handdator

Visa fullständig version : Parabol med två LNB från Kjell & Co (Nordenpaket) - någon som använder?



goldfish1977
2014-07-12, 10:46
Förra året köpte jag ett sk Nordenpaket från Kjell & Co. Blev inte att jag installerade det förra året, men nu är det dags tänkte jag.

Dock har jag en fråga exakt hur man ska installera monteringsfästet så att man får rätt avstånd mellan de två LNB för att rikta in sig mot Thor och Sirius. Är det någon som använder sig av detta parabolpaket och skulle kunna ta en bild på hur det ska monteras?

Se min bifogade fil - tror att den är lite felmonterad, men därav min fråga...

Tacksam för lite hjälp, för man vill ju montera rätt innan man slänger upp parabolen på taket.

jo1
2014-07-12, 14:55
För detförsta så ska kontakten till lnb peka neråt
Sen tittar du framifrån så ska thor vara centrerad i mitten och till höger så ska det vara sirius (astra)
Ska vara 6 grader i mellan lnb 1 och 2 ca 6 cm från centrum på lnb till lnb

bello77
2014-07-12, 18:06
Tittar du in i parabolen ska Astra/Sirius vara till vänster om det centrerade Thor lnb't

nyburgare
2014-07-12, 18:55
använd begreppen öster respektive väster ist, då spelar det ingen roll om ni tom står under parabolen. :cool:

jo1
2014-07-12, 23:32
Va fan fick ja höger ifrån ska ju vara vänster

nyburgare
2014-07-13, 06:10
Tvärsom, Vänster är det nya Höger !!


Va fan fick ja höger ifrån ska ju vara vänster

Freelock
2014-07-13, 07:42
Med ett duoblock är att LNB för thor alltid skall sitta till höger (sett framifrån parabolen) och LNB för Astra 4A till vänster. Detta eftersom thor befinner sig på 1 grad väst och Astra 4A 5 grader öst.

Det mest optimala med ett sidomatat LNB-fäste är att köra thor via det centrala LNB och sidomata det andra LNB för Astra 4A.

goldfish1977
2014-07-13, 22:04
Tackar för infon! Var uppe idag och försökte få in satelliten. Första försöket riktades in mot 19,2 öst och där fick jag in kanalerna. Dock fick jag inte in någon annan satellit (Thor/Sirius) efter det. Ett problem kan vara den förbaskade björken jag har på tomten som står precis i söderläge... Jag har dock fått in Sirius (Viasat) tidigare, så det borde gå även med dessa LNB:s (Kjell & Co:s Norden-paket).

Jag får gå upp imorgon igen, men jag börjar fundera på Inverto Black Ultra-LNB:s som många talar sig varma kring. Är Thor kinkigare att få in än Viasat?

DennisOlof
2014-07-14, 15:44
goldfish1977, jag tror du kanske skulle tjäna på att flytta parabolen, Viasat och CD är inte svåra att få in. Bara man får lite koll på hur man justerar en parabol så är det ganska lätt att få in de flesta satelliterna. Men om du har ett träd som hinder då kan det vara svårare.

goldfish1977
2014-07-18, 10:43
Jag har iaf fått fin signal ifrån Thor nu. När jag skulle mäta in Sirius så råkade jag nudda kontakterna på min satfinder så att batteriet kortslöt kontakten = satfindern gick sönder... Så förhoppningsvis kommer en ny Satfinder idag så att jag kan slutföra mina mätningar :)

Med en satfinder underlättar det rejält, men man får säga att det är bra känsligt med parabol & satelliter.

DennisOlof
2014-07-18, 22:33
goldfish1977, ÅH vad drygt, jo, har man aldrig ställt in en parabol förut så är det lite jobbigt.

Men efter lite "mekande" så börjar man förstå hur det funkar, för så komplicerat är det inte och starka satelliter hittar man ganska lätt, har man inte instrument så tar det bara längre tid att kolla av med boxen och TVn vilken satellit man har. Men det är i stort sett bara det. Ett annat "trix" är ju om man tittar i sitt område, så brukar det redan finnas paraboler monterade, oftast så pekar dessa på CD eller Viasat, då vet man vilken riktning den egna parabolen ska peka, går lite fortare då att ställa in parabolen.

Jag brukade hitta en satellit direkt, ställer in parabolens i höjdled så jag får mycket stark signal, sedan är det bara vrida den i vertikala ledet så plockar man upp satellit efter satellit. Sedan bara hitta just rätt satellit, så är det klart.

goldfish1977
2014-07-21, 11:31
Ny dag, nya utmaningar och problem... :)

Nu har jag köpt en ny satfinder och bytt till Inverto Black Ultra-LNB och tror att jag får för stark signal och därmed ingen signal/bild på TV:n: Se mitt andra inlägg om just detta problem: http://www.comhit.net/showthread.php/35448-F%C3%B6r-stark-signal-med-Inverto-Black-Ultra-LNBs?p=228350#post228350

Schwede30
2014-07-21, 16:16
Behövde du byta LNB? Har du en stark signal med vad du har då blir det inte bättre.

Black ultra är bäst vid "svår mottagning" som Astra2 och vid långa kablar.

DennisOlof
2014-07-21, 18:10
goldfish1977, har du lite kablar, dämpningar osv, då kan det funka bra. Jag har samma problem med mitt mätinstrument, behöver köra signalen från LNBn genom en dämpning, splitter och något annat, för annars blir det för stark signal och instrumentet visar fel.

Ofta gör det ju inget om signalen är för stark via parabolen, det brukar kompenseras av att man t.ex. har lång kabel, och eventuell någon splitter eller dämpning på vägen.