handdator

Visa fullständig version : Uppstartsproblem DM800HD / Död Dreambox



Knilsmann
2014-11-28, 16:45
Hej!

Jag har fått problem med min DM800HD dreambox. Den är inköpt 2011, och är original. Själv är jag totalt novis inom området, men försöker förstå mig på detta. Det började med att boxen hängde sig flertalet gånger, alternativt laddade epg mm väldigt långsamt. Det hela avhjälptes med att bryta strömmen och där efter boota. Efter ett tag började även bootningsprocessen ta väldigt lång tid. Efter bootningen så hoppar boxen igång men jag får ingen bild eller kan styra boxen. Sista använda tv-kanal står på boxens lilla skärm, men det går inte att göra någonting. Testade byta strömadapter, men det gav ingenting. Tunern är även den urplockad utan framgång. Nu står jag helt utan fungerande box och behöver all hjälp jag kan få. Någon som känner igen sig? Tack på förhand!

matkoh
2014-11-28, 20:51
Hmmmm.

Flasha om den så är problemet löst.

Knilsmann
2014-11-28, 22:04
Vi har försökt flasha om den, utan att lyckas. Både via telnet och nullmodem-kabel. Den är verkligen stendöd.

matkoh
2014-11-29, 02:43
Hmmm

www.köp_ny_box.nu

freddan83
2014-11-29, 04:11
köp en klon istället så slipper du lägga ut massa pengar på skräp...

Knilsmann
2014-11-29, 08:11
Börjar väl vara inne på att köpa en ny. Funderar på att testa någon ny box. Vilka ser ni som de bästa alternativen? Behöver vara en kabel-box, med c-tuner som jag förstått det. Annars vart jag intresserad av VU Solo2, men den verkar inte ha utbytbara tuners

matkoh
2014-11-29, 08:18
Hmmmm.

VU+ Solo SE är ett mycket bra alternativ. Dual 1300 mhz CPU

Knilsmann
2014-11-29, 09:06
Om man har en bekant som hjälpt mig med min box, borde han klara av VU lika bra som dreambox?

nickeweb
2014-11-29, 09:27
Hmmmm.

VU+ Solo SE är ett mycket bra alternativ. Dual 1300 mhz CPU

VU+ Solo SE är ett mycket bra alternativ. Dual 1300 mhz CPU[/QUOTE]

Hej Matkoh. Jag har två st dm800dhse och är lite sugen på en VU+ och testa. Vad är skillnaderna mellan dem och kan t ex VU+ erbjuda något som inte dreamboxen kan? Som jag förstått kan man köra Openpli på båda.

matkoh
2014-11-29, 09:44
Hmmmm.

VU+ Solo2 har jag själv & det är en fantasktisk maskin, utan problem spelar man upp de flesta filformat, så den är perfekt som mediaspelare.

nickeweb
2014-11-29, 10:18
Om man endast behöver en digialbox och inte använder några mediafunktioner är det då något att köpa eller anser du man kan hålla sig till Dreambox då?

matkoh
2014-11-29, 10:20
Hmmmm.

VU+ är myyyyyyycket billigare. Enklaste modellen motsvarar Dreambox & kostar hälften.

nickeweb
2014-11-29, 10:27
Låter bra det. Ska man köpa orginal då eller är clonerna lika bra? Kan de med flashas via browser? Jag ser mest efter att hitta en box av hög kvalitet och som är riktigt bra. Så hur billig den är spelar lite mindre roll. Only looking for the best eller jag nåt riktigt nice :)

Knilsmann
2014-11-29, 11:21
Hur funkar det att streama från en Solo SE till en iphone/ipad?

atomized
2014-11-29, 11:29
Låter bra det. Ska man köpa orginal då eller är clonerna lika bra? Kan de med flashas via browser? Jag ser mest efter att hitta en box av hög kvalitet och som är riktigt bra. Så hur billig den är spelar lite mindre roll. Only looking for the best eller jag nåt riktigt nice :)
Ska du ha "the best of the best" så ska du satsa på en Vu+ Duo2! Kostar lite över 4000:- men är en underbar maskin! :) Kan ha upp till fyra tuners och hårdvaran räcker till allt du kan tänka dig.

När det gäller Vu+ så köp bara original! Prisskillnaden till klonerna är inte så stor och det är värt att kunna handla i Sverige och få riktiga garantier m.m.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2094933

Edit:
Problemet med klonerna är att de inte funkar med uppdaterade drivrutiner från Vu+ och i värsta fall blir de brickade... Man måste använda särskilda patchade images till klonerna. Klonerna har också sämre kvalitet på hårdvaran t.ex. fjärrkontrollen. För att undvika allt detta tycker jag det absolut är värt att betala de extra hundralappar en original Vu+ box kostar.
Det känns juste också att unna Vu+ lite förtjänst för att de utvecklar fantastiskt bra boxar till väldigt rimliga priser!

atomized
2014-11-29, 11:32
Hur funkar det att streama från en Solo SE till en iphone/ipad?

Vu+ har en egen app "Vu+ Player" som gör att det är mycket enkelt att streama till mobil eller surfplatta.

nickeweb
2014-11-29, 11:55
Tack för svaren och tipsen. Det är väl värt att tänka på :)

nyburgare
2014-11-29, 12:10
Är det någon som har SE, och kan svara på hur troughput'n är på nätverket.

atomized
2014-11-29, 18:39
Är det någon som har SE, och kan svara på hur troughput'n är på nätverket.

Jag har inte provat den men den har samma CPU som Solo2 och Duo2, dock har den bara 100Mb/s interface istället för Gigabit som det är på de andra. Så jag gissar att den klarar att fylla ett 100Mb/s interface och att det är det som begränsar för CPU-kraften borde räcka till och bli över.

nyburgare
2014-11-29, 19:46
Jo, tänkte typ så med det vore dock intressant att få det verifierat/mätt.
tjolahoppsan twintuner & flera streams och nas.

lonn2se
2014-12-07, 07:41
Är ganska säker på att det är imagen som spökar Knilsman. Du måste börja med att uppdatera bl till 84. Prova med senaste dreamup från dreams site.
http://www.dreamboxupdate.com/download/7020/secondstage-dm800-84.nfi

http://www.dreamboxupdate.com/

prova med dreamup 1.3.3.11 till bl och sedan kan du köra via nätverk förhoppningsvis


Sent from my iPhone using Tapatalk