handdator

Visa fullständig version : CI+ och Alex?



juppe
2014-08-14, 12:03
Har en liten fundering när det gäller den nya krypteringen som CD har slagit på på Fotboll HD (tror det är den kanalen i alla fall).
Som jag fattar det, så funkar det att köra med en CI+ och en Alex om man har Boxer för att få alla kanaler att funka.
Så min fundering är om det inte skulle funka att göra samma sak med CD, att köra med en CI+ och en Alex mot en kortserver och sen så funkar Fotboll HD.

Är inte det samma sak eller tänker jag helt fel här?
Är det någon som testat?

rolrn
2014-08-14, 12:26
Jag provade att få igång min 'vita' originalbox från CD med en Alex (v1) + OSCam.
Det fungerade inte.
Kortet är parat med mottagaren, undrar just om det handlar om att OSCam i detta fall inte kan hantera all trafik som Alex skickar vidare?
D.v.s. INGA kanaler fungerade med den uppsättningen.
Samma server fungerar utmärkt med ACamd som softcam (utom Fotboll HD).

atomized
2014-08-14, 12:44
En kortserver som pratar protokoll t.ex. oscam som kan prata t.ex. newcamd- eller CCcam-protokoll, kan aldrig klara pairing. Det finns helt enkelt inga funktioner i de protokollen för att klara pairing. (Undantag om man "hårdkodar" vissa nycklar i själva servern typ boxid, men man kan aldrig prata pairing över protokollet).

Alex kan heller aldrig klara pairing eftersom den pratar newcamd-protokollet.

De enda utrustningar som kan förmedla pairing info är typ cardsplitter som jobbar på en lägre nivå och förmedlar trafik till och från kortet på bitnivå. Dessa utrustningar pratar inget protokoll utan förmedlar den råa kommunikation med kortet bit för bit.

juppe
2014-08-14, 16:43
tackar för svaren.
Så det funkar alltså om man fixar en tv som har DVB-S och en CI+-modul från CD och sen en smart-wii, då kan man köra med samma kort på flera tv eller boxar?

atomized
2014-08-14, 17:15
tackar för svaren.
Så det funkar alltså om man fixar en tv som har DVB-S och en CI+-modul från CD och sen en smart-wii, då kan man köra med samma kort på flera tv eller boxar?

Vågar inte lova det för jag har inte hört någon som kör med den kombinationen. Jag vet att flera rapporterat att SmartWi funkar med Comhems pairing, men jag har inte hört något om C-more Fotboll HD...

_com_bort_
2014-08-14, 18:05
Om smartWi fungerar med alla comhems HD-kanaler så kommer det fungera även med Canal digital Fotboll HD.

MVH

juppe
2014-08-14, 20:42
Om man har en smart-wii och sen flera boxar eller CI+-moduler, till vilken ska man då paira kortet?

atomized
2014-08-14, 21:19
De jag vet som kört detta med Comhem har ringt in till Comhem och fått kortet parat mot båda boxarna.

_com_bort_
2014-08-15, 19:32
Precis! du måste självklart para alla boxar du vill dela till med din smartwii.
Hos comhem tror jag det är max 3 boxar per kort som gäller.

MVH


De jag vet som kört detta med Comhem har ringt in till Comhem och fått kortet parat mot båda boxarna.

Rags32
2014-09-11, 08:09
En kortserver som pratar protokoll t.ex. oscam som kan prata t.ex. newcamd- eller CCcam-protokoll, kan aldrig klara pairing. Det finns helt enkelt inga funktioner i de protokollen för att klara pairing. (Undantag om man "hårdkodar" vissa nycklar i själva servern typ boxid, men man kan aldrig prata pairing över protokollet).

Alex kan heller aldrig klara pairing eftersom den pratar newcamd-protokollet.

De enda utrustningar som kan förmedla pairing info är typ cardsplitter som jobbar på en lägre nivå och förmedlar trafik till och från kortet på bitnivå. Dessa utrustningar pratar inget protokoll utan förmedlar den råa kommunikation med kortet bit för bit.

Jag förstår inte den här biten. Alex2 kan få Boxers CI+ modul att fungera som avkodar med hjälp av AESKEY som finns inuti modulen om jag har förstått det hela rätt? Varför skulle inte Alex2 t.ex. kunna ha stöd för Conax CWPK (Control Word Pairing Key) då? Ej implementerat ännu kanske?

Volvo3
2014-09-11, 08:19
Alex fixar boxer på grund av att alla kort kör med samma aes-nyckel. Alltså kan Alex ge samma krypterade CW till alla moduler.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk

Rags32
2014-09-11, 08:33
Alex fixar boxer på grund av att alla kort kör med samma aes-nyckel. Alltså kan Alex ge samma krypterade CW till alla moduler.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk

Ok, då är allt logiskt.

Icanos
2014-09-25, 18:55
Dum fråga kanske, men det fungerar fortfarande på övriga kanaler (utom Fotboll HD) att köra AlexCS med en CI+-modul?