handdator

Visa fullständig version : Raspberry PI strömförsörjning



janhin64
2014-10-14, 21:42
Hej.
Hade en Nokia laddare som var på 1.2A men med den fick jag problem som gjorde att min PI tvärdog, köpte en bättre (trodde jag) 2.1A laddare som funkade bra tills imorse, idag köpte jag en Apple iPod laddare (12W) som jag hoppas håller högre kvalitet om det nu är det som är problemet?
Kan USB - Micro USB kablar vara av olika kvalitet/kapacitet, är det någon som har sådan erfarenhet?

atomized
2014-10-14, 22:08
Både laddare och kablar kan vara av väldigt skiftande kvalitet. Generellt är märkes-laddare typ Nokia och Apple bra om de är äkta, är de kopior kan de vara usla.

Det samma gäller för kablar. Originalkablar från kända mobiltillverkare är ofta bra. Okända kablar man köper från t.ex. Ebay är ofta kass. För att minska problemet med kablar är det ofta bättre att köpa ett power supply med fast kabel. Och köp gärna ett som uttryckligen sägs fungera till Raspberry Pi.

En dålig micro-USB kabel kan orsaka spänningsfall på upp till 1 Volt. Har du inte den senaste modellen av Raspberry Pi så är det lätt att mäta spänningen vid testpunkterna TP1 och TP2 för att se vilken spänning Pi:n har egentligen under drift. Den ska helst vara över 4,8 Volt och inte variera.

Schwede30
2014-10-15, 09:24
Laddare till gamla telefoner borde väl vara bra, åtminstone om de lämnar spänning och ström i närheten av vad Raspberryn vill ha. De har ju redan fungerat i ett antal.

Är lite fundersam till dagens uppbyggnad med lös USB-kabel kopplad till transformatorn. Ju fler kopplingar desto mer problem.

Uppenbarligen inte alltid bästa sättet, men hos mig tuffar den antika telefonladdaren på.

atomized
2014-10-15, 10:53
En bra laddare är inte med automatik en bra strömförsörjning.
När du laddar ett batteri spelar det t.ex. ingen roll om strömmen pulserar lite eller om spänningen varierar bara genomsnittet över tid blir rätt.
När det gäller en strömförsörjning till en dator däremot är minsta avbrott eller variation i matningsspänningen katastrofal.

MrPotatoHead
2014-10-20, 15:40
Är lite fundersam till dagens uppbyggnad med lös USB-kabel kopplad till transformatorn. Ju fler kopplingar desto mer problem.

Nu finns det väl knappt några trafos i mobilladdare :) Men bakgrunden till separat kabel ligger väl i EU:s beslut att minska sopberget av laddare med specialkontakt, vilket jag tycker är bra, och gör att man kan utnyttja dom till andra saker utan att behöva löda.

janhin64
2014-12-15, 20:57
Hej igen,
tror nog att min Apple iPad laddare inte riktigt är lämpad för uppgiften den heller då jag för någon dryg vecka sedan hade en helt låst RPi.

Är det någon som strömförsörjer RPi'n och anslutna kortläsare med en strömsatt USB hub enligt info från denna
http://www.elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#Power_adapters?