handdator

Visa fullständig version : Råd



daif01
2014-07-29, 21:23
21392140

Jag har skaffat mig en begagnad 120 cm parabol (Echostar) med ecuator motor och vbox. Jag har Invacom SNF-031 med mathorn. Jag får svaga signal från några transponders från Eutelsat 3B ( 3.1E). Jag undrar i fall jag köper Inverto blck ultra / MTI high line/ Invacom SNF-031LNB kommer jag få bättre signaler . Jag är ute efter Waar sport på 12566V. Vad är skillnaden mellan Echostar och channel master parabol.

Tack för ert råd.
Tack på förhand.

DennisOlof
2014-07-29, 21:38
Kollade på beams, och om det är european beam, så borde det inte vara allt för svårt plocka in. Den ska tydligen vara stark över europa.

Säker på du inte gjort något fel ?

daif01
2014-07-29, 21:46
Tack för svaret.
Jag bor i Umeå och har VU+DUO2. Jag vet att teoretiskt enligt satbeam och Lyngsat skulle man ta emot samtliga kanaler med mycket mindre parabol.Men tror på mig verkligheten är mycket annorlunda. Jag är säker att jag inte gjort några fel. kablen är c.a 30 m av högsta kvalitet.

SSIV
2014-08-29, 15:08
Hej

Inför beställning av VU+DUO2 Twin mottagare har lite funderingar kring paraboluppsättning.
Tacksam om någon kunnat besvara mina frågor.

Min gammal mottagare är kopplat till 4 st singel LNB via DiseqC 4/1. Nu när det kommer möjlighet till extra tunner och spela in/streama osv så vet jag inte riktig om jag måste byta alla mina singels LNB till twins LNB.

Det är ändå 99 % av all tv-tittande är Thor och HotBird hemma hos mig. De 2 övriga sattelliter bara finns... ja... för att det är kul :)

Så jag tänkte skaffa twin LNB samt en DiseqC 2/1 bara till de två favoritsatteliter medan de andra behålla som singel kopplade till DiseqC 4/1.
Hoppas att det går.

Men nu har jag kommit till ett annat grymt ide. Om det fungerar som ovan så får jag ju över två singel LNB. Så varför inte koppla fler sattelliter.
Det skulle se så här:

2 st DiseqC 4/1 switchar till vilka skulle vara kopplade mina två favoritsattelliter från två twin LNB. Då skulle jag på vardera av switchar ha två lediga ingångar (tillsammans 4) till vilka kunnat jag koppla mina 4 singels LNB till andra sattelliter.

Ursäkta om jag skriver lite ogramatisk, men hoppas att jag är läsbar.

Tacksam för råd och detta är hållbart

atomized
2014-08-29, 15:47
Det borde gå bra att göra som du tänker. Du kan göra olika LNB-inställningar för vardera tunern.