handdator

Visa fullständig version : VU+ och CI+?



juppe
2014-11-13, 13:25
Känner att jag är lite nybörjare på det här med olika CAM:ar.
Som jag fattar det, så har VU+-boxarna plats för i alla fall en CAM, min fråga är då, funkar det att använda en CI eller en CI+ eller är det bara CI som funkar.
Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på att köpa någon av VU+-boxarna och vill då vara framtidssäker.
Jag vill kunna köra med soft-CAM till att börja med och sen om/när det inte funkar längre vill jag bara behöva köpa en CI+ modul och sen köra vidare med samma box.

Om det inte funkar med VU+-boxarna, är det någon som vet en box som funkar på detta sätt?

atomized
2014-11-13, 17:33
Vitsen med att ha en Linux-box som t.ex. Dreambox eller Vu+ är att man inte ska vara så inlåst som man är med operatörernas boxar. T.ex. få lov att spela in TV-program avkodade, möjlighet att installera softcam m.m.

Som jag fattat det så är villkoren för att en box ska bli godkänd för CI+ väldigt restriktiva. Det jag nämnde ovan kommer knappast att vara tillåtet i en box som är godkänd för CI+. Så om det nu skulle komma en firmware för Vu+ som är tillåten att använda med CI+ så kommer den att vara så strippad att vitsen med att använda en Linuxbox i praktiken försvinner. Jag skulle gissa att det inte kommer någon sådan firmware.

Rags32
2014-11-13, 17:44
Vitsen med att ha en Linux-box som t.ex. Dreambox eller Vu+ är att man inte ska vara så inlåst som man är med operatörernas boxar. T.ex. få lov att spela in TV-program avkodade, möjlighet att installera softcam m.m.

Som jag fattat det så är villkoren för att en box ska bli godkänd för CI+ väldigt restriktiva. Det jag nämnde ovan kommer knappast att vara tillåtet i en box som är godkänd för CI+. Så om det nu skulle komma en firmware för Vu+ som är tillåten att använda med CI+ så kommer den att vara så strippad att vitsen med att använda en Linuxbox i praktiken försvinner. Jag skulle gissa att det inte kommer någon sådan firmware.

Om nu inte källkoden till CI+ läcker ut

juppe
2014-11-13, 18:00
Tackar för snabbt svar.
Detta låter ju inte så bra ju, men är väl bara att gilla läget.

SSIV
2014-11-13, 18:03
Känner att jag är lite nybörjare på det här med olika CAM:ar.
Som jag fattar det, så har VU+-boxarna plats för i alla fall en CAM, min fråga är då, funkar det att använda en CI eller en CI+ eller är det bara CI som funkar.
Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på att köpa någon av VU+-boxarna och vill då vara framtidssäker.
Jag vill kunna köra med soft-CAM till att börja med och sen om/när det inte funkar längre vill jag bara behöva köpa en CI+ modul och sen köra vidare med samma box.

Om det inte funkar med VU+-boxarna, är det någon som vet en box som funkar på detta sätt?

Golden interstar LX 3 har stöd till vissa C+ moduler

OA
2014-11-13, 19:18
Golden interstar LX 3 har stöd till vissa C+ moduler

Den mottagaren klarar inte CI+ vad jag kan se

nyburgare
2014-11-13, 19:39
nedan är väl iofs ingen garanti öht

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCMQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.daheimkino.de%2Fapp%2Fdownloa d%2F9537943597%2FSATVISION-Tesbericht%2BGigablue%2BQuad%2BPlus%2Bvs.%2BXPEED% 2BLX3.pdf%3Ft%3D1406113792&ei=BwhlVMeDBqL8ywOuyIHQBg&usg=AFQjCNFqcb6rug5nel9vNbBTIvrxGgVMlg&sig2=XWBylnXXAyIOMnlxW18o2g&bvm=bv.79189006,d.bGQ

SSIV
2014-11-13, 19:50
Den mottagaren klarar inte CI+ vad jag kan se

Jag ska rätta mig så här
Jag vet inte om lx3 klarar alla slags C+ moduler. Antar att om de gjorde det så skulle Golden Interstar inte vara så blygsam. Men är säker till 100 % att den klarar Nagravisions C+ moduler. I Vu+ fungerar bara vanliga nagravisions moduler.

Rags32
2014-11-13, 19:54
Jag ska rätta mig så här
Jag vet inte om lx3 klarar alla slags C+ moduler. Antar att om de gjorde det så skulle Golden Interstar inte vara så blygsam. Men är säker till 100 % att den klarar Nagravisions C+ moduler. I Vu+ fungerar bara vanliga nagravisions moduler.

Men då aktiveras iaf CI+ skiten som stoppar en från inspelning etc.

nyburgare
2014-11-13, 19:55
Kolla min länk också


Jag ska rätta mig så här
Jag vet inte om lx3 klarar alla slags C+ moduler. Antar att om de gjorde det så skulle Golden Interstar inte vara så blygsam. Men är säker till 100 % att den klarar Nagravisions C+ moduler. I Vu+ fungerar bara vanliga nagravisions moduler.

SSIV
2014-11-13, 20:31
Tack
Jag kan inte tyska, men med hjälp av google translate framgår tydligen att LX3 har inte stöd för C+ .
Dock jag backar inte från mitt påstående. Kanske nagravision har på något tekniskt sätt stödet till C+ ändå.

nyburgare
2014-11-13, 20:46
2216


tio bokstäver

Schwede30
2014-11-14, 10:21
Den enda(?) linuxboxen som klarar CI+ är tiviar alpha plus. Se dess egen kategori här eller googla på den.

OA
2014-11-14, 16:03
Den enda(?) linuxboxen som klarar CI+ är tiviar alpha plus. Se dess egen kategori här eller googla på den.

Miraclebox 9, 7 och 6 plus klarar CI+