handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Hårddiskproblem



Nille_DM
2014-08-24, 10:29
Jag har problem med att få min hårddisk att förbli mountad i blackhole. 2.1.1.

För det första så när jag går in på meny> blackholeinställningar> enhetshanteraren och kör mounten så kräver boxen omstart för att "spara" ändringarna.

Jag har låtit boxen starta om, går in i samma meny återigen. ingen hårddisk mountad.

Provar att repetera initeriringen samt omstart box.

fortfarande ingen disk mountad.


Men när jag mountar disken via TS-Panel så funkar mounten, och dyker upp OK i blackholeinställningar> enhetshanteraren.

Men så fort jag haft strömavbrott eller startat om boxen så tappar jag mounten.


Boxen får då för dig att mounta interna minnet som hdd, vilket inte är så lyckat om jag vill spela in eller nåt annat.

Jag har kört alla uppdateringar osv.

Disken är en 2.5" 500gb sata. den är formaterad och funkar klockrent utöver att boxen tappar mounten.

Någon som har tips på hur jag får mounten att stanna kvar även efter reboots o dyl.?

matkoh
2014-08-24, 15:05
Hmmm.

Editera /etc/fstab så ska du se att det funkar.

Nille_DM
2014-08-24, 17:12
Jag sitter och funderar på det. men det ser ut såhär i nuläget i filen
UUID=00000000 /media/hdd auto defaults 1 1

Det jag inte gillar är UUID=0

Jag har i något tidigare skede haft disken att rapportera ett annat uuid, som kändes rimligare, men i nuläget bara en massa nollor.

Nu har jag unmountat disken via boxen och sen via Telnet mountat den med: mount /dev/sda1 /media/hdd

Nu funkar disken som den ska i boxen, men jag har ej provat reboot ännu. Dock finns ej mounten med i fstab nu

atomized
2014-08-24, 18:28
Du kan ändra raden i /etc/fstab. Istället för:
UUID=00000000 /media/hdd auto defaults 1 1

kan du skriva:
/dev/sda1 /media/hdd auto defaults 1 1

så kommer disken att mountas efter omboot.
Som du har det nu kommer disken inte att mountas efter en omboot.
Systemet läser bara /etc/fstab vid boot.

Nille_DM
2014-08-24, 18:56
Testat. Fungerar. Bekräftat

Tackar

frosthans42
2014-08-25, 13:45
Händer det något med hdd? Formattering??

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Nille_DM
2014-08-25, 13:47
Vadå händer?

formaterar du en hårddisk så tappar du ju allting på den. Är väl rätt logiskt?

frosthans42
2014-08-25, 15:53
Jag undrade bara om hdd råkade bli omformatterad efter omskrivningen i fstab. Jag har litet samma problem som du hade. Och vill inte riskera en ofrvillig omformattering av disken. Jag uttryckte mig litet för kortfattat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

atomized
2014-08-25, 15:57
Jag undrade bara om hdd råkade bli omformatterad efter omskrivningen i fstab. Jag har litet samma problem som du hade. Och vill inte riskera en ofrvillig omformattering av disken. Jag uttryckte mig litet för kortfattat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Nej, att montera disken via /etc/fstab gör inte att den raderas eller formatteras på något sätt.

frosthans42
2014-08-25, 16:01
Tack!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk