handdator

Visa fullständig version : Telia problem? (tror jag)



TomTitt
2014-06-24, 13:26
Dreambox med telias modem och rauter (thomson). Funkade för mindre än en vecka sen. Nu ingen bild, flyttar boxen till ett anat ställe, bild! Flyttar tillbaka boxen ingen bild. Internet finns, nätverks test ok, bild finns på gratis kanaler.
Troligt fel, dreamboxen kommer inte ut som den ska eller kommer inte tillbaka med det den ska. Hur tar jag reda på vart problemet ligger. Obs vet att boxen är helt Ok.
Kan telia via automatiska uppdateringar ändrat något som har med portar att göra?? Vet också att det är ett internet relaterat problem pga uteslutningsmetoden. Frågan är bara om jag kan åtgärda problemet själv eller om det är någon annan som äger problemet??
Tacksam om det är någon som förstår problematiken.....Många gråa hårstrån just nu!!!
TomTitt:confused::confused:

atomized
2014-06-24, 13:41
Dreambox med telias modem och rauter (thomson). Funkade för mindre än en vecka sen. Nu ingen bild, flyttar boxen till ett anat ställe, bild! Flyttar tillbaka boxen ingen bild. Internet finns, nätverks test ok, bild finns på gratis kanaler.
Troligt fel, dreamboxen kommer inte ut som den ska eller kommer inte tillbaka med det den ska. Hur tar jag reda på vart problemet ligger. Obs vet att boxen är helt Ok.
Kan telia via automatiska uppdateringar ändrat något som har med portar att göra?? Vet också att det är ett internet relaterat problem pga uteslutningsmetoden. Frågan är bara om jag kan åtgärda problemet själv eller om det är någon annan som äger problemet??
Tacksam om det är någon som förstår problematiken.....Många gråa hårstrån just nu!!!
TomTitt:confused::confused:

Nu är det egentligen inte tillåtet att prata om kortdelning över internet här när man inte har ett eget programkort...
Men hade jag varit du hade jag kollat över nätverksinställningarna ordentligt. Speciellt default gateway och DNS.

Lämplig felsökning:
Logga in i boxen med telnet och prova från kommandoraden:
1. Pinga din router
2. Pinga en extern IP-adress på internet t.ex. ping 8.8.8.8
3. Pinga en server på internet med namn t.ex. ping ping.sunet.se

Vilka av dessa går bra och vilka går inte?

Rags32
2014-06-24, 13:56
Det intressanta vore om Telia kunde blocka CCcam, Newcamd protokoll. Kaos! :)

Funkar nätet annars?

matkoh
2014-06-24, 14:05
Hmmmm.

De kan garanterat INTE blocka CCcam- eller newcamd-protokollet, då alla naturligtvis använder olika portar. Dessutom får de INTE begränsa trafiken utåt, utan att göra en förändring av internettjänsten.

LumberJack
2014-06-24, 22:38
Telia kan och får ändra mjukvaran i modemet/routern iom att det är de som äger den. Det kan mycket möjligt vara så att det handlar en mjukvarufel-uppdatering som skapat dina problem. Testa logga in i modemet och se efter hur routing/brandvägg är konfigurerat. Får du inte till det så sätter du modemet i bryggläge och kör med extern router.

arrow
2014-06-24, 23:11
sätt fast ip på boxen, samt fast DNS

gå in via telnet i boxen och pinga en adress... t.ex. ping ping.sunet.se då ser du om den slår upp IP och svarar på ping. Finns en liten inställning gällande routrar som t*lia och C*mhem laddat upp som gör att Drömboxarna med viss mjukvara får problem med dhcp, den "buggen" ligger med i nyare mjukvaror av modem/router inställningarna har jag sett.

Större operatörer har inga problem att blockera protokoll i nätet, oavsett port.... dom läser ju bara ut information i headern och filtrerar... Men den operatören som börjar med sådant tappar kunder och det är ju pengar.....

TomTitt
2014-06-25, 22:16
Ett stort tack för era försök till svar/lösningar! Det är svårt att tala klarspråk här. Jag äger programkort. Jag vet att det är ett Telia problem!!!!! Deras Thomson allt i ett, modem/rauter vållar mig just nu stora problem.
Lösningen... skit i Telias grejer, lös problemet på annat sätt!!!:p

LumberJack
2014-06-26, 17:40
Sätt det i bryggläge så fungerar det som ett "vanligt" adsl/vdsl modem och kör en egen router så är problemet löst.

MyB5
2014-06-27, 11:06
Dreambox med telias modem och rauter (thomson). Funkade för mindre än en vecka sen. Nu ingen bild, flyttar boxen till ett anat ställe, bild! Flyttar tillbaka boxen ingen bild. Internet finns, nätverks test ok, bild finns på gratis kanaler.
Troligt fel, dreamboxen kommer inte ut som den ska eller kommer inte tillbaka med det den ska. Hur tar jag reda på vart problemet ligger. Obs vet att boxen är helt Ok.
Kan telia via automatiska uppdateringar ändrat något som har med portar att göra?? Vet också att det är ett internet relaterat problem pga uteslutningsmetoden. Frågan är bara om jag kan åtgärda problemet själv eller om det är någon annan som äger problemet??
Tacksam om det är någon som förstår problematiken.....Många gråa hårstrån just nu!!!
TomTitt:confused::confused:

Hänt mig med. Då Telia uppdaterar mjukvaran så raderas alla dina Lan-inställningar. Har du satt fast ip i boxen så kommer boxen få samma adress som tidigare, annars kanske inte. Jävla skit då dem uppdaterar, jag har pratat med Telias support och "givetvis" så får man olika uppgifter beroende på vem man pratar med. Nån säger att ens Lan inställningar inte ska ändras, men det gör dem. Har du satt portforwarding, så kolla även dessa inställningar. Kan oxå vara borta....Man kan ju tycka att dem borde skicka ett automail med att dem uppdaterat programvaran.....
Kolla att du har senaste programvaran, annars kan du förvänta dig en upppdatering snart:

TG799vn v2
Programvaruversion: 10.5.1.Q


Off topic! Nån som lyckats få ut mer än 130mb på TG799'ans wifi?

music4keep
2014-06-30, 12:00
Min gissning är Telia spärrade externa DNS, troligen för att hindra folk från att ha servrar. Min lösning på många problem med Telia var att köpa ett VDSL2-modem från Zyxel. Där bestämde jag, inte Telia, plus att hastigheten på Wlan blev snabbare än de där 130 Mbit/s du pratat om. Deras Thompsonmodem är rena skiten och ser dessutom ut som en mindre TV, stort som det är.

nyburgare
2014-06-30, 12:56
Det finns en annan tråd där detta förklaras.



Min gissning är Telia spärrade externa DNS, troligen för att hindra folk från att ha servrar. Min lösning på många problem med Telia var att köpa ett VDSL2-modem från Zyxel. Där bestämde jag, inte Telia, plus att hastigheten på Wlan blev snabbare än de där 130 Mbit/s du pratat om. Deras Thompsonmodem är rena skiten och ser dessutom ut som en mindre TV, stort som det är.

rolrn
2014-06-30, 21:56
Telia kommer att få problem.. Tänk på alla NAS:ar som stödjer dynamiska pekare för att du som konsument skall kunna nå din 'hårddisk' från internet..
Jag har ADSL och endast telias DNS-server svara på mina försök till uppslag på ex. http://skytteforum.com, som uppenbarligen driftas i någons hem.

nyburgare
2014-07-01, 06:46
deja vu på sql där :)


Telia kommer att få problem.. Tänk på alla NAS:ar som stödjer dynamiska pekare för att du som konsument skall kunna nå din 'hårddisk' från internet..
Jag har ADSL och endast telias DNS-server svara på mina försök till uppslag på ex. http://skytteforum.com, som uppenbarligen driftas i någons hem.

DennisOlof
2014-07-01, 09:01
music-4keep, Telias Thompson modem är i sig är nog inte skit, det borde inte vara något fel på routern / modemet. Problemet är Telia kör med custom mjukvara i modemet, eller anpassat för att det ska bli lättare att använda, eller någon annan konstig anledning. Det är detta som är grundproblemet. Det är också många i Telias forum som har problem med detta modem, speciellt om man är en mer avancerad användare. På ADSL tiden funkade det bättre med zyxels (modem / router) som hade fyra portar. Men där var ju skillnaden att det var mera åt "modem" hållet på alla fyra portarna. Med Thompson har dom gått steget längre och det ska vara mer som en brandvägg, funkar bevisligen mindre bra vad jag kan utläsa från Telias forum.

Det går numera utan problem att köra med zyxels modem (1 port) samt även den med 4-portar. Så man kan få ut flera tjänster. Finns färdig modifierad programvara från zyxel för detta. Dessa prylar ska också funka betydligt bättre vad jag har läst om på internet. Men Telia levererar ju Thopsonmodemet av en anledning, förmodligen för att en minoritet av deras användare är "avancerade" användare.

De personer som nu får problem med DNS får helt enkelt lägga ner lite jobb på att köra med lösningar som kommer runt problemet. Men visst blir det nog störningar i en del tjänster och för vissa personer tills problemet har lösts.

rolrn
2014-07-01, 09:38
https://news.ycombinator.com/item?id=7967452

DennisOlof
2014-07-01, 18:23
rolrn, jösses. Ja sånt där är riktigt scary. Tyvärr så har ju internet blivit mycket så, att stora företag som inte gillar andra mindre företag tar till fula knep för att förstöra för dem. T.ex. det som hände megaupload. Iofs är ju det off topic och kanske inte så bra jämförelse.

Men i stort, att en del stora företag bara kan manipulera (speciellt i USA) och stoppa saker bara för att dom inte "gillar" vad som pågår, helt sjukt.

Hmm, här fanns mer info

http://www.slyck.com/forums/viewtopic.php?t=65733

Är off topic så inget mer om detta, i så fall ny tråd. Sak samma, DNS får man lösa på annat sätt så telia spärrar den funktionen. Det finns andra bolag än no-ip så det är nog ingen fara. Och låter som no-ip fick vad dom förtjänade, vad jag kan förstå. Även om MS är ganska klumpiga, man måste ju hålla efter sina tjänster man säljer osv, man kan ju inte tillåta att folk bryter mot de regler man har, bara för att man blundar och sedan tjänar pengar på det.