

OK, men Viasat-nycklarna verkar den ha i koden för jag har ingen SoftCam.key på denna maskinen. Så jag lurade på om den hade några andra nycklar i koden också. I README:n nämner de följande caid: 0D00,0D02,0D03,0D05,090F. 090F är ju Viasat, men vad de andra är har jag inte kollat upp ännu.

Undrar om inte du Rags32 skulle skaffa dig en liten Linux-maskin att labba med, t.ex. en Raspberry Pi. ;)
Det skulle bli så mycket enklare för dig än att korskompilera för Vu+. Vad kompilerar du på för maskin förresten? Du kanske redan har en Linux-burk?

Rags32
2014-06-06, 00:10
Jo, allt skulle bli enklare ser jag, men jag gillar utmaningar! Jag emulerar Linux m.h.a. VMware på min Windows 7-dator. Korskompilering är ganska frustrerande, det må jag säga. :P

atomized
2014-06-06, 00:21
Jo, utmaningar kan väl vara kul i sig.

Själv har jag blivit mer och mer förtjust i små Linux-maskiner med ARM-processor. De tar nästan ingen plats, är helt ljudlösa och drar inte mycket ström (c:a 5W). Jag har två Dockstar och två Raspberry Pi som jag har som "labbservrar". Vill jag testa något kan jag enkelt kasta in det på någon av de maskinerna.

Sedan har jag ytterligare några fler maskiner av samma och liknande typer som tjänstgör som div. servrar runt om i huset. För CS, VoIP-växel, IPv6 gw, filserver m.m. Även om det kan synas onödigt att ha typ en maskin för varje tjänst så är det väldigt smidigt när man labbar och kanske vill starta om eller flytta kablar utan att störa några andra tjänster. Och 5-6 av de här maskinerna drar inte mer ström än en 30W glödlampa. Och allihop ryms på ett hyllplan i min bokhylla om det skulle vara så. :)

atomized
2014-06-06, 00:44
Men den vägrar starta och fönstret i Telnet säger detta: /usr/bin/OSEmu: line 1: syntax error: unexpected word (expecting ")")


Kom att tänka på en sak...
Det var inte så att du glömde att sätta filöverföringsprogrammet i binärt läge när du skickade över filen till Vu+? Då kan man få liknande fel p.g.a. att filen blir förvanskad. Kolla att byte-storleken är exakt densamma på filen efter överföringen. ;)

Rags32
2014-06-06, 00:59
Kom att tänka på en sak...
Det var inte så att du glömde att sätta filöverföringsprogrammet i binärt läge när du skickade över filen till Vu+? Då kan man få liknande fel p.g.a. att filen blir förvanskad. Kolla att byte-storleken är exakt densamma på filen efter överföringen. ;)

Hmm, ska checkas.

Angående andra burkar så är det väl något jag kanske kommer kika på i framtiden. Prio 1 för mig är att ordentligt bemästra min Solo2 inkluderat att kompilera OScam åt den. Underlättar då jag vill pyssla på källkoden för OScam så att den fungerar efter mina önskemål. :)

Rags32
2014-06-06, 10:19
Nu är det checkat. Funkar fortfarande inte... Enda jag kan tänka mig är att kompileringen är fel. Jag kör med samma toolchain (http://www.streamboard.tv/oscam/wiki/crosscompiling#MIPSELPLI4) som jag använder för att kompilera OScam för min Solo2.


svn checkout https://github.com/oscam-emu/OSEmu/trunk OSEmu
cd OSEmu
make CROSS=$TOOLCHAIN/bin/mipsel-tuxbox-linux-gnu-

Rags32
2014-06-06, 22:53
Äntligen lyckat! Kompilering av OSEmu för Enigma2 complete tack vare legenden Gorgone igen... Jag får lära mig hur man kompilerar dessa program för olika system ordentligt i framtiden.

Funkar galant och går jävligt bra att dela vidare i en server.

atomized
2014-06-06, 23:39
Kul att du lyckades till slut! :)