handdator

Visa fullständig version : Ta backup på befintlig image Blackhole



Nille_DM
2014-08-24, 19:49
Jag är ny på blackhole och Vu-boxar.

Jag försöker ta en backup på min image. Jag brukade använda TSpanel när jag skulle ta backup på mina gamla DM-boxar.

Jag försöker göra detsamma på min nuvarande box (vu+duo2) men filen som skapas (OE-exp-dm8000-2014-08-24-20-23.nfi) blir endast på 273kb

Jag har Hd mountad och valt den som plats för image

Kör version 2.1.0

Då jag inte törs använda blackholes inbyggda backupprogram då min box är en klon. jag har inte riktigt klart för mig vad som händer om jag flashar en image som inte är anpassad för kloner.

Ni får gärna bringa lite ljus över detta.

nyburgare
2014-08-24, 20:08
backup finns med by design, bläddra du lite i menyerna.

atomized
2014-08-24, 20:18
Då jag inte törs använda blackholes inbyggda backupprogram då min box är en klon. jag har inte riktigt klart för mig vad som händer om jag flashar en image som inte är anpassad för kloner.

Ni får gärna bringa lite ljus över detta.
Det borde inte vara någon fara att använda den inbyggda backupen i Blackhole.

Däremot är det riktigt att du ska vara försiktig med vilken image du flashar på din box om det är en klon. Jag vet att Blackhole och nyare OpenPLi inte fungerar med kloner och i värsta fall kan förstöra boxen.

Eftersom jag inte pysslar med kloner av Vu+ kan jag inte säga säkert vilka images som är säkra att flasha på en klon. Men den som har sålt boxen till dig borde kunna tala om det.

Nille_DM
2014-08-25, 13:55
Mitt problem är inte om jag törs ta backup eller inte, utan om jag sedan törs flasha min box med den backupen som skapades med det inbyggda backupprogrammet. jag tänkte på det här med bootloaders och ev. simkort som dreamboxcloner etc.


Självklart finns det en websida med images till min box www.vu-hd.com (http://www.vu-hd.com), där finns bla openpli, vix mm.

Jag såg att man "bränner" nåt chip om man mixtrar med fel images?

Jag måste även få passa på att nämna att min box i övrigt funkat helt perfekt. men jag gillar att prova olika images.

atomized
2014-08-25, 14:29
Mitt problem är inte om jag törs ta backup eller inte, utan om jag sedan törs flasha min box med den backupen som skapades med det inbyggda backupprogrammet. jag tänkte på det här med bootloaders och ev. simkort som dreamboxcloner etc.


Självklart finns det en websida med images till min box www.vu-hd.com (http://www.vu-hd.com), där finns bla openpli, vix mm.

Jag såg att man "bränner" nåt chip om man mixtrar med fel images?

Jag måste även få passa på att nämna att min box i övrigt funkat helt perfekt. men jag gillar att prova olika images.

OK, eftersom jag inte har någon Vu+ klon själv kan jag inte svara 100% säkert. Men vad jag sett av backup-programmet som ingår i Blackhole så gör det inget annat än skapar en backup av de filer du redan har installerade på din box. Så med 99% sannolikhet så borde det inte vara någon fara för dig att använda det.

Nille_DM
2014-08-27, 15:02
Det låter bra.

Jag ska prova openvix i boxen.

Jag har kört blackhole ett tag nu och vill prova någon annan image. Ska även prova openpli framöver.

Det enda jag har problem med på min box är transcodingen. men det löser sig nog framöver när jag ids testa mera.

Ibrahim
2014-08-27, 15:15
Här har du säkra image till klon
http://www.vu-hd.com/en/downs_view.htm?id=43

Nille_DM
2014-08-27, 17:09
Ok. Nu har jag provat OpenVix, och jag var inte alls nöjd med den.


Jag upplevde att det var betydligt knepigare att navigera och hitta i menyerna samt att autostarten på softcams buggade.

I övrigt kändes det som en rätt slimmad image utan en massa "bloats" installerat.

Nu är jag tillbaka på Blackhole

atomized
2014-08-27, 17:40
Ok. Nu har jag provat OpenVix, och jag var inte alls nöjd med den.


Jag upplevde att det var betydligt knepigare att navigera och hitta i menyerna samt att autostarten på softcams buggade.

I övrigt kändes det som en rätt slimmad image utan en massa "bloats" installerat.

Nu är jag tillbaka på Blackhole

Och det funkade OK att lägga tillbaka backupen?

Nille_DM
2014-08-28, 14:45
Japp. Det funkade, det var en komplett backup med alla mina inställningar etc. allting "kom tillbaka"

atomized
2014-08-28, 15:01
Japp. Det funkade, det var en komplett backup med alla mina inställningar etc. allting "kom tillbaka"
Tack! Bra att veta att det var som jag trodde ifall någon annan frågar samma sak... ;)