handdator

Visa fullständig version : IPTV i XBMC?



kUbbAS
2014-11-11, 19:48
Jag har en fundering om det går att göra följande?
Jag har idag en IPTV box från Serverado men fullt utbud på och tänkte om man kunde byta ut den mot en XBMC burk?
om man sätter samma mac id på xbmc burken som iptv boxen har borde man inte kunna få det att fungera då på nåt sätt?

//kUbbAS

Rags32
2014-11-11, 20:12
Jag har en fundering om det går att göra följande?
Jag har idag en IPTV box från Serverado men fullt utbud på och tänkte om man kunde byta ut den mot en XBMC burk?
om man sätter samma mac id på xbmc burken som iptv boxen har borde man inte kunna få det att fungera då på nåt sätt?

//kUbbAS

Hur fungerar IPTV:n. Är det ett speciellt uttag för IPTV:n eller är det från vilken internetkälla som helst? Om det är det förstnämnda så går det inte.

plutten125
2014-11-11, 20:15
Riktigt så lätt går det nog tyvärr inte.
Men det bör ju gå...
Kika på detta först https://www.youtube.com/watch?v=dXs_m3pYGLk
Sen finns det leverantörer av iptv för utlandssvenskar som borde gå att använda. (Antar att de plockar ner från satellit och mixtrar om till iptv) T.ex. parabolmats

kUbbAS
2014-11-11, 20:46
Boxen sitter inte på ett speciellt uttag (har 4st portar & varje port ett externt ip) men kan inte sätta den bakom en router. och jag kan flytta med boxen.. har iofs bara provat på samma stadsnät men olika ISP's, när man köpte boxen så fick man maila in mac id't till Serverados kundtjänst. det är väl för att knyta rätt abg till rätt box.

Rags32
2014-11-11, 21:19
Boxen sitter inte på ett speciellt uttag (har 4st portar & varje port ett externt ip) men kan inte sätta den bakom en router. och jag kan flytta med boxen.. har iofs bara provat på samma stadsnät men olika ISP's, när man köpte boxen så fick man maila in mac id't till Serverados kundtjänst. det är väl för att knyta rätt abg till rätt box.

Hur blir det om du delar nät från din dator till boxen?

EDIT: Om du har t.ex. en laptop. Från den tar du emot Wifi och sedan kopplar du bredbandskabel till boxen som för vidare internet.

Rags32
2014-11-11, 21:24
Riktigt så lätt går det nog tyvärr inte.
Men det bör ju gå...
Kika på detta först https://www.youtube.com/watch?v=dXs_m3pYGLk
Sen finns det leverantörer av iptv för utlandssvenskar som borde gå att använda. (Antar att de plockar ner från satellit och mixtrar om till iptv) T.ex. parabolmats

Jo, dessa utlandstjänster utnyttjar HLS som XBMC stödjer, men jag ställer mig tveksam till att Servado utnyttjar något liknande. Det är trots allt skillnad på IPTV och IPTV.

kUbbAS
2014-11-11, 21:55
Hur blir det om du delar nät från din dator till boxen?

EDIT: Om du har t.ex. en laptop. Från den tar du emot Wifi och sedan kopplar du bredbandskabel till boxen som för vidare internet.

Nej det kommer inte fungera för då sitter den bakom routern och får en 192.168 adress.. den måste sitta på en egen port och få extern ip.

Rags32
2014-11-11, 22:17
Nej det kommer inte fungera för då sitter den bakom routern och får en 192.168 adress.. den måste sitta på en egen port och få extern ip.

Alright. Då är det helt kört.

kUbbAS
2014-11-11, 22:56
Varför behöver den sitta bakom en router då??

kUbbAS
2014-11-13, 18:48
Alright. Då är det helt kört.

Jag plockade fram en router som jag hade liggandes och testade lite... och nu har jag fått igång boxen bakom en router :D

mimo_424
2015-02-02, 16:36
Hej hur har det gått :)

Jag har nylligen experimenterat med min comhem iptv box, det är en sån där box med 4 st portar, en för varje tjänst. Jag har lyckats få fram udp broadcast addresserna som jag har använt i xbmc tillsammans med iptv simple client.
har även testat det i en backend som kör tvheadend och det funkar också alldeles utmärkt.

Problemet mitt är dock att jag endast kan titta på 4 st kanaler, restern är krypterade(vilket är förståeligt) jag har ett abonemang på de fria kanaler endast, vilket är 12 st tror jag. Dessa borde jag kunna se, eller?