handdator

Visa fullständig version : VU+ och CI+?



juppe
2014-11-13, 13:25
Känner att jag är lite nybörjare på det här med olika CAM:ar.
Som jag fattar det, så har VU+-boxarna plats för i alla fall en CAM, min fråga är då, funkar det att använda en CI eller en CI+ eller är det bara CI som funkar.
Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på att köpa någon av VU+-boxarna och vill då vara framtidssäker.
Jag vill kunna köra med soft-CAM till att börja med och sen om/när det inte funkar längre vill jag bara behöva köpa en CI+ modul och sen köra vidare med samma box.

Om det inte funkar med VU+-boxarna, är det någon som vet en box som funkar på detta sätt?

atomized
2014-11-13, 17:33
Vitsen med att ha en Linux-box som t.ex. Dreambox eller Vu+ är att man inte ska vara så inlåst som man är med operatörernas boxar. T.ex. få lov att spela in TV-program avkodade, möjlighet att installera softcam m.m.

Som jag fattat det så är villkoren för att en box ska bli godkänd för CI+ väldigt restriktiva. Det jag nämnde ovan kommer knappast att vara tillåtet i en box som är godkänd för CI+. Så om det nu skulle komma en firmware för Vu+ som är tillåten att använda med CI+ så kommer den att vara så strippad att vitsen med att använda en Linuxbox i praktiken försvinner. Jag skulle gissa att det inte kommer någon sådan firmware.

Rags32
2014-11-13, 17:44
Vitsen med att ha en Linux-box som t.ex. Dreambox eller Vu+ är att man inte ska vara så inlåst som man är med operatörernas boxar. T.ex. få lov att spela in TV-program avkodade, möjlighet att installera softcam m.m.