handdator

Visa fullständig version : HTPC med Linux?



FOXiE99
2014-07-09, 13:23
Hej på er,

Jag har i dagsläget Windows på min HTPC där jag kör XBMC och DVBViewer med ACamd.
Funderar på att installera Linux Mint och med XBMC är det inga problem...
Men vad ska man ha istället för DVBViewer? Sen finns det något som ACamd så signalen kan kodas av?
Någon som har något bra tips?

atomized
2014-07-09, 15:12
Det finns både färdiga Linux-distributioner där allt ingår som t.ex. yaVDR http://www.yavdr.org/ som jag själv körde för några år sedan och tillägg som du kan installera till XBMC för att få in satellitkanalerna t.ex. OpenElec. Till yaVDR finns en SC-plugin som motsvarar ACamd och till OpenElec finns nog nåt liknande.

Leta lite i gamla trådar här så hittar du nog fler tips. För egen del har jag lite gått ifrån denna typen av lösningar som brukar innebära en hel del pill för att gå över till en Vu+ Duo2 satellitmottagare med fyra tuners som enkelt streamar till alla ställen i huset... ;)

FOXiE99
2014-07-10, 12:36
Fick ett tips om ett program till Linux som heter TVHeadEnd som borde kunna lösa biffen tillsammans med XBMC.

atomized
2014-07-10, 13:28
Fick ett tips om ett program till Linux som heter TVHeadEnd som borde kunna lösa biffen tillsammans med XBMC.
Stämmer. Det var nog TV-Headend jag tänkte på när jag sa OpenElec... ;)

Plow
2014-07-10, 19:52
Openelec rockar oerhört hårt...ett måste som standalone eller frontend

atomized
2014-07-10, 20:14
För att förtydliga så är det väl så att TV-Headend är själva "TV-tuner programvaran" som ingår i OpenElec.
OpenElec är egentligen XBMC + TV-Headend.

Jönke
2014-07-11, 08:17
Stämmer bra det atomized. Värt att tänka på är att man kollar upp att OpenElec har stöd för det tvkort man tänker använda.
Jag kör med 2st Sundtek dvb s2 usb, vilket funkar felfritt.

kaptenmorgan
2014-08-31, 08:19
Openelec är väll egentligen en egen dist, som är väldigt liten och som kommer med xbmc. I mitt tyckte den bästa om du ska köra en htpc.
Tvheadend är ju en tv-backend som du kan köra som service i openelec, men tvheadend kan köras på vilken dist du vill. Jag kör tex tvheadend som backend på min debianserver och sen kör jag openelec/xbmc som frontend. Vilket är bra om du inte vill ha en fullstor burk med ett gäng tv-kort i, ståendes fram vid tv'n.
Openelec/xbmc har stöd för en massa olika backends. Så du kan tex köra Openelec / mythtv om du hellre vill det.

Dock måste jag säga att Tvheadend är grymt smidigt att confa. Du är igång på 10 minuter utan problem. Har även stöd för CSA, så du kan koppla ihop det med tex oscam. Nackdelen med tvheadend är att det har en del buggar och verkar vara väldigt känsligt för dålig mottagning. Men projektet är aktivt och utvecklarna verkar lägga ner mycket tid och energi för att lösa problem som kommer fram.

PSGandalf
2014-09-15, 22:24
Jag kör Linux mint och xbmc på min htpc. Jag har TVHeadend för livetv med snabba kanalbyten och mythtv för inspelningar på en annan maskin.