handdator

Visa fullständig version : En (1) enda kanal som strular - TV9. Kan man göra nåt?



nizzehult
2014-08-20, 12:58
Det här är inget stort problem men ibland ändå rätt irriterande.
Jag har en DM800 klon som är några år med Open Pli som är rätt färsk som funkar riktigt bra, men jag åkte på ett tunerbyte i fjol.
Har ett rätt stor tallrik så signalen ligger nästan på 100% på både Thor och Sirius.

Det är endast två kanaler som strular, TV9 och någon obskyr kanal som jag inte kommer ihåg vilken det var.
Det som händer är att mitt under sändningen så fryser bilden och efter ett tag så kommer meddelandet "Tuning misslyckades" upp på skärmen.
Zappar man till en annan och tillbaka igen så har man bild direkt men ibland händer samma sak igen eter 30sek-2min, ofta flera gånger i rad.
Kollar man signalstyrkan så är den nästan full.
Omstart av boxen kan hjälpa men inte alltid.

Det märkliga är att samtliga övriga kanaler fungerar felfritt och detta fenomen uppträder aldrig på någon annan kanal!

Kan det vara någon inställning i satellites.xml-filen som har blivit fel?
Någon som har samma fel?

wildone
2014-08-20, 13:06
Jag har exakt samma fenomen på min box med TV9, men jag har inte orkat felsöka något ännu
jag behöver bara byta kanal och gå tillbaka så fungerar den igen

shalle
2014-08-20, 13:41
prova att byta nätdel

atomized
2014-08-20, 15:03
Pratar ni om TV9 via CD, Viasat eller vad?

Rags32
2014-08-20, 15:20
Pratar ni om TV9 via CD, Viasat eller vad?

De måste mena Kanal 9 och den har inte Viasat.

atomized
2014-08-20, 15:35
De måste mena Kanal 9 och den har inte Viasat.
OK, jag har inga problem med Kanal 9 från CD. Frugan tittar ofta på den. ;)

nizzehult
2014-08-20, 17:43
Självklart menar jag Kanal 9....var lite snabb där.
OK, men om flera har samma fel så är det säkert ett mera generellt fel. Då kan vi starta en grupp! :-D
Långsökt med att byta nätdel om alla andra kanaler fungerar....
Ibland kan det gå dagar mellan fenomenet, även om man kanske inte tittar på denna kanal så ofta.

nyburgare
2014-08-20, 18:06
Jag har inga problem med den heller på Vu+ och CD,
dock fungerar den ej på marksänt men där har jag ju inget kort.

bjoeern
2014-09-03, 16:43
Har samma problem själv! Har ni hittat någon lösning?

Jicarala
2014-09-03, 16:46
Skulle vara intressant att veta om det går BER när detta händer (troligtvis gör det ju inte det).

Nille_DM
2014-09-05, 14:53
Jag hade samma problem på min box,

gjorde en ny kanalsökning och hittade då Kanal9 HD.

Den funkar fint. satpos 0.8


2178

Snooby
2014-09-05, 19:21
Jag hade samma problem på min box,

gjorde en ny kanalsökning och hittade då Kanal9 HD.

Den funkar fint. satpos 0.8


2178


Hej

Jag har haft samma problem med Kanal 9, men även med Kanal 5 och någon mer. Jag gjorde som ovan kommentar, ersatte de kanalerna med deras HD kanaler och då fungerade det bättre. Men senast idag hade jag ytterligare en frysning, som alltså då händer väldigt mycket mer sällan, men det kan bero på mitt slarv med en gammal image. Skall byta image under helgen, efter detta så hoppas jag att problemen är borta.

//Snooby