handdator

Visa fullständig version : Streama från PC till vu+solo2??



cooljb
2014-11-14, 10:46
hej
jag skulle vilja streama mina filmer från datorn till vu+solo2, går det??
isf gärna en utförlig beskrivning.
mvh jerry

matkoh
2014-11-14, 10:55
Hmmmm.

Enklast om du delar ut disken på din dator & använder mediaspelaren i boxen.

cooljb
2014-11-15, 05:21
hej har delat ut en mapp i c: men fattar inte hur jag hittar den i vu? testade att montera en cifs men funkade inte heller. kan nån beskriva mer utförligt?? hade vatt tacksamt
mvh jerry

matkoh
2014-11-15, 07:07
Hmmm.

mount -t cifs ......

Jicarala
2014-11-15, 10:36
hej har delat ut en mapp i c: men fattar inte hur jag hittar den i vu? testade att montera en cifs men funkade inte heller. kan nån beskriva mer utförligt?? hade vatt tacksamt
mvh jerry

Kopierar mitt svar ifrån en annan tråd här på forumet:

1. Skapa en tom mapp på boxen under /media/ som du döper till t.ex. "vu".
2. Välj valfri mapp i Windows och dela ut som t.ex. "vu". Du skriver inte vilken Windows-version du kör (antar att du kör Windows eftersom du skriver c:), men testa något åt det här hållet:


1. Högerklicka på en enhet eller mapp, klicka på Dela med och klicka sedan på Avancerad delning.
2. Klicka på Avancerad delning i dialogrutan som visas. Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.
3. Markera kryssrutan Dela ut den här mappen i dialogrutan Avancerad delning.
4. Klicka på Behörigheter om du vill ange användare eller ändra behörigheter.
5. Klicka på Lägg till eller Ta bort för att lägga till eller ta bort användare eller grupper.
6. Välj varje användare eller grupp genom att markera kryssrutorna för de behörigheter du vill tilldela användaren eller gruppen och klicka sedan på OK.
7. Klicka på OK när du är klar.

3. Editera (lägg till ny rad i) /etc/fstab-filen på boxen med rätt information (raden nedan):

//192.168.0.2/vu /media/vu cifs user=Användarnamn,password=Lösenord 0 0

192.168.0.2 = Ändra till IP-adressen till Windowsmaskinen där den utdelade mappen finns.
vu (efter IP) = Namnet som den utdelade mappen i Windows 8.1 fick.
vu (efter /media/) = Namnet som mappen på boxen fick.
Användarnamn och Lösenord ska vara från Windows-kontot där utdelningen gjordes.

4. Starta om boxen med fjärrkontrollen (reboot/starta om).
5. Välj att den mappen på boxen skall användas som inspelningssökväg i inställningarna.
6. Ta ev. bort alla andra bokmärken.

Tryck på VIDEO/PVR på din fjärrkontroll för att lista och spela upp filerna i den utdelade mappen.

cooljb
2014-11-15, 23:02
tack för svaret men hittar inget i mappen när jag gjort som du skrivit... vad ska jag skriva i användarnamn i raden är det vad min dator heter?? och vad skriver jag om jag inte har nått lösen? kör förresten med windows 7

Jicarala
2014-11-16, 00:03
tack för svaret men hittar inget i mappen när jag gjort som du skrivit... vad ska jag skriva i användarnamn i raden är det vad min dator heter?? och vad skriver jag om jag inte har nått lösen? kör förresten med windows 7

Nej, ditt användarnamn i Windows 7.

1. Tryck och håll inne Windows-tangenten på tangentbordet och tryck på knappen R. Kör kommer upp.
2. Skriv in cmd i fältet Öppna och tryck på Enter.
3. Det som står efter t.ex. "C:\Users\" är förmodligen ditt användarnamn följt av tecknet >.

Om du inte har något lösenord så kan du testa att skriva:

//192.168.0.2/vu /media/vu cifs user=Användarnamn,password='' 0 0

cooljb
2014-11-16, 00:40
fan inget funkar grrr

Jicarala
2014-11-16, 00:53
fan inget funkar grrr

OK, men logga in på boxen med telnet och labba med den här raden istället för /etc/fstab-filen tills det fungerar:


mount -t cifs //192.168.0.2/vu /media/vu -o username=Användarnamn,password=''

Då kan du se direkt när det fungerar utan att behöva starta om boxen mellan varven.

Sedan kan du redigera raden enligt ovan och lägga in den i /etc/fstab för att få utdelningen automonterad när boxen startar.

matkoh
2014-11-16, 04:04
Hmmmm

Sätt upp ett nytt konto med lösenord, som har rättighet till den utdelade mappen.

cooljb
2014-11-16, 10:03
tack för hjälpen grabbs! det löste sig men vet knappt hur hehe,,, hittar filerna i mediaspelaren nu, kanon.
en annan fråga om jag ska dela ut från min d: disk hur skriver man i kommando raden då? och kan man göra flera sånna rader i den filen? e kanska grön på detta som ni förstår men man lär sig ;-)

Jicarala
2014-11-16, 17:27
tack för hjälpen grabbs! det löste sig men vet knappt hur hehe,,, hittar filerna i mediaspelaren nu, kanon.
en annan fråga om jag ska dela ut från min d: disk hur skriver man i kommando raden då? och kan man göra flera sånna rader i den filen? e kanska grön på detta som ni förstår men man lär sig ;-)

Japp, bara att dela ut det du vill dela på D-disken och lägga till en ny rad i /etc/fstab på samma sätt som innan.